גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

עצירת גירושין – הצלת נישואין במשבר

גירושים רבים הנם פרי יוזמה של אחד מבני הזוג, בעוד השני כלל לא נתן דעתו לנושא, או שלא החליט בדבר כוונותיו, או שאינו מעוניין כלל בפרידה או גירושים. נשאלת השאלה, האם ישנם מהלכים אותם ניתן לבצע על מנת לעצור תהליך גירושים ולפעול לשיקום הנישואין?

חדוה ושמוליק נשואים 7 שנים. נישואיהם היו נישואים טובים, או כך לפחות סברה חדוה. את בוקרו של ה- 1.9.01 היא לא תשכח לעולם. חדוה הייתה טרודה בהכנת הילדים לבית הספר, ביום הראשון לשנת הלימודים. שמוליק ביקש ממנה להישאר מספר דקות, שכן הוא רוצה לדבר איתה על נושא חשוב, כפי שהגדיר. “תשמעי, אני רוצה להתגרש. פגשתי בחורה ואנחנו מאוהבים בואי נתגרש ומהר”. חדוה הוכתה בהלם. לאחר שהתעשתה החליטה כי גירושים אינם מקובלים בשלב זה והם נפרדו זמנית. בעצת מומחים וידידים המשיכה חדוה בשגרת יומה, הגנה על שמוליק בפני הילדים ושיגרה לו, בעקיפין, מסרים כי היא אוהבת, סולחת ומצפה לשובו. לאחר מספר חודשים, בערב בהיר אחד, הופיע שמוליק וביקש לחזור הביתה…

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

עצות לעצירת תהליך הגירושין

  1. עצירת תהליך גירושים, כאשר אחד מבני הזוג נחוש להתגרש, היא משימה קשה ביותר. על ידי התנגדות מתוחכמת אפשר, אולי, לדחות גירושים, להרוויח זמן, אך לא להעביר את רוע הגזרה. ישנם מקרים בהם הזמן פועל לטובתכם, ובלי ספק הוא מאפשר לכם להתייעץ עם בעלי מקצוע מתאימים, לקרוא ספרים העוסקים בנושא, ולבצע פעולות מנע.

  2. אל תאמרו כי אתם מסרבים להתגרש – הסירוב להתגרש יוצר כעסים אצל הצד המעוניין להתגרש, שכן הוא חושב שמנסים “להחזיק אותו בכוח”. עדיף לטעון כי נחוץ לכם זמן נוסף לגבש את דעתכם. מרגע שמוגשת תביעת גירושים אל בית הדין הרבני ועד לקיום הדיון הראשון בתביעה, חולף פרק זמן של חודשיים עד שישה חודשים. תוכלו לנצל פרק זמן זה לצורך התארגנות להצלת הנישואין.

  3. נסו להגיע להסכמה עם בן הזוג על קבלת יעוץ מקצועי לשיפור הזוגיות, בטרם נקיטת הליכי גירושים.  במקרים לא מעטים פניה ליועץ נישואין, או קבלת טיפול זוגי עשויים להאיר לבן זוגכם היבטים אחרים ולהוביל לשינוי בעמדתו. רצוי כי הייעוץ יינתן על ידי גורמים מקצועיים בלבד, שכן בידם מצויים הכלים לבחון בצורה מקצועית ואובייקטיבית את מצב הזוגיות ביניכם ואת השאלה, האם היא ניתנת לשיקום? (ראה מאמר "הנישואין במשבר? שוקלים טיפול זוגי? מה תעשו במקרה שהטיפול לא יצליח?").

  4. עשו אבחנה בין הסיבות הגלויות והסמויות לגירושים. אם לא תדעו את הסיבה האמיתית לרצונו של בן הזוג להתגרש, לא יהיו בידיכם הכלים המתאימים להתמודד עמה. פעמים רבות בני זוג אינם חושפים בפני בן זוגם את הסיבה האמיתית לרצונם להתגרש בכדי לא לפגוע ברגשות או בכדי למנוע עימותים מיותרים. למשל: בת זוג הטוענת כי אינה מסתדרת עם בן זוגה, כשבפועל הבעיה היא חוסר סיפוק מיני.

  5. בד בבד עם ניסיונותיכם לבלום גירושים, היוועצו עם עורך דין, המתמחה בגירושין בדבר הצעדים הנדרשים על מנת להבטיח את זכויותיכם אם ניסיונותיכם להשגת שלום בית ייכשלו, אחרת אתם עלולים להישאר ללא בן זוג וללא רכוש. עליכם למצוא את נקודת האיזון הראויה בין הרצון לשמר את נישואיכם לבין הצורך לנקוט בצעדים להגנה על זכויותיכם, שכן קיימים מצבים בהם בן זוגכם עלול להשלות אתכם כאילו הוא מוכן לפעול להצלת הנישואין, ובעצם להכין בחשאי את השטח לגירושים. כדי למנוע ניצול לרעה של רצונכם הטוב על ידי בן זוגכם, בדקו כיצד ניתן להבטיח את זכויותיכם אם ניסיונותיכם להציל את הנישואין לא יצליחו, וזאת מבלי לפגוע במאמציכם הכנים להגיע להתפייסות (ראה מאמר "היסוסי גירושין ומלכודות דבש").

  6. מרבית הזוגות המצויים בהליכי גירושים מנהלים דו-שיח של חרשים. הקשיבו לטענות בן זוגכם והיו פתוחים לביקורת. אל תתרגזו, אל תצעקו וכמובן אל תקללו. ניתן להשמיע את הדברים הכנים והקשים ביותר מבלי להזדקק להתנהגות כזו. אין בהתנהגויות נלוזות אלו בכדי לשפר את היחסים ביניכם. ההפך הוא הנכון – המצב רק ידרדר. נסו לתאר בפני בן זוגכם מה באמת אתם מרגישים, ואל תנסו לייפות את המצב או להסתיר את הבעיות האמיתיות כפי שאתם חווים אותן. רק הידברות כנה ופתוחה תוכל להביא לפיתרון הבעיות האמיתיות ביניכם ולהצלת הנישואין.

  7. בחנו באובייקטיביות (ככל שהדבר ניתן) את הסיבות למשבר ואת תרומתו של כל אחד מכם להתרחשותו. זכרו, אין מדובר בשאלה מי צודק ומי טועה, אלא כיצד, אם בכלל, ניתן ליצור בסיס להמשך חיים משותפים. שאלו את עצמכם בכנות מה עלי לעשות בכדי לשפר את מצב היחסים בינינו, וענו לעצמכם בכנות אם אכן אתם באמת מוכנים ומסוגלים לעשות את שנדרש מכם בכדי להציל את הנישואין.

  8. הגדירו לעצמכם את התנאים בהם תהיו נכונים לפעול להצלת הנישואין ומה אתם מוכנים להקריב למטרה זו, והציעו אותם לבן הזוג, בנוסח: “אני מוכנה להמשיך בתנאים אלו…”, “אני מציע לנהוג בדרך זו או אחרת לשיקום נישואינו”. אל תציגו את הדברים כ”אולטימטום” מצדכם, אלא כבסיס לדיון ולהמשך הקשר. עם זאת אל תסכימו להקריב את אישיותכם, את רצונותיכם האישיים, ואת התפתחותכם האישית על מזבח הנישואין. אם דרישותיו של בן הזוג נראות לכם מוגזמות ובלתי הוגנות אל תוותרו רק למען שלום בית, שכן ויתור מסוג זה יגרום לתסכול, ולחזרה על אותן טעויות שהביאו למשבר תוך פרק זמן קצר.

  9. הקפידו לסכם עם בן הזוג, בצורה ברורה ובהירה, את הצעדים אותם הנכם מוכנים לנקוט על מנת למנוע את פירוק הנישואין. מרבית הזוגות המחליטים על “שלום בית” ללא הגדרת כללים ומסגרת ברורה מגלים עד מהרה כי כל אחד מבני הזוג “חוזר לסורו”. בחנו את היכולת שלכם לעמוד בתנאים הנדרשים מכם, והעריכו את יכולתו של בן זוגכם לעמוד בתנאים המצופים ממנו. אל תיקחו על עצמכם מחויבויות אשר לא תוכלו לעמוד בהן.

  10. הגדירו “תקופת מבחן” לבחינת נכונותכם לפעול לקיום שלום בית. בני זוג רבים נוהגים לקבוע תקופת מבחן מוגדרת להמשך נישואיהם. לעיתים, הדבר בא לידי ביטוי גם בתקופת פירוד לזמן קצוב, שלאחריו בני הזוג מחליטים לאן פניהם מועדות – שיקום הנישואין או גירושים. ישנם בני זוג החותמים על הסכם המכונה “הסכם שלום בית הכולל הסכם גירושין”. מדובר בהסכם הבא לתת הזדמנות אחרונה לנישואין, והוא מגדיר את חובותיהם וזכויותיהם של בני הזוג וכיצד יתנהלו חייהם. במסגרת ההסכם נכללות, עוד בשלב שפני הזוג להשגת שלום בית, גם כל ההוראות למקרה בו השגת שלום בית תיכשל, ויהיה צורך להתגרש.

  11. בחנו האם באמת ברצונכם לעצור את הגירושים. נדירים הם המקרים בהם בן זוג אחד “מלקק דבש” בנישואין ואילו השני סובל – במרבית המקרים מדובר בסבל הדדי. אם אתם הורים לילדים אתם מכירים, בוודאי, את התופעה שילד זונח צעצוע במשך תקופה ארוכה, אך אם מישהו אחר מבקש לשחק בצעצוע הנטוש, הילד מוכן למנוע זאת בחירוף נפש. שיקלו האם ניסיונכם לעצור את בן הזוג מלנטוש אתכם אינו דומה להתנהגות הילד, ואם אתם אכן רוצים בבן הזוג או במניעת נטישתכם.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן