גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

בית הדין הרבני

בית הדין הרבני חיוני בצמתים האישיים שחווים מרבית אזרחי ישראל, וביניהם נישואין וגירושין. אם שניכם יהודים, הליך הגירושין ביניכם חייב לעבור דרך בית הדין הרבני (או בשמו העממי – רבנות). גם אם נושאי חלוקת הרכוש, המזונות או משמורת הילדים נדונים במסגרת בית המשפט לענייני משפחה, לא תוכלו להתגרש ללא פתיחת תיק גירושין בבית הדין הרבני. אפילו אם נישאתם נישואים אזרחיים, במטרה שלא להזדקק לשירותי בית הדין הרבני, עדיין לשם קבלת גט תאלצו לעבור הליך גירושין ברבנות ולהתדיין שם על עצם הגירושין והכתובה (במקרים שלא נישאתם כדת משה וישראל, הגירושין הם גירושין לחומרה בלבד). 

 בית דין רבני מיישם בעיקר דין עברי קדום בכל הנוגע לשאלות הגירושין, בצד דין ישראלי בניהול ההליכים. יש הבדלים בהתנהלות בית הדין הרבני, לעומת בית המשפט לענייני משפחה, הנובעים בעיקר מתפיסת " דין תורה והצדק מעל הכול", שמיישם בית הדין הרבני, לעומת החוק ודין המדינה, שמיישם בית המשפט לענייני משפחה. כך טורח בית הדין הרבני לברר חלק מסוגיות הגירושין ישירות עם בני הזוג, כך ניתן ל"ערער" על החלטות של בית הדין הרבני בפני אותו בית דין רבני שנתן אותן, במסגרת של סתירת הדין, וכך פועל בית הדין הרבני ללא כל הנחייה או כפיפות לתקדימים של בית דין רבני גבוה ממנו (התקדימים של בית הדין הרבני הגדול אינם מחייבים את בית הדין הרבני הדן בתיק גירושין ספציפי). מצב זה מאפשר לבית הדין הרבני להגיע לכל תוצאה שנראית צודקת בעיניו, ללא יותר מדי "חסמים" של דיני ראיות או הליכים מסודרים. בין אם הדבר ראוי, ובין אם לאו, ההבדלים בין בית המשפט לענייני משפחה לבין בית הדין הרבני, מחייבים תכנון אסטרטגי מיוחד של תיקי גירושין הנידונים בחלקם, או במלואם, בפני בית הדין הרבני. 

במקרים רבים יש עדיפות משמעותית לבעלי ממון רב, לבעלי נכסי קריירה, לעצמאיים, לבעלי עסקים, לאנשי הייטק לבעלי רכוש, ובמיוחד לבעלי רכוש ווירטואלי (ידע וניסיון, פטנטים ומדגמים, סטארט-אפ, מומחיות מיוחדת, לימודים גבוהים ועוד), לנשים עם כתובה משמעותית ואחרים לנהל את כל הליך הגירושין, לרבות איזון המשאבים, בפני בית הדין הרבני. 

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

כדי להבין טוב יותר כיצד פועל בית הדין הרבני, ראוי להתייחס לנקודות הבאות:


    1. גירושין נפסקים רק אם קיימת סיבה מוצדקת לגירושין, המוכרת במסגרת הדין העברי (עילת גירושין). אם אין עילת גירושין, אין גירושין על פי אחד הצדדים. לדוגמה: אי התאמה ביניכם אינה מהווה עילת גירושין מוצדקת בבית הדין הרבני. להבדיל ממדינות רבות, או דתות אחרות, בהן די ברצון אחד מבני הזוג בגירושין, כדי להוות עילת גירושין מספקת, בדין העברי חייבת להיות לכם עילת גירושין מוכרת על פי דין. בהיעדר הסכמה של שני בני הזוג על גירושין, נדרש בן הזוג, המעוניין להתגרש, להוכיח כי עומדת לרשותו עילת גירושין (סיבה מוצדקת לגירושין), המזכה אותו ביישום גירושין. 

    2. עילות גירושין בבית הדין הרבני נחלקות לשתי קבוצות: עילות גירושין הקשורות להתנהגות בן הזוג, והן בשליטתו, כגון אלימות במשפחה, איומים באלימות, בגידה, אי קיום יחסים וכו'. לעומתן קיימות עילות גירושין אובייקטיביות, שהן ללא אשם של בן הזוג כגון: היעדר כוח גברא, מחלה חשוכת מרפא, פציעה שאינה מאפשרת יישום הנישואין ועוד. לא אחת מתורגם קושי בנישואין לעילת גירושין.

    3. נסחו עילות גירושין בצורה ברורה, מפורטת, מחולקת לסעיפים, וציינו תאריכים ופרטים. ככל שהפרטים רבים יותר, ומדויקים יותר, כך ההתייחסות אל תביעת גירושין תהיה רצינית יותר. אל תירתעו מחשיפת פרטים מביכים בפני בית הדין הרבני, שכן למעשה פרטים אלו הם לרוב הסיבה לגירושין.  

    4. אל תצרפו נתונים עם השלכות כלכליות, פליליות, או אחרות שאינן ברורות לכם. יתכן ונתונים אלו יסייעו לכם לקבל גט,  אולם הם גם עלולים לשלוח אתכם אל מאחורי סורג ובריח. דנה חשדה כי בעלה, מאיר, בוגד בה עם מזכירתו החטובה. היא אצה רצה אל משרד החקירות “אין עשן בלי אש”, אשר הציב, רחמנה ליצלן, מצלמה במשרדו של מאיר. אכן התברר, כי מאיר ומזכירתו מנהלים רומן סוער. בו ביום הגישה דנה תביעת גירושין ברבנות, אליה צירפה את הצילומים של השניים. גט היא אמנם קיבלה, אולם כעת היא מרצה עונש מאסר בגין פגיעה בפרטיות של מאיר ומזכירתו. בנוסף, נתבעה דנה על ידי המזכירה בתביעת נזיקין, והיא צפויה להיפגע גם בכיסה.

    5. בדקו שאין סתירות בין עילות גירושין שונות המוגשות אל בית הדין הרבני אישה תתקשה להוכיח שבעלה בוגד בה, לאחר שטענה כי הוא חסר כוח גברא (ראה מאמר בגדו בך? אתם בוגדים? איך מגלים? מה עושים? (סתירות מסוג זה עלולות לפגוע בצורה קשה במהימנות שלכם, ולהוביל לדחיית תביעת הגירושין שלכם בבית הדין הרבני. 

    6. אל תגישו תביעת גירושין בבית הדין הרבני בכוחות עצמכם. למען האמת זו אופציה די מפתה. בבית הדין הרבני קיימים טפסים ברורים ונאים, שיוצרים את הרושם כי מילוי קל ופשוט יהפוך אתכם לגרושים. לטעמנו, גם אם הנכם חסרי אמצעים לחלוטין, בחנו את האפשרות לקבל סיוע משפטי מהמדינה. אל תקבלו עצות מקרובי משפחה, “גרושים במילואים”, ופקידים של בית הדין כיצד להגיש את תביעתכם. ככלל, אנשים אלו אינם בעלי השכלה משפטית מתאימה, אינם מומחים בהוראות הדין, ובמיוחד אינם בקיאים בתכנון אסטרטגית גירושין, המתאימה למקרה שלכם, ברמה של עורכי דין גירושין מומחים.

    7.  אם ברצונכם לדון במסגרת בית הדין הרבני בנושאים נוספים מעבר לגירושין, דוגמת מזונות אישה, חלוקת רכוש או משמורת ילדים, עליכם לצרפם לכתב התביעה בצורה שמתאימה לבית הדין הרבני. תהליך הצירוף נקרא בלשון משפטית “כריכה”. כריכת נושאים אלו שלא בהתאם לדרישות בית הדין הרבני, אינה מועילה, שכן בן הזוג ש”הוקדם” ונתבע בבית הדין הרבני שלא כדין, עדיין יכול לפנות לבית המשפט לענייני משפחה. 

    8.  גם אם אתם מסכימים על כל נושאי הגירושין בית הדין הרבני לא ינסח עבורכם הסכם גירושין. סביר שהוא יורה לכם להגיש לו הסכם גירושין שערכתם. פנו אל עורך דין מומחה לגירושין, שיכין עבורכם הסכם גירושין לאישורו של בית הדין או בית המשפט לענייני משפחה. בדרך זו תבטיחו הן אישור מהיר של הסכם הגירושין ובעיקר הסכם גירושין ברור, שימנע מחלוקות בעתיד.

    9. בבית הדין הרבני, להבדיל מבית משפט לענייני משפחה, פונים הדיינים לצדדים ישירות ושואלים אתכם שאלות נוקבות, חרף נוכחות עורך דין מטעמכם. תשובות לא הגיוניות, או שונות מכתבי הטענות שהוגשו על ידכם, תשחקנה לרעתכם. תפקידו של עורך דין טוב הוא גם להכין אתכם לדיון בבית הדין הרבני, לחזות את השאלות שתישאלו ולחדד את תשובותיכם. 

    10. במסגרת הדיון בבית הדין אין לומר דבר אשר השלכתו לא ברורה לכם. נירית שכרה את שירותיו של עורך דין “יהיה בסדר” כדי להגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני. עורך הדין הגיש תביעת גירושין מפורטת לבית הדין הרבני, מבלי שנועץ כלל בנירית ביחס למאפיינים המיוחדים של גירושיה. רק בבוקר הדיון הודיע לה עורך הדין על הדיון, ולכן נירית הגיעה לא מוכנה. משנשאלה נירית על ידי הדיינים בדבר הסיבות לרצונה בקבלת גט, לא זכרה את עילות הגירושין שציינה בתביעת הגירושין, והחלה לספר סיפורים, שלא היה להם כל זכר בתביעתה. לצערה, תביעתה לגירושין נדחתה, על ידי בית הדין הרבני, מחוסר מהימנות.

    11.  השיבו בביטחון ובבהירות לכל שאלה שאתם נשאלים. חוסר ביטחון נתפס, לא אחת, כאי אמירת אמת או כאמירת אמת חלקית. יתכן שחלק מהשאלות של בית הדין הרבני תתייחסנה ליחסים אינטימיים ביניכם. גם במקרה זה תשובותיכם צריכות להיות מלאות, ברורות ומפורטות. לעיתים, קבלת הגט, או הכתובה, תקום או תיפול לפי תוכן תשובותיכם. 

    12. הקפידו על עקביות. דברים הנאמרים על ידכם במסגרת עדות בבית הדין הרבני ו/או בכתבי הטענות שהוגשו לבית הדין צריכים להיות תואמים לדברים שנאמרו על ידכם בפני בית המשפט לענייני משפחה או בפורומים אחרים. חוסר התאמה ביניהם מעיד על חוסר אמינות. למשל, אישה התובעת שלום בית בפני בית הדין הרבני ובה בעת מגישה תביעה לפרוק שיתוף או למכירת הבית המשותף, עלולה להיתקל בחוסר אמון מוצדק. לא אחת, בן זוג מביא לדיון בבית הדין הרבני פרוטוקול דיון, שנערך בבית המשפט לענייני משפחה, במטרה לסתור את עדות בן זוגו.

    13. חגית וזהר נשואים 10 שנים. חגית החליטה להפתיע את זהר, ולהגיע הביתה מוקדם, שלא כמנהגה. עם כניסתה לדירה גילתה את בעלה בזרועות ידידתה הטובה בתנוחה שלא מותירה מקום לספק… חגית החליטה כי ברצונה לקבל גט, אך לא לפני “שתפשוט את עורו” של בעלה. זהר הגיש תביעת גירושין ברבנות ואילו חגית פתחה תיק שלום בית. היה ברור שהיא לא רצתה שלום בית, אלא רק את הבית. זהר הגיש לדיינים פרוטוקול של דיון בפני בית המשפט לענייני משפחה בו מודה חגית כי ברצונה לקבל גט, רק לאחר “פשיטת עורו” של בעלה. הדיינים בבית הדין הרבני דחו את תביעתה לשלום בית, וקיבלו את תביעתו של זהר לגירושין. 

    14. שכרו את שירותיו של עורך דין גירושין רב תחומי, המתמחה באסטרטגיה של גירושין (לרבות אסטרטגיית גירושין בבית הדין הרבני). עורך דין גירושין יכול לייצגכם גם בפני בית הדין הרבני וגם בפני בית המשפט לענייני משפחה. טוען רבני יכול לייצגכם אך ורק בפני בית הדין הרבני. שכירת שירותיו של עורך דין לענייני גירושין, בנוסף לטוען רבני, מייקרת את העלויות, וחמור מכך, עלולה ליצור חוסר עקביות במהלכים האסטרטגיים, בשל השקפות עולם שונות ובשל הפיצול בייצוג. ככלל, הבחירה הנכונה תהיה עורך דין גירושין, המתמחה גם בבית הדין הרבני.

    15. הקפידו על הופעה צנועה ומכבדת לאישה וחבישת כיפה לגבר, גם אם אינך דתי. זו דרך נאותה לכבד את בית הדין הרבני ולהימנע מהערות מיותרות מהדיינים. 

    16. כבדו את המקום, והתאזרו בסבלנות בהמתנה לתורכם. הימנעו מעימותים עם בן זוגכם לעיני ולאוזני כל. הדבר לא מוסיף לכם כבוד, ובוודאי שאין בו בכדי לפתור את המחלוקות ביניכם, אלא רק ללבותן.

    17. במקרים בהם אין הסכמה בין בני זוג על גירושין, מתארכים הדיונים בפני בית הדין הרבני. המוכנות הנפשית לדיונים ממושכים, תמנע “שבירה מוקדמת” ועשיית ויתורים מיותרים בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה.

    18. עצת הזהב: אם יש לכם הרבה מה להפסיד בגירושין, או במישור הכלכלי (עסק, רכוש רב שצברתם, נכסי קריירה, סטארט-אפ וכו') או במישור האישי (משמורת על ילדיכם, איסור נישואין, בעיות אישיות וכו') כדאי שתקדימו תרופה למכה ותתייעצו מבעוד מועד עם עורך דין גירושין מומחה בתכנון אסטרטגיה של גירושין מנהלים, אנשי היי-טק, בעלי מקצוע חופשיים וכו' ובשילוב חכם של בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן