גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

אחריות הורית משותפת – מתי זה אפשרי?

אחריות הורית משותפת חשובה, לאבות רבים, כמפתח לבניית יחסים עמוקים ומשמעותיים עם ילדיהם לאורך שנים. לאחרונה, נוצרה הזדמנות חדשה, המשפרת רבות את ההיתכנות הכלכלית של השגת אחריות הורית משותפת עבור אותם אבות הכמהים לכך. ביולי 2017 חל מהפך משפטי של ממש בחישוב דמי המזונות לילדים המצויים באחריות הורית משותפת של שני ההורים. עקרונית, בוטלו תשלומי האבות בגין ההוצאות השוטפות והוצאות המדור עבור ילדים שהם מעל גיל 6, הנמצאים באחריות הורית משותפת (ראה מאמר "מזונות ילדים – שלב אחרי שלב!"). שינוי דרמטי זה מאפשר לעשרות אלפי גברים הזדמנות מחודשת ליהנות מקשר משמעותי עם ילדיהם, מבלי שיידרשו לשלם על כך מחיר כלכלי בלתי אפשרי, כפי שהיה עד כה.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

תנאים המקובלים, ככלל, לחלוקת אחריות הורית משותפת

  • מסוגלות הורית טובה, דומה או שווה, של שני ההורים.
  • רמה גבוהה של שיתוף פעולה בין ההורים ותקשורת טובה ביניהם.
  • רצון הילדים לחוות זמן דומה עם שני ההורים.
  • מעורבות סבירה של שני ההורים בחיי הילדים.
  • קשר טוב ותקין בין שני ההורים לבין כל אחד מהילדים.
  • ההורים גרים בסמיכות זה לזו, והילדים חווים את שני הבתים כמרכזיים בחייהם.

קיום מרבית תנאים אלו ברמה סבירה יביא, בדרך כלל, לפסיקת חלוקת אחריות הורית משותפת. יחד עם זאת, כיוון שכל אחד מההורים יכול להכשיל את מרבית התנאים, לא אחת, עצם ההכשלה עלולה להעביר את האחריות ההורית על הילדים לצד השני.

על אלו תנאים לאחריות הורית המשותפת תוכל להשפיע בעצמך?

התנאי החשוב ביותר לאחריות הורית משותפת, עליו בכוחך להשפיע בעצמך, הוא המסוגלות ההורית שלך. עולה, אפוא, השאלה מהי אותה מסוגלות הורית, המהווה מפתח ראשי לקביעת אחריות הורית מלאה בידי האב או לקביעת אחריות הורית משותפת. קיימות הגדרות רבות ושונות למושג מסוגלות הורית, כאשר לא אחת מטרת הבדיקה של המסוגלות ההורית משפיעה על ההגדרה. לטעמנו, ראויה ההגדרה, מוכוונת המטרה, של מסוגלות הורית, שהיא מידת היכולת של ההורה לטפח את ילדיו עד לגיל הבגרות, בביטחון, ללא נטילת סיכונים מיותרים, תוך פיתוח מרבי של כישוריהם הפיזיים, הרגשיים, הלימודיים והנפשיים ותוך העשרה מרבית של הידע שייקנו ועידודם להשתלב במסגרות, שתסייענה להם לבנות את עתידם. כיוון שניתן ללמוד ולפתח את כל אחד מהנושאים המרכיבים את המסוגלות ההורית, ברור שאם תקדיש את הזמן והמאמצים הראויים, תוכל להגיע לרמה שתאפשר לך להפיק את המירב מיחסיך עם ילדיך, לשפר את הקשר עימם ולקדם את מטרותיך בנושא קבלת האחריות ההורית על ילדיך. הרי שאת עיקר התועלת ממאמציך לשיפור מסוגלותך ההורית יפיקו ילדיך. גורמים נוספים עליהם תוכל להשפיע הם מגורים בסמוך למגורי אם הילדים וקשר ענייני ותקין איתה, שיתאים לאחריות הורית משותפת. פעולות נוספות שתוכל לנקוט הן חיזוק הקשר עם הילדים והשפעה על רצונם בקשר מתמשך עמך. להשפעה זו פנים רבות, כמו דעתם של הילדים בשאלות שונות העולות במהלך הגירושין והפחתת מידת מעורבותם בהליכים אלו. כדאי שתתייעץ עם מומחה בתחום הגירושין כדי להבין הקשרים אלו ולפעול בהתאם.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן