גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

גירושין וטכנולוגיה – הנכס הסמוי בגירושין

בעשור האחרון ידע וטכנולוגיה הפכו לנכס העיקרי של מרבית העסקים המצליחים בישראל. כתוצאה מכך, ידע וטכנולוגיה הפכו להיות, במקרים רבים, הנכס העיקרי של המשפחה. בעת גירושין עולה השאלה כיצד מאתרים, כיצד מגדירים וכיצד מעריכים נכס זה, לצורך חלוקה הוגנת שלו בין בני הזוג המבקשים להתגרש. (בהמשך אתייחס לידע וטכנולוגיה בשם טכנולוגיה). בגירושין רבים הנושא לא עולה כלל, שכן הצד שאינו מחזיק בטכנולוגיה, כלל לא ער לאפשרות שמגיע לו ליהנות ממחצית שוויה של הטכנולוגיה שמחזיק בן הזוג. לא אחת מדובר בסכומי עתק…

בעבר הלא רחוק מרבית נכסי העסקים היו פיזיים וברי הערכה בקלות יחסית ואילו הנכסים הטכנולוגיים, ככל שהיו, היו רשומים כפטנט, שגם הוא בר אומדן בסבירות גבוהה. כיום, מרבית הנכסים הם טכנולוגיות חדישות שפיתוחן  תלוי באנשים וחלקן מצויות "בין אוזניהם" בלבד.  

בישראל, תעשיות ההייטק מעסיקות אחוז ניכר מהעובדים בישראל, מייצרות את מרבית התוצר הלאומי ומורכבת משלל סוגים: סייבר, תוכנה, מדיטק, פוד טק, פיינטק, ביוטק, אגרוטק ועוד. ענף שאינו טכנולוגי כמעט שלא יכול להתקיים בישראל, שכן אין במדינה כוח אדם זול, מחצבים משמעותיים, חשמל ממקורות מתחדשים ודומיהם. כל יתרוננו היחסי מתבסס על טכנולוגיה, שהיא כידוע מושג רחב וחמקמק ביותר. אם פעם טכנולוגיה הייתה באה לידי ביטוי ברישום פטנטים, הרי כיום, לא אחת, עד שהפטנט נרשם הוא מתיישן.

המבנה הייחודי של חברות ההייטק לסוגיהן, שעובר לא מעט תמורות ומושפע מגורמים רבים, מהווה אתגר לא פשוט לבתי המשפט לענייני משפחה ולבתי הדין הרבניים. האופי הייחודי של החברות המפתחות ומשתמשות בטכנולוגיות חדשניות, מאפשר ל"העביר", שלא לומר לגנוב, את תוכן החברות כפעולת הכנה לגירושין או בשלבים הראשונים שלהם כדי לגמד את חלקו של בן הזוג השני בנכסים המשפחתיים. כיום, חוקי המשפחה, בתי המשפט לענייני משפחה ובתי דין הרבניים, טרם נערכו להתמודד עם אתגר זה. אין ספק כי בהמשך מערכת משפט המשפחה תאלץ להתאים את עצמה לשיטות המתוחכמות הנדרשות למניעת תופעה קשה הזו.

בעת גירושין, על פי דין, יש לחלק את נכסיהם של בני הזוג המתגרשים על פי חוק יחסי ממון או על פי הסכם ממון, ככל שקיים. במציאות, אם אחד מהמתגרשים הוא בעל עסק בו טמונה טכנולוגיה משמעותית, או מגיע לגירושין שבאמתחתו טכנולוגיה שרכש במהלך הנישואין, קיימים סיכויים רבים שחלוקת הרכוש תפלה לרעה את המתגרש שאינו טכנולוגי. לא כל העוסקים במלאכת הגירושין מבינים היטב את נושא הטכנולוגיה. חלקם אף מתעלמים ממנו ו/או מתכחשים לו מטעמים שונים – החל מאי ידיעה וכלה בנימוקים של דין תורה.    

לא למותר לציין כי החוק והפסיקה טרם קבעו מסמרות לגבי ההליכים הראויים לאיתור טכנולוגיות, לדרך חישוב ערכן ודרך חלוקתן הראויה בין בני הזוג המתגרשים. חלק מהקושי נובע מכך שמרבית הטכנולוגיות הן ערך סטטיסטי, שתלוי באירועים שיחולו בעתיד: החל מאפשרויות יישומן ועד לפיתוח טכנולוגיות מתחרות שיאיינו את ערך הטכנולוגיה האמורה. מצב לא ברור זה הינו כר נרחב לפעולת עורכי דין גירושין ומומחים טכנולוגיים הפועלים מטעם הצדדים המתגרשים – מי לצורך מתן ערך מרבי לטכנולוגיות ומי במטרה להציג את מגבלותיהן ולגמד את ערכן. במציאות, מיומנות זו עשויה להיות שווה מיליוני ₪ רבים למי מהמתגרשים.

ממד הזמן הוא גורם מפתח במיצוי זכויותיך על הטכנולוגיה. אם אתה הצד שמחזיק בטכנולוגיה כדאי לך לנקוט בהקדם, עם פרוץ סכסוך הגירושין, בצעדים הנכונים כדי למנוע הערכת יתר של הטכנולוגיה, המתרחשת לא אחת בעולמות הייטק. מאידך, אם הנך הצד השני, אזי שומה עליך לנקוט בכל דרך לגלות בהקדם האפשרי את טיב הטכנולוגיות שבידי בן הזוג ולמנוע את הברחתן ו/או הקטנת ערכן. למרביתנו עצות אלו הן "סינית". מה באמת ביכולתך לעשות בכיוונים אלו? הפתרון הוא בפנייה מידית לעורך דין גירושין המתמחה בגירושי הייטק כדי שיתווה עבורך אסטרטגיית גירושין כוללת שחלקה הראשון עוסק בגילוי ושימור הטכנולוגיות שנצברו בנישואין או לחילופין, במניעת חלוקת הטכנולוגיות ו/או העמדת ערכן על אדנים מציאותיים.                          

למרבה הצער חוקי הגירושין הישראליים, בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים טרם התאימו עצמם לחלוקה ראויה של הנכסים הטכנולוגיים, והם עומדים לא אחת חסרי אונים מול תופעות של הברחת טכנולוגיות בשווי מיליוני ₪ ולעיתים גם עשרות ומאות מיליונים.

זיהוי, איתור והערכת טכנולוגיות בעת הגירושין אינה משימה של מה בכך. חלק מהמומחים הכלכליים שבתי המשפט לענייני משפחה או בתי הדין ממנים להערכת שווי חברות ו/או עסקים טכנולוגיים אינם מצליחים לעשות כן בשל חוסר ידע בתעשיות ההייטק ובשל שיטות חישוב מיושנות. הערכאות השיפוטיות, האמונות על ניתוח עדויות, מסמכים ועובדות נעדרי כלים מתקדמים הנחוצים כדי להיווכח בקיום נכסים טכנולוגיים ולאמוד את ערכם. ישאל השואל, האם באמת ניתן בהליכים משפטיים לתהות על קנקנה של טכנולוגיה חדשנית, שאפילו מתחרים באותו ענף אינם מכירים, רק באמצעות עדויות ומסמכים? המומחים בענף סבורים כי התשובה לכך שלילית.

כיום הפתרון לבעיה קשה זו מצוי בעיקר בידי עורכי דין גירושין, הבאים מהתחומים הטכנולוגיים ומצויים ברזי תעשיית ההייטק. אם אתה או בן הזוג ממנו הנך מתגרש בעלי טכנולוגיה, שפותחה במהלך הנישואין, רצוי שתתייעץ בהקדם עם עורך דין גירושין טכנולוגי, שהינו בעל ידע השכלה והבנה בעולמות ההייטק והטכנולוגיות. עורכי דין גירושין המומחים בטכנולוגיות, מתמחים גם בנכסים ווירטואליים ונעזרים דרך קבע במומחים טכנולוגיים ספציפיים לענף.

כבר בשלב התביעה ראוי לבסס עבורך את אסטרטגיית הגירושין המיטבית ואת התשתית הנכונה לגירושין, בדרך שמתאימה לעניינך. תשתית גירושין נכונה תביא את התוצאה הרצויה מבחינתך – בין אם ברצונך למנוע שיתוף מרבית הטכנולוגיה עם בן הזוג, או להגבילה ובין אם ברצונך לחשוף את מלוא הטכנולוגיה וליהנות ממלוא ערכה.

בגירושין עתירי טכנולוגיה יש חשיבות יתר לערכאה שתדון בנושא הרכוש – האם זה יהיה בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. חישוב ערך של נכסים ווירטואליים ונכסי טכנולוגיה בפרט, קשור בהכרח לערכים עתידיים ולחישובי הסתברות. משכך, יש שוני בין התייחסות בית המשפט לענייני משפחה לבין בית הדין הרבני, שאינו ממהר לפסוק על יסוד ערכים עתידיים.

איתור, מניעת הברחה והערכת נכסים ווירטואליים, ובעיקר טכנולוגיה, הינם נושא מורכב ונתון לשינויים רבים, והטיפול בו שונה בין ערכאות ובין מוטבים באותה ערכאה, עד שתקבענה המסמרות בנושא על ידי עדכוני חקיקה מתאימים. עם זאת ראוי לציין כי כותב מאמר זה הצליח, כבר לפני מספר שנים, להשיג עבור מתגרשת את שווי הטכנולוגיה שפותחה על ידי בעלה בשלהי הנישואין, ובאה לידי ביטוי בעסק שהקים, עם שותפים, חודשים רבים לאחר הגירושין. באותו מקרה, הושוותה הטכנולוגיה ששימשה את העסק שהוקם אחרי הנישואין לטכנולוגיה שהייתה בשלהי הנישואין, וערכה לתאריך הגירושין נקבע לפי ערכה בעת הקמת העסק בניכוי הוצאות הפיתוח בין מועד הגירושין לבין הקמת העסק. ל"מיטיבי לכת" יאמר כי ערך הטכנולוגיה חושב על פי הפרמיה ששילמו השותפים לעסק בעת הקמתו. במקרה זה, איסוף קפדני של העובדות המגדירות את הטכנולוגיה ואת שלבי פיתוחה בידי האישה, שנעשה בהנחייתי, אפשר את השוואת הטכנולוגיות.

לסיכום: אם אתם ערב גירושין, ולך או לצד השני, יש עסק טכנולוגי או שליטה בטכנולוגיה מתקדמת, אפילו כשכיר, כדאי לך להתייעץ בהקדם האפשרי עם עורך דין גירושין הבקיא בטכנולוגיות ובנכסים ווירטואליים כדי למקסם את מיצוי זכויותיך בגירושין.

למידע נוסף

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן