גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

את אשתו של… מה הן זכויותיך בעת גירושין?

את אשתו של עצמאי או של בעל עסק מצליח – האם את באמת עומדת למצות את מלוא זכויותיך בעסק שבעלך מנהל, אם יחסיכם יגיעו לקיצם ותחליטו להתגרש? האם את מכירה את זכויותיך עד תום? בעלך מכיר את עסקו לפני ולפנים. מאז פרוץ משבר הקורונה הוא הספיק, מן הסתם, גם לבחון איך לפעול בעתיד כדי לא להיפגע, ולצאת ממנו מחוזק. במקביל, לך הוא מספר שהעסק ממש פושט רגל, כדי שלא תתבעי את חלקך בו… משבר הקורונה מהווה, לכאורה, הזדמנות נדירה עבורו, אבל זו הזדמנות גם עבורך. בתוך העלטה שנוצרת, כל אחד מכם יכול לבסס את התזה הכלכלית הנוחה לו. בהינתן שאתם שוקלים גירושין, הוא מקבל, מכל עבר, עצות איך להיפרד ממך, מבלי להיפרד מהעסק, שהוא מחשיב כשלו. את מרבית העצות הוא מקבל מחברים שהתגרשו, ומאז הם משוכנעים שהם מומחים מדופלמים לגירושין. סביר להניח שאת מרבית הידע המתוחכם, המועיל, הרציני והחוקי הוא קיבל דווקא מהאתר שלנו, לדוגמה, מהמאמר כיצד לקבל בגירושין יותר ממחצית הרכוש? או מהמאמר  הכנות לגירושין של מנהלים, אנשי הייטק, יזמים, בעלי מקצועות חופשיים ובני זוגם. 

לעומתו, נשים רבות, ויתכן שגם את, אינן עומדות על מלוא זכויותיהן, או מחמת חוסר ידיעה על היקף הזכויות שלהן, או מחוסר ביטחון שאכן יקבלו את כולן. חלקן אפילו חושבות שבעלן הוא כה מתוחכם וחזק, כך שאי אפשר יהיה להוציא ממנו כלום… חלק אחר בטוח שבעלן לא ירמה אותן, אפילו בעת סכסוך גירושין, למרות שאין לאמונה זו בסיס רציונלי – ההפך הוא הנכון. לנשים אלו מופנה מאמר זה. 

נשים נמצאות, לא אחת, בעמדת נחיתות מסוימת בכל הקשור למיצוי מלוא זכויותיהן בגירושין. לפעמים בגלל שהן לא היו מעורבות בנושאי הכלכלה, ולפעמים כיוון שאין להן את היכולת הכלכלית לנהל הליכי גירושין. קושי זה מתעצם במקרים שהבעל לא מאפשר להן גישה לכספי המשפחה או גורר אותן להליכי גירושין מורכבים, ארוכים ויקרים, כדי להתיש אותן כלכלית, במטרה שיוותרו על זכויותיהן. קיימים מקרים שהבעל אף נוקט באלימות כלכלית ואחרת כלפי האישה (למידע בנושא, ראי מאמר "אלימות כלכלית או תחכום בהליכי גירושים"). משבר הקורונה מעצים ומחדד תופעות אלו, אך גם פותח בפניך אפשרויות יצירתיות חדשות, שלא היו קיימות קודם לכן, כדי להתמודד איתו ביעילות ובמהירות.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

נשים נמצאות, לא אחת, בעמדת נחיתות מסוימת בכל הקשור למיצוי מלוא זכויותיהן בגירושין. לפעמים בגלל שהן לא היו מעורבות בנושאי הכלכלה, ולפעמים כיוון שאין להן את היכולת הכלכלית לנהל הליכי גירושין. קושי זה מתעצם במקרים שהבעל לא מאפשר להן גישה לכספי המשפחה או גורר אותן להליכי גירושין מורכבים, ארוכים ויקרים, כדי להתיש אותן כלכלית, במטרה שיוותרו על זכויותיהן. קיימים מקרים שהבעל אף נוקט באלימות כלכלית ואחרת כלפי האישה (למידע בנושא, ראי מאמר "אלימות כלכלית או תחכום בהליכי גירושים"). משבר הקורונה מעצים ומחדד תופעות אלו, אך גם פותח בפניך אפשרויות יצירתיות חדשות, שלא היו קיימות קודם לכן, כדי להתמודד איתו ביעילות ובמהירות.

נשים רבות לא ששות לצאת לעצמאות מחשש שלא יצליחו לשרוד כלכלית, אם לא יצליחו לקבל את מה שמגיע להן בגירושין, שכן עד כה הן היו תלויות כלכלית בבעלן.

עורכי דין מנוסים לגירושין, המתמחים בגירושין של עצמאיים, בעלי עסקים ובנות זוגם יציעו לך שלל פתרונות אפשריים, מתוכם תוכלי לבחור את הפתרון המיטבי והמתאים ביותר עבורך. המטרה היא למנוע פגיעה בך וברמת החיים שלך ושל ילדיך. גירושין הם הליך מורכב הן מהפן האישי-נפשי והן מהפן הכלכלי. חשוב שתדעי ותביני את זכויותיך מוקדם ככל האפשר, ועוד יותר חשוב שתבחרי את הליווי המשפטי, המקצועי, המיומן והתומך ביותר שאת יכולה להרשות לעצמך.

חלק ניכר מהפונים אלינו בשגרה הם עצמאיים ובעלי עסקים, שאכן מנסים לשמר את העסק בידם בכל מחיר, ולא תמיד הם מקפידים על שיטות מוסריות או חוקיות במיוחד. בעשרים השנים האחרונות נחשפנו למאות רעיונות ולאלפי "רעיונות" של עצמאיים ומנהלי עסקים כיצד להיפטר מבת או בן זוגם בנזיד עדשים… חלק מהרעיונות היו מאתגרים, מתוחכמים וקשים לגילוי, אך מרביתם בעייתיים, ולפרקים לא חוקיים, לא מוסריים או גובלים בניסיון הונאה. חשיפה רחבה זו, לרבות לכיווני פעולה נלוזים, היא הסיבה שאנו יכולים לעזור לך לשמור על זכויותיך. כבר נתקלנו כמעט בכל השיטות והרעיונות האפשריים כיצד לקפח את זכויותיך. לכן אנו יכולים לזהותם בקלות ולהתמודד עימם, כאשר הם מופנים כלפיך. כדי להבין את הדברים לעומקם, כדאי לך לעיין במאמרים הבאים: 

"גירושין של עצמאיים, בעלי עסקים ובני זוגם"

"הכנות לגירושין של מנהלים, אנשי הייטק, יזמים, בעלי מקצועות חופשיים ובני זוגם"

"זכויות הסמויות מן העין"

בקליפת אגוז ניתן לומר שמגיע לך לפחות מחצית מכל מה שנצבר במהלך הנישואין. במסת הרכוש שנצבר בנישואין יש פריטים מסוגים שונים. יש דברים שהם ברורים ומוגדרים כמו כספים, בתים, מכוניות, מניות סחירות ודומיהם, שהם נכסים מוחשיים, וקל לאתר אותם ולאמוד את שווים. יש גם נכסים מוחשיים, שיתכן שאינך יודעת בוודאות על קיומם, היקפם או על העובדה שלפי החוק מגיע לך חצי משווים. לדוגמה: מחצית מהשווי האמיתי של העסק, מקופות הפנסיה, הגמל, קרנות ההשתלמות, הביטוחים הצוברים ודומיהם. 

הסוג השלישי של הנכסים הוא הבעייתי והחמקמק מכולם. מרבית האנשים אינם ערים כלל לקיומם של הנכסים הווירטואליים (הבלתי מוחשיים), האמורים להתחלק ביניכם בגירושין. במקרים רבים נכסים ווירטואליים אלו מהווים את מרבית הנכסים שנצברו בנישואין, והתעלמות מהם הופכת את חלוקת הרכוש לבלתי שוויונית בעליל. קיימים סוגים רבים של נכסים ווירטואליים ומעת לעת צצים סוגים חדשים. בין נכסים אלו נמצאים נכסים כמו מוניטין אישי ועסקי, נכסי קריירה, פטנטים ומדגמים, ידע וטכנולוגיה, קשרים עסקיים, תיק לקוחות ועוד. להדגמת חשיבות הנכסים הווירטואליים נציין כי בתיק גירושין, שניהלנו בשנת 2018, השגנו עבור לקוחה שהתגרשה את מלוא שווי הטכנולוגיה שבעלה פיתח בחודשים האחרונים לנישואין, למרות שהעסק שמבוסס על טכנולוגיה זו הוקם זמן רב אחרי הגירושין. בקצרה, לאתר ולרכז את כלל הנכסים הממשיים והווירטואליים שלכם זו מלאכה לא פשוטה. מקל וחומר לקבל באמת את מה שמגיע לך זו מלאכה מקצועית ומתוחכמת, שמצריכה ידע רב.

הצעד הראשון בדרך לשמירת זכויותיך הוא השגת מידע נרחב שרלוונטי לגירושין. כדאי לך לאסוף כל מסמך בעל אופי חשבונאי, בנקאי, רשמי, קשור לענייני עסק או כסף – בקיצור כמעט כל מסמך שתוכלי לשים את ידך עליו. לאסוף משמעו למצוא, לצלם ולהחזיר למקום, כדי שהוא לא יחשוד שאת אוספת מידע. נתקלנו בעשרות רעיונות יצירתיים איך לעשות זאת – החל מהבאת סורק זעיר הביתה, דרך להוציא מהבית כל יום קבוצת מסמכים לצילום, או רכישת מדפסת למחשב הביתי, שבמקרה גם סורקת, ועד שימוש באפליקציית camscan, או אפליקציה דומה, כדי לצלם את המסמכים, באיכות סריקה, באמצעות הטלפון. מצלמים או סורקים את הכול, גם אם זה נראה על פניו לא רלוונטי. הדוגמאות כיצד מסמך, שנראה לא קשור לענין הגירושין, התגלה כ"ראיית הזהב" והביא לאישה הון, הן רבות מספור: העברה של 500$ לחשבון הבעל חשפה תיבת פנדורה, שכן היא הגיעה מאיי קיימן (מקלט מס בינלאומי ידוע, שמצביע על העלמת כסף). החזר של כמה מאות ₪ מרשות המיסים סיפקה הוכחה ניצחת שהבעל מדווח על הכנסות של מיליון וחצי ₪ בשנה, בשעה שהאישה סברה שהכנסתיו הן רבע מסכום זה. תקבול ריבית חודשי של כ-1,200 ₪, לפי 1% שנתי, הביא ראייה חד משמעית שהבעל מסתיר בחשבון בנק למעלה מ-1.4 מיליון ₪. כיוון שישנן כל כך הרבה דוגמאות לכך שמסמך, שנחזה להיות "טיפשי", הביא תוצאה מדהימה, אזי אם יש ספק, אז אין ספק. ככל שיהיו בידיך יותר מסמכים רלוונטיים, החופש שלו להמציא הסברים דמיוניים למסמכים אלו יהיה נמוך יותר.

הצעד השני הוא דיבוב, שנקרא בשפה המשפטית "קבלת הודאת בעל דין". כל מה שקורה ביניכם, קורה ביניכם. אין לכך שום עדות חיצונית, אלא אם מי מכם מתעד זאת. ברור שמי שמתחיל את התיעוד של מה שקורה ביניכם הוא מי שיוזם את הגירושין. יחד עם זאת, לפעמים גם מי שהגירושין נכפו עליו יכול להשיג תיעוד של מעשים או שיחות, שיש בכוחם להכריע את תוצאות הגירושין. לא אחת התיעוד שיפול לידיך הוא דווקא צילום. לדוגמה: תמונה של הבעל פותח כספת, ממנה מבצבצים כמויות עתק של מזומנים במטבע זר, שכנעה את בית המשפט לענייני משפחה שחלק ניכר מהכנסות העסק נתקבלו "בשחור", וזיכתה את האישה בסכום עתק, במסגרת הערכת שווי העסק. איך נאמר? תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים…

הצעד השלישי, שתומך ביכולתך לבצע את הצעדים הראשונים לאורך זמן, הוא לשדר עסקים כרגיל. חשוב מאוד שהוא לא ידע שאת חושבת שפניכם לגירושין, או שאת חושדת בו שהוא מכוון לשם. אל תהיי עוינת, וגם לא נחמדה מדי. הכלל המנחה הוא: מה שהיה הוא אשר יהיה. ככל שחשדו בך יתעורר בשלב מאוחר יותר, כך תוכלי לאסוף יותר מסמכים ולתעד יותר שיחות ומעשים בעייתיים. לא למותר לציין כי איסוף הראיות ותיעוד השיחות והמעשים הבעייתיים נוגע גם לענייני הילדים, אם את צופה שתהיה מחלוקת על משמורת הילדים או על הסדרי השהות. 

בשל מורכבות איתור הנכסים ואיסוף הראיות כדאי שתקבלי ייעוץ והכוונה כבר מתחילת הדרך. המהלך החשוב מכול עבורך הוא בחירת עורכי הדין לענייני גירושין, שיתכננו יחד איתך את המהלכים הנדרשים, מתחילתם ועד סופם, יכוונו אותך לאיסוף החומר הרלוונטי ויתרגלו איתך את איסוף התיעוד הנדרש ואת הדיבוב הרצוי. יש להקפיד לאורך התהליך שבעלך לא יבריח רכוש, לא יזייף נתונים ולא יעלים חלקים מהעסק. אם הדבר מתרחש, יש לעצור זאת על ידי צווי איסור דיספוזיציה מבית המשפט. בסופו של יום, אם תרצי למצות את מירב זכויותיך, את חייבת שעורכי הדין שלך יהיו טובים בהרבה מעורכי הדין שלו. הטעם לכך היא העובדה שלרשותו עומדים כל הנתונים והתכניות העסקיות, ואילו את מתחילה את הגירושין כמגששת באפלה, ומנסה לחשוף דברים נסתרים. זו בהחלט משימה יותר קשה ומאתגרת מהמשימה שלו, שהיא להסתיר ממך עובדות ונתונים. במרבית המקרים נדרשים גם צווים ממוקדים וחכמים של בית המשפט לענייני משפחה, או של בית הדין הרבני, כדי לחשוף נתונים. לדוגמה: צו חשיפה של נתונים כלכליים שרשויות המס קיבלו ממדינה זרה, ביחס לבעל, הביא אותו לתת לאישה את כול מה שרצתה ויותר. יתר על כן, לא אחת הנתונים שהבעל מאפשר לך לאסוף, או מוסר לך בשל צו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, הם לא אמיתיים. במצב זה נדרשת מקצועיות אמיתית כדי להשתמש בשקרים שלו כמנוף נגדו. לא אחת נשים קיבלו יותר ממחצית הרכוש, או חלק מרכוש שלא הגיע להן, כתוצאה מניסיון הבעל להונות אותן, בבחינת כרה בור ונפל בו בעצמו. החוק מאפשר במצבים מסוימים לתת לך יותר מ50% מהרכוש המשותף, וזה קורה לא אחת.

לסיכום, המפתח להשגת כל מה שמגיע לך בגירושין הוא לבנות, עם עורך דין גירושין מעולה, בעל כישורים מתאימים לך ולמקרה שלך, תכנית עבודה מפורטת, מוקדם ככל האפשר ולעבוד, בצורה מסודרת, לפיה. התכנית חייבת להקיף את כל שלבי ההתמודדות עם הגירושין, החל מאיסוף המסמכים והראיות האחרות, וכלה בניהול מתקדם של ההליכים והשגת התוצאות הרצויות. אם תקפידי ליישם זאת ברגישות, בנחישות ובתבונה, ותבחרי את עורכי הדין הנכונים לעמוד לצידך, סביר שתשיגי את מטרות הגירושין שלך.

*המאמר נועד לנשים וגברים, שאינם המפרנסים הראשיים.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן