גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

הגנה משפטית טרם טיפול זוגי

א. חשיבות תכנון הגנה משפטית הוליסטית טרם טיפול זוגי

משברים בין בני זוג עוטים ופושטים צורות מעת לעת. התחנה המשמעותית הראשונה אליה מגיעים בני זוג החווים משבר מתמשך היא ה”טיפול הזוגי”. הפניה לטיפול זוגי מקורה בהבנה שמדובר במשבר מורכב, וכי יש צורך במעורבות גורם חיצוני כדי לפתור אותו.

בשלב זה שולטת בכיפה חוסר הודאות שכן בפני בני הזוג ניצבות שתי אפשרויות נוגדות: שיפור הנישואין או פרידה, שסופה גירושין. ברי שהפניה להליכי טיפול זוגי היא הצהרה של שני הצדדים כי המצב הקיים, בו הנישואין מדשדשים, לא ימשך לאורך זמן!

לא ניתן להתעלם מהעובדה שמרבית הטיפולים הזוגיים (לפי מקור אמריקאי ידוע – 75% מהם) אינם מצליחים, ונגמרים בהחמרת המצב או בגירושין. נתון זה אינו אומר שאין לנסות טיפול זוגי, או חלופות חדשניות אחרות, לשיפור ורענון הנישואין, אולם, במקביל יש להתכונן ברצינות גם לאפשרות שהטיפול יכשל, ולו מהטעם שצד השני כבר אינו מעוניין בשיפור הנישואין, והוא נכנס לתהליך הטיפול הזוגי אך מטעמים טקטיים, או כדי להוכיח לאחרים שהוא ניסה הכול…

בשל ההשלכות הקריטיות של הטיפול הזוגי על המשך חייך יש להתכונן אליו בקפידה. ההכנה לטיפול הזוגי כוללת הגדרה של בעיות, יעדים, דרישות מהצד השני בצד הגדרת נכונותך ל”שלם” את ה”מחירים”, שהצד השני רוצה בתמורה לבקשותיך ממנו. הכנה למצב של כישלון הטיפול הזוגי כוללת בעיקר ייעוץ משפטי הוליסטי רב תחומי, המותאם לך אישית, בדבר זכויותיך במקרה של פרוד או גירושין, ובעיקר בדבר הצעדים שחובה עליך לנקוט, בכל שלב, על מנת שהשתתפותך בטיפול הזוגי לא תסתבר כמלכודת פתאים.

חגית נשואה לרונן חמש עשרה שנים. מרביתן גרועות עד גרועות מאד. השנה האחרונה הייתה בלתי נסבלת. לדבריה היא מרגישה כמי שספונה ב”כלוב של זהב”, שכן מבחינה כלכלית היא לא ידעה מחסור. רונן מרעיף עליה, ועל שתי הילדות, מכל טוב, ואף מעביר לחשבונה כל חודש 12,000₪ ל”ביזבוזים” כהגדרתו. גם העובדה שרונן רשם, במהלך הנישואין, כמה פטנטים בינלאומיים, והקים במו ידיו את “תעשיות אור הירח”, ממלאת את ליבה של חגית גאווה רבה בשיחות הסלון. בין חברים וחברות היא מודה שנישואיה פשטו את הרגל, והיא ממתינה ל”כינוס נכסים” כלשונה. יודעי דבר בקרב ידידיה, ואף הבלשים שנשכרו על ידי רונן, יודעים שהיא לא ממש ממתינה…

משהגיעו מים עד נפש, החליטו בני הזוג לפנות למטפלת זוגית ידועה. רונן הסכים בהתלהבות להליך הייעוץ הזוגי, אך מתוך מטרה אחת: להשיג זמן על מנת להכין את עצמו ואת עסקיו המשגשגים למערכה המשפטית שבוא תבוא, כך שיוכל לנשל את חגית ממרבית הרכוש שנצבר במהלך הנישואין. לאחר כשנה של טיפולים שבועיים, משמצא רונן תירוץ קלוש להפסקת הטיפול, הוא דרש להפסיקו.

למחרת הוגשה לבית הדין הרבני, מטעמו, בקשה ליישוב סכסוך. על פי התביעות, שהוגשו לבית הדין הרבני, הסתבר כי “תעשיות אור הירח” נקלעה, זה מכבר, לקשיים, והיא עומדות ערב פשיטת רגל, שכן חברתmaod ava cash inc ,  הרשומה באיים האנטילים, הגישה בקשה לביטול הפטנט הראשי של רונן, בשל היותו גנוב ממנה. כן דרשה החברה הזרה פיצויים בעבור כל השנים בהם עשה רונן שימוש בפטנט בניגוד לדין. הסתבר גם כי רונן ערב אישית לבנקים ולאחרים בגין האשראי שקיבלה חברתו. לפני ימים ספורים ניתן פסק דין לטובת החברה הזרה, ורונן הפך מאיש עסקים עשיר וכל יכול, לחסר כל, החייב מיליונים לבנקים.

חלומותיה של חגית להגיע ל”כינוס נכסים” רב נכסים התנפצו, והיא נאלצה להתגרש בנזיד עדשים, ולו כדי לא לקחת על עצמה את מחצית החובות. כדי להימנע מתביעות הנושים כלפי חגית הסכים עורך דינה עם עורך דינו של הבעל לטעון במשותף, בכל הערכאות, כי מעולם לא היה שיתוף כלכלי בין חגית לבין רונן, ואף לא כוונת שיתוף, ולכן אין לחגית כל חלק בזכויותיו של רונן ו/או בחובותיו.

זמן לא רב לאחר מכן הסתבר כי חברתmaod ava cash inc ,  מוחזקת בידי חברת נאמנות מוואדוז, עבור רונן, וכי מזימתו של רונן לנשל את חגית מהרכוש צלחה להפליא. גם תביעותיה של חגית לביטול ההסכם המקפח לא צלחו, שכן באין שיתוף רכושי אין לה, בלאו הכי, כל חלק בנכסי הבעל! כפרס ניחומים התקבלה תביעתה להגדלת המזונות…

כשנשאל רונן מדוע קרא לחברתו החדשה בשם כה מוזר ענה: בעת שרקמתי את התכנית התנגן ברקע השיר “מה עוד אבקש”. זו אכן הייתה השאלה ששאלתי את עצמי גם אז וגם כיום…

ומהסיפור אל המעשה – הדילמה ברורה: אף צד לא רוצה לנקוט בפעולה משפטית, טרם פנייה להליך של טיפול זוגי, מחשש שהדבר יטרפד את סיכויי הטיפול הזוגי. מאידך, אף צד אינו מעוניין להיקלע למצב הנואש אליו נקלעה חגית – מצב בו הפניה לטיפול זוגי הייתה אך כסות להיערכות מתוחכמת להליכים משפטיים, שמטרתם נישול כללי.

המסקנה המתבקשת ברורה לכל בר דעת – בטרם טיפול זוגי, או כל הליך אחר שמטרתו שיפור הנישואין, עליכם להיערך, בעזרת מומחים לדבר, הן לניתוב נכון של הטיפול הזוגי והן כדי להגן על עצמכם, משפטית, מפני מצב של שוקת שבורה, אם יכשל הטיפול. אופי ההגנה המשפטית תלוי בפרמטרים רבים הקשורים לאופי חיי הנישואין, לאופי השיתוף ביניכם ולסוגי הרכוש שצברתם (ראה מאמר "שיטות חלוקת הרכוש הממשי, הלא ממשי והכספים").

אם לא נערכתם ליום פקודה, טרם תחילת הטיפול הזוגי, אזי לפחות ראוי שתהיו רגישים וקשובים להתקדמות הטיפול הזוגי, תוך הצבת גבולות ו/או אבני בוחן ברורות, כדי שאם מדובר בכישלון או תרמית, תהיו אתם הראשונים להבחין בכך ולנקוט את הפעולות המתחייבות, כדי להגן על רכושכם הכולל, המוחשי והבלתי מוחשי, וכדי להבטיח שהצד השני לא ימלט מקיום מחויבויותיו כלפי המשפחה.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

ב. אבני בוחן בכניסה לטיפול הזוגי ובמהלכו

כדי לבחון את סיכויי הצלחת הטיפול הזוגי וכדי לאפשר לך לפעול מיידית אם התהליך יקלע למבוי סתום, שסופו, מן הסתם, פירוד או גירושין, יש לתת את הדעת לאבני הבוחן הבאות:

  1. מי יזם את הפניה לטיפול – ככל שבן זוג אחד דומיננטי יותר בדרישה לפנות לטיפול זוגי, בשעה שבן הזוג האחר אינו ממש משתף פעולה, או משתף פעולה כמי שכפאו שד, מציג את הבעיות בחומרה מוגזמת ואף מטיל ספק ביכולתם של מטפלים זוגיים לפותרה, סיכויי הצלחת הטיפול קלושים, ולהיפך כמובן.

     

  2. מה מצב היחסים ערב הטיפול הזוגי – אין מצבו של אדם המגיע למיון ללא רוח חיים דומה למצבו של אדם המגיע למיון בגלל שבר ברגלו. ככול שחתך הבעיות רחב יותר והמשבר עמוק יותר, כך קטנים סיכויי הטיפול. ככול שהבעיה העומדת בפניכם ובפני המטפל הזוגי ממוקדת ונקודתית, כך סיכויי הטיפול גדלים

     

  3. איכות הכימיה ביניכם ובין המטפל הזוגי – מטפל זוגי היוצר כימיה טובה עם מטופליו, יכול להשפיע מהותית על עמדותיהם הנוגדות ועל תפיסת המציאות שלהם. מטפל זוגי שאינו יוצר קשר טוב ובלתי אמצעי עם שני בני הזוג, סביר שיכשל במלאכתו.

     

  4. מה קרה בטיפולים זוגיים קודמים – כשלון טיפולים קודמים עלולה להוות אינדיקציה לקשיים בטיפול הנוכחי, בעיקר בשל חוסר יכולת בני הזוג להטמיע את הטיפול בחיי היומיום. חוסר שקיפות מלאה, בטיפול זוגי קודם, עלולה לרמז על חוסר שקיפות גם עכשיו.

     

  5. אמירות הסותרות את מטרת הטיפול זוגי – בני זוג רבים אומרים, במהלך טיפול זוגי, דברים, שלא העזו מעולם להשמיע באוזני בן הזוג. מדובר, לפעמים, באמירות מהן ניתן להבין כי מטרת בן הזוג אינה שיפור הנישואין, אלא השלמה עם תהליך הפירוד, ניסיון להשיג פירוד בצורה מכובדת, דיון בתנאי הפירוד, איומים מסוגים שונים, דיון בעתיד הילדים ואמירות דומות – כל אלו משמעותם, בדרך כלל, כוונה לסיים את הטיפול הזוגי בלא כלום. מיקוד הטיפול הזוגי בעניינים הנוגדים את המטרות המוצהרות שלו משמעותו דהירה אלי כשלון הטיפול הזוגי, ותחילת המרוץ לגירושין.

     

  6. רמת שיתוף הפעולה עם הטיפול הזוגי – אם אחד הצדדים אינו משתתף באופן משמעותי בטיפול הזוגי ואינו מיישם את הצעות המטפל הזוגי, סביר להניח כי הוא משתתף בטיפול הזוגי אך כדי לסמן וי על תחנה זו, בדרכו לגירושין. לדוגמא: אם המטפל מציע לאישה שלא להתגורר בסמיכות לאימה, ולא להזמינה לבית הצדדים כמה פעמים ביום, אולם האישה אינה עושה כן, סביר להניח שהיא כבר לא שם…

  7. התייחסות מזלזלת כלפי הטיפול הזוגי – אמירות כגון: “המטפלת הזאת לא מבינה אותי”, “חבל על הזמן ועל הכסף”, “עץ שצמח עקום לא יצמח ישר”, “אין מה לעשות – זה האופי שלי” ואמירות נוספות, המעידות על אובדן אמונה בזוגיות עתידית, בתהליך הטיפול הזוגי, במטפל הזוגי או בבן הזוג – מצביעות על תחילת הסוף…

  8. שקרים, שקרים ועוד שקרים – מי שמשקר לך, ואולי גם למטפל הזוגי, אינו מתכוון לפתור את הבעיה, אלא להשיג הישגים אחרים – אולי להקליט את פרטי הטיפול הזוגי, לצורך הליכים משפטיים עתידיים. לא כדאי לך לאפשר זאת…

  9. דחיות של מועדי הטיפול הזוגי בתירוצים קלושים – ספק אם הצד השני ידחה את הפגישה הבאה בנימוק שהכלב אכל לו את היומן בו היא נרשמה, אולם הוא עלול לדחותה מנימוקים שאינם יותר משכנעים… זה הזמן להבין כי הטיפול הזוגי נסתיים, ועליך להכין חלופה משפטית בהקדם האפשרי!

  10. סימני אזהרה נוספים – קצרה היריעה מלפרט את כל הסימנים לכך שהטיפול הזוגי מתדרדר: החל מכך שבן הזוג חוזר על התנהגויות שמרגיזות אותך, דרך טון הדיבור בעת הטיפול ובבית, וכלה במקרה הקיצוני בו הוא ממשיך, תוך כדי הטיפול, להיות מעורב במערכת יחסים מחוץ לנישואין, חרף התקדמות הטיפול הזוגי. הכותרת הכללית לכל סימני האזהרה הנוספים היא לגלות רגישות רבה לכל מה שמתרחש במהלך הטיפול הזוגי, ואינו עולה בקנה אחד עם שיפור הזוגיות ביניכם!

בכול מקרה, עליך לבצע, טרם תחילת הטיפול הזוגי, הערכה ספציפית של אבני הבוחן הרלוונטיות למקרה שלך!

ג. כיצד מיושמת חבילת ההגנה המשפטית טרם טיפול זוגי?

  1. הליך יצירת ההגנה המשפטית, טרם טיפול זוגי, מתבצע ב-3 שלבים: שלב האבחון (הדיאגנוזה), שלב התכנון הרב תחומי ושלב היישום המעשי כדלהלן:

    1. שלב האבחון (הדיאגנוזה)
      לא ניתן לטפל בצורה טובה בבעיה משפטית ללא אבחון נכון של הבעיות, כשם שלא ניתן לטפל בבעיה רפואית ללא אבחון נכון. טיפול הניתן כתוצאה מאבחון שגוי עלול להחמיר את המצב, כפי שאכן קורה לפרקים. השלב הראשון באבחון הוא שלב תיעוד בסיס המידע, ובירור העדפותיך באמצעות מילוי שאלון מובנה, המנתב אותך לסריקת כל הנתונים הרלוונטיים למקרה שלך ולקבלת מרבית ההחלטות שעליך לקבל בנסיבות.
      לאחר סיום מילוי השאלון הוא ינותב לצוות, המונה עורכי דין ובעלי התמחויות אחרות הרלוונטיות למקרה שלך, וביניהם מומחים בראיית חשבון, כלכלה, מנהל עסקים, פסיכולוגיה ושיפור הנישואין. הצוות בוחן את השאלון ודן עימך על השלמות של פרטים חסרים, במטרה לקבל תמונת מצב מקיפה על נישואיכם וסיכויי הטיפול הזוגי. מילוי מקיף של השאלון יאפשר גם לך הבנה טובה יותר של המציאות האופפת אותך, שכן במצבים של משבר זוגי, לא אחת, אין אנו קוראים את המציאות אל נכון, וזקוקים למראה חיצונית… רק הבנה עמוקה של כל פרטי התמונה עשויה להוביל אותך להשגת התוצאה הרצויה לך. מילוי השאלון יסייע לך במיצוי הטיפול הזוגי, ואם יכשל הטיפול הזוגי, הוא יאפשר לך לקצר את זמני הפעולה לנקיטת הליכים משפטיים, במיוחד אם תידרש פעולה מהירה להגשת תביעות או בקשות בעניינך.

       

    2. שלב התכנון הרב תחומי
      לאחר השלמת השאלון בוחן צוות עורכי דין ומומחים אחרים, לרבות מומחים ביצירתיות, באופן הוליסטי, את הנתונים ומגבש אסטרטגיה הן למיצוי הטיפול הזוגי והן אסטרטגיה משפטית, ולבר משפטית, למקרה שיכשל הטיפול הזוגי. במקרה של כשלון יש חשיבות רבה לתכנון מוקדם, ואולי אף לביצועם של מהלכים מסוימים מראש, שכן ברור שבמקרה זה יחלו הן מרוץ הסמכויות והן מרוץ האג’נדות – רצוי ששני מרוצים אלו יסתיימו לטובתך!
      הדיון בצוות נעשה בטכניקה של סיעור מוחות רב תחומי, שמטרתו לגבש אסטרטגיה כוללת (הוליסטית), ולהגדיר את רשימת הפעולות לביצוע. הפעולות האפשריות מתפרסות על מנעד רחב כגון: הדרכה כיצד להתנהל בזהירות במהלך הטיפול הזוגי, שיטות להימנע מהונאתך בידי הצד השני, בדיקת כוונות הצד שכנגד, הנחיות לאיתור ו/או איסוף של מסמכים ועדויות, הנחיות לביצוע הקלטות חוקיות וקבילות של שיחות עם הצד השני ועם אחרים, ביצוע בדיקות ו/או חקירות כלכליות לצורך אימות דברי הצד השני במהלך הטיפול הזוגי ופעולות נוספות, שנועדו ל”חסן” אותך, ככל הניתן, מפגיעה כלכלית או אחרת, במהלך הטיפול הזוגי.

       

    3. שלב היישום
      שלב היישום של ההגנה המשפטית הוא כה שונה ממקרה למקרה, עד כדי כך שקשה להגדירו באופן כללי. במקרה ששניכם שכירים, והרכוש העיקרי שלכם הינה דירת המגורים, יתכן שדי בהדרכה ראשונית לקראת הטיפול הזוגי ומעקב על שלבי התקדמותו, שכן לא סביר שהצד השני משתמש בטיפול הזוגי כדי להרוויח זמן, במטרה להעלים ממך הכנסות ורכוש (ראה מאמר "גילית שמעלימים או מסתירים ממך זכויות וכספים?").
      מאידך, אם אתם בעלי קריירות משגשגות ו/או רכוש רב ו/או עסק, או כאשר חלק מהכנסותיו של אחד מכם סמויות מן העין, נדרשת משנה זהירות, וחובה עליך לעמוד על המשמר. יתר על כן – יש לוודא, בשיטות שונות, לרבות שיטות משפטיות, שזמן הטיפול הזוגי לא מנוצל להסתרת רכוש – ודי לחכימא ברמיזה… ברי כי לא ניתן לחשוף בפניך את מרבית דרכי היישום, שכן הפצתן ברבים עלולה להזיק ליישומן, אך די בכך שיאמר שהביטוי “כבדהו וחשדהו” נולד במיוחד למצב עניינים זה…

ד. עלות ההגנה המשפטית טרם טיפול זוגי

כאשר טווח התכנון וטווח הביצוע הם כה נרחבים קשה לדבר על עלות אופיינית או ממוצעת. ככלל העלות הצפויה לתכנון ויישום הגנה משפטית הוליסטית, טרם טיפול זוגי, נעה בין אלפי שקלים בודדים במקרים פשוטים, לבין עשרות אלפי שקלים במקרים מורכבים, המערבים רכוש רב, עסקים או גורמים מורכבים אחרים, ובהם קיים חשד ממשי כי הטיפול נועד למטרות זרות.

בכל מקרה ניתן בחברתנו לקבל ייעוץ ראשוני, בלתי מחייב והצעת מחיר בכתב, בטרם חיוב כספי. בנוסף, כל סכום שישולם בגין יעוץ זה ינוכה מסכום המשך הטיפול, אם חלילה יכשל הטיפול הזוגי.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן