גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

על נשים, גברים, גירושין ופלילים

התחלה

חדווה הקרינה חושניות לוהטת שלא אפשרה לאדישות להשתלט על הגברים בסביבתה. אמיר היה בחור צנום, שחרחר ונחבא אל הכלים, שמכר פלאפל ושווארמה. במשך כל שנות הנישואים התעסקה חדווה באופן אובססיבי בחיצוניותה. היא עברה ניתוחים פלאסטיים להגדלת החזה להקטנת האף, למתיחת העור, הלכה לחדרי כושר ולמספרות, ערכה מסעות קניות של בגדים ואביזרים, ואמיר הפך ל”כספובעל” מסור המגלה דבקות רבה בתפקידו זה.

הוא עבד מבוקר עד לילה וחזר כל ערב “הרוג” לביתו, ואילו היא מצדה שפעה חיוניות. בתנאים אלה לא איחר להגיע הרומן הראשון מאחורי גבו של בעלה וגם הרומן השני.

בסופו של דבר, הגיעו בני הזוג לפיצוץ הצפוי, שכרו עורכי דין ונכנסו למאבקים משפטיים. חדווה קיוותה להשיג במסגרת הגירושין כמה שיותר כסף כדי להמשיך ברמת החיים לה התרגלה, ואילו אמיר, הוא רצה דבר חזק ומסוכן יותר: נקמה על כבוד ה”גבר” האבוד שלו. והוא אכן עשה הכל בכדי להשפיל אותה. זה התחיל כשהציג בבית הדין הרבני תמונות עירום נועזות של אשתו, בטענה כי מדובר בתמונות שצולמו על ידי המאהב שלה. כל תחינותיה של חדווה שהתמונות לא יוצגו לעיני כל, וכי מדובר בתמונות שצולמו על ידי בעלה בעבר לא הועילו, הדיינים הזינו עיניהם בתמונות העירום שלה, וההשפלה הייתה קשה. כאילו לא די בכך, תפס אמיר את חדווה באחד הערבים עם אחד המאהבים והיכה אותה ואת המאהב נמרצות. כאשר מיהרה חדווה למשטרה להגיש תלונה נגד בעלה, התברר לה כי אמיר כבר הקדים אותה והגיש תלונה נגדה ונגד המאהב, בטענה כי המאהב וחדווה היכו אותו והוא סך הכל נאלץ להתגונן. גם בתביעה שהגישה לבית המשפט להרחיק את בעלה מן הבית – לא האמינה לה השופטת כי בעלה הנמוך והצנום היכה את המאהב גדל הגוף, שהתנשא לגובה של 1.90 מטר. בנוסף, הביא אמיר לבית הדין הרבני חוקרים שהציגו קלטות וידיאו שתיעדו את חדווה בפעילות נמרצת בחדרי המיטות עם בחורים אחרים. אמיר לחם בחדווה בכל החזיתות, הוא “סגר את הברז” הכלכלי ולא אפשר לה לחיות ברמת החיים הגבוהה שהתרגלה אליה, שכן מרבית הכנסתו הייתה מכסף שחור, שלא ניתן היה להוכיחו. הוא הציק לה בבית והקניט אותה, הפך את חייה לסיוט, אך היא לא הצליחה להרחיקו מן הבית, והכי גרוע, הוא פשוט לא התכוון לתת לה גט בקלות. עורך הדין של חדווה, למרות שהיה מומחה בגירושין, לא הצליח למנוע את התנהגותו הפלילית של בעלה, כי לא הכיר את החוקים הפליליים. לעומתו, עורך הדין של אמיר הכיר את נבכי החוק הפלילי, והצליח לחלץ את אמיר מכל מצב ומכל מעשה נבזי או פלילי שעשה. הדברים הגיעו לידי כך שחדווה פשוט התייאשה ונשברה נפשית. היא נכנסה לדיכאון קשה, והייתה מוכנה לוותר על הכל: בית, מזונות, כסף, כתובה – העיקר שבעלה יניח לה לנפשה וייתן לה את הגט המיוחל. אמיר ניצח וגרף את כל הקופה.

חדווה, כמו מתגרשים אחרים, גילתה כי הליכי הגירושין שלובים בקשר הדוק עם הפלילים. לא מדובר רק במצב שבו בן זוג בהליכי הגירושין מוצא עצמו מסובך בפלילים, אלא גם בעובדה ששימוש מתוחכם בפלילים במסגרת הליך הגירושין, יכול פשוט להפוך את הקערה על פיה, ולשנות את המצב בדרכים בלתי צפויות, הגם שבמרבית המקרים מדובר במהלכים שחוקיותם שנויה במחלוקת…

בני זוג מתגרשים מוצאים עצמם נאבקים זה מול זה במאבק גלוי או סמוי על רכוש, כסף, בית, אוטו, או על משמורת הילדים, ובמצב זה חש כל אחד מהם כי ויתור או הפסד בעניינים אלה, כמוהו כחיתוך בבשר החי.

כל אחד מבני הזוג רוצה שמירב הרכוש המשותף: כסף, בית, מכונית, מניות או כל זכות אחרת – יגיע לידיו. לרוב מדובר בבית אחד, מכונית אחת חסכון כזה או אחר, וכאשר הרכוש המשותף מחולק, נותרים שני בני הזוג עם חצי ממה שהיה להם קודם, ולפעמים אפילו עם פחות מזה.

גם משמורת הילדים הנה עניין כואב ביותר, שלמענו שני ההורים מוכנים לעשות דברים שלא יעשו, והעיקר שלא “יאבדו” את המשמורת על הילדים. הוויתור על הקשר היומיומי והמגורים עם הילדים, עולים להורה שלא קיבל את המשמורת בכאבי לב רבים ומרביתם מתארים זאת כאובדן אבר מאברי גופם.

במצבים כאלה, כאשר לכל אחד מבני הזוג יש כל כך הרבה מה להפסיד, ואינטרס ברור להרוויח יותר על חשבון בן הזוג האחר, הפיתוי לעבור עבירות פליליות, אשר בחייהם הרגילים לא היו מעזים להעלות על דעתם, הוא רב. אחדים עושים זאת מתוך סערת רגשות ואימפולסיביות, אחרים בתכנון קר רוח עד כדי להפחיד.

סכסוך הגירושין מטבעו הנו סכסוך עתיר רגשות חזקים, משברים עזים וסערות נפש. בני הזוג המצויים בסכסוך נתונים לרוב במצב של זעם בלבול ותסכול ובמקביל הם חרדים לעתידם האישי והכלכלי. לא אחת הם מוסתים על ידי בני משפחה המלבים את האש מנימוקים שונים ו”בעלי מקצוע” שהם לפעמים בעלי אינטרסים.

אם נוסיף למצבם הרגשי גם את המצב המשפטי המסובך של דיני המשפחה בישראל,  המורכבים מחוקים ופסיקה מודרניים בשילוב עם דינים והלכות דתיים, שאינם תואמים את המציאות המודרנית בה חיים רוב הזוגות, ונתבל לבסוף ברצונו של כל צד לצאת מהסכסוך כשידו על העליונה מבחינה כלכלית ורגשית, ניתן יהיה להשוות את מצבו של בן הזוג המתגרש לתבשיל מבעבע על סף רתיחה, שאם לא נעצור אותו בזמן הוא עלול לרתוח ואף להישרף, או לגלוש כלבה מותכת ולהשמיד את סביבתו.

בסערת הרגשות והיצרים שבני הזוג מוצאים בה את עצמם (לרוב בפעם הראשונה בחייהם), נדחקים ההיגיון והאחריות לפינת הסיר, והרגשות השולטים הם נקמה, כעס, וחרדה קשה מההווה והעתיד.

לא פלא הוא כי במצב דברים זה, מסתבכים בני זוג רבים בביצוע עבירות פליליות אשר במהלך החיים הנורמלי שלהם, לעולם לא היו נוטלים בהן חלק.

החוקים העיקריים, אך לא היחידים, אשר נעשה בהם שימוש בהליך הגירושין הנם: החוק למניעת אלימות במשפחה,  המספק הגנה לבני משפחה מפני אלימותם של בני משפחה אחרים; החוק למניעת הטרדה מאיימת המספק הגנה גם מפני הטרדה בצורה של בילוש, מארב או התחקות אחר תנועותיו של אדם; חוק הגנת הפרטיות וכן חוק האזנת סתר. למרות שקיימת רשימה ארוכה של חוקים פליליים נוספים שנעשה בהם שימוש בהליך הגירושין, ניתן לומר כי אלה החוקים הבולטים והמשמעותיים יותר שיש לקחת בחשבון.

מטרתם העיקרית של חוקים אלה הנה להגן על זכויותיו הבסיסיות של כל אדם, שלא להיפגע מאלימות במשפחתו, שלא להיות מוטרד ומאוים, והזכות הבסיסית שפרטיותו לא תפגע בכל דרך, ובכלל זה בצורה של צילום סתר או האזנת סתר.

למרות שהחוקים אמורים לשמור על מהלכם התקין של הגירושין, הרי ששימוש מתוחכם בפלילים במהלך הליך הגירושין יכול שיפיק עבור אחד מבני הזוג את מירב היתרונות, ולפעמים יכול אפילו להפוך את מצבו בתיק הגירושין על פיו.

כאשר בני הזוג שלכם עושים מעשים פליליים שאינם מאפיינים אותם, המותירים אתכם המומים ובלתי מוכנים, קחו בחשבון כי מאחורי הקלעים מסתתר עורך דין ממולח המתמחה הן בתחום הגירושין והן בתחום הפלילי. הוא המושך בחוטים ומתכנן כל מהלך ומהלך בתחכום, כשלנגד עיניו עומדת המטרה להשיג הישגים טובים יותר ללקוחו, שהוא, למרבה הצער, בן הזוג שלכם.

בגלל הסיכון הרב הגלום בביצוע מעשים פליליים במהלך הגירושין מחד, ובגלל ששימוש נכון בדין הפלילי יכול לסייע להשגת יתרונות בסכסוך הגירושין מאידך, חשוב מאד כי עורכי דינכם יהיו לא רק מומחים בתחום דיני המשפחה, אלא אף ישלטו ברזי הרזים של ההליכים הפליליים הנושקים לתחום הגירושין, וידעו לעשות שימוש נכון וחכם במצבים הנוצרים ובהזדמנויות שמתגלות, מבלי לסבך אתכם.

במציאות המשפטית העדכנית, מרבית מקרי הגירושין צפויים להשיק לפלילים בדרך זו או אחרת. לרוב, הליך הגירושין יוכרע על פי השאלה מי מעורכי הדין של בני הזוג תכנן מהלכים מתוחכמים יותר, וידע לעשות שימוש טוב יותר בדין הפלילי בשילוב עם דיני משפחה. התעלמות מעובדה זו כמוה כעיוורון מוחלט והיא עלולה לגרום לכך שמהלכי הגירושין שתכננתם יהיו חסרים ושגויים ובמיוחד קלים לאיון על ידי הצד השני תוך שימוש בהליכים פליליים. במצב דברים זה, התוצאה הסופית של סכסוך הגירושין תהיה קטלנית, גם אם הצדק לצדכם.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

חוק למניעת אלימות במשפחה

המטרה האמיתית והנכונה שלשמה נחקק החוק למניעת אלימות במשפחה הנה להגן על בני משפחה מפני התעמרותם של בני משפחה אחרים. לא מדובר רק במצבים של אלימות פיזית, אלא גם בהתעללות נפשית. בדרך כלל נהוג להמליץ לבני משפחה החשים מותקפים, לפנות למשטרה לשם הגשת תלונה פלילית, ובמקביל, לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, ולבקש צו הגנה, שמשמעותו שעל בן הזוג התוקף נאסר להיכנס לבית המשפחה, או לכל מקום אחר שייקבע על ידי בית המשפט, נאסר עליו ליצור קשר עם בני המשפחה למשך שלושה חודשים. צו כזה ניתן להאריך בשלושה חודשים נוספים.

במקרה שבן המשפחה המורחק מפר את הצו, ניתן להגיש נגדו תלונה במשטרה על הפרת צו ההגנה, והוא צפוי להיעצר באופן מיידי, ואף לעמוד לדין פלילי בפני בית המשפט על עצם הפרת צו ההגנה.

הפוטנציאל הקטלני הטמון בהרחקת בן זוג מן הבית לא נעלם מעיני בני הזוג המתגרשים ועורכי דינם, והביא, לא פעם, לניצולו לרעה, כתירוץ להרחקת בן הזוג האחר מן הבית.

קיימים מספר מניעים שבגינם ישקול בן זוג לנקוט בהליכים של צו הגנה כנגד בן זוגו גם אם אין אלימות של ממש מצד בן הזוג:

א. רצון לנקום בבן זוג בגלל יחסים עכורים, מעשה בגידה, יחס לא נאות לילדים או מעשה אחר שפגע בבן הזוג המתלונן.

ב. רצון להפיק רווחים רכושיים: על ידי תלונה פיקטיבית על אלימות, ניתן להרחיק את הבעל מן הבית למשך תקופה של חצי שנה, ובמהלכה תוכל האישה להמשיך ולהתגורר בבית בנוחות כשהבעל נאלץ למצוא מגורים חלופיים.

ג. רצון “לשבור” את רוחו של בן הזוג ולגרום לו לוותר ויתורים מפליגים: פעמים רבות הבעלים המורחקים מתייאשים ממטר התלונות הנופל על ראשם, ומוכנים לוותר על הכל, בית, כסף, רכוש והעיקר “להיפטר” מן האישה ומתלונותיה.

המקרה של מירית ונועם מתאר היטב כיצד עושים בני זוג שימוש בחוק למניעת אלימות במשפחה בכדי להשיג הישגים רכושיים נאים ובאותה הזדמנות לנקום בבן הזוג.

מירית ונועם היו נשואים בנועם 20 שנה וגידלו שתי ילדות, כל החברים ידעו שנועם מאוהב במירית אהבה עיוורת ודיברו על הפינוק והאהבה שהרעיף עליה. נועם היה רופא שיניים במרפאה שבקומה התחתונה של ביתם, והעתיד של בני הזוג נראה ורוד. במהלך ההריון השלישי של מירית, פגש נועם בחיילת צעירה והתאהב בה ממש באותה אהבה עיוורת ולוהטת שאהב בעבר את אשתו. מאותו רגע השתנתה התנהגותו של נועם כלפי מירית לבלי הכר, והוא הפך לאדם רגזן וחסר סבלנות כלפי אשתו. מירית לא הבינה על מה ולמה השינוי, ובליבה התעורר החשד כי מדובר באישה אחרת. בדיקה קצרה שעשתה מירית באמצעות חוקר פרטי, שהיה חבר משותף שלהם, הציפה מייד את האמת המרה אל מעל לפני השטח. מירית הייתה פגועה והמומה, לא די שהגבר שאותו אהבה בוגד בה ומתייחס אליה באופן מחפיר, הוא עשה זאת בזמן הגרוע ביותר, כשהיא בהריון. מירית לא גילתה לבעלה שהיא יודעת, וקיוותה כי מדובר במשבר גיל העמידה וכי ה”ג’וק” יעבור לבעלה עם לידת התינוק, היא שמרה לעצמה את כל הכאב והכעס, והמשיכה לשחק כאילו מבחינתה הכל כרגיל, ואולם כל הסימנים שהצטברו לנגד עיניה לימדו על כך שבעלה מתכנן לעזוב את הבית: דולרים שהיו מוחבאים בבית נעלמו ממקום מחבואם, חסכון שהיה בחשבון המשותף “נעלם” ואף חלק מחפציו האישיים של הבעל נעלמו טיפין טיפין מן הבית. המכה הסופית מבחינתה של מירית הייתה כשהחוקר הפרטי סיפר לה, שנועם ופילגשו שכרו דירה יחדיו בקצה השני של העיר. מבחינת מירית זה היה הסוף, והיא החליטה לנקום. בבוקר היום למחרת, לאחר שהילדים הלכו לבית הספר, התקשרה מירית למשטרה, והתלוננה בבכי כי בעלה מכה אותה נמרצות והיא זקוקה לעזרת המשטרה דחוף. כל אותה עת קרא נועם עיתון בנחת במטבח, כשלפתע חש כי ניחתה עליו מכה הגונה בגבו, נועם בקושי יכול היה לנשום, הסתובב וראה את אשתו כשבידה מזלג חד, לנגד עיניו המתפלצות חתכה עצמה מירית באמצעות המזלג וגרמה לעצמה שריטות בידיה, מירית החלה צועקת בקולי קולות “עזוב אותי, מפלצת, די, הצילו, הצילו” ובעלה לתומו, מנסה להוציא את המזלג מידה ואוחז בה, באותה השנייה נכנסו שני שוטרים למטבח וראו מחזה “מזעזע”: אישה בהריון זבת דם ממררת בבכי וצועקת “הצילו” ובעלה גוחן מעליה, אוחז מזלג בידו. מבלי לחשוב פעמיים נכבל הבעל באזיקים, והשוטרים פנו להרגיע את האישה הבוכייה, “תצילו אותי ממנו אל תתנו לו להתקרב אלי” מיררה האישה בבכי. כל ניסיונותיו של נועם ההמום להסביר כי מדובר בטעות וכי לא תקף את אשתו, לא הועילו. לתדהמתו הגישה אשתו תלונה במשטרה בטענה כי תקף אותה, ופנתה לבית המשפט בבקשה לצו הגנה לפי החוק למניעת אלימות במשפחה (ראה מאמר "צו הרחקה – להתמודד עם תלונת שווא במשטרה"). נועם הורחק מן הבית ואף מעבודתו במרפאת השיניים שבבית למשך שלושה חודשים. הוא איבד את כל לקוחותיו ואת מקור פרנסתו, ובהמשך אף נשפט, הורשע בתקיפת אשתו, ונגזר עליו עונש של מאסר על תנאי. ואולם לנקמתה של מירית היה גם “אפקט בומרנג” אותו לא צפתה. עקב התרוששותו הכספית של נועם החלו להצטבר חובות כבדים שבעקבותיהם נאלצו למכור את הבית. כיום חיה מירית. בדירה שכורה צנועה עם שלושת ילדיה, ומקבלת מזונות צנועים ביותר, שכן בעלה הנו חסר אמצעים…

נועם לא תיאר לעצמו כי כך יסתיים הסיפור שלו עם מירית, הוא חשב שאהבתה של אשתו אליו תעצור אותה מלפעול נגדו, למרות יחסו המחפיר, והרשה לעצמו לעשות ככל העולה על רוחו מבלי לקחת בחשבון את תגובותיה של מירית.

אנשים שוגים, לא פעם, בהניחם כי הם יכולים לצפות את פעולות בני זוגם במקרה של משבר בנישואין. הם מאמינים כי קיים “קו אדום” שבן זוגם לעולם לא יחצה. הם אינם מתארים לעצמם כי בן זוגם יכול פשוט להפוך לאדם אחר בלהט הסכסוך.

על בני זוג, המצויים במשבר בנישואיהם, לזכור תמיד כי כללי המשחק הם חדשים. האישה אשר דאגה לך ופינקה אותך במשך כל שנות הנישואין ושבעיניך הייתה, לפחות בהתחלה, מלאך, הופכת בן לילה לשטן, שלא ברא השטן, שמוכן להוציא את לבך מקרבך ולאוכלו. הבעל הרומנטי והדואג, עלול להפוך לאינטרסנט קר רוח המוכן להשליך אותך לרחוב, אם יפיק מכך רווח קל ערך.

האבסורד הוא כי ככל שבן זוג אהב יותר במהלך הנישואין, כך תהיה תגובתו לגירושין קשה יותר ובלתי צפויה יותר, והוא צפוי לסבך את מי-שהכי-אהב בעולם בכל דרך אפשרית לרבות בפלילים בדרכים שלא יעלו על דעתו של הצד “האהוב”.

חוק הגנת הפרטיות

חוק הגנת הפרטיות אוסר בילוש או התחקות אחרי אדם העלולים להטרידו, צילום אדם כשהוא ברשות יחיד, פרסום תצלומו של אדם (גם אם צולם ברשות הרבים) בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפילו או לבזותו, פרסום הנוגע לצנעת חייו האישיים, ועבירה על איסורים אלה מהווה “פגיעה בפרטיות” שהעונש עליה שנת מאסר אחת.

אחת הסיבות העיקריות לביצוע עבירות על איסורי חוק הגנת הפרטיות במהלך סכסוך גירושין, קשור לרצונם של בני הזוג לחשוף את הסודות הכמוסים שמסתיר מהם בן הזוג האחר, גילוי סודות כאלה הופך קריטי כשמעל לראשו של הבעל מונף האיום של תשלום מזונות כבד או תשלום של סכום הכתובה. האימה מהסכומים הכבדים שעלולים להיות מוטלים עליהם ביחד עם הרצון להתחמק מתשלום סכומים אלה גורם פעמים רבות לבעלים לעשות מעשים פליליים שלא חלמו כי יעשו אי פעם.

יוסי היה בחור צנוע שניהל עסק מצליח לשחיטת עופות ובקר, כשהוא פגש את גלית לא האמין כי בחורה כה יפה ומקסימה כמוה בעלת השכלה אקדמאית, תרצה בכלל להתחתן אתו. כשנענתה לו, היה ברקיע השביעי וחתם על כתובה בשווי של 2 מליון. הוא לא העלה כלל על דעתו כי יום אחד גלית תדרוש ממנו לשלם סכום זה.

יוסי מספר כי כבר מתחילת הנישואין הבין כי לא כל הנוצץ זהב: “אשתי ניצלה את טוב ליבי ועדינותי מההתחלה וירדה לחיי. היא נהגה להשפיל אותי בפני חברים ובני משפחה, וללגלג עלי שאין לי השכלה אקדמאית, ושאני “בסך הכל” שוחט פשוט. במשך 7 שנים הייתי ה”פרה החולבת” בבית וכל שעניין את אשתי היה לשחוט ולסחוט את הפרה הזאת.

ידעתי כי כאשר אני עובד עד שעות הערב המאוחרות היא נפגשת עם בחורים אחרים ובוגדת בי על ימין ועל שמאל, אבל הייתי כל כך מאוהב וכרוך אחריה שלא הייתי מסוגל לחשוב בכלל על פרידה ממנה. ערב אחד כשחזרתי מהעבודה השליכה לעברי חבילת ניירות ואמרה לי, זה הסכם הגירושין שלנו, תחתום. הייתי המום מעצם הצהרת הגירושין אבל עוד יותר מזה הייתי המום כשקראתי את ההסכם, שבו היא דרשה ממני לוותר לטובתה על הבית, על האוטו, לשלם לה מזונות חודשיים, וגם לא פחות ולא יותר – לשלם לה את שווי הכתובה בסך של 2 מליון שקלים. עיני כמעט יצאו מחוריהן. זו הייתה הפעם הראשונה מזה שבע שנים שפשוט התפוצצתי מעצבים, והודעתי לה חד משמעית שאין סיכוי בעולם שאסכים לדרישות אלה. אז היא החלה לשלוף את סכין הקצבים ולהראות לי מי פה השוחט האמיתי. היא איימה עלי ואמרה: “חכה, חכה אתה לא יודע מה מחכה לך, אני אמצוץ לך את דם, אתה תצא מפה רק עם התחתונים.” הייתי המום וכבר למחרת בבוקר פניתי לעורך דין. הייתי בטוח כי עורך הדין יצחק על דרישתה של אשתי לתשלום מלוא הכתובה, אך למרבה הפתעתי הודיע לי עורך הדין כי אם לא אפעל ומהר כדי לשלול את זכותה של אשתי לכתובה ומזונות אני בצרות.

עורך הדין הבהיר לי, כי הדרך היחידה לשלול את זכותה של אשתי לתשלום סכום הכתובה והמזונות היא הוכחה חותכת לבגידות שלה. ולא סתם הוכחה, זו צריכה להיות הוכחה חד משמעית או בצורת שני עדים שנכחו במהלך קיום יחסי מין או בצילומים מהשטח. מאיפה אמצא ראיה כזו? שאלתי את עורך דיני, והוא ענה לי “תחשוב לבד”. ובמילים אחרות רמז לי שעלי להביא ראיה כזו בכל מחיר. ברוב ייאושי התקנתי מצלמות נסתרות בחדר השינה שלנו, וכן מתקן ההאזנה בטלפון בבית. ואכן תוך פחות משבוע היו בידי מספיק צילומים של אשתי בחברת גברים אחרים, בפעילות מינית שלא הייתה מביישת סרטים פורנוגראפיים מקצועיים. הבאתי את קלטת הוידיאו לעורך הדין שלי, שצפה בה בהנאה ואמר לי : “בזה הרגע הורדת מעל כתפיך חוב של 2 מליון שקל, ולגבי המזונות אין לך מה לדאוג.” ואכן כשאשתי תבעה את תשלום הכתובה ואת המזונות הציג עורך הדין שלי בבית הדין הרבני את הקלטת המרשיעה, ומיד נפסק כי היא אינה זכאית לתשלום הכתובה ולמזונות כלשהם, ואף ניתן לי גט מיידי. הייתי בטוח שהפעם הבסתי את אשתי בגדול אך זו הייתה טעות טרגית. עורך הדין של אשתי דרש לקבל לידיו העתק של הקלטת הלוהטת, ומסר אותה למשטרה בצירוף תלונה כנגדי על ביצוע עבירה פלילית בניגוד לחוק הגנת הפרטיות.

יוסי לא ידע את נפשו מפחד, כשהוזמן לחקירה במשטרה. הוא היה בהיסטריה, בשלב הזה הוא נשבר לגמרי והיה מוכן לשלם לאשתו כל סכום שתדרוש, ובלבד שתבטל את התלונה נגדו. ואכן יוסי שילם “כופר” רב בתמורה להסכמת האישה לסגירת התלונה נגדו “מחוסר עניין לציבור”. נראה שטעותו של יוסי הייתה כי בחר עורך דין שלא הכיר היטב את רזי החוק הפלילי, גם אם היה עורך דין המומחה בדיני משפחה.  אם לעורך דינו של יוסי היה גם ידע בתחום הפלילי, היה יכול להציע דרכים מתוחכמות וחוקיות להוכיח את בגידת האישה, מבלי לסבך את יוסי בפלילים.

החוק למניעת הטרדה מאיימת

ייחודו של החוק למניעת הטרדה מאיימת שהוא בא להגן על אזרח גם במצבים בהם אין האזרח בהכרח מאוים פיזית מפני אלימות ממשית. די בהטרדת האדם על ידי בילוש, מארב או התחקות אחר תנועותיו, או בפגיעה בפרטיותו בדרך אחרת, בכדי להוות עבירה על החוק, המצדיקה מתן צו הרחקה נגד אותו מטריד.

סיגל נהגה להיפגש מאחורי גבו של בעלה, תומר, עם גבר נשוי אחר, במשך כשנה. הפגישות ביניהם התנהלו בבתי מלון שונים בעיר, ולפעמים נסעו יחד לסופי שבוע גם מחוץ לעיר. היחסים בינה לבין בעלה מעולם לא רופדו בשושנים, ואולם מרגע שהחל משבר אמיתי בין בני הזוג, והם החלו לדבר ברצינות על גירושין, החליט בעלה של סיגל לגלות אחת ולתמיד אם לסיגל יש מאהב כפי שחשד, ושכר חוקר פרטי. סיגל הבחינה כי היא נתונה במעקב, בכל מקום אליו הלכה, ראתה פנים מוכרות קבועות, ובכל פעם שפנתה לכיוון בית המלון בו קבעה עם המאהב שלה, נאלצה לבטל את הפגישה בטלפון שכן ראתה שוב את העוקב. סיגל חשה חנוקה, היא רצתה להמשיך את הרומן שלה בחופשיות, ולא הייתה לה כל כוונה להפסיק את אורח חייה. באחת הפעמים החליטה סיגל לעשות מעשה, היא שכרה חוקר פרטי משלה, אשר צילם את האדם שעוקב אחריה במספר הזדמנויות.

לאחר שהיו בידי סיגל ראיות לגבי המעקב שמנוהל אחריה, עשתה סיגל מעשה שהחוקר הפרטי של בעלה לא ישכח לעולם. בעיצומו של מעקב שהתנהל אחריה, פנתה סיגל לשוטר שעמד בדרך וביקשה לעצור את החוקר הפרטי של בעלה, בטענה שמדובר “בסוטה מין” אשר עוקב אחריה לכל מקום. כמובן שהחוקר הפרטי של בעלה הכחיש מיד את התלונה נגדו, ואולם סיגל חשפה מיד את התצלומים שהיו בידיה והוכיחה כי הוא עוקב אחריה כבר תקופה ארוכה. לבסוף, הודה החוקר כי בעצם נשכר על ידי בעלה. תומר הובל אחר כבוד למשטרה לשם חקירה ונפתח לו תיק פלילי. הסיוט של תומר לא תם. כבר למחרת הוזמן תומר לבית המשפט במסגרת בקשתה של אשתו להרחיקו מן הבית, מכוח החוק למניעת הטרדה מאיימת. תומר מצא את עצמו מורחק מסיגל ומהבית לשלושה חודשים תמימים, ויותר מכך, נאסר עליו לעקוב אחריה בעצמו ובאמצעות אחרים, וכך לא יכול היה תומר גם לאסוף הוכחות בדבר בגידת אשתו. ידיו של תומר היו כעת קשורות לחלוטין, ואשתו המשיכה לחגוג.

חוק האזנת סתר

מטרת חוק האזנת סתר להגן על פרטיותו של אזרח לגבי מה שנאמר על ידו בחדרי חדרים. רוב האנשים אינם יודעים להבדיל בין האזנת סתר מותרת לבין האזנת סתר אסורה. הבדלים אלה נקבעים בחוק האזנת סתר. רוב סעיפיו של חוק האזנת סתר קובעים מי רשאי להאזין לשיחותינו בלי שנדע על כך, ובאילו נסיבות. כך למשל, מותר להקליט בסתר שיחה שהנכם מנהלים ונוכחים בה גם אם שותפכם לשיחה לא יודע על ההקלטה, ואולם אסור להקליט שיחות שאינכם שותפים להן, ועל זה אתם צפויים לעונש של שנת מאסר.

רבקה הייתה פנסיונרית בת 70, כשהחלה לחשוד כי בעלה אריה בן 72 בוגד בה. בני הזוג היו פעילים בתחום המיני בלהט (בסיועה האדיב של הויאגרה) וחיי המין שלהם עמדו בראש מעיניהם, מסיבה זו נפגעה רבקה מאד כאשר חשדה התעורר כי אריה מנהל רומן עם העובדת הפיליפינית המטפלת באמו בת ה-90. חמתה של רבקה בערה במיוחד כשנוכחה כי תכיפות יחסי המין בינה לבין בעלה הולכת ופוחתת, אך לרבקה לא הייתה כל הוכחה לגבי הבגידה של בעלה, למעט אינטואיציה נשית ושינויים “מחשידים” בהתנהגותו של בעלה, שרק היא הבחינה בהם.

מספרת רבקה: “בכל פעם שפניתי אל בעלי בשאלה ישירה אם הוא בוגד בי, ופירטתי בפניו את הסימנים בהתנהגותו, נהג ללגלג עלי ולהגיד לי “את משוגעת, את חולת נפש, מדמיינת דברים, פרנואידית” והיה פוגע ברגשותיי ללא רחם. גם כשהצגתי בפניו ראיות חזקות כמו תחתונים עם זרע, או גלולות ויאגרה שהיו חסרות במגרה, הוא המשיך להכחיש, וידע שאין לי כל הוכחה ממשית. הדברים הגיעו לידי כך שהכפיש את שמי בפני בתנו המשותפת כשהציג אותי בפניה כמשוגעת, ואף הציע לשנות את הצוואה שלו לטובת הבת ולנשל אותי מצוואתו. למרות שהכתובת הייתה על הקיר לא הצלחתי להביא ראיה אחת ממשית, וזה פשוט שיגע אותי והפך אצלי לאובססיה. שכרתי שורה של חוקרים פרטיים שעקבו אחריו, ולא הגיעו לשום דבר. בסופו של דבר השגתי, בדרך לא דרך, מתקן האזנה זעיר והטמנתי אותו בקפל הפנימי בתיק העבודה של בעלי. מדי לילה, לאחר שבעלי נרדם, התגנבתי לתיק שלו לשמוע את ההקלטות של אותו היום, ולהכין את הטייפ להקלטות היום למחרת. התחלתי ללמוד היכן בעלי נמצא בכל דקה ודקה, וכן שמעתי אותו לא פעם עם הפליפינית. התרסתי בו, ואמרתי לו שאני יודעת בדיוק מתי היה איתה והיכן, והדבר עורר את חשדו של בעלי. מה שלא לקחתי בחשבון הוא כי בעלי, כפנסיונר של משרד הביטחון, הוא גם מומחה בתחום הטילים ונותן יעוץ פעם בשבוע למפעל בטחוני מסוים. בעלי, שחשד כי התקנתי האזנה בתיקו, פנה לקצין הביטחון של המפעל, וביקש ממנו לבדוק את תיקו האישי בנימוק שהוא חושד שמרגלים התקינו האזנה בתיקו. כמובן שהקצין גילה את המתקן תוך דקות ספורות. מאותו רגע התרחש הכל באופן מסחרר ויצא לחלוטין משליטתי. נעצרתי ונחקרתי על ידי המשטרה, על ידי כוחות הביטחון ועל ידי מי לא. רק אז הבנתי כי המעשה שעשיתי הוא אסור ומהווה עבירה על חוק האזנת סתר, ויותר מכך, הבנתי את החומרה הגדולה יותר כאשר ההאזנה מתרחשת במתקן בטחוני סודי. במשך שבועות רבים חייתי במתח נוראי, נחקרתי כל שבוע על ידי גורמים אחרים, וחיי הפכו לסיוט. בשלב זה, כשכבר הייתי שבורה סופית, יצא המרצע מן השק, והתברר כי לבעלי תוכניות ברורות לחלוקת הרכוש בינינו ולפרידתנו. בעלי אמר לי כי אם רצוני שיסייע לי לעכב את ההליכים כנגדי, עלי לחתום על הסכם מפורט שבו אני מוותרת מראש על זכויותיי הכספיות. הייתי נסערת, פגועה ומפוחדת ממעורבותי בפלילים, דבר שלא קרה לי ב-70 שנותיי, ולכן חתמתי על ההסכם עם בעלי בתקווה שהסכמתי תציל אותי מההליך הפלילי הצפוי לי.”

בסופו של דבר התברר, כי ללא קשר להסכם הגירושין עליו חתמה, בחרה המשטרה לסגור את תיק החקירה כנגד רבקה, “מחוסר עניין לציבור” תוך התחשבות בגילה ו”בנסיבות המיוחדות של העניין”, וכל הוויתורים הכספיים שעשתה רבקה לטובת בעלה היו לשווא.

תלונה שהוגשה לא ניתנת לביטול

פעמים רבות עושים בני הזוג במהלך הגירושין, שימוש לרעה בהליך הפלילי בכדי להשיג יתרונות בלתי הוגנים על בן זוגם, מבלי שישקיעו מחשבה מספקת על הנזק הכבד שהם גורמים לטווח הארוך, ומבלי שישקלו היטב האם באמת הם מפיקים תועלת או ניזוקים בעצמם מעצם נקיטת ההליך הפלילי הזה.

בני זוג רבים שמגישים תלונות שקריות, לא תמיד מתכוונים באמת לגרום לבן זוגם נזק אלא רק רוצים לעשות “מפגן כוח” שילחץ עליו עד שייעתר לדרישותיהם הכספיות. לפעמים כל מה שבן הזוג המתלונן מתכוון לעשות הוא פשוט להציק. אחת הסיבות לפזיזות בהגשת תלונות שקריות נגד בן הזוג, היא ההנחה כי תמיד ניתן לבטל תלונה במשטרה לאחר שתשיג את רצונותיך. זוהי, כמובן, הנחה שגויה. אם הגשתם תלונה במשטרה נגד בני זוגכם, כוזבת או אמיתית, עליכם לקחת בחשבון כי מרגע הגשת התלונה ואילך, העניין יוצא לחלוטין משליטתכם, למשטרה יש סמכות לנהל את החקירה, לעצור את בן זוגכם ולהמליץ על הגשת כתב אישום נגדו גם אם אתם חוזרים בכם מתלונתכם ומבקשים לבטלה. חמור מכך, גם לבית המשפט יש סמכות לשפוט את בן זוגכם להרשיע אותו ואף לגזור עליו עונשים כבדים, אפילו בניגוד לרצונכם ולבקשתכם המפורשת.

חשוב שתדעו כי הסכם המתנה את ביטול ההליכים הפליליים בהטבות כספיות או אחרות איננו חוקי ומהווה עבירה פלילית!

בקיצור, בטרם תעשו שימוש חוקי או בלתי חוקי בחוק הפלילי במהלך גירושיכם, ודאו כי יש ברשותכם תוכנית מפורטת ומטרה ראויה. זכרו כי אתם יודעים איך להתחיל הליכים פליליים אך אינכם יודעים כיצד להפסיקם מרגע שיתחילו, ולאן יובילו.

מיכל אהבה את בעלה שאול, אך לפעמים המריבות ביניהם הגיעו לשיאי צעקות ואלימות בלתי נסבלים. שלא יהיה ספק: הייתה זו בעיקר מיכל אשר בסערת המריבה הייתה חובטת בבעלה ללא הכרה, עד כי הוא היה צריך להתגונן מפניה. באחת הפעמים חבטה מיכל בבעלה קצת יותר חזק מן הרגיל, הוא דחף אותה מעליו, ומיכל נפלה ונחבלה ברגלה.

מבלי להמתין לצינון הרוחות, טלפנה למשטרה בנוכחות בעלה וזעקה ככבשה שחוטה: “הצילו בעלי רוצה להרוג אותי”, המשטרה הגיעה במהירות ועיכבה את שאול לחקירה בתחנת המשטרה. כל ניסיונותיו להסביר לשוטרים כי ההפך הוא הנכון, וכי מיכל היא זו שתקפה אותו, לא הועילו. שאול הורחק מן הבית ל-5 ימים, ועבר להתגורר אצל הוריו. במהלך חמשת ימי ההרחקה, “התקררה” מיכל ורצתה לחזור לבעלה האהוב שאליו התגעגעה מאד, אך בעלה רתח עליה: הוא כיהן כדירקטור בחברה ציבורית ידועה, וידע כי אם יורשע עקב תלונתה של מיכל הוא צפוי לאבד את מקום עבודתו. זה כבר היה יותר מדי, ושאול החליט כי מבחינתו זהו “הקש ששבר את גב הגמל”. לאחר סיום ימי ההרחקה הודיע למיכל כי אין בכוונתו לחזור הביתה וכי הוא מעוניין להתגרש.

מיכל הייתה בהלם. היא לא תיארה לעצמה כי הדברים יגיעו לידי גירושין, היא אהבה את שאול. אבל נראה היה שהפעם אין בכוונתו לוותר ולסלוח. מיכל פנתה למשטרה וביקשה לבטל את התלונה שהגישה, אך להפתעתה גילתה שלא ניתן כלל לבטל את התלונה, וכי בכוונת המשטרה להגיש כתב אישום נגד בעלה ולהעמידו לדין בבית המשפט. מיכל הייתה במלכוד. אם תגיד למשטרה כי שיקרה בתלונתה, היא עצמה עלולה להיות מורשעת בעבירה חמורה, ומצד שני אם התלונה לא תבוטל בעלה יאבד את מקום עבודתו, ואת הכנסתו היפה, והיא, מיכל, תאבד את רמת החיים לה הורגלה והכי חשוב את הבעל שאהבה. כך, ברגע אחד של איבוד שליטה וחוסר מחשבה, איבדה מיכל את כל עולמה.

כיצד להגן על עצמכם מתלונה פלילית כוזבת

אם הגעתם לסכסוך גירושין, ואפילו אם מדובר בשלבים התחלתיים של הסכסוך, עליכם לקחת בחשבון כי אתם עלולים להפליל אתכם במכוון בעבירות שלא ביצעתם ושלא התכוונתם לבצע. לכן עליכם להתייעץ עם עורך דינכם לא רק על התוכנית המשפטית לגירושין, אלא גם עם הדרכים למניעת הפללתכם מעלילות שווא במהלך הגירושין (ראו מאמר "5  טיפים לגירושים נקיים ללא פלילים").

גיל היה נשוי פעם שנייה לסמדר, והיו להם תאומים בני פחות משנה. המתח בין בני הזוג היה קשה ביותר, היו ביניהם מריבות שכללו צעקות, האשמות שונות וקללות, אך גיל מעולם לא היה אלים כלפי סמדר.

גיל לא ידע כי סמדר קיבלה עצה מעורך דין להרחיקו מן הבית באמצעות עלילת שווא של אלימות, ולכן היה מופתע כאשר עוד בטרם החלו ביניהם הליכי גירושין, הגישה נגדו סמדר תלונה כוזבת כאילו תקף אותה. המשטרה התקשרה אל גיל והזמינה אותו לחקירה. היה ברור לגיל כי סמדר התחילה “משחק מלוכלך”. הוא פנה מיד לעורך דין, אשר הסביר לי כי מרגע שייחקר על ידי המשטרה הוא צפוי להיות מורחק מן הבית, וייאסר עליו לדבר עם אשתו דבר וחצי דבר על תלונתה. עמדו לרשותו 24 שעות בהן יכול היה לדבר עם סמדר.

עורך הדין צייד את גיל במכשיר הקלטה זעיר, והנחה אותו כיצד לנהל שיחה מתוחכמת עם סמדר אשר תפיל אותה בפח. ואכן בשיחה ארוכה מאד ומוקלטת מאד שניהלו, סמדר הודתה כי איננו אלים, ומעולם לא היה אלים, וכי אם תקבל את מבוקשה מבחינת רכוש ומזונות גבוהים תמחק את התלונה. מצויד בהקלטה המרשיעה התייצב גיל למחרת בתחנת המשטרה, ומסר העתק של הקלטת לחוקרים. התלונה כנגד גיל נמחקה מייד, וגיל אף הגיש נגד אשתו תלונה על הגשת תלונה שקרית ומתן עדות שקר במשטרה. התושייה והפנייה המהירה של גיל לעורך דין, הביאה לו הצלה של ממש, ומנעה ממנו תסבוכת פלילית.

סיכום

בטרם תעשו פעולה במהלך גירושיכם, עליכם להיות מצוידים בתוכנית ברורה ומפורטת ובעצות משפטיות מתאימות, שמביאות בחשבון את ההתפתחויות הכי פחות צפויות, ואת הגרוע מכל.

גם אם אין בכוונתכם לבצע מעשה פלילי במהלך גירושיכם, עליכם להביא בחשבון שאתם עלולים למצוא את עצמכם שלא ברצונכם מעורבים במצבים פליליים, ולכן חשוב כי כל תכנית שיכין עבורכם עורך הדין שלכם יכלול גם תכנית למניעת הפללה, ותגובה אפשרית למקרה שנציגי החוק הפלילי ידפקו על דלתותיכם.

כלל הזהב של כל בן זוג הצפוי לעמוד בפני הליך הגירושין הנו סוף מעשה במחשבה תחילה. חובה עליכם להקדיש מחשבה ותכנון משפטי בעזרת עורך דין שמתמחה, לא רק בדיני משפחה אלא גם שולט ברזי החוק הפלילי, שכן כאשר מתחיל הדין הפלילי להתערב בסכסוך הגירושין שלכם, תוכלו לדעת רק כיצד מתחילה הרפתקה זו, אך רוב הסיכויים שלא תדעו כיצד תצאו ממנה.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן