גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

מדריך גירושין 2022

אגדות מבטיחות לנו סוף אופטימי ושמח לפיו בני זוג חיים יחד לנצח: "והם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה..". רוב הזוגות מתחתנים שלא על מנת להתגרש, ואינם מעלים על דעתם כי אי פעם יצטרכו להתמודד עם הליכי גירושין. חרף האופטימיות, בעשור האחרון אנו עדים לעלייה ניכרת בשיעור הגירושין בעולם ובישראל. השינוי נובע מגורמים רבים, לרבות העובדה שגירושין חדלו להיות מקור לבושה.

אם הנך צופה את פירוק התא המשפחתי והליכי גירושין, סביר להניח שפוקד אותך משבר. יתכן שמשבר הגירושין מלווה בחרדה, בלבול, כאב וחוסר אונים. למרות זאת, עליך לזכור שאם הגעת לסף גירושין סימן שהחיים במערכת הזוגית לא היו סוגים בשושנים, ומוטב לך להתייחס לגירושין כהזדמנות לחיים טובים, מהנים ומאתגרים יותר.

מדריך גירושין 2022 נכתב במטרה להקנות לך את הידע הבסיסי בקשר להליכי גירושין. הכוונה אינה להפוך אותך למומחה גירושין, שכן לצורך כך קיימים עורכי דין גירושין מיומנים, עמם כדאי לך להתייעץ לפני הגירושין ובכל שלב משלבי הגירושין.

מדריך גירושין זה מכיל גם את השינויים שחלו בדיני הגירושין בשנה האחרונה. הוא מאגד המלצות ותובנות ששכללנו במהלך עשרות שנות ניסיון בתכנון ויישום אסטרטגית גירושין וניהול תיקי גירושין. עם זאת, מדובר במדריך גירושין כללי ומתומצת. אם ברצונך להעמיק, מדריך הגירושין מכיל הפניות רבות למאמרי גירושין ספציפיים, שבהחלט ירחיבו את הידע שלך.

בכדי לתת לך תמונה כללית על הליכי הגירושין, חילקנו אותם לשלבים על ציר זמן:

שלב א' טרום גירושין – קבלת ההחלטה להתגרש

ההחלטה להתגרש וליזום הליכי גירושין אף פעם אינה קלה ופשוטה. ברבים ממקרי הגירושין זה החלק הקשה, אך החשוב ביותר. קיימים גורמים רבים שמעכבים אנשים מליזום הליכי גירושין – החל מהרצון לשמור על שלמות התא המשפחתי, דרך דאגה לעתיד הילדים, חשש מתגובות המשפחה המורחבת, וכלה בחשש מהעתיד הכלכלי הצפוי לך ולילדיך. [ראו מאמר: היסוסי גירושין ומלכודות דבש]

הליך הגירושין מתחיל ביום שבו גמלה בליבו של מי מכם ההחלטה לפרק את הקשר הזוגי. החל מרגע זה אותו צד, בהנחה שהוא נבון, רציני ומתודרך כהלכה, מתכנן ומיישם בחשאי את דרכו אל הגירושין. הצד שיוזם את הגירושין עושה פעולות הכנה רבות, לפעמים לאורך שבועות וחודשים, לפני שהוא מבשר לצד השני על החלטתו להתגרש. החלטת הגירושין נובעת, ככלל, ממצב בו אחד מכם מרגיש בלתי מסופק בקשר הנישואין. במקרים אחרים ההחלטה להתגרש היא תוצאה מאירוע שטורף את הקלפים כגון: אלימות במשפחה, התאהבות פתאומית, בגידה, סכסוך בדבר חינוך הילדים, סכסוך עם המשפחה המורחבת וכו'. כך נופלת ומתעצמת ההחלטה להתגרש, ובמיוחד ההחלטה לייזום באופן אקטיבי הליכי גירושין…

משכך, עליך לשאול את עצמך האם באמת ברצונך להתגרש? כדאי לך לבצע חשיבה מעמיקה, ואולי אף להתייעץ, כדי לגבש את מטרות הגירושין שלך! השאלות החשובות הן: מה ניתן להשיג באמצעות הגירושין? כיצד ישתפרו חייך לאחר הגירושין? כדאי לך להשתכנע שמיצית את האופציות לשפר משמעותית את חייך ללא גירושין. לפרקים, עצם העלאת אופציית הגירושין על השולחן גורמת לבן או בת הזוג להתעורר ולהתניע מהפך בזוגיות. אם ישנו ספק, יתכן שפנייה לטיפול זוגי עשויה לגבש את החלטתך להתגרש או לא להתגרש [ראו מאמר : עצירת גירושין – הצלת נישואין במשבר].

שלב ב' – ההכנות לגירושין

על מנת להתחיל את הפרק החדש בחייך ברגל ימין ובצורה הטובה ביותר ישנם כמה כללי זהב חשובים ששמירה עליהם תוביל אותך להשגת מטרותיך בהליכי הגירושין.

  1. ניקוי רעשי רקע: סביר להניח שיש בסביבתך מישהו שעבר גירושין ואתה מוקף בקרובי משפחה או חברים שדואגים לך ומרעיפים עליך שלל "טיפים" איך להתמודד עם גירושין. עצות אלו עלולות להתגלות כעצות אחיתופל. יש לזכור שאנשים אלו, שרוצים בטובתך, אינם עורכי דין לגירושין ואינם בעלי ניסיון מקצועי. עצותיהם עלולות לגרום לך, לא אחת, נזקים בלתי הפיכים בדמות אובדן רכוש רב, הפסד כספים ואולי אף פגיעה ביחסייך עם ילדיך. על כן, יש להקפיד לקבל טיפים להליכי הגירושין שלך מעורכי דין גירושין מנוסים ומיומנים.
  2. יש לתכנן את הגירושין שלך: הניסיון מלמד שאין הליך גירושין אחד דומה למשהו. כל גירושין הם בעל אופי וייחודיות שנלקחים בחשבון על ידי עורך דין לגירושין בעת גיבוש אסטרטגית הגירושין. למשל, ישנה נטייה לחשוב שהליך גירושין, שמעורב בו רכוש וממון רב של בני הזוג, הינם זהים ויש לנקוט בטקטיקה דומה בכולם. לא כך הדבר. השוני בא לידי ביטוי במהות הרכוש המשותף: אם מדובר בחברה פרטית או ציבורית, בעסק או לחילופין בגירושין בהם אחד מהצדדים הוא איש הייטק או מנהל בכיר בחברה, כמו גם בשאלה האם מרבית הרכוש הוא ממשי או ווירטואלי ועוד. כל מצב נתון מחייב נקיטת אסטרטגיית גירושין שונה. גירושין מבעל שיש בבעלותו חברה או רכוש רב אינו דומה כלל לגירושין מבעל שהוא מנהל או יזם בחברת הזנק או עצמאי משגשג. התאמת סוג פעולות הגירושין לנסיבות הגירושין היא אומנות ואמנות כאחד.
  3. להתייעץ עם עורך דין גירושין בעל שם: המלצתנו החשובה ביותר במדריך גירושין 2022 הינה להתייעץ עם עורך דין גירושין, מומחה לגירושין מסוג הגירושין שלך. אם הבעיה הראשית היא משמורת זה מחייב עורך דין שונה ממצב בו הבעיה הראשית היא העסק או נכסי הקריירה או חלוקת רכוש ווירטואלי. גירושין הם הליך מורכב, והשפעתם על המשך חייך היא גורלית. מטרת מדריך גירושין זה אינה להפוך אותך למומחה גירושין אלא אך להקנות לך את הידע הבסיסי על הליכי גירושין. עורך דין גירושין, שיבחר על ידך, יבחן את חיי הנישואין שלך, את שלל הנתונים סביב הנישואין, את הסיבות לגירושין וגורמי רקע וסביבה נוספים ויגבש עבורך אסטרטגיית גירושין מנצחת. אסטרטגיית גירושין מעולה תאפשר לך לנהל את הליכי הגירושין שלך כשידך על העליונה. גם אם ידך אינה משגת לשכור שירותיו של עורך דין גירושין מיומן מהשורה הראשונה, מומלץ לך ליזום לפחות פגישת ייעוץ אחת עימו במטרה לגבש אסטרטגיית גירושין ספציפית למקרה שלך.
  4. הכנת השטח לגירושין: עליך לפעול באופן חשאי כדי לאסוף מידע רלוונטי לגירושין שלך. יצירת מערך מידע איכותי עשויה לשנות את התמונה לטובתך ולהכריע את הליכי הגירושין. אם הינך הצד הכלכלי החלש במערכת היחסים, עליך לעשות עבודת הכנה מרובה הכוללת תיעוד מסמכים בנוגע לרכוש והכנסות הצד השני; החסכונות והזכויות שברשותו, החברות או העסקים שבבעלותו; חשבונות הבנק; נכסי הנדל"ן והזכויות הסוציאליות. אם הנך הצד השני -בעל/ת הרכוש והממון – עליך לפעול באופן נמרץ למניעת גישה ואיסוף מידע על ידי הצד השני. כדאי לך להתייעץ עם עורך דין גירושין כדי לדעת כיצד לעשות זאת ביעילות. שלב ההכנות לגירושין כולל גם צילום סרטונים והקלטות שיש בהם להוכיח את הטענות שברצונך לטעון בתביעת הגירושין ובהמשך הליכי הגירושין. [ראו מאמר: גילית שמעלימים או מסתירים ממך רכוש וכספים?]
  5. שמור על קור רוח: המנע מלהיגרר לפרובוקציות ולנקוט באלימות מכל סוג שהוא. החוק למניעת אלימות במשפחה מפורש על ידי בתי המשפט לענייני משפחה בצורה נרחבת. על כן, אם אתה נוטה להתפרצויות ונגרר להרמת טונים ולמחוות אלימות ומאיימות, כדאי לך לדעת כי בידי הצד השני כלים המאפשרים לנקוט כנגדך בהליכים לא נעימים שיפגעו בך כגון תלונה במשטרה, צו הרחקה, צו הגנה ועוד.לא אחת, ניתן למנף את המניפולציות שבן הזוג מפעיל עליכם לטובתכם. כאשר בני זוג נפרדים, קיום משק הבית המשותף והחיים תחת קורת גג אחת נעשים קשים. הסכסוך מחריף, והשהות באותה דירה הופך לקרקע פורייה למלחמות ועימותים שיכולים לגרום לנזקים. הליכים של צווי הרחקה והגנה הם לא הנזק היחידי שעלול להיגרם לך. בעידנא דרתיחא עלולה להתרחש זליגת מידע לצד השני ושיתופו, שלא במתכון, באינפורמציה סודית. אם הצד השני מייצר פרובוקציות, כהכנה להליכי גירושין, עליך לנצל זאת לטובתך!
  6. לא כדאי לך לערב את הילדים בסכסוך הגירושין: בדרך לגירושין רבים עושים שימוש בילידיהם הקטינים ככלי ניגוח בבן הזוג השני. טוב תעשו אם לא תגררו את הילדים לסכסוך הגירושין. בדרך כלל יזיק לך להעביר לילדים מסרים קשים כנגד ההורה השני. ראוי לשמור אותם מחוץ לסכסוך הגירושין. בתי המשפט לענייני משפחה רואים בחומרה רבה ניכור הורי ושימוש בילדים כנגד אחד מההורים בהליכי גירושין.

אם הגעת עד כאן, ביצעת את ההמלצות לעיל והתייעצת עם עורך דין גירושין מיומן, מהשורה הראשונה, הגעת לשלב פתיחת הליכי הגירושין.

שלב ג' – הגשת בקשה ליישוב סכסוך

החל משנת 2016 כל הליך גירושין בישראל חייב להיפתח בבקשה ליישוב סכסוך. להליך יישוב הסכסוך השלכות מרחיקות לכת והשפעה רבה על הליך הגירושין שלך. את הבקשה ליישוב סכסוך יש להגיש לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני באזור המגורים המשותף שלכם.

  1. מרוץ הסמכויות:

לשאלה מי מכם "רץ" מהר יותר והקדים את הגשת הבקשה ליישוב סכסוך ישנה חשיבות מכרעת. מי מבני הזוג המתגרש שהגיש ראשון את הבקשה ליישוב סכסוך יהא, בשלב מאוחר יותר של הליכי הגירושין, בעל זכות הראשונים להגשת התביעות לערכאה, לפי שיקול דעתו. 

בישראל, לבית הדין הרבני סמכות ייחודית לדון בגירושין עצמם, בגט ובתביעות שלום בית. לכן, תביעות אלה תמיד תוגשנה בבית הדין הרבני. לתביעות אלה ניתן "לכרוך" תביעות בנושאי הרכוש, המזונות והמשמורת. בית המשפט לענייני משפחה הוא ערכאה מקבילה לדון ביתר העניינים הכרוכים בגירושין: מזונות, משמורת, תביעות רכוש, פירוק שיתוף, תביעות כספיות בין בני הזוג המתגרשים ועוד.

כאמור, השיקול היכן להגיש את התביעות תלוי בנסיבות ובאלמנטים הספציפיים להליך הגירושין שלך וההחלטה תתקבל על ידי עורך דין גירושין מיומן שיודע בהתאם לנתונים היכן יהיה יותר אפקטיבי לנהל את תביעת הגירושין שלך כך שמטרות הליך הגירושין יושגו בצורה הכי טובה. האגדה האורבנית כי בית הדין הרבני טוב לגבר ואילו בית המשפט לענייני משפחה טוב לאישה לא הייתה נכונה מעולם ובוודאי לא נכונה כיום. מערך השיקולים הוא כה מורכב ותלוי המערך הכלכלי שביניכם, עד שכל כלל אצבע שיובא כאן יסתבר כלא נכון במציאות שונה במעט…

עורך דין גירושין, בבואו לבחור היכן להגיש את תביעותיך – לוקח בחשבון הרבה עובדות, אינטרסים וראיות זמינות, כדי להגיע להחלטה שהיא כה הרת גורל בניהול הליכי גירושין. לדוגמה, אילו בבעלות בן הזוג שלך חברה משגשגת, סביר להניח שעדיף לך להגיש את תביעתך לבית המשפט לענייני משפחה, מאידך, אם החברה כושלת, אזי ההיפך הוא הנכון. רק עורך דין מיומן לגירושין, עם יכולות מנהליות, כלכליות ואסטרטגיות מתאימות, ידע להגיש עבורך את תביעותיך שלך לערכאה המשרתת את ענייניך בצורה הטובה ביותר.

מועד הגשת הבקשה ליישוב סכסוך הוא קריטי להצלחתך! כדאי לך להניח שהצד השני כבר נערך להליכי הגירושין, נועץ בעורך דין גירושין והחל לפעול לכיוון הגירושין באופן גלוי ו/או סמוי. לכן, עליך לפעול כדי להקדים אותו. כדאי לך לגשת, עוד אתמול, ואם לא אפשרי אז היום, לעורך דין גירושין מומחה, המתמחה בסוג הגירושין שלך.

על מנת לשמר את אפקט ההפתעה מומלץ לך להימנע מלשתף את הסובבים אותך בדבר כוונתך לפתוח בהליכי גירושין. ככל שפחות אנשים ידעו על המהלך הצפוי כך פוחת הסיכוי שהצד השני יזהה את כוונותיך ויקדים אותך בהגשת  הבקשה ליישוב סכסוך.

  1. יישוב סכסוך 2022 :

להליך יישוב סכסוך בגרסת  2022 יתרונות רבים. במסגרתו תוקנו ליקויים שהיו בחוק ובתקנות. כיום החוק והתקנות מפרטים בצורה בהירה איך להגיע מפגישת המהו"ת הראשונה בין המתגרשים לבין עובדת סוציאלית מיחידת הסיוע, דרך פגישות משותפות עם עורכי דין לגירושין ועד ניסוח הסכם הגירושין במקרה שיישוב הסכסוך מצליח. במהלך יישוב הסכסוך יוצעו למתגרשים דרכים שונות ליישוב הסכסוך. קיימת אופציה לסיים את ההליך ליישוב סכסוך בניסוח הסכם גירושין ואישורו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. במסגרת הליך יישוב הסכסוך ישנה אפשרת להגיש בקשות לסעדים דחופים ו/או זמניים שונים בהתאם לנסיבות המיודות שלך. הדבר מפורט בהרחבה בתקנות להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה. שם גם מצויים הטפסים הנדרשים ליישום בקשות אלו.

  1. הסכם גירושין

גירושין ידידותיים תוך עיצוב הסכם כולל היא דרך שמתאימה לחלק מהמתגרשים. בעיקר למתגרשים שסכסוך הגירושין ביניהם הוא בעצימות נמוכה והמחלוקות ביניהם מצומצמות וברורות. יישוב הסכסוך מהווה במה נוחה להשגת הסכם גירושין ידידותי. אם אין ברצונך להחמיץ הזדמנות זו כדאי לך לשכור שירותיו של עורך דין מומחה לגירושין אשר ינהל עבורך את המשא ומתן במסגרת יישוב הסכסוך ויחתור לתוצאות מיטביות עבורך. אם יישוב הסכסוך מצליח הוא יסתיים בהסכם גירושין כולל.

אם בחרת לסיים את הליכי הגירושין שלך בהסכמה, חשוב שעורך דין גירושין מומחה ינסח עבורך הסכם גירושין חד וברור שיכיל פתרון לכל המחלוקות הקיימות וגם לאלו שעלולות לצוץ בעתיד. הסכם גירושין טוב מבוסס על סדרת הנחות לגבי המחלוקות העלולות להתעורר, במיוחד לגבי הילדים ו/או העסקים המשותפים, בשנים שיבואו. במקרים רבים הסכם הגירושין עשוי להסדיר התנהלות עתידית של עסק משותף או נכסים משותפים, שאין כדאיות כלכלית לחלקם בדרך של מכירה. פעמים רבות הסיכוי להגיע להסכם גירושין בהסכמה אינו ברור או מתעתע, שכן בני הזוג מוכנים להתגרש בשמחה, אבל אינם מסכימים לגבי ההסדרים הקשורים לילדים (משמורת, מזונות, מקום מגורים וכו') או אינם מסכימים כיצד לחלק את הרכוש. אם פניך לגירושין בהסכמה חשוב לבחון, בשלב מקדמי, האם תיתכן בכלל הסכמה דרך ייעוץ עם עורך דין גירושין הבקי בניסוח הסכמי גירושין. להבנת המבנה והתוכן של הסכם גירושין ראו דוגמאות ואיך לנסח הסכם גירושין.

סכסוכי הגירושין שאינם ניתנים לפתרון במסגרת יישוב סכסוך הם אותם סכסוכי גירושין בהם תמונת המציאות שרואה כל צד בגירושין שונה. לדוגמה: אם צד אחד סבור שהעסק המשותף שווה מיליונים רבים והצד המנהל אותו סבור שהוא ערב פשיטת רגל, לא סביר שהסכסוך ייגמר במסגרת של יישוב סכסוך, ולכן יש להיערך לשלב הבא מבעוד יום. הדברים נכונים גם לגבי תפיסות שונות לגבי כישורי הילדים או תכנון עתידם.

תוכן הסכם גירושין

עליך לוודא שהסכם הגירושין שלך מקיף את כלל הנושאים המשפטיים והלא משפטיים העולים במסגרת סכסוך הגירושין שלך. הסכם גירושין מקובל יתחיל עם הסכמה הדדית לגט והגשת בקשה מוסכמת לקבלת פסק דין לגירושין לבית הדין הרבני. לאחר מכן תוגדרנה ההסכמות לגבי משמורת הילדים, הסדרי השהות עימם וחלוקת הרכוש המשותף. הסכם הגירושין חייב להיות חד ברור במובן של מי עושה מה ומתי. חשוב גם להחליט מה תהיינה הסנקציות על הפרת תנאי ההסכם.

אישור הסכם

הסכם גירושין שהושג במסגרת יישוב סכסוך יש לאשרו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. לאחר האישור תוכלו להתחיל בביצועו. ככל שמנגנוני הביצוע בהסכם יהיו משוכללים יותר, כך ביצוע ההסכם יהיה מהיר וחלק יותר.

כישלון יישוב הסכסוך

אם לא הצלחתם לעצב הסכם גירושין במסגרת יישוב הסכסוך, אזי הצעד הבא הוא הגשת התביעות. כאן בא לידי ביטוי השאלה מי הגיש את הבקשה ליישוב הסכסוך. לאותו צד יש 15 ימים להגיש את תביעותיו לבית הדין הרבני, או לבית המשפט לענייני משפחה או חלק לכאן וחלק לשם. זה יתרון מאוד משמעותי ואל לכם להפסיד אותו! התביעות כוללות בדרך כלל תביעת גירושין, תביעות למזונות (אישה / ילדים) ותביעת משמורת, ככל שילדיכם עדיין קטינים. גם אם הצלחתם לצלוח את ההליכים עד כה, מבלי להיעזר בעורך דין גירושין, מאוד לא סביר שתוכלו לצלוח את השלבים הבאים בלעדיו. משכך, המשך התיאור של הליכי הגירושין יהיה אך כללי.

שלב ד' – הליכי הגירושין

  1. הגשת תביעות

עם סיום ההליך ליישוב סכסוך, לצד שהגיש את הבקשה יש זכות ראשונים להגשת התביעות מטעמו לערכאה לפי בחירתו: בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. ישנה גם אופציה לפצל את התביעות ולהגישן לערכאה המתאימה בהתאם לאסטרטגיית הגירושין שלך. להגשת התביעה לערכאה המתאימה יש השפעה מכרעת על תוצאות הגירושין שלך.

בית המשפט לענייני משפחה אינו דן בגירושין לגופם. תביעת הגירושין חייבת להיות מוגשת לבית הדין הרבני שהוא בעל הסמכות הייחודית לדון בכך. לבית המשפט לענייני משפחה ישנה סמכות לדון בכל העניינים הנלווים לגירושין שלך:

בכל אחד מהנושאים לעיל נדרשת תביעה נפרדת. לאחר שעורך דין גירושין מיומן בנה עבורך אסטרטגיית גירושין וקבע מהן מטרות הגירושין שלך – יש לנסח תביעה מתאימה בכל נושא שבו אנו מבקשים מבית המשפט להכריע. מלאכת ניסוח תביעות הגירושין שלך הינה אומנות הדורשת מיומנות מיוחדת. לכל תביעה יש לצרף נספחים – אסמכתאות ומסמכים רלוונטיים על מנת לתמוך בגרסה העובדתית שמסרת. גרסתך חייבת להיות מאומתת בתצהיר.

בהתאם לדרישות הצורניות והמהותיות המפורטות בתקנות סדר הדין בית המשפט לענייני משפחה יש לכלול בכתב התביעה תמצית הטענות וכן תיאור בעלי הדין והסעד המבוקש מבית המשפט. במסגרת העובדות יש לפרט את הרקע לסכסוך הגירושין, להעלות את כלל טיעוניך וכן למנות את דרישותיך בסוגיה בה עוסקת התביעה. במקרים מסוימים ראוי להגיש בד בבד עם התביעה גם בקשות לסעדים זמניים: בקשות לצווי עיקול, צווי איסור דיספוזיציה, צו עיקול יציאה מהארץ, מזונות זמניים ועוד.

  1. הגשת כתב הגנה

בתוך 30 ימים מרגע שהומצאה לך תביעת הגירושין, עליך להגיש כתב הגנה מטעמך ביחס לכל תביעה שהוגשה נגדך, בנפרד. אפילו אם התביעה הוגשה נגדך, עדיין ביכולתך להגיש בקשות לסעדים זמניים במסגרת ההליך.

  1. ניהול משפט הגירושין

לאחר הגשת התביעות ייקבע לכם מועד לדיון מקדמי בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. עד למועד הדיון עורך הדין גירושין שלך עשוי להגיש בקשות ביניים בכדי לקדם את מטרות הגירושין שלך. בקשות לסעדים זמניים; בקשות לצווי גילוי מסמכים; מינוי מומחה; מזונות זמניים ועוד.

שלב זה כמובן משתנה מהליך גירושין אחד למשנהו ותלוי בהרבה משתנים. ככל שהליך הגירושין שלך יכלול סכסוך בעצימות גבוהה וקושי להשגת הסכמות בסיסיות – כך הליך הגירושין יהיה יותר מורכב. כמו כן, ככל שיהיה מעורב יותר ממון ורכוש הליך הגירושין יהיה יותר קשה, יכלול בקשות ותגובות מרובות וככל הנראה יכלול יותר דיונים.

מטרת הדיון המקדמי היא ניסיון להשיג הסכמות, מלאות ו/או חלקיות לאור התרשמות השופט או הדיינים מכתב התביעה ו/או כתב ההגנה. פתגם אמריקאי מפורסם טוען כי" אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני טוב". משכך, סביר להניח כי להתרשמות בית המשפט לענייני משפחה ו/או בית הדין הרבני מכתבי הטענות שלך יש חשיבות מכרעת לטיב הפשרה שתוצע לך במסגרת הדיון המקדמי, ובמיוחד להמשך ההליכים. מטעם זה המלצנו לך להיעזר בשלב התביעות בעורכי הדין גירושין הטובים ביותר שידך משגת, כדי להפחית את הסיכוי להגיע לשלבי הערעור…

אם מאמצי הפישור יעלו בתוהו יקבע בית המשפט או בית הדין מועדים להוכחות ומועדים להגשת תצהירי עדות ראשית מטעם בני הזוג המתגרשים וכן תצהירי העדים מטעמם וכל הסדר טכני אחר לייעול הליכי ההוכחות.

דיוני ההוכחות די דומים לתמונות שאנו רגילים לראות בסרטים העוסקים במשפט. בני הזוג נחקרים על תצהיריהם וכך גם העדים והמומחים שמונו על ידי ערכאת השיפוט.

עם תום מועד ההוכחות האחרון יגדיר בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני מועד להגשת סיכומים על ידי כל אחד מכם ובעקבותיהם יינתן פסק הדין המיוחל.

  1. ערעורים

ככל שהחלטות ו/או פסק הדין של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני אינן משרתות את מטרות הגירושין שלך, או שמא לא נעשה עמך צדק ולדעתך הערכאה המשפטית שגתה בקביעותיה, עומדת לך הזכות לערער. אם המדובר בהחלטת בית הדין הרבני הערעור יהיה לבית הדין הרבני הגדול ואם מדובר בבית המשפט לענייני משפחה אזי הערעור יוגש לבית המשפט המחוזי. הניסיון מלמד כי רק חלק קטן מהערעורים מתקבלים. משכך, כדאי לך לשים את יהבך ומשאביך על הצלחה במשפט הגירושין ולא על הליכי הערעור!

לסיכום: אם הגעת להחלטה להתגרש, חשוב לך להבין כי גירושין זה הליך מורכב ביותר. מרגע קבלת ההחלטה להתגרש לכל מעשה או מחדל שלך עלולה או עשויה להיות משמעות קריטית, שתשפיע עליך ועל ילדיך לאורך שנים רבות!
משכך, הדבר הכי חשוב עבורך הוא להתייעץ עם עורך דין מיומן ומומחה בגירושין, לרבות בצדדים הכלכליים והאנושיים שלהם, מוקדם ככל האפשר ובכל מקרה בטרם נקיטת כל צעד אחר בכיוון.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן