גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

סודות הגירושין של הרופאים ובני זוגם

אין חולק כי עבודתם של הרופאים היא עבודת קודש. במסגרת עבודתם הם נעדרים רבות מביתם, ונאלצים להתמודד עם שעות עבודה ארוכות, עם בעיות קשות של חיים ומוות ועם רמת לחץ גבוהה, שאינה מאפיינת מקצועות אחרים. עובדה זו אינה מפתיעה, שכן מעטים הם האנשים אשר מסוגלים להתמודד, כבני זוג, עם ההשלכות של הלחץ והקושי, המאפיינים את עבודת הרופאים.

המורכבות בגירושין של רופאים מפי עו”ד אברהם עזריאלנט

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

על חיי הרופאים וקשיי הנישואין

מסלול ההכשרה לרפואה דורש השקעה מאומצת של שנים, הן בלימודים, הן בסטאז’ והן בהתמחות. גם לאחר ההסמכה כרופא מומחה נדרש מהרופא להתפתח ולהתקדם מקצועית. העבודה האינטנסיבית בבית החולים, הכוללת תורנויות בלילות, בשבתות ובחגים וכן הכנסים וההשתלמויות המקצועיות, בארץ ובחו”ל, גורמים לרופאים להיעדר מביתם לשעות ארוכות, ולעיתים אף לימים רבים.

משכך, בני הזוג של הרופאים נאלצים, לעיתים קרובות, לנהל לבדם את התא המשפחתי ולוותר על קריירה משלהם. גם כשהרופאים מגיעים סוף סוף לביתם הם, לרוב, עייפים ולא ממש נלהבים לקחת חלק משמעותי בחיי המשפחה. שיעור הגירושין הגבוה ביותר בקרב הרופאים נחזה אצל הרופאים הפסיכיאטריים. שיעור גירושין נמוך במיוחד נצפה בקרב רופאים הנשואים לרופא.

אם לא די בכך, הרי שבנוסף, החיים הממושכים, יום ולילה, בבית החולים הופכים את הרופאים ל”מטרה” אידיאלית עבור האחיות או העמיתות… וכך גם לגבי הרופאות… מחקרים זרים, כגון המחקר של ג’ונס הופקינס, שבדק 1,118 בוגרי רפואה לאורך 30 שנה, מוכיחים כי שיעורי הבגידות בנישואין של רופאים ושיעורי הגירושין בקרב רופאים הם מהגבוהים ביותר בין המקצועות האזרחיים, ודומים לשיעורי הגירושין של כוחות הביטחון וההצלה.

בניגוד למרבית המקצועות, רופאים יכולים לעבוד הן כשכירים והן כעצמאים במקביל, וגם במספר מקומות עבודה שונים. למשל, רופא מומחה לאורטופדיה, יכול לעבוד בבית חולים, לעבוד בקופת חולים ובנוסף לנהל מרפאה פרטית בבעלותו או של אחרים. יתר על כן, יתכן שהוא שותף בסטארט-אפ רפואי, עובד עבור חברת תרופות או מרצה בכיר בפקולטה לרפואה, מפענח צילומים עבור גורם זר ועוד. מצב זה משליך הן על שכרו, המורכב ממספר מקומות עבודה, הן על פוטנציאל השתכרותו כעצמאי ו/או כבעל עסק ו/או כממציא, והן על המוניטין שהוא צובר לאורך השנים (ראה מאמר "גירושין של עצמאיים, בעלי עסקים ובני זוגם").

בגירושי רופאים ישנם שיקולים ייחודים, הרלוונטיים אך לרופאים ולבני זוגם. למשל, בגירושין של רופא, שנשוי לאישה שאינה “קרייריסטית”, או שאינה עובדת כלל, עשויה האישה לטעון כי בעוד שבעלה השלים את כל תהליך הסמכתו כרופא מומחה, הכולל, בדרך כלל, שש שנות לימודים, שנת סטאז’ ושש שנות התמחות, היא נאלצה לתמוך בו, מבחינות רבות, ולוותר על ההזדמנות שלה להגשים את עצמה, להתפתח מבחינה מקצועית ולבנות לעצמה קריירה משלה. גם לרופא שסיים את הלימודים והסטאז’, אך טרם התמחה, יש נכסי קריירה משמעותיים, אפילו ששכרו עדיין נמוך, שכן הוא עבר את מרבית המסלול שיאפשר לו להמריא בעתיד, וכבר השקיע את מירב הכספים הנדרשים לבניית קריירה של רופא.

מסיבות אלו היא תטען כי ראוי לחלק את הרכוש באופן לא שוויוני, לטובתה, כדי לאזן בינה לבין בעלה הרופא, כפי שאכן ניתן לעשות לפי חוק יחסי ממון. בנוסף, היא תטען כי יש למנות מומחה שיעריך את שווי הקליניקה הפרטית, אם קיימת, ובכל מקרה את המוניטין או את נכסי הקריירה של בעלה ואת פוטנציאל השתכרותו בעתיד, ולחייב אותו לשלם לה מחצית מגובה הערכת המומחה, שימנה בית המשפט לאמוד פוטנציאל זה. ככלל, הערכת המומחה מתבססת על הערך הנוכחי של זרם ההכנסות העתידיות העודפות של הרופא, לאורך שנות הקריירה הצפויה לו.

הפער בין יכולת ההשתכרות של רופאים לעומת בני זוגם, יוצר קושי רב לרופא בעת חלוקת הרכוש. בן או בת הזוג, שאינם רופאים, יטענו כי התפתחותו המקצועית של הרופא, יכולת השתכרותו והמוניטין שצבר הם נכס ממשי, אך לא מוחשי, בשם נכס קריירה, שיש לאזנו במסגרת הגירושין, כמו כל נכס אחר של בני הזוג. ניתן להעריך את שוויו של נכס זה באמצעות מומחה כלכלי ולאזנו בין בני הזוג בעת גירושין. פרוצדורה זו מקובלת כיום, כעניין שבשגרה, בבית המשפט לענייני משפחה.

מאידך, על פי דין תורה יש מניעה למכור נכסים שייווצרו, או יבואו לידי ביטוי, בעתיד כגון פירות על העץ שטרם הבשילו. נכסי קריירה הם נכסים מסוג זה, שכן הם תלויים בגורמים רבים וביניהם: באריכות ימיו ובריאותו הטובה של הרופא, בהצלחת המיזמים או כיווני ההתפתחות של הקריירה המקצועית שלו, ולפעמים גם ביציבות המוסד הרפואי בו הוא עובד (ראה מקרה הדסה), בהצלחת המתחרים למיזמים שהוא מפתח ובגורמים רבים נוספים, שיאפשרו או ימנעו מהרופא לעבוד ולהעצים את מעמדו, נכסיו והכנסותיו בעתיד.

מטעם זה בכול המקרים של רופא או רופאה, שנתקלנו בהם עד כה, העדפנו לפנות לכבוד בית הדין הרבני ולהבטיח את סמכותו לדון בענייני הגירושין, בעיקר בנושאים הרכושיים, על ידי כריכתם לתביעת הגירושין. יודגש שאין בכך משום המלצה גורפת לכלל הרופאים לפנות לבית הדין הרבני, שכן בתנאים מסוימים אין הדבר נכון, אולם יש לבחון עניין זה בקפידה. מטעם זה, בכל מקרה, רצוי כי הרופא יהיה זה שיקדים את בן או בת הזוג בפנייה לערכאה המתאימה לו בהתאם לייעוץ של עורך דין לענייני גירושין…

אורי הוא רופא כירורג ידוע, ששירת בעיקר עשירים ושועים במרפאתו הפרטית. הכנסתו עלתה על 130,000₪ לחודש מכל המקורות, ועוד ידו נטויה… שולה, אשתו, הפתיעה אותו בתביעת גירושין מוקפדת, שהוגשה לבית המשפט לענייני משפחה, בה תבעה, בין השאר, מחצית מנכסי הקריירה שלו. אורי שקע במרה שחורה, במיוחד לאחר שהמומחה, שמונה בידי בית המשפט, קבע שעליו לשלם לשולה, בגין נכסי הקריירה שלו, שני מיליון ₪. את יגונו הוא הטביע בכמה כוסות גדושות של משקה חריף בבר המקומי. בדרך לביתו, כשהוא שיכור כלוט, לטענת המשטרה, הוא היה מעורב בתאונת דרכים קלה עם נפגעים. רישיונו נשלל והוא הועמד לדין משמעתי. כך חלפה לה תהילת עולם בערב אחד. שולה נאלצה לוותר על מרבית נכסי הקריירה שקיוותה לקבל והתגרשה מאורי, תוך חלוקת הרכוש המוחשי בלבד. לימים, זוכה אורי מכול אשמה, בבית המשפט המחוזי, רישיונו הוחזר לו וההליך המשמעתי בוטל. הולכי רכיל זדוניים מספרים כי כל מהלך הדברים תוכנן על ידי אורי אך כדי למנוע משולה ליהנות מנכסי הקריירה שלו. גם אם אין בכך ממש, יש בסיפור זה כדי ללמד על אופיים השברירי של נכסי הקריירה של רופאים ובעלי מקצועות דומים, ועל הקושי לחשב אותם.

במצבים מסוימים יוכל הרופא להגן על נכסי הקריירה שלו, ולא להתחלק בהם עם בן או בת זוגו. למשל, רופא, אשר למד רפואה וצבר את המוניטין שלו עוד בטרם נישואיו, יוכל לטעון כי נכסי הקריירה שלו הם מלפני הנישואין ולכן הם אינם ברי איזון. במצבים מסוימים ניתן להוכיח כי נכסי הקריירה נובעים מכישרונו האישי ומיכולתו של הרופא, ואין לכישוריו אלו שום קשר לנישואין או לבת זוגו. טענה נוספת לאי איזון נכסי קריירה עשויה להיות מצב בו בחרו בן או בת הזוג בעשייה ציבורית או בקריירה, שאינה באה לידי ביטוי כספי, מטעמיהם, ולא כתוצאה מוויתור ממשי לטובת הקריירה של הרופא.
קיימות עוד סיבות שונות ומגוונות לאי איזון נכסי הקריירה של הרופא. יש לבחון כל מקרה לגופו, ולחשב, בטרם נקיטת הליכי גירושין, את השלכות רכיב זה וכיצד ניתן לאזנו.
האם ניתן לחשב את נכסי הקריירה באופן שמבודד את הכישרון האישי? אם כן, כיצד מחשבים זאת מבחינה מעשית? התשובה התיאורטית היא שיש לבחון את מסלול ההתקדמות של הרופא לפני הנישואין, להשליכו על תקופת הנישואין (אקסטרפולציה), ולהפחיתו ממסלול ההתקדמות בפועל של הרופא. התשובה המעשית לסוגיה זו תלויה, בעיקר, במקצועיותם של עורכי הדין בתחום גירושין של רופאים, והבנתם בסוגיה מורכבת זו…

לפעמים הקליניקה הפרטית של הרופא היא נכס משמעותי, במיוחד במקצועות רפואה הדורשים ציוד יקר ו/או מבוססים על הסכמים ארוכי טווח עם גורמי רפואה גדולים כגון: בתי חולים, גורמים בחו”ל (לדוגמא: פענוח הדמיות מארה”ב בשעות הלילה שלהם), קופות החולים או גורמי תיירות מרפא. במקרים מסוג זה ראוי להבטיח, בשלב תכנון הגירושין, כי במסגרת חלוקת הרכוש לא תפגע יכולתו של הרופא לשלוט בקליניקה שלו.

אברהם היה רופא פסיכיאטר, שניהל מחלקה בבית חולים נודע במרכז, והייתה לו קליניקה פרטית במגדל קליניקות מפואר, שהיה צמוד אליו. מאז שהחליט להתגרש ממירי הוא החל לא לחייב לקוחות חדשים בתשלום מנימוקים שונים. הוא התייחס לכול לקוח חדש בתור הבלש שאשתו שלחה כדי להוכיח את גובה הכנסותיו. כאשר הוא מצא חוסר התאמה בין הסימפטומים לבין הבעיה שאיתר, אם בכלל, הוא נתן למטופל תשומת לב מיוחדת, ואף טרח להסביר לו שהוא מקדיש חלק מהכנסותיו מבית החולים כדי לעשות מעשי חסד במרפאתו הפרטית. שני הבלשים ששלחה מירי העלו חרס – שניהם הדגישו בפניה את עניין מעשי החסד שאברהם עושה במרפאתו הפרטית… שולה התפלאה מאוד כיצד במשך 25 שנות נישואין לא הבחינה שבעלה הוא צדיק כה גדול, הנותן בסתר לאנשים כה רבים, והסכימה לתנאי הגירושין שאברהם הציב בפניה. היא אפילו שקלה מחדש את רצונה להתגרש לאור מה שגילתה על אישיותו. לא למותר לציין כי צדיקותו הרבה של אברהם הסתיימה בדיוק יום לאחר הגירושין…

אולם לא לעולם חוסן. שולה, שהכירה את אברהם היטב הבינה, בינה לבינה, את מצב העניינים לאשורו, לקחה בהסכם הגירושין את כול שיכלה, למעט נכסי הקריירה, ואז הגישה, לאחר שחשפה את התרמית של אברהם, בקשה לביטול ההסכם ולקביעה שהיא אכן זכאית למחצית נכסי הקריירה של אברהם…

ישנם נכסים נוספים של רופאים הניתנים לחלוקה בעת גירושין, כגון פטנטים, מדגמים, חוזים לטווח ארוך, מניות במיזמים רפואיים ועוד. רופאים אשר ממציאים פטנט בעל ערך, במסגרת עבודתם, והפטנט נרשם על שמם באופן מלא או חלקי, יוצרים לעצמם נכס ממשי מניב, בעל ערך רב. ברי כי בני זוגם של הרופאים יטענו כי מחצית מערך הפטנט שייכת להם, שכן הוא נוצר במסגרת תקופת הנישואין, ובין השאר, בזכות תמיכתם הרבה בעבודה השוטפת ובפיתוח הקריירה של הרופא (ראה מאמר "זכויות הסמויות מן העין").

כיוון שגירושי רופאים הינם עניין מסובך ומורכב, הטומן בחובו אלמנטים שמאפיינים את תחום הרפואה, כגון אופי העבודה, מורכבות ההכנסה, יכולת ההשתכרות, עסק פרטי, נכסים לא מוחשיים, מוניטין, שווי חברת הזנק ועוד, רצוי להתייעץ, מבעוד יום, עם עורכי הדין הבקיאים בגירושי רופאים, ומבינים היטב את המורכבות והרגישות הכרוכים בגירושין אלו.

ככול שתקדימו להתייעץ כך תוכלו להשיג תוצאות שתשרתנה טוב יותר את האינטרסים שלכם. כללית, ניתן להבין כי התוצאות שתושגנה בגירושין של רופאים תלויות, במידה רבה, בבחירת עורכי הדין אשר ייצגו בהליכים את הרופאים, או את בני זוגם.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן