גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

גירושין לנשים בלבד – חיוב בכתובה

מזה שנים רווחת בקרב הנישאים והמתגרשים הדעה שכתובה היא מסמך ארכאי שאינו מחייב. כך סבר גם רמי ערב נישואיו ליעל. לכן הוא חתם על כתובה בסכום אסטרונומי, לדבריו, לאות כבוד למשפחתה. סכום זה היה רחוק מאוד מיכולותיו הכלכליות. רמי חשב כי הכתובה, עליה חתם בנוכחות הרב והעדים, הינה חסרת משמעות משפטית וחוץ מלהעלות אבק בארון, לא יהיה בה כל שימוש.

שנים לאחר מכן, אחרי שני ילדים ורומן לוהט עם לורי השכנה, נדהם רמי, כאשר בית הדין הרבני קיבל את תביעתה של יעל לכתובה, ופסק שעליו לשלם ליעל את מלוא הסכום בתוספת פיצויי גירושין. יעל, לאחר שפתחה בהליך הגירושין, הביאה הוכחות לבגידתו חסרת המעצורים והמתוקשרת של רמי עם לורי. הסרטונים, שהופצו גם בטיק טוק, היוו הוכחה ברורה לרומן. משכך, פסקו הדיינים בבית הדין הרבני כי על רמי לשלם ליעל מיליון ₪ הן בגין כתובתה, והן בגין תוספת כתובתה ופיצויי גירושין. בערב החתונה, עת היה רמי באופוריה מהמעמד, הוא לא לקח בחשבון שהסכום אותו ביקש לציין בכתובה אינו תואם את יכולותיו הכלכליות, וכי אין סיכוי שיוכל לעמוד בו. סיפור זה משקף את המציאות אצל מרבית המתגרשים ומדגיש את חשיבות הכתובה עבור מתגרשות.

לו היה רמי מיוצג כהלכה על ידי עורך דין גירושין, הבקיא בדין תורה ובייצוג בפני בתי הדין הרבניים, הוא היה מבין כי תשלום מלוא הכתובה אינו גזירת שמיים. רמי, באמצעות עורך דין גירושין מיומן, הוא היה יכול לטעון כי הכתובה היא בבחינת "אסמכתא", דהיינו הבטחה שאין חובה משפטית לקיימה, ובכל מקרה, על פי פסקי דין של בית הדין הרבני הגדול ראוי להגביל את גובה הכתובה לסכום של 120,000 ₪, או לכל היותר 180,000 ₪. נקודה נוספת שיכלה ל"הציל" את רמי מתשלום הכתובה היא נטיית בית הדין הרבני לא לאשר "כפל מבצעים". לו התנהלו הליכי הגירושין בסדר הנכון, מבחינתו, ספק אם עניין החיוב בכתובה היה פוגע בו…

להלן יובהר באילו מקרים אישה יכולה לזכות במלוא כתובתה, מה עליה להוכיח לצורך כך ובאילו מקרים אישה עלולה לאבד את כתובתה תוך כדי הליך הגירושין.

מהי בעצם כתובה? הכתובה הינה מסמך משפטי מחייב, המהווה את התחייבות הבעל כלפי אשתו במישורים שונים. הבעל מתחייב להוקיר את אשתו, לכבד אותה, לדאוג לצרכיה פרנסתה, כל מחסורה ועוד. במסגרת הכתובה גם באה לידי ביטוי התחייבות ממונית של הבעל כלפי אשתו לעת גירושין. אם הבעל יוזם גירושין מאשתו, עליו לשלם לידיה את הסכום בו התחייב בכתובתה ובמקרים מסוימים גם פיצויי גירושין על הפרת תנאי הכתובה האחרים.

תכלית הכתובה עבור נשים היא, "כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה". דהיינו, שהבעל יחשוב כמה פעמים טרם יפנה לגירושין, ולא על כל ריב פעוט יבקש להתגרש מאשתו ויאיים עליה בגירושין. תכלית נוספת שזורה בדאגה לביטחונה הכלכלי של האישה, לאחר הגירושין מבעלה ועד שתסתגל למצב, או תמצא בעל אחר…

כיוון שתביעת כתובה היא תביעת חוב, הנחת המוצא הינה שאת זכאית לסכום הנקוב בכתובה, אלא אם הבעל יצליח להוכיח אחרת. על הבעל מוטל הנטל הכבד להראות שאין הוא חייב בסכום הנקוב בכתובה או בחלקו.

אם את יזמת את הליך הגירושין, כדי לקבל את שווי הכתובה עליך להוכיח כי יש לך "אמתלה מבוררת". דהיינו, סיבה מוצדקת לגירושין הנעוצה בבעל, שהתנהלותו היא זו שהובילה אותך לרצון להיפרד וליזום את הגירושין. רק כך תוכלי להיות זכאית לכתובתך. אם הגירושין, חד משמעית, יצאו ממך, ולא נגרמו בעטיו של הבעל, סביר שלא תקבלי את הכתובה, אלא אם סביב הגירושין יקרה אירוע שיצדיק את רצונך להתגרש. אם קיים דופי בהתנהלותך במהלך חיי הנישואין, מרדת בבעלך, עזבת את הבית ללא כל סיבה, או בגדת בבעלך, והוא הצליח להוכיח זאת בבית הדין – הסיכוי שתזכי בסכום הכתובה הוא קלוש.

לא אחת יוזמות נשים שרוצות להתגרש סדרת פעולות שגורמות לבעל, בסופו של יום, ליזום את הגירושין. כך הן מצליחות לקבל את סכום הכתובה, למרות שבפועל הגורם האמיתי לגירושין נעוץ בהן.

האישה תזכה בכתובתה, בסבירות גבוהה, אם הגירושין יצאו, חד משמעית, מהבעל, מבלי שיש לו עילת גירושין תקפה. משמע, כאשר הסיבה האמיתית לגירושין אינה נובעת מהתנהלות האישה והיא מילאה בשלמות את חלקה בהתחייבויות הנישואין כלפי הבעל.

יודגש, כי גם כאשר האישה יזמה את הנישואין, במצב שהבעל אלים או בוגדני או שעזב את הבית יש סיכוי גבוה שהבעל יחויב בתשלום הכתובה. אם זה המצב, חשוב מאוד לתעד את הדברים ולגבות אותם בראיות מתאימות, בהן ייעשה שימוש בדיונים שעניינם החיוב בכתובה. סוזן היתה חכמה והקליטה את בעלה בשיחה השגרתית ביניהם בנושא "נישואינו לאן?". במהלך השיחה גילה בעלה כי היא מקליטה אתו. חמתו בערה בו והוא צרח, איים עליה וקינח בסטירה מצלצלת…לרוע מזלו סוזן הקליטה את השיחה במכשיר נוסף, ליתר ביטחון. הקלטה זו עלתה לבעל בתשלום הכתובה, למרות שסוזן היא זו שרצתה להתגרש.

על כן, אם בעלך ניהל רומן עם אישה אחרת במהלך הנישואין ; עזב אותך לטובת המאהבת ; חווית ממנו אלימות פיזית, מילולית, נפשית, מינית, או שהוא מהמר כפייתי, סביר להניח כי גם אם את הגשת את תביעת הגירושין כדאי לך לתבוע במקביל את הכתובה, תוספת הכתובה ופיצויי גירושין.

ניר ותכלת, היו נשואים שנים רבות.. בעשור הראשון עת נולדו הילדים הכל התנהל על מי מנוחות. התפנית החלה עם הכניסה לעשור השני לנישואין, והתרסקותם הכלכלית של עסקיו. ניר, הטביע את יגונו בטיפה המרה, החל להסתובב עם חברים מפוקפקים שדרדרו אותו להימורים. באמצע החיים מצאה עצמה תכלת עם 3 בנות קטינות, ללא פרנסה, וללא בעל בבית. נחת זרועו של ניר כלפי תכלת לא איחרה לבוא. ניר נהג כלפיה באלימות פיזית שכללה סטירות לעיני הבנות וכן אלימות מילולית, הקטנות והעלבות.. משך שנים חיה תכלת במערכת היחסים החולנית הזו.. "לטובת הבנות", אמרה לעצמה, "כאשר יגדלו קצת אקום ואלך". השנים נקפו, תכלת המשיכה לנשוך שפתיים אולם אירוע אלימות חריג במיוחד הכניע אותה והיא סרה להתייעצות אצל עורך דין גירושין מוכר.

לאחר שגוללה בפניו את הסיפור, הבין אותו עורך הדין גירושין כי הרכוש היחידי שנותר לצדדים הוא בית המגורים ומה שנכון לעשות זה לדרוש את כולו. הוא שאל את תכלת מה גובה הכתובה ואילו ראיות יש בידיה על מנת לתמוך בנתונים שמסרה לו ולהוכיח את סיפורה…עורך הדין גירושין אף ביקש שתכלת תביא לו עותק מהכתובה ומהראיות בדמות הקלטות, סרטונים וכן עדויות מהשכנים. הכתובה ותוספתה היו בסכום עתק. אחד ההליכים הראשונים במקרה הזה היה הגשת תביעת גירושין עם תביעת לתשלום מלוא כתובה, תוספתה ופיצויי גירושין… תכלת הוכיחה את תביעתה וזכתה במלוא כתובתה, זאת חרף טענות ניר בניסיון לחמוק מתשלום הכתובה…

סביר להניח כי גם במקרה שלך בעלך ינסה להתחמק מתשלום הכתובה. הוא עלול לטעון שאינך זכאית לכתובה, וינסה להוכיח "מעשי כיעור", בגידה, הסתרת מחלה או מום על ידך, סירוב בלתי מוצדק לקיים יחסי אישות, הכשלתו בקיום מצוות ועוד. לכן, מוטב לך, בייחוד בסמוך לגירושין לנקוט במשנה זהירות ולהיוועץ בתחילת ההליך ובכל שלב עם עורך דין גירושין.

לעיתים גברים מבקשים מבית הדין להורות על שלילת החיוב בכתובה בטענה לפיה הסכום מוגזם והם חתמו עליו רק מטעמי כבוד, ולא התכוונו ליצור מחויבות משפטית. טענות נוספות שעולות הן שלא שמו לב לסכום הכתובה, כי הוטעו לחשוב שזו לא התחייבות ממשית, כי הרב המחתן אמר להם שלעולם לא יחויבו ביותר מ-120,000 ₪ ותירוצים דומים. ככל שיתקבלו סיפורים אלו, תוכלי ל"פצות" את עצמך בתביעת פיצויי גירושין, בגין עוולות שנעשו כלפיך במהלך הנישואין.

לסיכום: יש לזכור כי הכתובה הינה מסמך משפטי  תקף ומחייב. בבואך להתגרש היוועצי עם עורך דין גירושין מיומן אשר ידע למנף את הכתובה לטובתך, כחלק מאסטרטגיית הגירושין שלך. יש חשיבות רבה לעיצוב אסטרטגית גירושין כוללת, שכן אם תפעלי ללא תוכנית גירושין סדורה יתכן שתזכי בכתובה, אך היא תקוזז אל מול תשלומים אחרים שמגיעים לך. רוצה לדעת כיצד לפעול נכון? רוצה לא להפסיד את כתובתך? היוועצי עם עורך דין גירושין מיומן בתכנון אסטרטגית גירושין כוללת.

למידע נוסף

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן