גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

עצות למי שהתחיל במאבק גירושין בכוחות עצמו ונכשל

בני זוג רבים סוברים כי ביכולתם לנהל את גירושיהם בכוחות עצמם. מחשבה זו נובעת מתפיסה שגויה של מורכבות הנושא. גירושין הם עניין מורכב, הממזג חוק מודרני עם דין דתי עתיק, פרוצדורות מיוחדות של הפעלת הדין האזרחי על בתי הדין הרבניים עם תקנות של בית המשפט לענייני משפחה למקשה אחת, הקשה להבנה למי שאינו עורך דין מומחה לגירושין. פעולות הנעשות ללא הבנת מורכבות מיוחדת זו, עלולות להוביל למשגים קריטיים, שיסתמו את הגולל על סיכוייכם לנצח במאבק הגירושין.

משגים עלולים להיעשות בכל שלב משלבי הגירושין: החל מניהול המשא ומתן – כאשר ההסכמות ביניכם תהיינה נגועות בהשלכות שלא העליתם על דעתכם, וכלה במהלך הגשת התביעות מטעמכם – אם תוגשנה תביעות בלתי מושלמות, או ללא מסמכים חיוניים, או לערכאות הלא נכונות – מהלך שיוביל למחיקת תביעתכם או להפסד. במקרים מסוימים, טעויות שנעשות על ידי בן הזוג שבחר לפעול בעצמו, הן קריטיות. אולם, במקרים רבים, אפשר לתקן טעויות אלה, ולהפוך את מה שנראה כתבוסה לניצחון.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

  1. “שינוי נסיבות מהותי”
    אחת ממילות המפתח החשובות בגירושין הנה “נסיבות חדשות”. גם לאחר שניתן פסק דין לרעתך, ניתן לפנות לבית המשפט או לבית הדין הרבני בטענה, כי הנסיבות השתנו או כי נתגלו פרטים חדשים, המצדיקים את שינויו של פסק הדין. הדברים רלוונטיים בעיקר בסוגיות של מזונות אישה ומזונות ילדים, ונושא המשמורת על הילדים.
    רוית חשבה כי היא הצליחה “לסחוט” מרונן את כל הכספים האפשריים, כאשר קיבלה מזונות מוגדלים לילדיה, וכי כעת היא מסודרת לתמיד. רונן, פנה לעורך דין המתמחה בתחום הגירושין אשר גילה, לאחר חקירה קצרה, כי לאחרונה החלה רוית לעבוד בעבודה צדדית וכי הכנסתה גדלה בצורה ניכרת. עורך הדין הציע לרונן להגיש תביעה להקטנת מזונות, בטענה כי ההכנסה הגבוהה מעבודתה החדשה של רווית מהווה שינוי נסיבות מהותי המצדיק את הקטנת סכום המזונות שרונן משלם. בית המשפט אכן אישר טענה זו והקטין את תשלום המזונות שבו חויב רונן.

  2. “קלטת המריבה”
    גם אם ניתן פסק המחייב אתכם לשלום בית, תוכלו לגרום לביטולו אם תצליחו להקליט את בן זוגכם כאשר הוא מתפרץ או מתנהג באופן הסותר את תביעתו לשלום בית. כך תחשפו את חוסר הכנות של תביעת שלום הבית, ואת מניעיו הזרים, ותוכלו להגיש לבית הדין הרבני בקשה לבטל את שלום הבית, ואף לפתוח בהליכי גירושין (ראו מאמר "עילות גירושין- התמודדות מול סרבני גט").
    דליה הזילה “דמעות תנין” במהלך הדיונים בבית הדין הרבני, כאשר היא חוזרת וטוענת כי היא אוהבת את בעלה ומבקשת שיחזור הביתה, הפתעתה של דליה הייתה גדולה כאשר יואב שלף קלטת שהוקלטה יום קודם לכן, בה אמרה דליה כי היא שונאת אותו ומתכוונת להחזיק אותו נשוי ב”כוח”, בכדי לסחוט ממנו כמה שיותר. בית הדין הרבני חייב את הצדדים להתגרש, ואף שלל מדליה את מזונותיה ואת כתובתה.

  3. “הכרזת מורדת”
    גם אם בית המשפט לענייני משפחה פסק כי עליכם לשלם מזונות אישה, עדין תוכלו לפתוח כנגדה בהליך של תביעת גירושין או תביעת שלום בית בבית הדין הרבני, ולבקש כי תוכרז כמורדת לאור התנהגותה. אם יינתן פסק דין לפיו היא “מורדת מוכרזת”, יהיה על בית המשפט לענייני משפחה להתייחס לשינוי נסיבות מהותי זה ולשקול מחדש את זכותה למזונות.
    יוסף חשב שעולמו חרב עליו, כאשר בית המשפט לענייני משפחה גזר עליו לשלם סכום של 5,000 ? לחודש כמזונות לאשתו שרה. בעצת עורך דינו, פנה יוסף לבית הדין הרבני והגיש תביעת גירושין יחד עם תביעה להכריז על אשתו מורדת, ואף הציג בפני בית הדין הרבני ראיות חותכות להתנהגותה של אשתו, אשר סירבה לקיים עמו יחסי אישות, סירבה לבשל ולכבס לו, והתייחסה אליו באופן מחפיר. לאחר תהליך מורכב הכריז בית הדין הרבני על האישה כ”מורדת מוכרזת”. בעקבות הכרזה זו, ביטל בית המשפט לענייני משפחה את המזונות שנפסקו לה.

  4. “מדור ספציפי”
    אם בעלך הגיש תביעה בבית המשפט לענייני משפחה למכירת הבית המשותף, ויש לך ילדים קטנים, את יכולה לעכב בצורה משמעותית את מכירת הבית, באמצעות הגשת תביעה למזונות ומדור ספציפי בבית הדין הרבני, בו תתבעי מבית הדין הרבני לקבוע כי הנך זכאית להתגורר בבית המשותף עד הגיע אחרון הילדים לגיל 18. אם בית הדין הרבני יקדים את בית המשפט לענייני משפחה וייתן פסק דין למדור ספציפי, יאלץ בית המשפט לענייני משפחה לכבד פסק דין זה ולעכב את מכירת הבית המשותף.
    רותי חשבה כי איבדה את קורת הגג שלה ושל ילדיה, כאשר בעלה יגאל הקדים אותה והגיש תביעות בבית הדין הרבני לגירושין ולחלוקת רכוש, ובין היתר דרש כי הבית המשותף של הצדדים יימכר באופן מיידי. בעצת עורך דינה הגישה תביעה ל”מדור ספציפי” בבית הדין הרבני, בה ביקשה כי היא וילדיה ימשיכו להתגורר בבית המגורים המשותף של בני הזוג עד הגיע אחרון הילדים לגיל 18, ותמכה תביעה זו בנימוקים כבדי משקל. בית הדין הרבני קיבל את תביעתה, וכתוצאה מכך לא יכול היה יגאל למכור את הבית המשותף ולקבל את חלקו במשך שנים רבות…

  5. “גלגל הצלה”
    אם אתם מרגישים ש”הסתבכתם” או שאיבדת שליטה על התוצאות, אל תוסיפו הסתבכויות נוספות. היוועצו בעורך דין המומחה באסטרטגיה של הגירושין, במגמה לבחון כיצד נחלצים מהמצב אליו נקלעתם. הקפידו לשכור לשירותכם צוות יצירתי ומקצועי, העולה בכישוריו על הצוות של בן זוגכם.
    דניאל נחל כשלון אחרי כשלון בכל המהלכים המשפטיים מול אשתו עירית, ולא הבין מדוע הוא מפסיד בכל המהלכים למרות שהצדק עמו. הוא פנה לעורך דין אשר בדק את התביעות שדניאל הגיש, וגילה כי דניאל לא הגיש לבית המשפט מסמכים לביסוס תביעותיו, ולכן הן נדחו עוד בטרם נערך בהן דיון ראשוני. עורך הדין תיקן את כתבי הטענות כך שיכללו את העילות המשפטיות הנכונות, צירף את המסמכים והראיות כדין, ובכך הפך את הקערה על פיה.

  6. “הקדימו רפואה למכה”
    גם אם נדמה לך כי הכל כשורה בניהול מהלכי הגירושין שלך, לא יזיק לפנות ולהתייעץ עם עורך דין, בכדי לנתח יחד עמו את מצבך ואת הנסיבות המיוחדות שלך, להגדיר את המטרות המתאימות לך, ולתכנן אסטרטגיה להשגת מטרות אלה. באפשרותך להסתייע בו כדי למצוא פתרונות יצירתיים שיחלצו אותך מטעויות, עוד בטרם הצד השני הבחין בהן.
    שמואל היה זחוח דעת ומרוצה מעצמו, שכן הוא הקדים את אשתו והגיש את תביעותיו לבית הדין הרבני. הוא היה בטוח כי יצליח לנהל את משפט הגירושין שלו בכוחות עצמו, אך פנה לעורך דין לקבלת יעוץ נוסף “ליתר בטחון”. עורך הדין אשר עיין במסמכים שהוגשו לבית הדין הרבני, גילה כי העילות המשפטיות שפורטו בתביעת הגירושין הנן סותרות ובלתי מושלמות, וצפויות להדחות. עוד בטרם גילתה אשתו של שמואל את הטעות, סייע עורך הדין לשמואל לתקן את כתבי הטענות, ולהגיש כתבי תביעה מתוקנים, בטרם יערך דיון במעמד הצדדים. כך נמנעה משמואל תבוסה צפויה מראש.

  7. “הסוס הטרויאני”
    גם אם נכשלת בעניין מסוים, עדיין אין זה סוף פסוק. יש לנתח את הסיבות לכישלון, ולחשוב על פיתרון יצירתי אשר יהפוך את הקערה על פיה. ניתן לנצל “עמדת נחיתות” או “כישלון” לטובתך. הצד השני, הסבור כי הניצחון כבר בכיסו, שרוי במצב של שאננות, יהירות וזחיחות, ועשוי לא לשים לב לשינויים שחלו בתוכניתך ממש מתחת לאפו, כך שניתן לנצל את שאננותו כדי לשפר את עמדתך.
    שולמית הייתה בטוחה כי הביסה את בעלה בכל החזיתות, היא הוציאה נגדו צו הגנה שהרחיקו מן הבית, בטענת שקרית כי תקף אותה. היא תבעה ממנו מזונות מוגדלים ואף עיקלה את כל הכספים בחשבון הבנק שלו, למרות שידעה כי חלקם כספי ירושה, שאינם שייכים לה. מכיוון שהייתה סבורה כי “שברה” את בעלה הסכימה להיפגש עמו לשיחת “כניעה”. במהלך השיחה לעגה לבעלה, ופירטה בפניו כיצד העלילה עליו עלילות שווא של אלימות, ואף הודתה כי ידעה שהכספים עליהם הטילה עיקול אינם שייכים לה. שולמית לא העלתה על דעתה כי בעלה מקליט אותה. למחרת הגיש נגדה תלונה במשטרה על תלונת שווא והציג את הקלטת. כן הציג את הקלטת לבית המשפט לענייני משפחה. צו ההגנה נגד הבעל בוטל, העיקול על הכספים שירש בוטל אף הוא, ושולמית מצאה את עצמה נחקרת במשטרה על עבירה של הגשת תלונת שווא.

  8. “חשיפת הקלפים המנצחים”
    ניתן לבצע מהפך במאזן הכוחות באמצעות שימוש בלתי צפוי בעורך דין – למשל אם במהלך דיון מכריע, תופיעו במפתיע, ומבלי להכין את הצד השני לכך, עם עורך דין, אתם יכולים ליצור אצל הצד האחר תדהמה שתוביל לשבירתו.
    גילה הייתה מיואשת, שכן היא ובעלה שמשון מתדיינים כבר כמה שנים בבית המשפט לענייני משפחה, ועדיין לא רואים את הסוף. נראה היה לגילה כי בעלה מצליח לגרור את הדיונים עד אין קץ מבלי שבית המשפט ישעה לטענותיה. גילה נוכחה כי היא זקוקה לעזרה, ופנתה לעורך דין המתמחה בתחום הגירושין, אשר הכין אותה היטב לדיון ללא ידיעת בעלה. ביום הדיון נדהם שמשון לגלות כי גילה מיוצגת על ידי עורך דין, אשר חשף את שקריו בפני בית המשפט. לשמשון לא היה עורך דין, והוא היה כה המום מהופעתו של עורך הדין המייצג את גילה עד כי איבד ביטחון בהמשך מהלכיו, נכנע למרבית דרישותיו של עורך הדין, והסכים לחתום על הסכם גירושין בו הובטחו זכויותיה של גילה.

“ייצוג מאחורי הקלעים”
דרך נוספת לנצל לטובתך מצג של “חולשה”, יכולה להיות דווקא על ידי הסתרת העובדה כי לרשותך יעוץ מקצועי והנך מונחה על ידי עורך דין מאחורי הקלעים. עורך הדין יכול להנחות אותך בביצוע המהלכים שיתאימו לאסטרטגיה שתוכננה עבורך, כאשר כלפי חוץ מתקיים מצג כאילו אין לך יעוץ מקצועי. בדרך זו יוטעה הצד האחר בהערכת כוחך האמיתי, ויתאפשר לך להגיע להישגים מבלי שהצד האחר יחוש ויבין זאת בטרם “סופו המר”.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן