גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

העצות הגרועות ביותר שתקבלו מהמבינים

גירושין הם בעיקרם עניין שבתחום הרגש, וברגש, מי כמונו יודע, כולם “מומחים”. כל אחד מכיר קרוב, שכן או מכר שהתגרש, ורואה עצמו כ”חצי עורך דין”. אותו קרוב ידע להמליץ לכם בדיוק כיצד לפעול, שכן “כל הגירושין הם אותו דבר”. מי שלא מאמין באמרה זו רצוי שיקרא בעיון כיצד להימנע מ”עצות אחיתופל”. כמובן שקיימות מאות עצות גרועות נוספות, כיד הדמיון הטובה. בפרק זה אספנו רק מספר דוגמאות לעצות גרועות מהנפוצות ביותר, מהן יש להיזהר במיוחד.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

  1. "עדיף לגבר לתבוע בבית דין רבני, ולאישה בבית משפט אזרחי”
    לא תמיד נכון. השיקולים שיש לקחת בחשבון כאשר קובעים לאיזו ערכאה בית דין רבני או בית משפט לענייני משפחה תגישו את תביעתכם הנם רבים, מורכבים ותלויים בעיקר בנסיבות האישיות המיוחדות של המקרה שלכם. במקרים רבים מכלול הנסיבות מביא למסקנה כי דווקא לגבר כדאי לתבוע בבית המשפט לענייני משפחה ולא בבית הדין הרבני, ולהפך. קיימים מקרים שדווקא לאישה עדיף להגיש את תביעתה בבית הדין הרבני.
    דורית צברה במהלך הנישואין רכוש רב הרשום על שמה, בעוד שלבועז בעלה אין כל רכוש על שמו. במקרה זה כדאי לבועז להגיש תביעה רכושית בבית המשפט לענייני משפחה ולטעון כי הוא זכאי למחצית מכל הרכוש הרשום על שם דורית (ראה מאמר "שיטות חלוקת הרכוש הממשי, הלא ממשי והכספים"). אם בועז היה מגיש את התביעה בבית הדין הרבני, סביר שהיה נפסק כי אין לו כל חלק ברכוש הרשום על שם האישה, שכן בבית הדין הרבני הבעלות נקבעת לרוב על פי הרישום הפורמאלי.

     

  2. “כדאי לך לביים אירוע של אלימות, ולאחר מכן להתלונן במשטרה, כדי שבן זוגך יורחק מן הבית”
    יש להיזהר ממעשים פזיזים ומפעולות בלתי הפיכות בעלות אופי פלילי והשלכות בלתי צפויות. הפללתו של בן זוג מהווה עבירה פלילית. אם יתברר כי מדובר בתלונת שווא עלול הצד המתלונן למצוא עצמו נאשם. מרים החליטה ללמד את גל, בעלה הבוגדני, לקח. היא פנתה למשטרה בתלונת כזב כנגד גל כאילו הכה אותה ואיים על חייה. הוא נעצר והורחק מהבית. גל, שהבין כי מרים מבקשת להתנקם בו, יזם שיחת טלפון מוקלטת עם מרים, ובה פיתה אותה להודות כי העלילה עליו עלילות שווא. גל מסר את הקלטת למשטרה ולמחרת נעצרה מרים על הגשת תלונת כזב.

     

  3. “כדאי לך להעלים רכוש וכספים משותפים, ולטעון שבזבזת את כל הכסף”
    עצה זו עלולה לגרום לכם יותר נזק מתועלת. בית המשפט מחמיר עם בני זוג אשר העלימו כספים משותפים בסמוך לגירושין, ובמקרים רבים אף יחייב אותם בהשבת הכספים המוברחים (ראה מאמר "גילית שמעלימים או מסתירים ממך רכוש?"). במהלך גירושיהם של דני ואלה, טען דני כי אין ברשותו כספים משותפים המגיעים לאלה, שכן הפסיד את כל הכספים במסגרת עסקיו. אלה דרשה מדני כי יציג לה תדפיסי בנק של החודשים הקודמים להליך הגירושין. מתוך תדפיסי הבנק עלה, כי בחודשים הסמוכים לפרידתם משך דני סכומים גדולים מהחשבון המשותף ומהחשבון העסקי שלו. בית המשפט קבע כי מדובר בהברחת כספים משותפים, וחייב את דני לשלם לאלה את חלקה בסכומי הכספים “הנעלמים”.

     

  4. “כדאי לך לעקוב אחרי בן הזוג הבוגד ולצלמו בתנוחות אינטימיות, זה יעזור לך לקבל את הבעלות על הבית”
    בניגוד לדעה הרווחת, עדות חותכת על בגידתו של בן הזוג אינה מהווה “תרופת פלא” במאבק הגירושין. בדרך כלל, אנשים אינם מקבלים פרס או עונש על התנהגותם בזמן הנישואין, במובן זה שזכויותיהם הרכושיות, תיאורטית, אינן נפגעות כתוצאה מ”בגידה”. כפיפות בית הדין הרבני לדיני מדינת ישראל, כמו חוק הגנת הפרטיות,  יכולה לגרום לכם למצוא עצמכם מאחורי סורג ובריח. לאלי הגיעו שמועות לפיהן אשתו רחל בוגדת בו עם בחור צעיר ממנה. חמתו של אלי בערה, והוא שכר חוקר פרטי ודרש ממנו לעקוב אחרי הזוג הנואף, ולצלמם במהלך המעשה ממש. כאשר הציג אלי בבית הדין הרבני את הקלטת המפלילה, רחל הכחישה, ודרשה לקבל לידיה העתק מן הקלטת. מיד לאחר קבלת העותק, הגישה רחל תלונה במשטרה על פגיעה בפרטיותה ואלי מצא עצמו נידון על העבירה הפלילית שביצע.

     

  5. “ניצחתי בלי עורך דין בתביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, ולכן אני יכול לנצח לבד גם בגירושין”
    בניגוד לתביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, הטיפול בגירושין הוא עניין מורכב ודינמי, שדורש ידע והתמחות ייחודיים. הליך הגירושין הנו מורכב ומסובך. משולבים בו דינים אזרחיים ודתיים שונים, שיקולי סמכות בין בית הדין הרבני לבין בית המשפט לענייני משפחה, וכן הלכות דתיות המשולבות בפסיקות וחקיקות מודרניות. טעות פזיזה, הנעשית ללא הבנה של המורכבות המשפטית, עלולה לחרוץ את גורלכם מבחינה משפטית, כספית, רגשית, ומשפחתית, ולגרום לכם נזק בלתי הפיך. מיכאל היה נוהג לתבוע גורמים שונים בבית המשפט לתביעות קטנות, ואף זכה במספר תביעות. הוא התרברב כי הוא “חצי עורך דין” וכי יוכל לנהל לבד את סכסוך הגירושין כנגד אשתו חגית. מיכאל ניסח כתב תביעה לחלוקת רכוש כנגד אשתו כפי ש”למד” בבית המשפט לתביעות קטנות, והגיש אותו לבית המשפט לענייני משפחה. חגית פנתה לעורך דין, המתמחה בתחום הגירושין והוא הגיש בקשה למחיקת תביעתו של מיכאל, מכיוון שלא צורפו לה כל המסמכים הנדרשים על פי החוק. תביעתו של מיכאל אכן נמחקה, והוא אף חויב בתשלום הוצאות משפט. בד בבד, הגיש עורך דינה של חגית את התביעות הנכונות לבית הדין הרבני, וכך איבד מיכאל את יתרון ההקדמה, וכמובן חלק לא מבוטל מרכושו.

     

  6. “כל עורכי הדין בגירושין הם אותו דבר, וכל תיקי הגירושין הם אותו דבר לכן כדאי לקחת את עורך הדין הזול ביותר”
    אמירות אלו שקולות לאמירה לפיה כל הדגים בים הם באותו הגודל. האם באמת משקלו של סרדין שקול למשקלו של לויתן? לא כל ענייני הגירושין דומים זה לזה, ולא כל עורכי הדין שווים זה לזה. עורכי דין שונים מנהלים את מהלכי הגירושין בדרכים שונות. יש המגישים תביעות סטנדרטיות ומחליפים את שם הלקוח בלבד, כאשר כל יתר הפרטים נשארים זהים לתביעה הקודמת, ולעומתם יש כאלה העוסקים בתכנון אסטרטגי ויישום תוכנית רב שלבית שתבטיח את השגת מטרותיך, תוך התייחסות לנסיבות המיוחדות שלך. ברור כי קיים הבדל משמעותי בעלויות בין עורכי דין אלה, שכן מחירו של תיק גירושין שנוהל ב”פס יצור”, הוא זול יותר מתיק שתוכנן במיוחד בשבילך. ההבדל בין עורך דין באיכות גבוהה הנותן תשומת לב מיוחדת לעניינך, לבין עורך דין באיכות נמוכה, יהיה גם בגודל ההישגים הרגשיים והכלכליים שתפיק מעבודתו (ראה מאמר הערכת עורך דין). שירי החליטה להתגרש מבעלה והתייעצה עם מספר עורכי דין. היא בחרה לשכור את שירותיו של עורך דין חסכני, אשר היה זול משמעותית מכל עורכי הדין האחרים. שירי שילמה את התשלום הפעוט לו נדרשה, וחשבה כי עשתה את “עסקת חייה”. עורך הדין הגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני ותביעה רכושית בבית המשפט לענייני משפחה. כיוון שלא היה לו מספיק זמן להתעמק בעניינה המיוחד של שירי, הוא לא שיער כי בכוונת הבעל לברוח מן הארץ, ולכן לא הוציא כנגדו צו עיכוב יציאה, ולא הטיל עיקולים על חשבונותיו. הבעל ניצל את אוזלת היד של עורך הדין חסכני וברח מן הארץ עם כל הכספים המשותפים. כאשר פנתה שירי אל עורך דינה בטרוניות, הוא הסביר לה כי בכדי “לגמור את החודש” היה עליו לקבל לקוחות רבים נוספים אשר גזלו את זמנו, ולכן לא הספיק להגיש את הבקשות הנוספות בזמן. לכל מקרה גירושין יש נסיבות שונות וייחודיות המבדילות אותו מאחרים, והמצריכות טיפול שונה ומיוחד, לכל זוג מערכת יחסים שונה, ולכל אדם צרכים מיוחדים המאפיינים אותו. יש להתאים לכל מקרה אסטרטגיה ספציפית שתביא להשגת המטרות שהוגדרו. לא ניתן להשיג מטרות מיוחדות על ידי שימוש ב”מתכון קבוע”, דוגמת המתכונים בספרי הבישול. ככל שעניינכם מורכב יותר, או מצבכם קשה יותר, תזדקקו לעורך דין איכותי יותר כדי לנצח את הגירושין.

    7. “כדאי לך לפנות אל בן הזוג עם רשימת דרישות מפורטת, ולדרוש אותן בתוקף”
    אין לפנות כלל לצד השני בטרם ביצעתם את כל המהלכים שנועדו להגן על זכויותיכם, סעדים זמניים כמו עיקול כספים משותפים בכדי למנוע הברחתם, הוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ לבן הזוג ולילדים בכדי למנוע בריחתם לחו”ל וכו’. ככלל אל תחשפו ראשונים את גבול ה”ויתורים” שלכם. דרשו תמיד לשמוע קודם את הצעתו של הצד השני. יש להניח כי מהצעתו תוכלו ללמוד יותר על המידע הקיים בידיו לגבי רכוש משותף ועל ציפיותיו. כך תוכלו לתכנן טוב יותר את המהלכים שלכם. אברהם נהג להעלים מאשתו שרה כספים רבים, ולטעון כי הכנסותיו נמוכות מאשר היו בפועל. כאשר החליטו הצדדים להתגרש ולחלק ביניהם את הרכוש המשותף שאל אברהם את שרה מה לדעתה הסכום שעליו לשלם לה בכדי לתת לה את חלקה ברכוש המשותף. שרה ענתה כי היא דורשת 100,000 ש”ח. אברהם הבין כי לשרה אין מושג לגבי הכנסות בשווי מיליוני שקלים שהסתיר ממנה, מיהר לתת לשרה את הסכום שביקשה ואף החתים אותה על הסכם גירושין אשר קיבל תוקף של פסק דין ובו היא מאשרת כי בכך מסתכמות כל תביעותיה. למעשה שרה חשפה את אי ידיעתה לגבי ההכנסות האמיתיות של בעלה, בכך שנתנה ראשונה הצעת פשרה מגוחכת לחלוקת רכוש, מבלי שתשמע קודם לכן את הצעת בן זוגה. אברהם ניצל את אי ידיעתה, לא חלק עמה כספים שהעלים ממנה וגם נתן לה תחושת ניצחון נפלאה, שכן שרה קיבלה את כל מה שביקשה… (על כך נאמר: “עוד ניצחון כזה ואבדנו").

    8. “עורך דין ותיק עם 25 שנות ניסיון בתחום הגירושין הוא הטוב ביותר"
    השינויים הטכנולוגיים והמודרניזציה בחברה הישראלית, השפיעו גם על תחום המשפט, שהפך להיות דינמי וחדשני. מעת לעת נחקקים חוקים מתקדמים, בעלי נטייה שוויונית. הפסיקות בבית המשפט משתנות ומתפתחות מדי יום ביומו, בהתאם למציאות המודרנית בה אנו חיים, וחידושי הפסיקה מועברים ב”קו חם” לעורכי הדין באמצעות מערכות מחשבים ואינטרנט. כאשר שם המשחק הוא הסתגלות מהירה לשינויים, חשיבה דינמית ויצירתית, יכולת טכנולוגית ודמיון, יש יתרון לעורכי הדין צעירים המסוגלים לעשות שימוש בטכנולוגיה ממוחשבת ולהתעדכן בשינויים. לא פעם, עורכי הדין הוותיקים ו”בעלי הניסיון” שרויים במחשבה משפטית מקובעת ומיושנת, ומתקשים לעמוד בקצב השינויים הטכנולוגיים והמשפטיים. ליורם הייתה דירה אותה רכש לפני נישואיו למירי. כאשר ביקש יורם להתגרש ממירי פנה לעורך דין ותיק ומנוסה, שהרגיע אותו בקביעה כי למירי אין כל זכויות בדירתו. מירי פנתה לעורך דין אשר הסביר לה, כי קיימת פסיקה חדשה הקובעת כי גם אם דירה נרכשה לפני הנישואין, קיימות נסיבות בהן יוחלט כי הדירה שייכת לשני בני הזוג – אם המשכנתא על הדירה שולמה במהלך הנישואין, אם נעשו השקעות משותפות משמעותיות בדירה, או אם הייתה כוונת שיתוף. לו פנה יורם לעורך דין מעודכן יותר סביר להניח שהיה מצליח לשמר לעצמו את מרבית ערך הדירה.

    9. “בעלי שהיה נחמד וטוב במהלך הנישואין, לא ינהג אחרת במהלך הגירושין"
    מה שהיה במהלך הנישואין לא יחול בהכרח במהלך הגירושין. בהליך גירושין האינטרסים שלך ושל בן זוגך מנוגדים. כל אחד שואף להשיג את ההישגים הכלכליים והרגשיים הגדולים ביותר, והדבר בהכרח בא על חשבון הצד האחר. מסיבה זו, קשה לצפות את התנהגותו של בן הזוג במהלך הגירושין תוך הסתמכות על התנהגותו במהלך הנישואין, ויש תמיד לקחת בחשבון את “הגרוע ביותר”. גיורא היה בעל למופת אשר הרעיף על אשתו עירית כספים ומתנות. יום אחד הוא פגש בחורה צעירה והתאהב בה. עירית לא ידעה כלל על אהבתו החדשה של בעלה, ולא הביאה בחשבון אפשרות כי יחסו כלפיה ישתנה, שכן גיורא העמיד פנים כי “העסקים כרגיל”. עירית אף לא התייחסה לאזהרות החברים והרכלנים למיניהם, וטענה כי היא מאמינה בבעלה בעיניים עצומות. במשך מספר חודשים רוקן גיורא את החשבונות המשותפים מבלי שעירית תחוש בכך, שכנע את עירית להעביר על שמו את המכונית החדשה, וכן כספים נוספים שהיו בבעלותה, ורק לאחר שכל הרכוש היה על שמו, עזב את הבית במפתיע, ועירית ההמומה קיבלה בדואר את תביעת הגירושין.

    10. “אם החוק לצדך תוכל להיות בטוח שתזכה בילדים וברכוש”
    אמירה שגויה ומסוכנת ביותר. במאבקי גירושין רבים עורכי הדין של הצדדים נוקטים באסטרטגיות שונות, ש”עוקפות” את החוק והופכות אותו לאות מתה. ישנם מקרים רבים בהם אחד מהצדדים טומן מלכודת לבן הזוג, המובילה אותו לזכייה בתיק. לא פעם צד מסוים אינו עומד בלחץ הנפשי של הגירושין ומוותר, למרות שהחוק היה לצדו. לפעמים סידור הדברים באור מסוים, או נקיטת מהלכים מסוימים, משליכים על העובדות, וכתוצאה מכך משתנה גם התוצאה המשפטית. זכרו, כי העולם מלא במתגרשים אשר חשבו שהחוק לצדם ולבסוף הפסידו את מרבית רכושם.

    11. “מי שהתחתן בנישואין אזרחיים לא צריך להתגרש בבית הדין הרבני"
    אם אתם יהודים אזרחי ישראל או תושביה, יהא עליכם לעבור הליך גירושין בבית הדין הרבני, שכן במדינת ישראל יהודים יכולים להתגרש רק בבית הדין הרבני. יהודה ורות נישאו בנישואים אזרחיים בקפריסין, ונרשמו במשרד הפנים כנשואים. בהמשך ביקשה רות להתגרש מבעלה באמצעות בית משפט אזרחי, ואולם גילתה להפתעתה כי הדרך היחידה להתגרש מבעלה בישראל הנה באמצעות גט לחומרה בבית הדין הרבני. הובהר לה שאם לא תעשה כן יחשבו ילדיה, שייוולדו בעתיד, לממזרים.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן