גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

ערעור על בית הדין הרבני

הצלחה בערעור על פסק דין שניתן בבית הדין הרבני האזורי נגזרת בעיקר מהבנה עמוקה של הדין הדתי וחוקי ההלכה, חוקי המדינה המסדירים את סמכויות בית הדין הרבני, דרכי הפעולה של בית הדין והשילוב בין חוקי ההלכה וחוקי המדינה.

ההליכים והחוקים הייחודים לבתי הדין הרבניים מאפשרים באמצעות הליך ערעור מתוחכם, או באמצעות בקשה לסתירת הדין, להטות את הכף לטובתך, ולשנות את התוצאה שהתקבלה בפסק הדין המקורי של בית הדין הרבני.

ואם אנחנו לא שבעי רצון מההליך בבית הדין הרבני?

אם אינך מרוצה מהתוצאה שהושגה בבית הדין הרבני, עליך לבחון, בעזרת מומחים, את הסיבות לכישלון ולתכנן דרכך מחדש, כדי להצליח בערעור (ראה מאמר "הפסדת במשפט? איך מתכננים ערעור בר סיכוי?").

  • דרך המלך לשינוי התוצאה שנתקבלה בבית הדין האזורי היא הגשת ערעור לבית הדין הרבני הגדול בירושלים. בית הדין הרבני ובית הדין הרבני הגדול, אינם מחויבים כלל לתקדימים, שכן דין תורה קובע שהדיינים פוסקים אך על סמך העובדות והראיות שמונחות לנגד עיניהם.

בלשון מסכת סנהדרין ומסכת נדה – “אין לדיין אלא מה שעיניו רואות”. מצב זה מאפשר, למעשה, לדון מחדש בתיק הגירושין, ובמידת הצורך להביא ראיות נוספות ועדים חדשים. עובדה זו משפרת משמעותית את סיכויי הערעור על פסק דין של בית הדין הרבני.

  • על פסק הדין של בית הדין הרבני הגדול ניתן לערער, בנסיבות מסוימות, לבג”צ.

בתכנון נכון של כתב הערעור, המוגש לבית הדין הרבני הגדול, ניתן לשפר את סיכויי הערעור לבג”צ, במיוחד אם סביר להניח כי בשל השוני בין הדין הדתי לדין המדינה, סיכויי הערעור בבית הדין הרבני הגדול אינם רבים, אולם יש סיכוי אמיתי לשנות את התוצאה בבג”ץ.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

ניתן להפוך את הקערה על פיה בשלב מוקדם ובפשטות באמצעות הליך הנקרא סתירת הדין.

לפי ההלכה, לא קיימת סופיות הדיון – ההלכה מעדיפה שיקולים של צדק על העיקרון של סופיות הדיון, המקובל בבית המשפט. אם נתגלו עובדות או ראיות חדשות, או אם בולטת סתירה להלכה, בפסק הדין, ניתן להגיש בקשה לסתירת הדין. סתירת הדין הוא הליך המאפשר לפתוח מחדש את הדיון בתיק הגירושין שלך, באמצעות הבאת ראיות נוספות והעלאת טענות חדשות.

הבקשה לסתירת הדין תוגש לבית הדין הרבני שנתן את ההחלטה או את פסק הדין. בהליך זה רשאי בית הדין הרבני לעכב את ביצוע פסק הדין שניתן. באפשרות בית הדין לדון בבקשה לסתירת הדין אפילו מבלי לזמן את הצדדים לדיון מחודש.

  • לאור הליכי הערעור המיוחדים והמגוונים, העומדים לרשותך בבתי הדין הרבניים, סיכויי הערעור, או הבקשה לסתירת הדין, הם גבוהים בהרבה מערעור רגיל בבתי המשפט האזרחיים. עם זאת, כדי לשנות את התוצאה, עליך לשנות את דרך החשיבה והאסטרטגיה בה פעלת בהליכי הגירושין עד כה.
  • בבית הדין הרבני הדבר מורכב יותר לא רק בשל ריבוי האפשרויות, אלא כיוון שלא תמיד יש בדין הדתי הלכה ברורה. כתוצאה מכך יתכן כי דיינים שונים נוהים אחרי פוסקים שונים, וכך תתכן תוצאה שונה בהרכב שונה. לפרקים יש לבנות את הטיעונים בערעור, כך שיתאים להרכב דעות מסוים – או בקשר לסוגיות ההלכתיות או בקשר לשילוב בין הדין הדתי לדין המדינה.

סביר להניח כי הגשת בקשה לסתירת הדין לבית הדין שנתן את ההחלטה או פסק הדין עם אותם הדגשים ואותם טיעונים שהיו בפניו, לא תניב תוצאה שונה! כך גם ערעור לבית הדין הרבני הגדול, בו יועלו אותן טענות ואותן ראיות, יביא לאותה תוצאה לא רצויה. כדי להגיע לתוצאה שונה, יש לפעול בדרך שונה ובאסטרטגיה שונה. לשם כך, צריך לקבל ייעוץ או ייצוג משפטי מעורכי דין הבקיאים בניהול גירושין בבית הדין הרבני ובערעורי גירושין לערכאות הדתיות ולבג”ץ, בעלי כלים ייחודיים ודרכים יצירתיות להתוויית אסטרטגיה חדשה, שתשנה את כל התמונה בהליך הערעור, גם כאשר המצב נראה אבוד מראש…

אם אינך מרוצה מהתוצאה של פסק הדין שניתן בבית הדין הרבני, ייתכן כי הנך טועה בציפיותיך אך ייתכן מאוד כי עורכי הדין של הצד השני היו טובים יותר או שיש טעות בפסק הדין, הנובעת מהצגה לא נכונה של הדברים.

כדי לשפר את סיכויך לתוצאה טובה יותר, עליך לקבל ייצוג משפטי טוב יותר ובעל ניסיון רב יותר מהייצוג שהיה לך עד כה. גם במקרה בו אינך רוצה להחליף עורך דין, כדאי לפחות לקבל ייעוץ גירושין משפטי, במסגרת של חוות דעת נוספת, כדי להפיק לקחים וכדי לתכנן ולנהל את הערעור בצורה נכונה יותר.

חשוב לזכור כי יש לפעול בהקדם, שכן הזמן הניתן להגשת ערעור לבית הדין הרבני הגדול הוא 30 יום. בנסיבות חריגות, ניתן לבקש מבית הדין הרבני הגדול הארכה לתקופה זו. על החלטה אחרת (שהיא לא פסק דין) ניתנים רק 10 ימים להגשת בקשת רשות ערעור לבית הדין הרבני הגדול.

על פסק דין של בית הדין הרבני הגדול ניתן לערער, אם מתקיימים תנאים מסוימים, לבג”צ, תוך 30 יום ממועד קבלת פסק הדין.

לסיכום, על מנת לא להפסיד את ההזדמנות לשנות את התוצאה לטובתך, באמצעות ערעור על בית הדין הרבני האזורי, כדאי לך לבחון מחדש את ההחלטות שהביאו לתוצאה הלא רצויה ולהחליט על הייצוג המשפטי שייתן לך את הסיכוי המרבי להצלחת הערעור.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן