גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

יישוב סכסוך – גירושין ידידותיים

החל מחודש יולי 2016, חל שינוי מהותי בחוק המסדיר גירושין בישראל [להלן: חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה]. בשנת 2020 חל עדכון של החוק המסדיר גירושין במסגרתו תוקנו מרבית הליקויים [להרחבה ראה מאמר: יישוב סכסוך 2022]. המטרה הייתה לאפשר גירושין מהירים וידידותיים ללא הליכים משפטיים.

במציאות, המטרה הושגה בגירושין פשוטים בהם הנתונים ברורים וגלויים לשני הצדדים, ואילו בגירושין מורכבים (גירושין בהם יש עסק למי מהצדדים, גירושי הייטק, גירושין של עצמאיים, גירושין של בעלי מקצועות חופשיים וכו') מהווה הליך יישוב סכסוך, מכשול נוסף בפני הצד החלש בגירושין, והזדמנות לצד החזק בגירושין.  

על פי החוק, מי שמבקש להתגרש חייב, להתחיל את הליכי הגירושין בהגשת בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. הבקשה תגיע לעובדת סוציאלית שתנסה להניע הליך גישור, שימנע עימותים משפטיים, דרך עיצוב הסכם גירושין בהסכמה.

לכאורה – הליך גירושין פשוט, קל ושווה לכל נפש… במציאות, הדברים כלל לא פשוטים.

הליך יישוב סכסוך מעצים את הצורך בקבלת ייעוץ משפטי וכלכלי מעורכי דין מומחים בגירושין, מוקדם ככל האפשר, ובכל מקרה לפני הליך יישוב הסכסוך.

החובה לנקוט בהליך יישוב סכסוך, שנועדה, לכאורה, לצנן את “מרוץ הסמכויות”, דווקא מלהיטה אותו פי כמה. בשל כך, הצורך לקבל ייעוץ משפטי משמעותי, מעורך דין גירושין, בטרם הגשת הבקשה ליישוב סכסוך, הפך להיות חיוני!

להלן חוק והתקנות המגדירים את הליכי יישוב הסכסוך וכוללים גם את הטפסים הנדרשים להפעלת ההליך:

חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה

תקנות להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה

בשל מורכבות הליכי הגירושין, אם החלטתם להתעמק בחוקי הגירושין ובהליך יישוב הסכסוך, בדקו עם עורך דין גירושין שאכן הבנתם את הדברים לאשורם.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

12 העצות הבאות נועדו לעזור לך לנווט את דרכך בנבכי יישוב הסכסוך, על מורכבויותיו, לנצל את יתרונותיו, ולהימנע מטעויות, אשר עלולות להשליך מהותית על התוצאות בסוף הדרך.

  1. התייעצו עם עורך דין מומחה לגירושין מיד לאחר שקרו במשפחתכם אירועים העלולים להביא אתכם לגירושין, ובכול מקרה עשו זאת לפני שבני הזוג שלכם מקדימים אתכם בהגשת בקשה ליישוב סכסוך. אל תשקלו אפילו לנקוט פעולה כלשהיא, או למלא טופס, פשוט ככל שיהיה, לפני שגיבשתם דרך כוללת (אסטרטגיה) להתמודדות עם הסכסוך כולו ותוצאותיו, בליווי עורך דין גירושין. עצה זו קריטית במיוחד למנהלים בכירים, אנשי הייטק, בעלי עסק, עצמאיים, בעלי מקצועות חופשיים ודומיהם.

 

  1. כל זמן שאתם מתייעצים עם עורך דין בשאלה כיצד לנהל את סכסוך הגירושין, ועדיין לא ברור לכם באיזו דרך תפעלו, נסו “להרדים” את בן הזוג, כך שהוא לא ירוץ לפעול לפניכם. גם אם לא הייתם קשובים מאוד לבני זוגכם עד כה, נסו לפקוח את עיניכם ולכרות את אוזניכם לכל שביב מידע, שילמד אתכם על דרך החשיבה ועל כוונותיו – הביאו כל מידע רלוונטי לידיעת עורך הדין לענייני גירושין, שמייעץ לכם בתכנון הגירושין שלכם (ראה מאמר "כיצד מתכוננים לגירושים מתוכננים או צפויים?").

 

  1. נסו ל”גייס”, לפחות לשלב תכנון הגירושין, את טובי המומחים לנושא. מדובר בעורך דין ואקטואר במקרים הפשוטים, אם קיים עסק, מקצוע חופשי, נכסי קריירה, ריבוי נכסים, מוניטין, קשרים כלכליים עם משפחת המוצא או מורכבות כלכלית אחרת, נדרש גם מומחה כלכלי ובמקרים שיש, או צפויות, הברחות של הכנסות ו/או נכסים, גם חוקרים כלכליים (ראה מאמר "גילית שמעלימים או מסתירים ממך כספים ורכוש?").

 

  1. דאגו שעורך הדין לענייני גירושין שתבחרו יבין בנושאים הרלוונטיים לענף שלכם, והטילו עליו לרכז את הצוות בשלבי ההתייעצות והתכנון. אתם חייבים לגבש אסטרטגיית פעולה ברורה, מתוך הנחה שיישוב הסכסוך עלול להיכשל. ההנחה כי “ביחידת הסיוע יעשו לי את העבודה”, ותמיד יצליחו להביא אותנו להסכם, מסתברת לרוב כטעות. לפני שתגיעו ליחידת הסיוע עליכם לוודא שהאסטרטגיה המשפטית שלכם מסודרת, ברורה, מובנת, ונתמכת בראיות. כך תשפרו את הסיכויים להצלחת יישוב הסכסוך, ובמקביל תכינו את עצמכם למקרה שיישוב הסכסוך יכשל.

 

  1. אספו את המסמכים והתיעוד ביחס לרכושכם, הוצאותיכם וכל נושא רלוונטי אחר טרם הגשת הבקשה ליישוב סכסוך. לא אחת, לאחר נקיטת הליכים משפטיים, או הליכי יישוב סכסוך, בני הזוג נוטים להעלים מסמכים, תיעוד וראיות שהיה בכוחם לסייע לכם רבות בניהול הליך יישוב הסכסוך או גירושין, ולעיתים אף לחרוץ את גורלו של הליך הגירושין כולו, שכן קשה מאוד לשחזר ראיות שהועלמו.

 

  1. בחנו האם אתם זקוקים לקבלת סעדים זמניים בדמות עיכוב יציאה מן הארץ, עיקולים, צווים בקשר לילדים, או צווים למניעת שינוי המצב הקיים, שיוגשו במקביל לבקשה ליישוב סכסוך. אם קיים חשש שבן הזוג ינצל לרעה את ההליך ליישוב סכסוך, במטרה לעשות שינויים בעסק, להימלט מן הארץ, לחטוף את הילדים, להעלים נכסים ורכוש או לבצע מהלכים שנועדו לסיכול הגירושין, תוכלו לבקש סעדים זמניים רלוונטיים, עם הבקשה ליישוב הסכסוך. נושא זה מורכב, ואם אכן עולה צורך בסעדים זמניים דחופים, יש להתייעץ עם עורכי דין גירושין מומחים בטרם נקיטת ההליך ליישוב סכסוך.

 

  1. גם אם החלטתם שלא לערב עורך דין גירושין בפגישות יישוב הסכסוך ביחידת הסיוע, אתם עדיין יכולים להיעזר בעורך דין “מאחורי הקלעים”, שינתח עמכם את הפגישות שהיו, ויכין אתכם לפגישות הצפויות. כך נוהגים מרבית המשתתפים ביישוב סכסוך, שלא הפעילו עורכי דין גירושין בצורה גלויה, ויתכן שכך גם נוהגים גם בני הזוג שלכם.

 

  1. הקדימו את בן זוגכם בהגשת הבקשה ליישוב סכסוך – הקדמה בהגשת הבקשה על ידכם, מאפשרת לכם את בחירת הערכאה שתדון בעתיד בסכסוך אם יישוב הסכסוך יכשל. יש לכך משמעות קריטית להמשך הליכי הגירושין שלכם. בהחלט יתכן כי תוך כדי יישוב הסכסוך יתגלו לכם פרטים שישנו את דעתכם בקשר לערכאה הרצויה לכם, או יסתבר כי טעיתם בבחירתכם הראשונית.

 

  1. הגיעו מוכנים ליישוב הסכסוך, לאחר קבלת הדרכה משפטית למפגשים ביחידת הסיוע. עליכם לגבש מראש את אופן הצגת הסכסוך ואת הפתרון בו אתם חפצים. למרות ששם הבקשה הוא “בקשה ליישוב סכסוך”, מדובר בתחילתו של הליך משפטי, או דמוי משפטי, המבשר את הוצאת הסכסוך המשפחתי לטיפולם של גורמים חיצוניים, מבלי שיש לכם אפשרות להתנגד לכך. עובדת סוציאלית מיחידת הסיוע תבחן את שורשי הסכסוך ביניכם ותשמע את רצונותיכם. יתכן שתפגשו גם עם פסיכולוג או פסיכיאטר, עורך דין מיחידת הסיוע ובעלי מקצוע אחרים. כדאי שתהיו ערוכים למתן תשובות לשאלותיהם. תשובותיכם ביחידת הסיוע חסויות, לכאורה, אך יהיה לכם קשה מאוד לחזור מאמירות או מהתחייבויות שתתנו שם. חשוב שתקבלו ייעוץ מעורכי דין גירושין, בטרם הופעתכם ביחידת הסיוע, לפחות בנושאים הבאים: מהי דרך הצגת הסכסוך הנכונה, מנקודת הראות שלכם, כיצד רואים עורכי דין, כלכלנים, סוציולוגים ואחרים את עמדותיכם בנושאי הגירושין, מהם הנתונים שכדאי לכם להציג בשלב זה ומהם אלו שכדאי לכם לשמור לשלבים הבאים, כיצד להציג את רכושכם, הממשי והווירטואלי ואת התחייבויותיכם, כיצד לנמק, רגשית והגיונית, את עמדתכם בנושאי משמורת הילדים והסדרי הראייה, כיצד לשכנע את עובדי יחידת הסיוע בעניין המזונות הראויים לטעמכם ועוד.

 

  1. גם אם טעיתם, ולא העסקתם עורך דין גירושין מנוסה מלכתחילה, שלבו עורך דין גירושין מטעמכם במפגשים לקראת ניסוחם של הסכמים ביחידת הסיוע. חשוב שתפנימו כי עורכי הדין ביחידת הסיוע אינם מייצגים אתכם. זכותכם לשלב עורך דין מטעמכם בכל המפגשים ביחידת הסיוע, למעט במפגש הראשון. ברגע שהדיון ביחידת הסיוע עובר ל”פסים משפטיים” כדאי לכם לצרף עורך דין מטעמכם לתהליך, במיוחד אם הצד השני עושה כן.

 

  1. התחלתם הליך ליישוב סכסוך והדברים לא מסתדרים כפי שציפיתם? עצרו ועשו חישוב מסלול מחדש. גשו להתייעץ עם מומחים רב תחומיים לגירושין, המתמחים בגירושין מהסוג שלכם. אל תדחו את העניין עד תום יישוב הסכסוך, שכן זה עלול להיות מאוחר מדי.
  1. לעיתים רעיונות יצירתיים, שתוכלו לקבל במסגרת בחינה מחדש או חוות דעת שנייה, יפתרו לכם את הבעיות העולות במסגרת יישוב הסכסוך, ואף יביאו אתכם להסכם המיוחל.

 

לסיכום: חשוב להבין שבענייני גירושין כמעט הכול אפשרי. הליכי גירושין מהווים שילוב עדין של נימים רגשיים, משפטיים, כלכליים, תרבותיים ושכלתניים מרובים, במארג מורכב. בנתונים אלו ברור שיכולת ההשפעה של עורכי דין גירושין מקצועיים ורב תחומיים, על הליכי יישוב הסכסוך ו/או על הליכי גירושין היא רבה. אם במקום לנקוט את הפעולות המתבקשות, מסבירים לכם מדוע לא תשיגו את מה שאתם חושבים שמגיע לכם, וכי אין אפשרות אחרת, כנראה שכדאי לכם לקבל חוות דעת נוספת בעניין מעורך דין גירושין מומחה.

 

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן