גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

להתגרש בתבונה: איך מתחילים הליכי גירושין?

מרגע שאתם שוקלים להתגרש שכרו, מוקדם ככל שניתן, את עורכי הדין הטובים ביותר שאתם יכולים לאפשר לעצמכם, וזאת מכמה טעמים עיקריים:

  1. קביעה מהירה של האסטרטגיה הכללית, המטרות הנכונות, “תוכנית העבודה” וביצוע פעולות הכנה נבונות, הם אלו שיכריעו, בסופו של יום, את תוצאת מאבק הגירושין. ככל שתקדימו את בן הזוג בעניין, תהיה לכם השפעה רבה יותר על נקיטת הצעדים והדרך בה יתנהלו הדברים (ראה מאמר "גירושין כמבחן – ההכנות לגירושין").
  2. "מרוץ הסמכויות” הקיים בין בתי הדין הרבניים ובתי המשפט לענייני משפחה מכתיב פעולה מהירה מצדכם. יש לבחון נסיבותיו של כל מקרה בהקדם האפשרי ולהחליט באיזו ערכאה קיים סיכוי טוב יותר להשיג את מטרותיך.
  3. נשיאה בהוצאות שכר הטרחה – כל עוד הסכסוך המשפטי טרם פרץ ובני הזוג אינם פרודים קופתם משותפת ולכן תשלום שכר טרחה לעורך דין על ידי אחד הצדדים יוצר מצב לפיו בן זוגו מממן את מחציתו.
  4. עורך דין יוכל לסייע לכם לגבש את ההחלטות החשובות בחייכם – האם בכלל להתגרש, מה לבדוק, אילו הכנות לעשות, כיצד להתנהל מול בני זוגכם, כיצד להבטיח את עתיד הילדים וכו'.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

גירושין ללא עורך דין

אפשרי, אבל לא מומלץ. כל פעולה משפטית ניתנת לביצוע על ידי צד המעורב בסכסוך, או על ידי עורך דינו. כיוון שהידע והכלים המשפטיים העומדים לרשותכם אינם רבים, וכל טעות עלולה לחרוץ את גורלכם לשנים רבות, מומלץ שלכל הפחות תיוועצו, לפני נקיטת כל פעולה, בעורך דין בעל בקיאות בתכנון אסטרטגיית גירושין, ויישום הליכי טרום גירושין, על מנת שיתכנן עבורכם את הכיוון הכללי של הטיפול בנושא (ראה מאמר: "אסטרטגיה – טקטיקה של גירושין מוצלחים").

חני ויוסף הגיעו להחלטה משותפת להתגרש. יוסף לא טרח כלל להיוועץ בעורך דין, תוך שהוא נעזר ב”חכמתו” ובידע שרכש מכמה מכרים שהתגרשו לאחרונה. חני נועצה בעורך דין ממולח, תוך שהיא מסתירה עובדה זו מיוסף. בין הצדדים נחתם הסכם גירושין לפיו, יוסף ויתר על דירת המגורים המשותפת שלהם, והעבירה לבעלות חני, תמורת התחייבותה שלא לתבוע מיוסף מזונות עבור שלושת ילדיהם. חצי שנה לאחר שהושלמו הליכי הגט והדירה הועברה בטאבו על שם חני, הופתע יוסף לקבל תביעת מזונות אשר הוגשה על ידי ילדיו באמצעות חני. יוסף מצא עצמו משלם 6,000 ש”ח מזונות בחודש, וללא חלקו בדירת המגורים. הויתור של חני על מזונות היה טקטי בלבד, שכן עורך דינה הסביר לה שהסכמה בין ההורים לאי תשלום מזונות, אינה כובלת את ידי הילדים לתבוע את יוסף בגין מזונותיהם (שום הסכמה בין ההורים אינה מחייבת את הילדים, אשר אינם צד להסכמה זו). יעוץ משפטי היה מונע מיוסף הסתבכות אומללה זו. אם ידכם אינה משגת לשכור עורכי דין פרטיים המתמחים בנושא, כדאי שתבחנו את זכאותכם לקבל סיוע משפטי, ללא תשלום, מטעם המדינה במסגרת לשכות הסיוע המשפטי. שפרטיהן כדלהלן:

במחוז ירושלים: רחוב הסורג 1, בית מצפה, ירושלים, מיקוד 97017 02-6211333

במחוז תל אביב והמרכז: רחוב הנרייטה סולד 4, תל אביב 03-6932777

במחוז חיפה: שד’ פל ים 15א’, קומה 11, חיפה 04-8633666

במחוז צפון: רחוב תיאופיק זיאד 3047, בניין ופא סנטר, קומה 5, נצרת 04-6459444

במחוז באר – שבע: שדרות שז”ר 33, בית נועם, קומה 1, באר – שבע, טל’ 08-6404526

אבל אם אנחנו מסכימים על הכל, בשביל מה צריך עורך דין?

טעות רווחת בין בני זוג היא ההנחה שבית המשפט או בית הדין הרבני “יעשה לצדדים את העבודה”, וינסח עבורם הסכם. במרבית המקרים, נדרשים בני הזוג להגיש הסכם כתוב לאישורו של בית המשפט. גם אם קיימת הסכמה בין בני הזוג, חשוב שהיא תנוסח בהתאם לכללים המשפטיים המקובלים ותכלול את ההוראות המשפטיות המחייבות. אם אינכם בקיאים בכללים אלו, כדאי שלא תפעלו בשיטת “עשה זאת בעצמך”. עורך דין מיומן יוכל גם להעלות נושאים ומצבים עליהם לא חשבתם בעצמכם, ובכך לחסוך לכם אי הבנות וסכסוכים עתידיים.

מתי בכל זאת לא צריך עורך דין

קיימים שלושה סוגי מקרים עיקריים בהם הכדאיות הכלכלית לשכור שירותיו של עורך דין מוטלת בספק:

  1. במקרים בהם מוסכם על הצדדים להתגרש, לצדדים אין כמעט רכוש ואין ילדים קטינים.
  2. כאשר ההישג הכלכלי אליו ניתן להגיע באמצעות עורך דין נמוך מגובה שכר טרחת עורך הדין.
  3. כאשר הצדדים חתומים על הסכם שלום בית הכולל הסכם גירושין, הסכם ממון, או על כל הסכם אחר המסדיר את כל הנושאים ביניהם, וההסכם מקובל על שני הצדדים ככתבו וכלשונו.

פעולות נוספות שיש לעשות מיד עם ההחלטה להתגרש

בנושאי גירושין חל, במרבית המקרים, הכלל לפיו “מהכספים תיפתח הרעה”. מדהים לגלות איך אנשים ישרים, שמעולם לא הסתבכו בעבירה, מרוקנים חשבונות בנק, מעבירים כספים לחו”ל, רושמים נכסים על שם קרובים, “מפסידים מיליונים בקזינו”, רוקמים קנוניות עם ספקים ושותפים עסקיים, ומבצעים מהלכים פליליים מתוחכמים המוגדרים בספר החוקים כגניבה, מרמה, הפרת אמונים וכיו”ב. הכלל הוא, כאמור לעיל, שכדאי לכם להתייעץ עם עורך דין מוקדם ככל האפשר. אם נבצר מכם לעשות כן מסיבה כלשהי, כדאי לכם לבצע בחשאי את הפעולות הבאות:

  1. איסוף מידע
    ריכוז של תלושי השכר של שניכם, תדפיסי בנק, הסכמי רכישה, מסמכי בעלות על נכסים, רשיונות רכב, דפי פירוט של כרטיסי אשראי, מסמכים המעידים על זיקה לרכוש או לזכויות, חשבונות המרמזים על רמת חיים וכל מסמך אחר בעל השלכה כספית.
  2. איסוף מודיעין
    אם מקנן בלבכם חשד, שמא לבן זוגכם כספים או נכסים שאינם ידועים לכם, או שהוא הוציא הוצאות חריגות שאינן למטרה משותפת, כדאי לכם לבדוק בצורה סמויה כמובן, האם יש לחשדכם בסיס. הבדיקה יכולה להיעשות על ידכם בשיחות “מתחכמות” עם בן הזוג, קרובים או עמיתים עסקיים, או בעזרת סיוע מקצועי. יש לקחת בחשבון שאם בן זוגכם יחשוף את פעולותיכם, ספק אם תוכלו להמשיך בבדיקה.
  3. איסוף ראיות ותיעוד
    באמצעות הקלטת בן זוגכם בחשאי, או באמצעות ניהול יומן מפורט, תוכלו ליצור תיעוד שיסייע לכם להוכיח דברים שידרשו בעת מאבק הגירושין- החל מהנצחת אלימות, הודאה ברומן אסור, הברחת נכסים, הכנסות “בשחור”, בעלות בנכסים הרשומים על שם אחרים וכיו”ב. לא פעם מכשיר הקלטה, שמחירו פחות מ- 400 ש”ח, הביא לרווח של מאות אלפי שקלים (חשוב שתקפידו על מכשיר נכון עם VOR או VAS, מיקרופון מעולה עם רגישות משתנה וסרט הקלטה של 150 דקות לפחות, המתאים למשימה). כמה מעורכי הדין המתמחים בנושא ישמחו להשאיל לכם ציוד מתאים כנגד פיקדון. חשוב לדעת, כי לפי החוק הנכם רשאים להקליט שיחה, רק אם אתם משתתפים בה או אם היא נעשית “ברשות הציבור” כמשמעה בחוק. בכל מקרה של ספק רצוי שתקבלו יעוץ מקצועי.יש לשים לב, כי קיימת עדיפות משמעותית בערכאות השיפוטיות לקבל ראיות שהוקלטו ע”י מכשיר הקלטה המופעל באמצעות סרט הקלטה. שימוש במכשירים דיגיטליים למיניהם, המפתים למראית עין (כגון: מכשיר הקלטה בצורת “עט”), עלול להוביל לאי קבלת הראיות מחשש לזיופןבכל מקרה, בטרם תיגשו למשימה, שננו את אמרת חז”ל לפיה, “אין הברכה שורה אלא בדברים הסמויים מן העין”, והכינו עצמכם לאפשרות שאתם עלולים להיתפס על ידי בן הזוג. אם תוך כדי איסוף המידע תגלו שבן זוגכם מבצע פעולות, או הכנה לפעולות של הברחת נכסים, הימלטות מהארץ- עם או בלי הילדים, העברות כספים, נטילת התחייבויות בלתי סבירות וכיו”ב, תאלצו כמובן לפעול מיידית להשגת סעד זמני שימנע זאת ממנו. אנו ממליצים בפניכם, חד משמעית, לא לנקוט בשום סעד זמני, לפני שתכננתם את המערכה כולה, שכן סעד זמני לא שקול, או נתונים שימסרו במסגרת סעד זמני, עלולים להכשיל את המערכה כולה. פעמים רבות, הניצחון בסעד הזמני מתגלה כ”ניצחון פירוס” והצד “המנצח”, יהיה בסופו של דבר, המפסיד הגדול של הליכי הגירושין.

לסיכום, התייעצות עם עורך דין גירושין מתאים, בשלב מקדמי זה, עשויה לחסוך לך סבל רב, לבטים קשים, הפסד של כספים ורכוש, הרעת הקשר עם הילדים, וחלילה הסתבכות אישית ו/או פלילית.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן