גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

גירושין של בעלי עסקים

גירושין של בעלי עסקים אינם דומים כלל לגירושין רגילים – רק הכותרת "גירושין" היא משותפת.

בעלי עסקים הם, בדרך כלל, אנשים שהקדישו פרק זמן משמעותי מחייהם להקמת וטיפוח עסק, ועשו זאת במאמץ גדול ובהתמקדות במטרה. לא אחת העסק הפך להיות חלק מהם – הן כלכלית והן רגשית.

ההתמקדות בפיתוח העסק והדבקות בהשגת ההצלחות בעסק נעשו, לא פעם, על חשבון טיפוח היחסים הבין אישיים והמשפחתיים, והצריכו וויתורים מצד בת הזוג, במיוחד בתקופות של משברים או קשיים עסקיים, שאינם תופעה נדירה בישראל.

לפעמים, בת הזוג של בעל העסק רואה בעסק את "אשתו הראשונה" של בעל העסק, ומשכך מתייחסת לעסק בעוינות… משכך, היא עלולה למצוא לה כמה תחומי עניין אחרים, שאינם קשורים לעסקים, ולפעמים גם קשרים בינאישיים משמעותיים מחוץ לנישואין.

מאידך, בעל העסק המצליח מקבל רוח גבית מעצם הצלחת העסק, ולא אחת נהנה מתשומת לב יתרה של בנות המין השני. תחושת כוח זו מובילה, לעיתים, גם לטיפוח קשרים בינאישיים ומיניים מחוץ לנישואין.

בתנאים אלו, ובמיוחד לאחר שנות נישואין לא מעטות, מתרופפים קשרי הנישואין, והגירושין נראים באופק.

אבי ורות הכירו בעת שירותם הצבאי. המשיכה ביניהם נוצרה מייד עת נתקלו אחד בשני, והחברות שהתגבשה ביניהם, לאורך השירות, הבשילה לנישואין בסמוך לשחרורם. הם היו חסרי כל והוריהם לא יכלו לסייע בידם. בעבודה קשה, מבוקר עד ערב, הם חסכו כמה עשרות אלפי שקלים ורכשו חנות ירקות כושלת. במאמץ גדול עוד יותר הם גרמו לה לשגשג והפכו אותה למינימרקט משגשג.

רות פרשה מהעסק לטובת גידול שלושת ילדיהם, שנולדו זה אחר זה, ואבי הפך את המינימרקט לרשת סופרמרקטים ארצית משגשגת. רות לא חזרה יותר לעסקים. כאישה "מעושרת" היא "הסתערה" על הקניונים ורכשה את כל שנמנע ממנה בנעוריה. היא שכרה לעצמה מאמן כושר פרטי, מעסה קבוע ומורה למחול ולדרמה. במשך הזמן היא פיתחה עימם גם יחסים בינאישיים ורמת העניין שהיא גילתה באבי, עיסוקיו ועסקיו ירדה כליל.

אבי לא טמן ידו בצלחת. הכסף והעוצמה הביאו רבות מהלקוחות של עסקו לנסות לפתות אותו, ולא אחת הוא לא עמד בפיתוי… הוא היה כה מחוזר עד שלא שם לב כלל לעיסוקיה החדשים של רות.

יום אחד אחת מלקוחותיו סיפרה לאבי על מעללי אשתו, אליהם התוודעה עת עקבה אחר בעלה, שהיה מורה למחול ולדרמה… אבי עמד מול אחת ההחלטות הדרמטיות בחייו – מחד, מזה שנים אין לו כלל עניין ברות והוא שמח על ההזדמנות שנפלה לידיו, לכפות עליה גירושין מהירים. מאידך, הוא הבין שאם עליו להתחלק עימה בשווי העסק יהיה עליו להיפרד ממנו ולמכור אותו, שכן אין בידו את עשרות המיליונים, המהווים את מחצית שווי העסק, המגיעה לה על פי כל דין.

בנסיבות, הוא בירר מי נחשב עורך דין גירושין מספר 1 בארץ, המתמחה בגירושין של בעלי עסקים, ופנה אליו. (להזכירך – גירושין של אנשי עסקים אינם דומים כלל לגירושין רגילים…). ההתייעצות עם עורך הדין המתמחה בגירושין של בעלי עסקים פתרה לאבי את כל ההתלבטויות והוא החל בביצוע התכנית שגובשה בהתייעצות.

תוך זמן קצר נקלע העסק לקשיים מסוימים בגין תביעות ייצוגיות שהוגשו נגדו על ידי מספר לקוחות, שבעקבותיהן צמצמו הבנקים והספקים את האשראי, והעמידו את העסק בסכנה קיומית. במקביל, פסק בית הדין הרבני כי משמורת הילדים תהה לאבי, לאחר שהוא הוכיח כי המסוגלות ההורית שלו טובה יותר משל רות. לא למותר לציין כי בית הדין לא התרשם לטובה מרות, שכן בגידותיה באבי נחשפו בפניו ללא כחל ושרק…

בצר לה הסכימה רות להצעתו "הנדיבה" של אבי – המשמורת על הילדים תוחזר לה, שכן אלו הם בבת עיניה. בתמורה לחלקה בעסק היא הסכימה לקבל 30,000 ₪ בחודש, כל זמן שהעסק ימשיך להתקיים, כאשר היא לא תישא בחובות העסק והגירושין יערכו לאלתר.

למרבה מזלו של אבי זמן לא רב לאחר הגירושין נדחתה התביעה הייצוגית של הלקוחות הזועמים, ומשכך ספקי האשראי לעסק חזרו למסגרות הקודמות, ואפשרו לעסק תנופה מחודשת…

בשיחת סיכום עם עורך הדין לגירושין של אנשי עסקים, שייצג את אבי בהליכים, תמצת אבי את תחושותיו לכמה משפטים: הרעיון "לדחוף" את הלקוחות שהתלוננו על שירותי העסק להגיש תביעה ייצוגית חסרת הסיכוי היה רעיון מזהיר, שכן מחד, תביעתם הורידה זמנית את שווי העסק, אך בעיקר דחיית התביעה חיסנה את העסק מפני תביעות דומות בעתיד. בכל מקרה, הרעיון לעבור את קורס המסוגלות ההורית היה הגדול מכולם, שכן הוא קירב אותי לילדיי והראה לי מה חשוב באמת. לדעתי, ההצלחה הרבה בעניין המשמורת דחפה את אשתי, יותר מכל, להתפשר עימי, בתשלום נמוך יחסית, שיכולתי לעמוד בו מבלי למכור את העסק.

"איך אתה בחשבון?" שאל אותו עורך הדין, המתמחה בגירושין של בעלי עסקים

"מצוין" ענה אבי

"האם יש לך מושג כמה שנים ייקח לה לקבל את מלוא שוויו של העסק?" הקשה עורך הדין

"כן" אמר אבי, "בדיוק 70 שנים"

"טעות" פסק עורך הדין "התעלמת כליל מחישובי הריבית על סכום הקרן – גם בריבית מינימאלית היא לא תקבל לעולם פרוטה אחת על חשבון הקרן". משמע, "גם אם צפויים לה חיי נצח, היא לא תקבל דבר, למעט ריבית זעומה, שהיא מתחת לריבית הבנקאית המינימאלית…"

"עולה" אמר אבי "שגם היא וגם אני עשינו את אותה הטעות בחשבון", והרים את הכוסית שהייתה בידו לחיי הטעויות בחשבון…

לא תמיד גירושין של בעלי עסקים הם כה מורכבים וכה דרמטיים. בדרך כלל לא כך המצב. למרות זאת, כל גירושין של בעלי עסקים מחייבים הבנת עומק של העסק, על סיכוייו וסיכוניו, הבנת עומק של מערכות היחסים בין הצדדים, ילדיהם, הוריהם ומעורבים נוספים, תכנון קפדני של כל המהלכים, הבנה עסקית וחשבונאית מקיפה, הפעלת גורמים רלוונטיים וחשוב מכל – הבנת עומק של המצב האישי והעסקי לאשורו והגדרה מדויקת של התוצאה אליה צריך להגיע.

חשוב להדגיש כי גירושין של בעלי עסקים אינם בנויים על התחכמות, פטנט בודד או תרמית, שכן סופם של אלו להתגלות ולגרום יותר נזק מתועלת. הרעיון הוא לעשות אינטגרציה כוללת ואינטרפרטציה נכונה של הגורמים הקיימים והאמיתיים, והאספקטים המשפטיים המתחייבים, להשגת התוצאה הרצויה לבעל העסק, תוך שימוש בכל הרכיבים הממשיים בעיצוב אסטרטגיית גירושין מנצחת.

* הכתבה נכתבה בלשון זכר, שכן מרבית בעלי העסקים בישראל הם ממין זכר, אולם היא רלוונטית לשני המינים בשינויים המתחייבים.

למידע נוסף בנושא תכנון גירושי הייטק, ויישום הליכי יישוב סכסוך, ניתן לפנות לכותב המאמר: עו"ד אברהם עזריאלנט בטלפון: 0522-809080 או 03-5277088 או בדוא"ל:

דילוג לתוכן