גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

כיצד לקבל בגירושין יותר ממחצית הרכוש?

הרכוש שנצבר במהלך הנישואין אמור להתחלק, בעת גירושין, חצי-חצי בין בני הזוג, אלא אם נמצאה עבורך דרך ייחודית, חוקית וחכמה לקבל יותר מחצי, או הרבה יותר מחצי. ככל שמבנה הרכוש שלכם מגוון יותר ומכיל פריטים רבים יותר, לרבות עסק ורכוש לא מוחשי, וככל שתתחילו את תכנון הגירושין מוקדם יותר, כך תמצאנה לכם יותר דרכים יצירתיות להטות את חלוקת הרכוש לטובתכם ובשיעור גבוה יותר… בסופו של יום, ניתוח נכון של העובדות ויצירתיות פורצת דרך, חיוניות להשגת התוצאה.

חלוקה לא שוויונית של הרכוש לטובתך יכולה להתבצע בדרכים רבות, והיא שונה מהותית ממקרה גירושין אחד לשני. חלק מהעילות לחלוקה לא שוויונית לטובתך מפורטות בחוק ובפסיקות בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים. עם זאת, מרבית העילות החזקות לחלוקת רכוש לא שוויונית לטובתך נובעות מהנסיבות המיוחדות של הגירושין שלך. חיוני עבורך לבחון את הדברים, כבר בשלב הטרומי של תכנון גירושין, בעזרת עורך דין גירושין מנוסה, שמתמחה בגירושין של מנהלים, בעלי עסקים, אנשי הייטק, עצמאים ובני זוגם. כדי לקבל יותר מחצי הרכוש עליך לבחון, בשלב ראשון, את כלל התמונה הרכושית ואת דרכי הפעולה המתבקשות ממנה. בחינת המצב חייבת להתייחס, לפחות, לכל אחת מהשאלות הבאות: 

  1. מהו אותו רכוש שיש לחלק לפי דעת כל אחד מכם? יתכן שבן הזוג סבור שהרכוש אותו צריך לחלק הוא אך הרכוש הפיזי – הבית ותכולתו, נכסי המקרקעין, הכספים והחסכונות, קופות הפנסיה וההשתלמות, זכויות שונות, אופציות ומניות, הערך הנקי של העסק וכו'. אם במציאות קיימים גם נכסים ווירטואליים, יקרי ערך, כגון: מוניטין עסקי ואישי, חוזים, נכסי קריירה, טכנולוגיה, פטנטים, כושר השתכרות ועוד שורה ארוכה של נכסים לא ממשיים, אזי לפעמים כדאי להסכים איתו, ואפילו להיות נדיב בחלוקת הרכוש הפיזי. כך ניתן ליהנות גם מרוב הרכוש וגם מגירושין בהסכמה…
  2. שובר שוויון רכושי נוסף עשוי להיות טמון בשיטת ההערכה של הנכסים. לא סביר שיהיה הפרש משמעותי בין מומחים בהערכת שווי של בית או רכב או זכויות וכו'. מאידך, באמדן שוויו של עסק, סטארט-אפ, פטנט, רשימת לקוחות, טכנולוגיה, קשרים עסקיים מוניטין, או כל נכס ווירטואלי אחר, יתכן הפרש של מאות ואלפי אחוזים. ככל שעורכי הדין לגירושין שלך יהיו יותר בקיאים בנושא נכסים ווירטואליים ואמדנם, כך גדלים סיכוייך לזכות בהערכות שתשרתנה את האינטרס שלך!
  3. נכסים עתידיים עשויים לשבור את השוויון. אם ידוע לך כי צפוי לך אירוע חיובי משמעותי, בעבודתך או בעסק שלך, שאינו וודאי, יתכן שהוא עשוי להיות שובר שוויון, אם תפעלו בתבונה בטרם יהפוך לוודאי.
  4. ניהול סיכונים חזויים. בשל המורכבות, והצורך בידע סטטיסטי, קשה לפרט כיוון חשיבה זה במסגרת זו.
  5. האם יש בסיס משפטי איתן לדרוש מבית המשפט לענייני משפחה, או בית הדין הרבני, לחלק את הרכוש, בצורה לא שוויונית לטובתך, מטעמים הקשורים להתנהלות הצד השני במהלך הנישואין, ובעיקר במסגרת הליכי הגירושין. לדוגמה: לדרוש שיינתנו לך 70% מהרכוש ורק 30% לבן זוגך.
  6. האם יש בסיס משפטי לדרוש לחשב את היקף הרכוש ו/או את הזכויות השונות למועד שאינו המועד הקבוע בחוק – מוקדם יותר או מאוחר יותר, כבקשתך, אם אכן הדבר עשוי להביא לך תועלת.
  7. האם יש בסיס משפטי ועובדתי שיאפשר לשכנע את בית המשפט לענייני משפחה, או את בית הדין הרבני, להוציא מהאיזון ביניכם נכסים מסוימים, שזיקתם אליך רבה יותר, או משיקולים של צדק.
  8. האם יש עוד דרכים יצירתיות לחלוקה לא שוויונית לטובתך, הרלוונטיות לנסיבות הגירושין שלך.

 

זו אינה רשימה סגורה. מגירושין לגירושין משתנות השאלות אותן יש לבחון בעת תכנון הגירושין. מנעד הפתרונות האפשריים מתרחב, בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה. חובה עלינו להדגיש בפניך כי אסור לך אפילו לחשוב על הברחת רכוש, העלמת רכוש או מעשי מרמה דומים ואחרים. הדבר לא חוקי, ובמיוחד לא כדאי, שכן הוא חושף אותך לסיכון חמור של חלוקת רכוש לא שוויונית לרעתך וסיכונים נוספים! למרות הכול, יש דרכים רבות ושונות לגלות מעשים כאלו, גם אם אין רישומים בגינם!

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

מהו רכוש בר חלוקה בגירושין?

על פי סעיף 5 לחוק יחסי ממון, עת בני זוג מתגרשים, ולא נחתם ביניהם, קודם לגירושין, הסכם ממון, אזי כל אחד מהם זכאי למחצית מכלל הרכוש שנצבר במהלך הנישואין, למעט סוגי הרכוש הבאים:

  1. רכוש שהיה שייך לאחד הצדדים מלפני הנישואין, ולא הוכחה בו כוונת שיתוף. 
  2. רכוש שנתקבל אצל אחד הצדדים במתנה או בירושה, ולא הפך להיות חלק מהרכוש המשותף.
  3. גמלה שאחד הצדדים מקבל מביטוח לאומי או גמלה או פיצוי שאחד הצדדים קיבל בשל נזק גוף.
  4. נכסים שבני הזוג הסכימו בכתב שלא יחולקו (להעמקה ראה "הסכם ממון שלב אחרי שלב").
  5. רכוש לא מוחשי, שהוא חלק מכישורי האדם, ולא נרכש בנישואין, אלא רק התגלה בהם.
  6. רכוש ווירטואלי, שטרם הוגדר כרכוש בר חלוקה בחוק ו/או בפסיקה, ו/או בידי המומחים.

כל יתר הרכוש שנצבר במהלך הנישואין, לרבות נכסים פיזיים, כספים, זכויות, עסק שהוקם, או הורחב, במהלך הנישואין, פנסיות, קרנות גמל והשתלמות, ניירות ערך, נכסי קריירה, מוניטין, ונכסים אחרים, אמורים, תיאורטית, להתחלק ביניכם שווה בשווה. בגירושין של מנהלים, בעלי עסקים, אנשי הייטק, עצמאים ובני זוגם, לרוב זה לא קורה. לפעמים ההפרשים בין חצי חצי לכאורה, ובין החלוקה בפועל הם מאוד דרמטיים! הסיבה לכך היא העובדה כי בגירושין מורכבים חלוקת הרכוש היא רבת אלמנטים ומסובכת. במציאות, קשה אפילו למומחים רציניים, לראות את תמונת הרכוש הכוללת, ולעשות את האינטגרציה הנדרשת בין חלקי הרכוש. תמיד יש משהו שידוע לך, ולא ידוע לצד השני וגם להיפך. יש הבדלים בתפיסות והשקפות עולם, קיימים אלמנטים, שהמומחים, הממונים על ידי בית המשפט לענייני משפחה, או בית הדין הרבני, לא ראו עד הסוף, או לא הבינו עד תום, או שהם כלל אינם מבינים בתחום שלך. בדרך כלל התוצאה הסופית היא נגזרת של "קרב מוחות" בין עורכי הדין לגירושין שלך לבין אותם מומחים. מטעם זה חשוב מאוד שלעורכי הדין שלך יהיו, בצד כישורים משפטיים מעולים וניסיון רב בגירושין גם יכולות מוכחות בכלכלה, בחשבונאות, במנהל עסקים, בהייטק, ידע בסיעור מוחות, הבנה בנכסים ווירטואליים, הבנה בענף שלך וכישורים נוספים, הרלוונטיים לגירושין שלך.

להעמקה בנושא ראה: "שיטות חלוקת הרכוש הממשי, הלא ממשי והכספים" / "הכנות לגירושין של מנהלים, אנשי הייטק, יזמים, בעלי מקצועות חופשיים ובני זוגם" / "בחירת עורך דין גירושין למנהלים, עצמאיים ואנשי הייטק"  

הדרכים המשפטיות לחלוקת הרכוש, שנצבר בנישואין, באופן לא שוויוני:

סעיף 8 לחוק יחסי ממון מקנה לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני סמכות לחלק את הרכוש שנצבר בנישואין בשונה מהכללים הרגילים, אם קיימות נסיבות ראויות המצדיקות זאת. כך מקבל אחד מכם, בפועל, יותר ממחצית הרכוש שהיה אמור, לכאורה, להתחלק ביניכם בחלוקה שווה. הסמכויות כוללות את סוגי ההחלטות הבאות:

  1. להחריג נכסים מסוימים מחלוקת הרכוש, ולקבוע כי למרות שנצברו בנישואין, הם לא יחולקו בגירושין; 
  2. לקבוע שחלוקת הרכוש בגירושין לא תהיה חצי-חצי, אלא ביחס אחר – לטובתך או לרעתך;
  3. לקבוע שאיזון הנכסים לא יהיה למועד הקרע, אלא למועד אחר, הרצוי לך, או מזיק לך;
  4. לקבוע שנכסים שנרכשו לפני הנישואין, או שהתקבלו בירושה ובמתנה כן יכנסו לאיזון ביניכם. 
  5. לקבוע שהנכסים שיתחלקו יהיו רק אלו שהיו ברשותכם במועד מוקדם למועד הקרע שנקבע. 

ככלל, השימוש בסעיפים אלו ייעשה מתוך שיקולי צדק, או כאשר אחד מהצדדים פעל שלא בתום לב או כאשר יש צורך לאזן בין בני הזוג מבחינת יכולתם הכלכלית הכוללת. למעשה, ניתנה לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני סמכות רחבה ליצור סוג של שוויון הזדמנויות, כך שכל אחד מבני הזוג יוכל לבנות את עתידו כיאות. החוק לא מגדיר מה הן אותן "נסיבות מיוחדות" המצדיקות חלוקה לא שווה. לכן, יש לערכאות המשפטיות שיקול דעת רחב לחלק את הרכוש כהבנתן. חשוב לך לעשות סיעור מוחות עם עורכי דין שמתמחים בגירושין ובעיקר בחלוקת רכוש נרחב ומורכב, כדי למצוא את אותן "נסיבות מיוחדות" שרלוונטיות למקרה שלך, ויעזרו לך לקבל יותר ממחצית הרכוש הכולל!

מקרים בהם אכן חולק הרכוש באופן לא שוויוני

בשנים האחרונות העיקרון, המוביל את חלוקת הרכוש ביניכם, הוא חלוקה שוויונית גם אם לא שווה. בתי המשפט לענייני משפחה, ולאחרונה גם בתי הדין הרבניים, אמצו גישה שלאו דווקא מחלקת באופן שווה את הרכוש שנצבר בנישואין, אלא מנסה לבחון את העתיד וליצור חלוקה שוויונית לאחור. אם אחד הצדדים רכש בנישואין סיכוי כלכלי טוב יותר לעתיד, יתכן שהצד השני יקבל חלק גדול יותר ברכוש שנצבר, גם אם החוק היבש קובע אחרת. לטעמנו, גישה זו מכילה גם סיכונים, שכן העתיד אינו ברור. די באירוע בלתי חזוי, כמו מגפת הקורונה, כדי לשנות את התמונה הכלכלית העתידית בצורה מהותית. לדוגמה: לפני הקורונה הרוויח קפטן של מטוס נוסעים פי כמה מרופא אימונולוג. מי יודע אם זה יישאר נכון בעתיד? כנראה שלא. כך או כך, להלן מספר מקרים בהם חולק הרכוש שנצבר בנישואין באופן לא שיוויוני:     

  1. במקרה של זוג נשוי, בו רק האישה דאגה לצרכי הילדים והמשפחה, ואפשרה לבעל להתמקד בעסק שהקים ולבנות קריירה מצליחה, נקבע שחלוקת הרכוש בגירושין תהיה לא שוויונית לטובתה. הנימוק היה שלאחר הגירושין הבעל יישאר עם הכנסות גבוהות, בעוד האישה וויתרה לטובת הבעל והילדים, שלא בטובתה, על רכישת מקצוע משמעותי, קריירה ואולי בניית עסק משל עצמה.
  2. במקרים שאחד מבני הזוג הבריח נכסים, כדי שלא יחולקו בגירושין, והסתיר מידע לגבי נכסיו ו/או העלים הכנסות ו/או לא דיווח על מלוא הכנסותיו, פסק בית המשפט לענייני משפחה חלוקה לא שוויונית משמעותית מהטעם שאם הוכחה הונאה כלשהי, סביר שלא נחשף כל היקף ההונאה…
  3. במקרה בו היו לאחד מבני הזוג נכסים רבים, שבהתאם לחוק לא מתחלקים בין בני הזוג (ירושה, נכסים מלפני הנישואין וכד'), חילק בית המשפט לענייני משפחה את הנכסים שנצברו בנישואין, תוך מתן עדיפות משמעותית לצד העני יותר.
  4. במקרה בו אחד מבני הזוג חלק עם בן הזוג השני, במהלך הנישואין, נכסים שהיו שייכים לו, בעוד בן הזוג השני הותיר לעצמו את כל הנכסים השייכים לו על פי דין, עשה בית המשפט לענייני משפחה תיקון מסוים, על ידי חלוקה לא שוויונית.
  5. במקרה בו הייתה לצד אחד דירת מגורים שרכש לפני הנישואין, בה התגוררו הצדדים במהלך הנישואין, פסק בית המשפט לענייני משפחה לחלקה שווה בשווה בין הצדדים, באמצו תזה של "חזקת שיתוף". בנישואין ממושכים זו הפכה להיות הנורמה!
  6. במקרה בו הוכחה אלימות משמעותית ומתמשכת של בן זוג אחד כלפי משנהו, נפסקה חלוקה לא שווה של הרכוש, לרעת הצד האלים.
  7. במקרה בו אחד מבני הזוג היה עצלן, ומסיבה לא אובייקטיבית, לא תרם דבר לכלכלת המשפחה פסק בית המשפט, במקרה קיצוני, חלוקה ביחס של 20%:80% לרעת העצלן!
  8. במקרה בו הוכחה בגידה חמורה ומתמשכת פסק בית הדין הרבני על חלוקה לא שוויונית, בדרך עקיפה, שכן הדרך הישירה ל"העניש" את מי שבגד, על ידי פגיעה ברכושו, נחסמה על ידי בית המשפט העליון.

זו בהחלט אינה רשימה סגורה והיא אינה ממצה, מטעמים רבים, לרבות סודיות, אנו לא יכולים לפרט את כל שידוע לנו בנושא. סביר להניח כי במשך הזמן יכירו בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים בצורות נוספות של רכוש ווירטואלי, צורות חדשניות של רכוש ממשי ובעילות נוספות לחלוקה לא שווה בין בני הזוג המתגרשים. כתוצאה מכך, מן הסתם, תתארך רשימה זו, ולא במעט.

מהי הדרך המעשית עבורך להגיע לחלוקת רכוש לא שוויונית

מדובר במנעד רחב של מקרים, הכרוכים בגירושין של מנהלים, בעלי עסקים, אנשי הייטק, עצמאים, בעלי רכוש ובני זוגם. כן נכון הדבר בגירושין מורכבים מסיבות נוספות המשפיעות על חלוקת הרכוש כגון: אלימות במשפחה, חלוקה לא ראויה של הנטל ועוד. קשה להתייחס לכללים ברורים, ויש לבחון כל מקרה לגופו. טרם נתקלנו בשני מקרים זהים בהם יצרו נסיבות הגירושין חלוקה לא שוויונית לטובת הלקוחות שלנו. בכל גירושין יש לעשות, מבעוד יום, בחינה רלוונטית של הנושא. מרבית המקרים בהם מדובר, עדיין חוסים תחת חובת הסודיות המוחלטת, בה אנו נוקטים. יחד עם זאת, נוכל לציין בצד היפה של המנעד, אישה שוויתרה על חלקה בעסק שהקים בעלה, למרות שהיה שווה הון. לדבריה, היא עשתה כן בשל תחושת ההוגנות. היא חשבה שלא ראוי שהיא תקבל דבר מהעסק, שכן בעת שבעלה בנה אותו, היא הייתה עסוקה עם המאהב העשיר… (הולכי רכיל טוענים שהיא וויתרה על חלקה אך כדי למנוע מהבעל לדרוש מבית הדין הרבני לאסרה על בעלה ובועלה… מי יודע?). בצידו האחר של המנעד מצוי עובד הייטק, שלאשתו היה עסק משגשג. הוא ניהל משא ומתן ממושך עם האישה לגבי שווי העסק שלה. בסופו סוכם כי היא לא תדרוש דבר מנכסי הקריירה שלו, מהסטארט-אפ שיקים בעתיד ומזכויותיו, והוא יוותר על חלקו בעסק שלה. אמנם, בשלב ראשון, שני הצדדים יצאו מרוצים, אך בסופו של יום, הסתבר שהלקוחה שלנו קיבלה, בפועל, יותר מ-70% מהרכוש המשותף! האם מדובר בנס? אשרי המאמין…

במקרה אחר, בית הדין הרבני, לפניו הוכחה בגידה אינטנסיבית ומתמשכת של אישה, החליט לקבוע את מועד הניתוק שנים לפני גילוי הבגידה. כך נמנע מהאישה לזכות בסכומים משמעותיים שקיבל הבעל לאורך שנים אלו כתמריצים. אמור מעתה, גם קביעת מועד הקרע עשויה לשמש ככלי חזק לחלוקה לא שוויונית, כאשר התנאים מצדיקים זאת…

בין קצוות אלו קיימים מקרים רבים של חלוקה לא שוויונית, כאשר המציאות עולה על כל דמיון… הלקח העיקרי, ממקרים אלו ואחרים, הוא שחשוב להתייעץ בשלב התכנון המוקדם עם עורך דין גירושין מנוסה, המתמחה בגירושין של מנהלים, בעלי עסקים, אנשי הייטק, עצמאים ובני זוגם.

מהו המועד בו יאוזן הרכוש שנצבר בנישואין?

לפי חוק יחסי ממון, המועד בו יחולק רכוש בני הזוג המתגרשים, הוא עם התרת הנישואין. מועד זה נקרא מועד איזון המשאבים או מועד הקרע והוא המועד בו יחושב שווי כלל הרכוש המשותף שנצבר במהלך הנישואין. רכוש שייצבר לאחר מועד זה, לא יחולק בין הצדדים. לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, סמכות לקבוע אחרת. 

קביעת היום לפיו יוערך ויחולק הרכוש (מועד הקרע) במועדים מוקדמים יותר או מאוחרים יותר מהווה חרב פיפיות. דוגמה רלוונטית לעולם ההייטק: אתם וארבעה חברים לעבודה בחברת הייטק ידועה משוחחים על פיתוח מסוים, מתכננים לפרוש ולהקים סטארט-אפ ואכן עושים זאת. לכל אחד מכם חמישית. בנקודה זו הסטארט-אפ עצמו לא שווה יותר מדי, אם בכלל, שכן ידוע שיותר מ-95% מהסטרטאפים נכשלים. אחרי שנה רוכשת קרן הון סיכון את מחציתו ב-10 מיליוני $. אם לפני הרכישה היו ברשותך 20%, דהיינו 10% אחרי הכסף, אזי שווי המניות המוכח שלך הוא שני מיליון $, ובסכום זה עליך להתחלק. המסקנה: לו מועד הקרע היה שנה קודם, או אפילו חודשיים קודם, ההפרש לטובתך בחלוקת הרכוש היה מיליון $! זו אמנם דוגמה מאוד פשטנית להמחשת העניין, אולם המציאות בשטח טומנת בחובה הרבה יותר אפשרויות והזדמנויות… גם בעסקים המצב דומה. ערך העסק שונה לחלוטין לפני או אחרי ההנפקה, לפני או אחרי פריצת דרך מסחרית או טכנולוגית, לפי ואחרי הסכם עם חברה מובילה בעולם או אחרי מגפת הקורונה, במיוחד אם עסקך בתרופות לווירוסים… גם דמיון עשיר ביותר לא יכול לחזות את כל האפשרויות שראינו עד כה, ומקל וחומר את אותן אפשרויות שתיווצרנה בעתיד… בכל מקרה, חשוב להבין כי במקרים בהם יש למי מכם אפשרות להרוויח או להפסיד סכומים ניכרים כתוצאה מקביעת מועד הקרע, מתעוררת מחלוקת לגבי מהו מועד הקרע הראוי. חשוב לתכנן מראש, עוד בטרם נעשים צעדים ראשונים, כיצד ניתן להשפיע משפטית, עניינית ורעיונית על קביעת מועד זה. 

לרוב, מועד הקרע ייקבע ליום הגשת בקשה ליישוב סכסוך על ידי אחד מכם (להסבר בנושא, ראה "יישוב סכסוך בטרם גירושין"). משכך, קיימת חשיבות רבה למועד בו תוגש הבקשה ליישוב סכסוך. אם אתם מנהלי עסקים, עצמאיים, אנשי הייטק, יזמים ובכירים, קרוב לוודאי שבמקרה שלכם יש למועד הקרע חשיבות משמעותית. משכך, כדאי לך להתייעץ בנושא עם עורך דין מומחה לגירושין מוקדם ככל האפשר,  ובכל מקרה, בטרם תנקוט פעולה כלשהי אשר עשויה, או עלולה, לקבוע את מועד הקרע. 

סיכום

אם הגעת עד לכאן כבר ברור לך שקבלת יותר ממחצית הרכוש המשותף בגירושין הוא עניין מורכב ומקצועי ולא סביר ללמוד אותו, עד תום, בעצמך. כדי לא להפסיד בחלוקת הרכוש, ואולי לקבל יותר, או הרבה יותר, נכון עבורך להתייעץ, ויפה שעה אחת קודם, עם עורכי דין גירושין מנוסים, בעלי יכולות חשבונאיות, כלכליות ועסקיות מוכחות, המתמחים בגירושין של מנהלים, בעלי עסקים, אנשי הייטק, עצמאים, בעלי רכוש מגוון ובני זוגם. 

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן