גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

גירושי הייטק – שינויים בגירושי הייטק 2024

בשנה האחרונה הלכו והתרבו גירושי ההייטק, לרבות גירושין של בעלי ומנהלי סטארטאפים. על אופי וסיבות הגירושין של אנשי ההייטק תוכלו לקרוא ולשמוע בקישור הבא – גירושין של יזמים, בכירים ועובדים בתעשיית ההייטק.

בישראל 2024 חלק ניכר מענפי התעשייה, המסחר והשירותים המצליחים מאופיינים בשימוש בטכנולוגיה גבוהה, שפיתוחה התאפשר בזכות השקעות עתק בפיתוחן או ברכישתן. טכנולוגיות ייצור מתקדמות, פיתוח ערוצי שיווק חדשים, פיתוח טכנולוגיות תקשורת והפצה, הסכמי ידע ועוד הפכו להיות מרכיב חיוני להתפתחות מרבית החברות והעסקים. לדוגמה: צמיחתן של אושיות רשת, בעיקר בטיק-טוק ובמדיות דומות, מוכיחה כי אך שליטה בטכנולוגיה, ולו הפשוטה ביותר, עשויה להביא הכנסות גבוהות. זו התפתחות של השנים האחרונות והיא תתעצם בשנת 2024. ספק אם ניתן להתפתח כיום בענפי הכלכלה מבלי לצבור טכנולוגיה. כתוצאה ממגמות אלו עלה משמעותית שווים הכלכלי של אנשים וחברות רבים, ופחת שווים הכלכלי של רבים שנותרו מאחור בעולם הישן. מושגים כמו נכסי קריירה, מוניטין, נכסים שיבשילו בעתיד ועוד, הם למעשה תולדה של אותו דבר. לאחרונה, גוברת נטיית בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים להתחשב בטכנולוגיה ובידע שנצברו בנישואין, כמרכיב חשוב בעושר הווירטואלי שלהם ומכאן לפסוק כי הם ברי חלוקה בין בני הזוג המתגרשים.

בשנים האחרונות הרכוש הווירטואלי הפך להיות חלק הארי בהיקף הרכוש של משקי הבית, בעיקר של העשירונים העליונים. מאידך, רכוש זה הוא כה לא מוגדר וכה נדיף עד שאכן קשה מאוד לגלותו ובעיקר ליתן לו שווי כלכלי. אם בעבר, בעידן בו מסת הרכוש העיקרית הייתה ממשית ומוגדרת והיה די באקטוארים ושמאים כדי לאמוד אותה ולחלקה בין המתגרשים, הרי כיום אין די בכך. חלוקת הרכוש לא תהיה צודקת אם תתעלם מהרכוש הווירטואלי שנצבר לבני הזוג.

כדי לאמוד את שווי הנכסים הווירטואליים של בני הזוג ולחלקם בצדק ובתבונה, נדרשת מומחיות הרבה יותר רחבה מהמומחיות הנדרשת לחלוקת הרכוש הממשי. לא אחת הרכוש הווירטואלי כולל חוזים מניבים, סוכנות של יצרן מוביל מחו"ל, חוזה העסקה שמן שניתן בשל ידע של המתגרש ועוד. כמעט בכל מקרה גירושין נגלה לעינינו סוג חדש של עושר ווירטואלי. אם למומחה, המתמנה על ידי בית המשפט למשפחה או בית הדין הרבני, אין השכלה בתחום מנהל עסקים, הייטק ובמיוחד בהערכת רכוש ווירטואלי, ספק רב הוא בעיננו אם הוא יכול לתרום תרומה ממשית לחלוקה הוגנת ושוויונית של רכוש זה!

מה שמסבך עוד יותר את חלוקת הרכוש ההוגנת היא העובדה שאנשי ההייטק ובעלי הטכנולוגיות המתקדמות בענפים רבים הבינו כי אם רצונם להתגרש בקרוב, כדאי להם לבצע פעולות הכנה לגירושין לפני שהם מביעים את רצונם להתגרש. כתוצאה מפעולות ההכנה לגירושין קטן שוויו של הרכוש הווירטואלי, או שהוא מקבל ערכים סבירים חרף הערכים הנחזים. לעיתים הרכוש הווירטואלי מקבל הערכת יתר על ידי הצד שמבקש לקבל נתח ממנו… תנודות מדהימות מתאפשרות שכן עיקר השווי של הנכסים הווירטואליים מבוסס על הנחות בדבר מה יקרה בעתיד.

אפשר להתווכח אם מרבית פעולות אלו הן הוגנות, מוסריות או חוקיות, למרות שחלק ניכר מהן כשרות למהדרין. מאמרים ופסקי דין רבים עוסקים בשווי המניות והאופציות של חברות ההזנק ו/או חברות ההייטק. לא אחת תקראו פלפול משפטי בנושא שווי אופציות שהבשילו אל מול אופציות שטרם הבשילו, ותלויות בהמשך העבודה ושתיהן תלויות בעתיד הסטארטאפ. במציאות, אין לפלפולים אלו משמעות רבה, שכן הכל תלוי בשווי הטכנולוגיה של הגוף המוערך לצורך איזון המשאבים. על פי רוב זו לא באה לידי ביטוי מלא והוגן בחישובי ערך האופציות. לא אחת אנו נתקלים באקזיט שערכו פי 10 משווי האופציות כפי שנראו לפניו ולא אחת באקזיט ששוויו אך חלק קטן מהערך שיוחס למניות ו/או לאופציות או אפילו 0. רק עורך דין גירושין, עם ידע נרחב וניסיון בחברות הייטק ובניהול עסקים, יכול להאיר את דרכך בסוגיה הסבוכה של גירושי ההייטק.

חברות הייטק ועסקים אחרים, המבוססים על טכנולוגיה מתקדמת, עשויות להגדיל את שווין בן לילה, בין השאר כתוצאה מסינרגיה לחברות גדולות שיבקשו לרכוש אותן, ומאידך חרף כל ההשקעות הן עלולות לאבד את ערכן תוך זמן קצר, אם יימצא פתרון טכנולוגי טוב יותר על ידי מתחרה. הדברים ישימים גם על ענפי ייצור שלמים הבנויים על שימוש בחדשנות ייחודית. עולה כי שווים של מרבית העסקים בישראל 2024 עלול או עשוי להשתנות תוך ימים או שבועות ספורים. משכך, כל הערכת שווי חייבת להתבסס על חישוב תוחלת, ולא על ההנחה כי לעולם חוסן.

לפעמים עיקר השווי של חברת הייטק, או חברה שמיישמת טכנולוגיה גבוהה, נובע דווקא מאיכות כח האדם שהיא מעסיקה. כך, תתכן רכישה של אותה חברה על ידי חברה זרה המעוניינת לפתוח במהירות סניף בישראל. במקרה מסוג זה בין לילה עשוי לחול שינוי בערך הנכסים הווירטואליים של מי מהמתגרשים.

עולה שאם הערכת חברות ההייטק והחברות הטכנולוגיות רצופה מהמורות, הרי מקל וחומר הערכת חלקם של הבעל או האישה בחברות אלו קשה פי כמה. חלק גדול מהקושי להעריך חברות טכנולוגיות נובע מהצורך להעריך מה יקרה בעתיד. לדוגמא – שווי המניות והאופציות של חברות הייטק, ובמיוחד של סטארטאפים, בנוי על עתידנות. ניתוח נכון חייב להביא בחשבון את כל הגורמים המצביעים על סיכויי הסטארטאפ או חברת ההייטק להצליח בעתיד, אל מול הסיכונים. בהערכות אלו רצוי להסתייע בעורך דין גירושין בעל ידע וניסיון בניתוח מצבים אלו.

לא אחד קרה שדווקא חדלות פירעון של סטארטאפ בו עובד אחד מבני הזוג הביאה דווקא להגדלת הרכוש הווירטואלי של אחד מבני הזוג המתגרשים. הכיצד? בן זוג זה עשוי לפתוח סטארטאפ משלו המתבסס על הטכנולוגיה והידע שרכש ועל ניתוח כישלון הסטארטאפ בו עבד.

אלו אך נקודות בודדות, מני רבות, שנועדו להדגים את הקושי הרב הטמון באיזון משאבים של מתגרשים, שאחד מהם, או שניהם באים מתחום שבו טכנולוגיה גבוהה, מסוגים שונים, היא המפתח להצלחה.

התפתחויות אלו הציבו בפני בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים שורת אתגרים חדשים שמן הסתם ייושמו בשנים הקרובות, עם חדירת המודעות לרכוש ווירטואלי. ברי שבגירושי הייטק, שהם מרבית מקרי הגירושין של העשירונים העליונים, נדרשת חשיבה שונה מאשר בגירושין רגילים, שבהם די באקטואר לחשב את חלוקת הזכויות הסוציאליות ובשמאי ודומיו לחשב את איזון המשאבים הממשיים. בשנת 2024 הולכת וגוברת ההכרה של בתי המשפט ובתי הדין כי בעולם שבו מרבית הנכסים הם ווירטואליים, השיטות הישנות לאיזון משאבים לא תורמות לעשיית צדק.

התבוננות קצרה בעולם של היום מראה כי החברות הגדולות ביותר בעולם מבוססות אך על רכוש ווירטואלי (מיקרוסופט, גוגל ואפילו חברת האם של טיק טוק). נראה כי כבר עתה היקף הרכוש הווירטואלי בישראל עולה על כמות הרכוש הפיזי. משכך, כל תיק גירושין שבו אין בדיקת עומק של היקף הרכוש הווירטואלי ודרכי הערכתו וחלוקתו, מביא לקיפוח ניכר של אחד מהמתגרשים.

מצב זה מחייב התייחסות רבתי מצדך לסוגיית חלוקת הרכוש הווירטואלי. בראש ובראשונה עליך לשכור עורך דין גירושין עם השכלה גבוהה וניסיון במנהל עסקים ובכלכלה, בצד ידע ממשי וניסיון רב בתחום ההייטק. עורך דין גירושין בעל ידע מסוג זה יוכל להדריך אותך כיצד להציג את חברת ההייטק או הסטארטאפ שבבעלותך, או בה אתה עובד, בצורה ההולמת את המציאות כפי שאת/ה תופסים אותה. הוא גם יסייע לך לבחור מומחה מתאים להעדפותיך, כגון מומחה שמבין את רזי הרזים של התעשייה או מומחה שמעמיק פחות… אם את/אתה מהווים את הצד השני של גירושי ההייטק, עורך דין גירושין העונה לדרישות הנ"ל יוכל להציג לך תמונה קרובה למציאות של נכסי הקריירה המוניטין ושווי הטכנולוגיה. לא אחת ניתן לנצל את הפעולות שנעשו על ידי בן הזוג להעלמת הרכוש הווירטואלי, כדי לקבל נתח גדול יותר ממנו.

דבר נוסף שניתן לעשות היא להתאים, מבעוד מועד, את הנראות של הסטארטאפ, או חברת ההייטק, למציאות. פעמים רבות, לצורך גיוס לקוחות ו/או משקיעים, מוצגת תמונה מושלמת ואופטימית של הסטארטאפ ושווי דמיוני, כאשר במציאות התמונה היא קודרת. יש סיכוי סביר כי בית המשפט לענייני משפחה יתייחס דווקא לנראות שכן אין לו כלים לצלול למציאות האמיתית, שאף עלולה להשתנות בדרך.

ממש לאחרונה ערכנו עבור מנהל חברת סטארטאפ הסכם גירושין שבו קיבלה האישה כמה מיליוני ₪ בתמורה לחלקו של הבעל בסטרטאפ, שהוקם במהלך הנישואין. ההסכם אושר בבית המשפט לענייני משפחה וקיבל תוקף של פסק דין. לימים התחרטה האישה והגישה תביעה לביטול ההסכם, שכן הגיעו אליה "ידיעות" ו"שמועות" ששוויו של הסטארטאפ גדול בהרבה ממה שהבינה בעת חתימת ההסכם. משכך, היא תבעה לקבל את מחצית המניות והאופציות שבידי הבעל, כנגד החזרת המיליונים שקיבלה בהסכם. זמן קצר לאחר מכן נכנס הסטרטאפ לקשיים וערך המניות והאופציות נשק ל-0. בנסיבות אלו הסכים הבעל לתביעה לבטל את הסכם הגירושין ולחלוקת המניות והאופציות בתמורה להחזרת המיליונים שקיבלה בהסכם. עולה כי האישה הפסידה כמה מיליונים כתוצאה מתביעתה לביטול הסכם הגירושין. מקרה זה מדגים את האופי החמקמק של גירושי הייטק בצד המומחיות והזריזות הנדרשים ליישומם.

לא למותר לציין כי מקוצר היריעה מאמר זה מכיל רק אפס קציה של המורכבות בגירושי הייטק. למרות זאת יש בו משום העלאת חלק מהנושאים הרלוונטיים. בקצירת האומר עולה ממנו המסקנה כי עליכם לפנות למומחים רציניים בגירושי הייטק, לפני שאתם נוקטים כל פעולה בכיוון יישום הגירושין, ויפה שעה אחת קודם…

לסיכום, רק מומחיות משפטית בגירושי הייטק וסטרטאפים, בצד ידע נרחב והשכלה בתחום תעשיית ההייטק, על גווניה השונים, ובתחום מנהל עסקים, של עורך הדין גירושין שלך תאפשר לך ניווט בטוח הן ביישום ההכנות לגירושי ההייטק והן בניהול איכותי של תיק הגירושין שלך.

דילוג לתוכן