גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

זכויות הסמויות מן העין

אם ברצונכם להגיע לתוצאה טובה בהליך הגירושין עליכם להצטייד בכלים שוברי שוויון משמעותיים, ולכן אתם חייבים להבין מהם שוברי השוויון וכיצד מגיעים אליהם. כמעט בכל תיק גירושין קיים לפחות שובר שיווין אחד, שיש בו כדי להטות את הכף לזכותכם, גם במקרים בהם המצב החוקי אינו פועל לטובתכם. שוברי השוויון בגירושין נמצאים בדרך כלל בדברים הסמויים מעיניהם של בני הזוג. כפועל יוצא מכך החלוקה השוויונית שאחד מבני הזוג רואה בעיני רוחו, אינה שוויונית כלל, והוא אפילו לא מעלה זאת על דעתו…. לא בכדי אמרו חכמינו ז”ל – “אין הברכה שורה אלא בדברים הסמויים מן העין”.

נורית ויוסי קיבלו החלטה משותפת להתגרש. יוסי נהג בנורית במהלך הנישואים ביושר, והיא הניחה שכך יהיה גם בשעת גירושין. בטרם השיחה ביניהם נועץ יוסי בעורך דין מומחה. לאחר מכן הם נועדו לשיחה, במסגרתה החליטו כיצד לחלק את רכושם, תוך שיוסי מצהיר שנורית תקבל יותר מחצי, שכן בכוונתו לקחת על כתפיו את כל החובות. נורית קיבלה חצי דירה, בניכוי הלוואה שנתן אביו של יוסי, ומחצית מהפיקדונות שהיו בבנק. כששאלה נורית על חלקה בחברה שרשומה על שם יוסי בלבד, שלף יוסי נתונים ביחס “למצבה העגום” והציע מיידית לשתפה במחצית מהזכויות והחובות. נורית נבהלה למשמע החובות וויתרה על חלקה בחברה. הצדדים חתמו על הסכם בו הצהירו כי הכל נבדק, וכי אין להם ולא תהיינה להם כל טענות זה כנגד זה והתגרשו. לאחר מספר חודשים נתגלו לנורית העובדות הבאות: יוסי רכש דירה במהלך הנישואין ורשם אותה על שם אביו, ליוסי ביטוח מנהלים בגובה מליון וחצי ש”ח, לחברה נכסים בשלושה מיליון דולר בעוד חובותיה מסתכמים בשליש מסכום זה בלבד. נתונים אלו לא הוצגו על ידי יוסי טרם נחתם ההסכם (הוא לא הציג נתונים כלל, כך שלא ניתן לבסס תרמית), ועכשיו כבר מאוחר מדי…. הסיכויים להחזיר את הגלגל אחורה קלושים, אם בכלל.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

כמה דוגמאות ליצירתם וחשיפתם של שוברי שוויון בגירושין

  1. יצירת עסקים ובניית פעילות עסקית
    במקרים לא מעטים יש לאחד מבני הזוג עסק עם מוניטין, לקוחות ומחזור כספי נאה שאינו מתחלק כלל במסגרת חלוקת רכוש של בני הזוג (ראה מאמר "גירושין של עצמאיים, בעלי עסקים ובני זוגם"). חנית ועידו נשואים 20 שנה. עידו עובד כשכיר בחברת כוח אדם ומשתכר 5,000 ש”ח בחודש. לבני הזוג שלושה ילדים. חנית קוסמטיקאית במקצועה מקבלת לקוחות בביתם. חנית דרשה מעידו, כי ישלם לה 4,000 ש”ח למזונות הילדים. עידו נועץ בעורכי דין אשר העריכו את עסקה של חנית, בהתייחס למחזוריו בשנים האחרונות, לקוחותיו, המוניטין שלו ושאר נתוניו והגיעו למסקנה כי על חנית לשלם לעידו 250,000 ש”ח בגין חלקו בעסק. שבוע לאחר מכן נחתם הסכם במסגרתו הסכימה חנית להפחית מסכום המזונות את חלקו של עידו בעסק. עידו מיהר להתחיל חיים חדשים עם אהובתו החדשה – ישנה, תוך תשלום מזונות מגוחכים…
  2. מחלקים רק את הרכוש הידוע
    הברחת רכוש הפכה להיות דבר שבשגרה בסכסוכי הגירושין (ראה מאמר "גילית שמעלימים או מסתירים ממך רכוש או כספים"). אם לאחד מבני הזוג חשבון סודי בשוויץ שבן זוגו אינו מודע לקיומו, הכספים בחשבון פשוט לא יחולקו. יש גם פתרונות פשוטים יותר ומקומיים. לדוגמא: עובד רשות מקומית, שגבה שוחד, הפקיד את הכספים המרובים שקיבל בידי המאהבת שלו, במטרה למנוע מאישתו לשים ידה עליהם במסגרת מאבק גירושין. יש חשיבות רבה לעשיית כל מאמץ “מודיעיני” לאיסוף כל חומר רלוונטי הנוגע לרכוש שלכם, אחרת החלוקה תהיה שווה בשווה למראית עין בלבד, והכספים המשמעותיים ייעלמו ללא שוב…
  3. רכוש משמעותו כל דבר שיש לו ערך כלכלי
    אנשים סבורים, כי רכוש נמדד רק אם הוא בצורה של בתים, מכוניות וחשבונות בנק- זו טעות. דותן ואתי נשואים 35 שנה. אתי עבדה במקומות עבודה שונים ולא צברה בשום מקום עבודה זכויות. דותן עבד בתעשייה הצבאית ויצא לפני שנתיים לפנסיה מוקדמת. משהחליטו להתגרש חילקו ביניהם את כל רכושם שווה בשווה למעט זכויות ממקומות העבודה. אתי לא הייתה מודעת לכך שהיא זכאית לקבל מחצית מהפנסיה של דותן שהסתכמה ב- 10,000 ש”ח בחודש. טעותה של אתי הובילה למצב בו קיבלה בפועל פחות מרבע מנכסי בני הזוג, במקום מחצית. הדברים הופכים להיות יותר מופשטים כאשר מדובר בנכסים רוחניים כגון מוניטין עסקי (לדוגמא: הבעל הקים ופיתח משרד עורכי דין) רשימת לקוחות, פטנט רשום שהמציא, פוטנציאל השתכרות וכו’.
  4. אין זכויות בלי חובות
    לעיתים קרובות הפתרון הסמוי מן העין מגיע לא מכיוון הרכוש אלא מכיוון החובות שצברו (או צברו למראית עין) הצדדים במהלך הנישואין. חן וניצן נישאו לפני 10 שנים. במהלך הנישואין הקים חן חברה לייעוץ והשקעות. כשעלו נישואי הצדדים על שרטון, מיהרה ניצן לבקש מבית המשפט שיקבע כי היא בעלים של מחצית החברה, על כל המשתמע מכך. היא גם טרחה להסביר באריכות מדוע מגיע לה חלקה, כיצד פינתה את זמנו של בעלה כדי שיעבוד בחברה, ועוד אמירות שטותיות מהסוג הזה, שהיו בהמשך בעוכריה. חן הסכים מיד. התוצאה הייתה כי ניצן נאלצה לשאת בחובות בסך 100,000 דולר, ונותרה אך עם חלק זעום מהרכוש המשותף.
  5. מסוגלות הורית ומזונות
    נחום אוהב את ילדיו אהבת נפש, והיה המטפל העיקרי בהם במשך כל שנות נישואיו לדלית. כאשר פנתה דלית אליו בבקשה להתגרש וכי ישלם לילדיו 5,000 ש”ח למזונותיהם, דרש נחום כי הילדים יוותרו עימו, בין היתר, בשל העובדה שהיה מודע לכך שדלית אינה מסוגלת לשאת בעול זה לבדה, שכן לא נשאה בו במסגרת הנישואין, ובעיקר בגלל שלא הייתה לו כל כוונה לשלם מזונות מופרזים לילדיו. עורכי דינו של נחום ביקשו כי יערכו לשני בני הזוג בדיקות למסוגלות הורית, בעוד הם מדריכים את נחום כיצד לעבור אותן בהצלחה יתרה. התוצאות לא אחרו להגיע. דלית נקבעה כבעלת מסוגלות הורית גבולית. נחום נמצא מתאים יותר לגידול הילדים. משהבינה דלית את המצב אליו נקלעה, לא נותר לה אלא להתפלל בדבקות יתרה… וגם זה לא עזר.
  6. כתובה – זכות ממשית הסמויה מן העין
    מודעותן של נשים רבות לאפשרות לתבוע את כתובתן היא נמוכה ביותר. בשנים האחרונות קיימים מקרים לא מעטים בהם בעלים אשר היו מעוניינים בגירושין ללא סיבה מספקת חויבו כתנאי לקבלת הגט לשלם לאישה את כתובתה. לעיתים יש בסכום הכתובה בכדי לשנות שינוי מהותי וכולל את האיזון הכספי של זכויות הצדדים. חודשיים לאחר נישואיהם התעוררו מחלוקות קשות בין מוטי לנטע סביב השאלה מדוע אימה של נטע ראתה את תמונות החתונה לפני אימו של מוטי. לאחר ריב קשה עזב מוטי את הבית, סרב לחזור והגיש תביעה לגירושין. נטע עשתה מאמצים כבירים לדבר אל ליבו ופנתה לבית הדין בתביעה לשלום בית, בעוד הוא תובע גירושין. לצדדים לא היה כל רכוש. בית הדין הרבני התרשם מכנות רצונה של נטע לשלום בית, בעוד שהוא דוחה את סיבותיו של מוטי לרצונו להתגרש. במסגרת פשרה הציעו הדיינים כי מוטי ישלם לנטע מחצית כתובתה, שעמדה על סכום של 360,000 ש”ח, קרי 180,000 ש”ח….
  7. הכן עצמך לגירושין
    בדרך כלל כשמתחילים לדון בנושאי גירושין שואלים מהן העובדות, מהי טובת הילדים, איזה רכוש יש לצדדים וכיוב’. המתגרשים המתוחכמים מכינים את גירושיהם מבעוד מועד, לעיתים שנה ושנתיים לפני כן ולעיתים, ממחרת יום נישואיהם (ראה מאמר "כיצד מתכוננים לגירושין מתוכננים או צפויים"). סיפורם של יפית ונתן הוא דוגמא מוחשית וכואבת לכך. יפית ונתן נישאו עם הגיעם לגיל 37. אהבה גדולה לא הייתה שם מעולם, אבל ילדים רצו. נתן שימש כחוקר פרטי בעל משרד מעופש שהכנסותיו הסתכמו בחודש טוב ב- 5,000 ש”ח ויפית עבדה כמזכירה. כשנתיים לאחר נישואיהם הגיע יומו הגדול של נתן. חברת הייטק גדולה ביקשה לעבוד עימו על בסיס קבוע. המשרד שגשג, ההכנסות בחודש עמדו על כ – 40,000 ש”ח- החיים נראו טובים יותר. בפרץ נדיבות הורה מיידית ליפית להפסיק לעבוד ולגדל את הילדים, כדבריו. תדהמתו של נתן הייתה קשה ביותר בשעה שחודשיים לאחר תחילת השגשוג יפית ביקשה להתגרש ממנו: “מה עכשיו, כשהכל כל כך טוב ומושלם?” “בדיוק” ענתה יפית ולא פרשה. את המילים האלו הבין נתן רק לאחר מספר חודשים. נתן חויב מזונות ליפית בגובה 10,000 ש”ח לחודש בשל רמת החיים אליה הורגלה ומהטעם שעזבה עבודתה לפי בקשתו. ילדיהם נהנו ממזונות נדיבים של 3,000 ש”ח כל אחד, וכן נאלץ נתן לשלם ליפית חצי מיליון ש”ח בגין חלקה במשרד החקירות, אשר שגשג לאחר נישואיהם. מייד לאחר הגירושין הפסיקה חברת ההיי-טק לשכור את שירותיו, ללא כל הסבר. תדהמתו של נתן לא ידעה גבולות כשראה את יפית בבילוי רומנטי עם מנכ”ל חברת ההיי-טק. רק אז הבין נתן את המלכודת האכזרית אליה נפל, אך זה היה כבר מאוחר מדי…

ניתן עוד להמשיך ולהביא דוגמאות כהנה וכהנה – מניסיוננו כמעט אין שני מקרים דומים ולכן חשוב להבין, כי המקרים המתוארים כאן אינם אלא קצה קצהו של קרחון אדיר של מצבים וזכויות אליהן ניתן להגיע בסידור נכון של עובדות. כל מקרה ומקרה ושוברי השוויון שלו. דמיונו, כישוריו ויצירתיותו של עורך דין באים לידי ביטוי אך ביכולתו להגיע למספר גדול ככל שניתן של שוברי שיוויון שיביאו אתכם לתוצאה הטובה ביותר האפשרית. ניתן לראות זאת מזווית אחרת – בהעדר שוברי שיוויון משמעותיים ספק רב הוא אם אתם זקוקים לעורך דין מהשורה הראשונה, או אפילו לעורך דין כלשהו, שכן התוצאה הסופית תהיה שוויונית. מאידך, עורך דין מעולה יוכל לאתר עבורכם את כל שוברי השיוויון הממשיים, ולכן אם לא תשכרו אחד כזה לא תדעו…

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן