גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

המחיר הכלכלי, הנפשי והרגשי של הגירושין

המחיר האמיתי של הגירושין עלול להיות גבוה פי כמה משכר טרחת עורכי הדין, שינהלו את הליכי הגירושין שלכם. לא אחת, התחושה הקשה של הפסד נוסף, למי ששלט בחייכם במהלך הנישואין, תגבה מכם מחיר אישי ורגשי לאורך שנים. יש מקרים בהם פוגעים בילדים כדי להשיג הישגים כלכליים ואחרים (ראה מאמר "איך לא לפגוע בילדיכם במהלך הגירושין"). לפעמים התארכות ההליכים והסתבכותם תעצים את הלחץ הנפשי בו אתם נתונים, ותביא אתכם לנקוט פעולות שלא בטובתכם ולא בטובת ילדיכם. עורך דין גירושין מיומן ידע כיצד לאזן בתבונה את הגורמים הכלכליים אל מול הגורמים הרגשיים והנפשיים, כדי לסייע לכם לעבור את התקופה הקשה בראש מורם ובתבונה. ניהול נכון של המשבר עשוי להשיג לך את התוצאות הרצויות ואף להעצים אותך לקראת זוגיות חדשה טובה יותר ולקראת יחסים ראויים עם בני הזוג לשעבר וילדיכם. חשוב להבין כי המחיר האמיתי של הגירושין אינו מצטמצם בשכר טרחת עורך הדין. במקרים רבים זו ההוצאה הפחות משמעותית.

המחירים הכלכליים הנוספים של הגירושין עלולים לבוא לידי ביטוי בדרכים רבות. לדוגמה: יתכן שתפסידו, כלכלית, נפשית ורגשית, אם לא תשכילו לנצל בתבונה את הליכי הגירושין החדשים, שהם מהירים, זולים וידידותיים. בניצול נכון של ההליכים המהירים עשוי עורך דין יקר, המתמחה בהליכים אלו, להיות דווקא הפתרון המשפטי הזול ביותר… לא אחת, בתכנון ויישום חכם, ניתן להימנע ממרבית המאבקים והמחלוקות. במקרים רבים אך בשל חיסכון בהוצאות המשפטיות, תאלצו לוותר על כספים, זכויות ונכסים, ששווים הרבה יותר מהסכומים שלכאורה חסכתם באמצעות שכירת ייצוג לא הולם למקרה שלכם. 

אלו דוגמאות בודדות, מני רבות, למחירים האמיתיים של הגירושין. קיימים מחירים נוספים אותם אתם עלולים לשלם בגירושין – בכסף מיותר שתחויבו לשלם, בפגיעות רגשיות, בלחץ נפשי, בנטילת סיכונים מיותרים, בהליכי סרק, בפגיעה בילדים, באבדן או צמצום הקשר עם הילדים ועוד. מרבית הנזקים נגרמים מחוסר ידע מעמיק בהליכי גירושין, מאי בחינת המקרה שלך לעומקו ומחוסר ניסיון. מטרת מאמר זה היא להביא לידיעתכם חלק מהמחירים האמיתיים של הגירושין, כדי לשכלל את הליך קבלת ההחלטות שלכם. בטרם קבלת כל החלטה בנושאי הגירושין שלך, כדאי לך לקבל הכוונה וייעוץ בדבר כלל מחירי הגירושין הצפויים לך וכיצד ניתן לצמצמם.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

להלן חלק מהמחירים הכלכליים הנפוצים בהליכי הגירושין:

  • אם אחד מבני הזוג הוא איש הייטק, מנהל עסקים, בעל מקצוע חופשי, בעל שכר גבוה או בעל רכוש, רב הסיכויים שיש לו זכויות רבות, שנצברו בנישואין כגון: אופציות, מניות, מוניטין אישי, נכסים רוחניים גלויים (פטנטים) וסמויים (ידע, סטארטאפ בראשיתו וכו’), זכויות פנסיה, קרנות, נכסי קריירה, נכסים ממשיים, עסק ועוד. בעת גירושין, זכויות אלו אמורות להתחלק באופן שווה בין בני הזוג, אך לא תמיד זה קורה בפועל (ראה מאמר "שיטות חלוקת הרכוש הממשי, הלא ממשי והכספים"). לכלל זה יש סייגים רבים. אם תשכרו את שירותיו של עורך דין בקיא בגירושי הייטק, בגירושין עסקיים, או בנושא אחר רלוונטי לכם, יתכן שתשלמו יותר שכר טרחה, אך בסופו של יום תרוויחו פי כמה בעת חלוקת הרכוש. 

  • חלק מהזכויות הסמויות בהליכי גירושין של מתגרשים רבים הן: הזכות לפיצויי גירושין, היכולת להציב תנאי גירושין, חלוקה לא שוויונית של הרכוש המשותף, פיצוי בגין פערי השתכרות, הזכות למזונות משקמים, קביעת תאריך ניתוק כלכלי מוקדם או מאוחר יותר מהמקובל ועוד. רק בחינה מקצועית, כוללת ומשמעותית, בשלב מקדמי של הגירושין, תאפשר לך לאיין זכויות אלו, או ליהנות מהן. לא אחת משמעות ניצול זכויות אלו גבוהה פי כמה מהזכויות הגלויות ומשכר טרחת עורכי הדין היקרים ביותר…

  • כיום החוק מחייב בני זוג, המבקשים להיפרד, לפנות להליך של יישוב סכסוך, בטרם תותר להם הפניה לערכאות השיפוטיות. רק אם הליך יישוב הסכסוך נכשל ניתן להגיש תביעות בבית משפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. יישוב סכסוך הוא הליך זול ומהיר יחסית, להבדיל מניהול תביעות בערכאות השיפוטיות, הנמשכות חודשים רבים ואף שנים. ישנם מקרים בהם, בתחכום ובהצגה נכונה של הדברים, ניתן להגיע להסכמות כוללות במסגרת יישוב הסכסוך, ולנסח הסכם גירושין, מבלי להיזקק כלל לערכאות השיפוטיות. מיומנות עורך הדין שלך בניהול הליכי יישוב הסכסוך עשויה לחסוך לך סבל רב והליכים משפטיים יקרים וממושכים.

  • מטרת הליכי גירושין, המנוהלים במיומנות גבוהה, היא להגיע להסכמות ברורות חדות וסופיות, כדי לא להיגרר בשנים שיבואו למחלוקות עתידיות. אם התוצאה תגרום לכך שהצדדים יאלצו בעתיד לפנות שוב ושוב לבית משפט, לצורך פתרון מחלוקות שלא נפתרו עד תום בעת הגירושין, הם ימשיכו לבזבז זמן יקר וכסף רב מבלי לסיים באמת את סכסוך הגירושין ביניהם (ראה מאמר "גירושין לאחר גירושין"). מיומנות גבוהה בעריכת הסכמי גירושין מורכבים עשויה לחסוך לך שנים של ניהול סכסוכים עקרים.

  • פעמים רבות מתמקדים הליכי גירושין בנושאים כלכליים, הקשורים לחלוקת רכוש והכנסות הצדדים. אין התייחסות ראויה לנושאים קריטיים כגון משמורת הילדים, הסדרי הראיה, הסדרים להבטחת עתיד הילדים, מזונות משתנים לפי הצרכים ונושאים נוספים. אם הסכם הגירושין שתשיגו לא יכלול את כל הנושאים, תוך מבט לעתיד, סביר שאתם וילדיכם תשלמו בעתיד מחירים שונים על ה”חיסכון” שהושג בהליכים הנוכחיים.

  • זוגות רבים מתגרשים תוך יצירת כעסים ומשקעים מיותרים, שיישארו גם אחרי הגירושין ויזיקו לשיתוף הפעולה בנושא הילדים. עורך דין מומחה לגירושין יעזור לכם לנהל את הליכי הגירושין, כך שלאחר מכן תוכלו לשמור על יחסים סבירים לטובת הילדים. גם אם אין ברירה, אלא לנהל את הגירושין בצורה תקיפה, תוך עמידה על מלוא זכויותיכם, אזי תכנון גירושין נכון יוצר תהליך הפשרה מובנה לאחר הגירושין.

  • נושאים מסוימים עשויים להיראות דחופים או חשובים יותר במהלך הגירושין. כדי להשיג תוצאה מהירה בנושאים אלו, עלולה להיות נטייה להסכים להתפשר בנושאים חשובים, מבלי להבין את משמעותם הכלכלית, ובנושאים שבטווח הארוך עשויים להתברר כמשמעותיים ביותר. עורך דין מיומן בגירושין מורכבים ותכנון נכון, עשוי לאזן היטב בין צרכי הרגע הדחופים לבין צרכי העתיד.

  • ניהול הליך גירושין באופן לא שקול ולא מבוקר עלול לגרום נזקים רבים: הסתבכות פלילית (ראה מאמר "על נשים, גברים, גירושין ופלילים"), חשיפה לתביעת נזיקין, אבדן נכסי קריירה, בעיות עם רשות המיסים, סחיטה רגשית וכו’. עורך דין גירושין מקצועי מסוגל להעריך נכון את הסיכונים בתיק הגירושין שלך, ולתכנן היטב את הצעדים, כדי לא לחשוף אותך לסיכונים מיותרים.

  • הליכי גירושין מתנהלים באחת משתי ערכאות: בבית המשפט לענייני משפחה ובבית הדין הרבני. לעיתים הם מתנהלים בשתיהן במקביל. החוק מחייב אותך להתחיל כל הליך גירושין באמצעות בקשה ליישוב סכסוך. את הבקשה ליישוב סכסוך ניתן להגיש, לפי בחירתך, לכל אחת משתי הערכאות. היתרון בהקדמת הצד השני בהגשת הבקשה ליישוב סכסוך ברור: למי שהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך ניתנת הזכות להגיש את תביעותיו לכל ערכאה שייבחר, ללא תלות בבחירתו הקודמת. למשל – מי שהגיש בקשה ליישוב סכסוך לבית הדין הרבני, יכול לאחר מכן להגיש תביעותיו לבית הדין הרבני אך יכול להגישן גם לבית המשפט לענייני משפחה, לפי בחירתו. הבחירה בין בעת הדין הרבני לבין בית המשפט לענייני משפחה, גם בשלב הראשון של יישוב הסכסוך וגם בשלב השני של התביעות, צריכה להיות מתאימה לנסיבות הספציפיות שלך. בחירה שגויה עלולה לפגוע בתוצאות הגירושין ולהעלות את מחירם הכלכלי, הנפשי והרגשי. 

  • תיקי גירושין רבים מתארכים, שלא לצורך, כתוצאה מתכנון גירושין מוטעה. משיכת הזמן גורמת לבני הזוג המתגרשים סבל מיותר, ולעיתים גוררת הגדלת שכר הטרחה לעורך הדין, במיוחד אם שכר הטרחה נקבע לפי כמות ההליכים בתיק, ולא בסכום קבוע מראש. לא פעם, משיכת הזמן מפתה את אחד הצדדים להעלים כספים ורכוש (ראה מאמר "גילית שמעלימים או מסתירים ממך רכוש או כספים"). מיומנות בתכנון הליכי גירושין, עשויה לקצר את ההליכים ולמנוע העלמות רכוש ושיבוש הליכים.

  • עורכי דין שונים גובים ממך שכר הטרחה באופן שונה. חלק מעורכי הדין יציעו לך הצעה כוללת עבור התהליך כולו, עד הגירושין ופסק הדין במשמורת, במזונות ובחלוקת הרכוש. עורכי דין אחרים יציעו לך מחיר אך ורק לפעולה הראשונה, מבלי להתחייב מה יהיה המחיר הכולל, אם הליך הגירושין יסתבך. לא אחת, זול יותר לקחת הצעה כוללת של עורך דין יקר, מאשר הצעה לפי שלבים של עורך דין זול יותר.

  • השאלה האמיתית שצריכה לעניין אותך היא מה יהיה המחיר הכלכלי הרגשי והנפשי הכולל, בסופו של יום. גם במקרה של מחיר כולל קיימת שאלה איכותית – יתכן שהצעה זולה על פניה תגרור אותך לניהול הליכים מיותרים, להליכי ערעור ותפגע בך ובילדיך בצורות שונות. מאידך הצעה יקרה יותר תחסוך לך את הסבל המיותר, את הפגיעות, את ההליכים המיותרים ואת הערעורים. משכך, לא אחת, ההצעה היקרה, היא בסופו של יום ההצעה הזולה, אם בוחנים את התמונה הכוללת. ככל שיש לך יותר מה להרוויח או מה להפסיד כתוצאה מהגירושין, כך חשובה לך יותר איכות ומיומנות עורכי הדין העוסקים בגירושין שלך והטכנולוגיות הרלוונטיות העומדות לרשותם.

סוד הקסם טמון באופטימיזציה של הליכי הגירושין ביחס לצדדים הכלכליים, הרגשיים, הנפשיים המעורבים. ככל שהתכנון המוקדם של הגירושין יהיה יסודי יותר, מיומן יותר ויביא בחשבון גורמים אלו ורבים נוספים, כך יגדל הסיכוי שתוצאות הגירושין והמחיר האמיתי שלהם יתאים לציפיותיך, גם אם מדובר בעורך דין מיומן ויקר. המסקנה המתבקשת בנסיבות אלו היא לבחור בעורכי הדין הטובים ביותר, לפחות כדי לבצע את התכנון הכולל של הגירושין וליישם את והשלבים הראשוניים. לאחר שתתבהר התמונה, ותתקבלנה התוצאות הראשוניות, ראוי לבחון מחדש את ההחלטות. 

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן