גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

תביעת שלום בית

האם תביעת שלום הבית שלך נובעת מאהבת בן הזוג והרצון העז לחיות בחברתו לנצח, או שהיא חלק מטקטיקת גירושין מתוחכמת? הליך שלום בית יכול מחד, לחדש את ימיכם כקדם ולהציל את נישואיך. מאידך, תביעת שלום בית, שאינה כנה ואמיתית, עשויה להחיש את גירושיך ולצמצם את העלויות הכרוכות בגירושין שלך.

האם תביעת שלום הבית שהוגשה נגדך נובעת מהחלטת בן הזוג לפתוח דף חדש ולנסות לשפר פלאים את יחסיכם, או שהכוונה היא להונות אותך באמצעות תעלול גירושין שחוק?

כך או כך, אין לך ברירה, אלא לצלול למבוך המורכב והמתוחכם של הליכי שלום בית ולהבין את שלל האפשרויות שתביעת שלום הבית פותחת בפניך.

מהי תביעת שלום בית? כל אחד מבני הזוג יכול להגיש תביעת שלום בית במסגרתה הוא יבקש מביה"ד הרבני, לו הסמכות הייחודית לדון בנושא, לקבוע כי על הצדדים לשוב לביתם לתקופת ביניים ולנסות לחיות יחד כזוג נשוי במטרה לשקם את חיי הנישואין ואף לחתום על הסכם שלום בית. תביעה לשלום בית, ניתן להגיש גם אם החל הליך גירושין בבית הדין הרבני או בביהמ"ש לענייני משפחה. אין באפשרות בית הדין הרבני להכריח את אחד מהצדדים לשוב לבן זוגו, אולם קיימות השלכות לסירוב. במידה ובסוף תקופת שלום הבית המוסכם, יתברר כי בין הצדדים פערים שאינם ניתנים לגישור, ימשיכו הליכי הגירושין.

האם באמת ניתן להשיג שלום בית באמצעות הליך משפטי? בדרך כלל התשובה המידית היא ששלום בית עושים בבית, או אצל מטפל זוגי, ולא בבית הדין הרבני. שום צו משפטי לא יכתיב ללב את מי לאהוב ועם מי לחלוק את החיים. מטעם זה כמות התביעות לשלום בית, המוגשות לבית הדין הרבני בתום לב, היא זניחה. רק במקרים בודדים תביעת שלום בית נובעת מרצון אמיתי לשלום בית. לעיתים רחוקות ההכרה שאתם נמצאים ערב גירושין מפילה אסימון אצל חלק מאלו שמתכננים גירושין, שמא יש עוד סיכוי לשלום בית. רוב התובעים שלום בית אינם מתכוונים באמת לשלום בית, אלא אך מבקשים לסלול את דרכם לגירושין מהירים בעלות נמוכה. בעגת עורכי דין גירושין – הם אינם מבקשים שלום בית, אלא שלום על הבית…

אילו מהלכים טקטיים משרתת תביעה לשלום בית? במסגרת תביעה לשלום בית, יש לביה"ד סמכות ליתן צווים שונים כגון צו עיכוב יציאה מהארץ, צו למדור ספציפי ועוד.

בעל שרוצה להתגרש במהירות ולא לשלם לאישה את כתובתה, עשוי להגיש תביעה לשלום בית, בהנחה שהיא לא תצלח. אם האישה תסרב לשלום בית, יוכל הבעל לטעון כי האישה סרבנית ומורדת.

אם תביעת שלום הבית של הבעל מתובלת במחדלים ו"בעיות" של האישה, יתכן שהיא תביא את האישה לתגובה נזעמת, שמשתלחת בבעל. תגובה מסוג זה עלולה לגרום לה לאבדן הכתובה וזכויות נוספות. סירוב של האישה לבקשת שלום הבית של הבעל עשויה לשרת את דרישת הבעל להכריז עליה כמורדת, לאיין את זכויותיה לכתובה, מזונות אישה וזכויות אחרות, ובעיקר לחייב אותה להתגרש.

אישה שרוצה להתגרש, עשויה להגיש תביעת שלום בית בהנחה שהבעל יסרב. כך היא תוכל לשפר את סיכוייה לזכות בכתובתה. אישה שרוצה לקבל מדור ספציפי, דהיינו צו שמונע מהבעל להפריע לאישה להתגורר בדירת המגורים, או לבקש פרוק שיתוף בה, תגיש תביעה לשלום בית. לתביעת שלום הבית היא תליט צווים שונים שיסללו את דרכה לאו דווקא לשלום בית… סירוב הבעל לשלום בית עם האישה, עשויה לגרור לחיוב בכתובה, במזונות אישה, במתן גט מהיר ועוד מרעין בישין…

הגשת תביעה לשלום בית עשויה לשמש כבסיס לבקשות שונות של מבקש שלום הבית, החל מצו עיכוב יציאה מהארץ, מזונות אישה וצווים דומים, וכלה בצו איסור להתראות עם ה"צלע השלישית" במהלך הנישואין. עולה שתביעה לשלום בית יכולה להביא יתרונות רבים לצד שמגיש אותה. מאידך, יש בה "סיכון" שהצד השני יסכים לה, או יסכים לה לכאורה, במיוחד כאשר הוא יודע שמדובר תעלול גירושין, ולא בתביעת שלום בית כנה.  

מהו הסכם שלום בית? ככל שבני הזוג יהיו מעוניינים לחזור לשלום בית, יש באפשרותם לחתום על הסכם שלום בית שיאושר על ידי בית הדין הרבני או ביהמ"ש לענייני משפחה ויקבל תוקף משפטי מחייב של פסק דין. הסכם זה יגדיר את כל מה שהצדדים רוצים ביחס לנישואין ולהתנהלותם, כגון נושאים כלכליים, נושאים הקשורים לחינוך הילדים, נושאים הקשורים למטלות הבית וכד'. הסכם זה יכול לכלול גם הגבלות והתניות שונות בהתאם לרצון הצדדים ואף סנקציות שיינקטו נגד מי שיפר את ההסכם.

אם יש סיכוי לשלום בית, עשויים בני הזוג לערוך הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, שייקבע, בנוסף לתנאים של שלום הבית, מה יהיו התנאים לגירושי הצדדים אם שלום הבית לא יצלח. הסכם זה עשוי לחסוך לצדדים התדיינויות משפטיות ארוכות ויקרות למקרה שלא יצליחו לשקם את נישואיהם (לקריאה נוספת בנושא, ראה המאמר "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין").

לסיכום, לא אחת מוגשת תביעה לשלום בית בעיצומן של תביעות גירושין, בין אם מדובר בתביעת גירושין בבית הדין הרבני, או בתביעות לפירוק שיתוף והנובע ממנה, תביעת משמורת, מזונות וכו' בבית המשפט לענייני משפחה, בניסיון לעכב או לאיין הליכים אלו, או בניסיון לעצור את הליכי הגירושין או לנסות להשיג הסכם שלום בית לחילופין גירושין. האם זו טקטיקת גירושין, או ניסיון כן לעצור את הגירושין? רק לך הפתרון? כדאי לך לבחון האם התנהלותו הכללית של בן הזוג מצביעה על ניסיון אמיתי למנוע גירושין, או על תעתוע נוסף בארסנל ההתחכמויות שבן הזוג מפעיל עליך…

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן