גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

גירושין של אנשי צבא ומשטרה

אחוזי הגירושין של אנשי צבא ומשטרה, בעיקר סביב פרישתם לגמלאות, הם גבוהים, יחסית, ועולים מדי שנה. אורח החיים של המשרתים בכוחות הביטחון שונה מאורח חייהם של שכירים אחרים, ויש בו כדי לתרום רבות לתופעה זו.

המורכבות בגירושין של אנשי כוחות הביטחון מפי עו”ד אברהם עזריאלנט

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

השפעת הקריירה של אנשי ביטחון ומשטרה על הנישואין

אנשי כוחות הביטחון נאלצים, לא אחת, במסגרת שירותם, להיעדר מביתם למשך שעות ארוכות, ולעיתים למספר ימים או שבועות, כתוצאה מכך נטל גידול הילדים והטיפול בבית מוטל, בעיקר, על בן זוגו של המשרת בכוחות הביטחון.

זוגות נשואים, שאחד מהם, או שניהם, משרתים בכוחות הביטחון, נתקלים באתגרים לא פשוטים ובסיטואציות האופייניות רק למשרתים בכוחות הביטחון, כגון שינוי בתפקיד, קידום בסולם הדרגות, מעבר דירה במסגרת השירות, השתלמויות ממושכות וכד’.

לפעמים ניכרות השפעות של הסיכון היומיומי, או של חוויות קשות, על ההתנהלות בבית. אם לא די בכך, אנשי הצבא והמשטרה, המשרתים בתפקידים בכירים, ובעמדות פיקודיות אף “משמשים”, לא אחת, מטרה אטרקטיבית לבנות ובני המין השני, המבלים עמם שעות רבות במסגרת שירותם.

פרישה, פנסיה וגירושין

המכנה המשותף בין המשרתים בצבא או במשטרה ממשיך להתקיים גם לאחר פרישתם, בכל הנוגע לתנאי פרישתם, לזכויותיהם הסוציאליות, לאופן קבלת קצבת הפנסיה, וכן לזכויות של בני זוגם בפנסיה ובזכויות הנוספות.

התקופה הקשה בנישואים של אנשי צבא ומשטרה היא, בדרך כלל, בסמוך למועד הפרישה. לצד חששות רבים הכרוכים בהסתגלות לשגרה האזרחית, שינוי הסטאטוס וחיפוש אחר תעסוקה חדשה, רוכשים לפתע בני זוגם של המשרתים בכוחות הביטחון את היכולת הכלכלית לפרק את הנישואים, ותמריץ מסוים לעשות כן.

אנשי כוחות הביטחון פורשים לגמלאות בגיל מוקדם יחסית. בניגוד לרוב השכירים, שפורשים לפנסיה בגיל 67, אנשי כוחות הביטחון פורשים בסביבות גיל 45, בממוצע.

מצב זה גורם לקשיים משמעותיים בנישואיהם, שכן אורח החיים אליו הם ובני זוגם רגילים במשך שנים משתנה לחלוטין בעת הפרישה.

לאחר פרישתם מהצבא או מהמשטרה, חלקם שוהים בבית, ללא תעסוקה של ממש, ו”מפריעים” לבני או בנות זוגם בניהול שגרת הבית לה התרגלו במשך שנים ארוכות.

כתוצאה מכך נוצרים חיכוכים ועימותים רבים. חלק מגמלאי כוחות הביטחון מנסים לפתח באזרחות קריירה שנייה, אך לא זו בלבד שחלקם אינם מצליחים להגשים את עצמם כפי שקיוו, אלא שעבודתם החדשה, בדרך כלל, אינה נותנת להם את תחושת הסיפוק או את המעמד והכוח שזכו להם בעת שירותם בצבא או במשטרה. מצב זה גורם להם לתסכולים ולתחושת כישלון מסוימת, המשפיעים על יחסיהם עם בני ובנות זוגם.

לאחר פרישתם מהצבא או מהמשטרה מגלים הפורשים ובני זוגם אמיתות חדשות זה על זה. השהייה הממושכת בבית של גמלאי כוחות הביטחון עלולה להוביל למסקנה שהם ובני זוגם כלל לא מסתדרים, במצב בו הם נאלצים לבלות זמן רב ביחד. כמו כן, לעיתים, מתגלה כי בן זוגו של גמלאי כוחות הביטחון הסתיר ממנו הכנסה נוספת, העדפות מיניות מסוימות, רומן עם קולגה מהעבודה וכד’. גילויים אלו מביאים לעיתים להרהורי גירושין.

סכסוך גירושין של אנשי כוחות הביטחון ופנסיה

גירושין של אנשי כוחות הביטחון מורכבים יותר מגירושי שכירים אחרים. אחד מסלעי המחלוקת בסכסוך גירושין של אנשי כוחות הביטחון הוא בעניין קצבת הפנסיה.

בניגוד למרבית השכירים, אנשי כוחות הביטחון מקבלים עם פרישתם פנסיה תקציבית, אשר מקנה להם קצבה חודשית גבוהה מאד ובגיל צעיר יחסית.

יש בכך, לעיתים, משום זרז לרצון בני זוגם להתגרש, שכן באפשרותם לקבל מחצית מקצבת הפנסיה של גמלאי כוחות הביטחון, מבלי להמתין עד אשר יגיע בן זוגם, הגמלאי, לגיל 67. ישנם מקרים בהם בני הזוג “ממתינים” בסבלנות עם תביעתם לגירושין עד אשר בני זוגם המשרתים בכוחות הביטחון יפרשו לגמלאות, כדי ליהנות מחלקם בפנסיה שאמורה להתקבל.

דוגמא לניצול לרעה בגרושין של אנשי צבא

משה משרת בצבא במשך כ- 23 שנה. לקראת פרישתו, אשתו, רונית, ביקשה ממנו כי יהוון את זכויותיו הסוציאליות כדי שיוכלו לשפץ את ביתם. למרות שיחסיהם של משה ורונית מעורערים מזה זמן מה, קיווה משה כי הדברים ישתנו ולכן הסכים להוון את כל זכויותיו. לאחר שהסכים משה להיוון כספי הפנסיה שלו, קיבל תביעת גירושין מרונית ונאלץ לשלם לה מחצית מהסכום שהוון…

אחת העצות המועילות לאנשי כוחות הביטחון היא להימנע מהיוון הזכויות שנצברו במהלך שירותם, עת הם לקראת פרישה, שכן הסכמתם להיוון זכויותיהם עלולה להוביל להפסד מיידי של מחצית מהסכום לטובת בני זוגם.

נכסי קריירה של גמלאי ששירת בצבא או במשטרה

עניין נוסף השנוי במחלוקת במסגרת הליכי הגירושין של אנשי כוחות הביטחון, קשור לנכסי הקריירה שנצברו על ידי הגמלאי בעת שירותו בצבא או במשטרה.

במהלך השירות, רוכשים אנשי כוחות הביטחון כישורים ומיומנויות שונים, בין אם בהכשרות ובין אם במסגרת לימודים אקדמאיים. התפתחותם המקצועית בזמן שירותם מאפשרת להם לפתח קריירה חדשה באזרחות. התפתחות מקצועית זו מוגדרת כנכס קריירה, אשר ניתן לאיזון במסגרת הגירושין, ככל נכס אחר של בני הזוג.

לאחר הפרישה לגמלאות, עשוי גמלאי כוחות הביטחון למצוא עבודה חדשה, ובמסגרת תיאום המס בין עבודתו החדשה לקצבת הפנסיה, הוא עלול לשלם מס הכנסה מעבר לנדרש, שכן, בפועל, חלק מקצבתו מועברת לבן או בת זוגו.

תומר, קצין מצטיין, פרש מהצבא בדרגת סגן אלוף, בהיותו בן 44. במשך שנתיים הוא ישב בבית, שכן הוא לא מצא עבודה שתגרום לו לסיפוק ולאתגר.

במהלך תקופה זו הוא “בילה” בבית עם אשתו, חגית, שעות ארוכות, שכן חגית הינה גננת, ולכן היא חוזרת לבית מעבודתה בשעות הצהרים. התסכול שהצטבר אצל תומר בשנתיים אלו, לצד הזמן הפנוי (מדי) שהיה לו עם חגית, הובילו לריבים חוזרים ונשנים, עד אשר חגית החליטה כי ברצונה להתגרש ממנו.

חגית טענה בבית המשפט כי היא במשך שנים היא תמכה בתומר כדי שיגשים את עצמו בשירותו הצבאי, בעוד שהיא ויתרה על קריירה בתחום המחשבים, עליה חלמה, תוך שהיא דאגה להיות בבית במשך מרבית היום כדי לטפל בילדיהם ולדאוג לבית. לפיכך, חגית טענה כי מגיעה לה מחצית מהפנסיה של תומר שהוא צבר במשך שנות נישואיהם.

בנוסף, חגית טענה כי לאור גילו הצעיר של תומר הוא צפוי לפתח קריירה נוספת, בהתאם לכישורים ולהשכלה שרכש במהלך שירותו הצבאי, עת הוא היה נשוי לה.

כיוון שמדובר בנכסי קריירה, היא זכאית לקבל מחצית מנכסים אלו. היא פנתה לעורכי דין המתמחים בגירושין של אנשי כוחות הביטחון ולאחר הליך משפטי, אשר תוכנן בקפידה, היא אכן קיבלה מחצית מקצבת הפנסיה, מחצית מהרכוש וכן תשלום חודשי בגין הפרשי ההשתכרות שבינה לבין תומר, לאחר שהוכח כי תמיכתה לאורך שנים אפשרה לתומר להגיע להישגיו וכישוריו.

נועם, שהיה קצין בכיר במשטרת תל אביב, פרש לגמלאות בגיל 47. אשתו, יעל, שניהלה רומן במשך שנה וחצי המתינה עד לפרישתו כדי שתוכל לפתוח בהליכי גירושין.

“לרוע מזלה”, נועם חשד כי יעל מנהלת רומן והצליח להשיג הוכחות מהימנות לכך שהיא בוגדת בו עם הבוס במשרד רואי החשבון בו היא עובדת. נועם פנה לעורכי דין הבקיאים בגירושין של אנשי צבא ומשטרה, והגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני.

בבית הדין הרבני הוכח כי יעל בגדה בנועם. משכך, תבע נועם כי חלוקת הרכוש תהיה לא שוויונית, כך שנועם יקבל 70% מהרכוש. למרות שלדרישה זו אין תשתית חוקית, יעל הבינה כי היא עלולה להפסיד כסף רב במשפטים ממושכים ובעיקר חששה כי אהבת חייה החדשה, הבוס ממקום עבודתה, לא יחכה לה שנים ארוכות.

משכך, הציעה יעל לנועם כי כל אחד מהם יקבל מחצית מהרכוש, ונועם יישאר עם זכויותיו הסוציאליות ונכסי הקריירה שצבר. נועם הסכים, כמובן, לחתום על הסכם בהתאם להצעה זו, ויעל אף הודתה לו על כך…

כפי שנישואיהם של אנשי כוחות הביטחון הינם ייחודים, כך גם גירושיהן. ברי כי במסגרת היערכות לגירושין, יש לנתח היטב את כל הזכויות להן זכאים אנשי כוחות הביטחון או בני זוגם ולבצע איזון, ההולם את האינטרסים של הצד המיוצג.

המורכבות של גירושין מסוג זה מחייבת תכנון אסטרטגי רב משתנים של הליך הגירושין, אשר יוביל לתוצאות הרצויות.

למיצוי זכויותיך רצוי להיוועץ עם עורכי הדין בעלי ניסיון בגירושין של אנשי כוחות הביטחון, המודעים למאפיינים הייחודיים של גירושין אלו ולהשלכות של המחלוקות העיקריות כגון: פנסיה תקציבית, נכסי קריירה, גילויים עובדתיים חדשים הנוגעים למי מבני הזוג ועוד. ברי שבחירת עורכי הדין מומחים בנושאים אלו תשפיע במידה ניכרת על התוצאה הרצויה לך.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן