גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

גילית שמעלימים או מסתירים ממך רכוש וכספים?

הסערה הרגשית הכרוכה בהליכי גירושין מגבירה את חוסר שיקול הדעת וגוררת אנשים למצבים קיצוניים, שאינם בטובתם. היערכות מוקדמת נכונה, וייעוץ משפטי – כלכלי של עורכי דין המתמחים בגירושין, ובמיוחד בגירושין של אנשי עסקים, עשויה להביא לתוצאות הרצויות, ואף לטובות מהן, מבלי להסתבך בפלילים ומבלי לייצר סיכונים מיותרים.

ישנם מקרים בהם צד הביא עמו לחיי הנישואים רכוש וממון, בעוד שהצ'ד השני לא הביא עמו דבר ואף לא עושה כמעט דבר להגדלת הרכוש המשותף בזמן הנישואים. במקרים קיצוניים יותר קיים צד שאחראי להכנסות ודואג להזרים כספים לצורכי הבית והמשפחה, ואילו הצד השני “דואג” רק לבזבז את הכספים הללו, מבלי להתחשב במצב הכלכלי.

במצבים כאלו, סביר כי הצד בעל הממון יחשוב כי אם הצד השני לא התעניין במהלך שנות נישואיהם במצבם הכלכלי, ראוי שימשיך לא להתעניין במצב הכלכלי גם בעת הגירושים. לפיכך, ברור כי צד אשר ירצה להיפרד מבלי להפסיד את הונו, שחסך בעמל רב, ירגיש כי שמירה על הממון הרב שצבר, באמצעות מהלכים מתוכננים ומחושבים, תהיה בבחינת צדק פואטי.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

מה עושים אם צד הצליח להעלים כספים?

כאשר החל הליך הגירושים, יהיה קשה מאד להוכיח כי הצד שמחזיק בנכסים או בכספים אשר אינם בידיעת הצד השני. הדבר קשה פי כמה כאשר מדובר בצד שסבל מאלימות כלכלית ומשכך הוא איננו יודע מה היו סכומי הכסף בחשבונות, מהם החסכונות, כמה משתכר הצד המפרנס ומהן זכויותיו ממקום עבודתו. לפעמים, הפתרון לכך הוא חוקר פרטי שינסה לאתר את הרכוש והכספים המצויים ברשות צד זה. אם המעלים הוא די מתוחכם, אזי גם חוקר פרטי לא יכול לעזור בדיעבד.

ניתן למזער את נזקי העלמת הרכוש על ידי פעולות העשויות לשפוך מעט אור על המצב הכלכלי, כגון הקלטות חוקיות, בהן הצד בעל הממון ו/או קרובי משפחה, רואה חשבון, בנקאי או כל גורם רלוונטי אחר עלול “לפלוט” מידע בדבר כספים משותפים, חשבונות בנק סמויים, העברות כספים לאחרים וכד’. בנוסף, חרף העובדה כי הצד בעל הממון הסתיר מסמכים הקשורים לעניינים הכלכליים, על הצד השני לחפש מסמכים בבית ולדלות כל פיסת מידע אשר תאפשר לחשוף כי הוסתר רכוש או כספים. הבהרה: יתכן כי יועלמו כל מסמכי חשבונות הבנק שלו, אולם חשבון המים או החשמל יוכחו כי הם שולמו בהוראת קבע מחשבון שאינו ידוע …

בכל מקרה, יש להגיש לבית המשפט, בדחיפות וביעילות, בקשות לצווים רחבים לגילוי מסמכים מהם יהיה ניתן ללמוד על היקף הכספים הקיימים או על העלמות, העברות הברחות ושאר מרעין בישין…

דוגמא אחת, מני רבות, להתנהלות לא נכונה בכל הקשור להעלמת כספים במהלך הליך גירושין, מתוארת בסיפור הבא -נכסי הקריירה של מנהלים

משה הקים עסק לחומרי בניין, אשר נרשם כחברה בע”מ. הוא ניפק לעצמו תלוש שכר חודשי על סך 8,000 ₪. הוא לא דיווח למס הכנסה ולמע”מ על חלק ניכר מהכנסותיו. בפועל, הוא הרוויח עוד כ- 30,000 – 18,000₪ בחודש, אותם חסך באדיקות רבה.

משה, היה נשוי לחנה במשך כ- 15 שנה. הוא נהג לשמור את חסכונותיו בארון חדר השינה, מאחורי הסדינים, בכספת שקשה היה להבחין בקיומה. כתוצאה מכך חסכו בני הזוג במשך השנים כ- 2,400,000 ₪. חנה ידעה כיצד מתנהל משה בעסק, ובהיותה שותפה להתנהלות זו, היא נהנתה מרמת חיים סבירה לאורך שנות הנישואין. מאידך, הם לא יכלו לרכוש דירה, או רכוש אחר, שכן הם לא היו יכולים להסביר את מקור הכסף…

ערב אחד, הגיע משה לביתו בשעה מאוחרת מהרגיל. אשתו חנה שחשדה כי מתרחש משהו מאחורי גבה, בדקה את הנייד שלו, וגילתה לתדהמתה התכתבויות רומנטיות ומיניות של משה עם ליאת – לכאורה “חברתה הטובה ביותר”…

חנה ההמומה צעקה על משה שהוא ישלם על כך, ויצטער על היום שבגד בה. משה פנה לעורך דין המתמחה בגירושין ובעיקר בגירושין במגזר העסקי והבין ממנו כי עליו לדווח על כל הכנסותיו, להיזהר מלשוחח עם “זרים” על עסקו, שמא אשתו שלחה חוקר פרטי או מדובב ולהוריד פרופיל בענייניו הרומנטיים. משה אכן לא דיבר עם איש על התנהלותו בעסק, החל לרשום כל הכנסה, כולל הכנסות של שקלים בודדים וביטל את המינוי ללאב-מי.

ביקורת שלטונות המס, שהופיעו לבדיקת פתע בעקבות “הלשנת” האישה, הוכיחה כי העסק מתנהל למופת. כמו כן, משה עשה מהלך משל עצמו, עת חרף הייעוץ המשפטי שקיבל, דאג “לנקות” את הכספת שבארון חדר השינה מכספים מיותרים. החיסכון הצטמק אפוא מ-2,400,000 ₪ ל- 2,400 ₪ בלבד.

חנה הגישה תביעה למזונות עבור שני הקטינים בסך 6,000 ₪ לחודש. כן תבעה 1,200,000 ₪, בגין חלקה בחיסכון המשותף. משום שחנה לא קיבלה ייעוץ מעורכי דין המתמחים בגירושין של אנשי עסקים, היא לא ידעה כיצד לאסוף את הראיות הנכונות להוכחת שיעור ההכנסות האמיתיות, רמת החיים שקיימו הצדדים וגובה כספי החיסכון.

בדיון ההוכחות, שהתקיים בבית המשפט לענייני משפחה, הראו הדו”חות הכספיים של החברה, ובמיוחד תוצאות ביקורת שלטונות המס, כי אין פגם בהתנהלותה וכי הדיווח לשלטונות המס הוכח כאמין ביותר. חנה לא הצליחה להוכיח שמשה מרוויח שכר גבוה, או שרמת חייהם הייתה גבוהה ובעיקר לא הצליחה להוכיח שהחיסכון בסך 2,400,000 ₪ היה קיים בכלל… נהפוך הוא, העובדה כי לא הוכחה העלמת מס גררה את המסקנה כי חיסכון בסכומים כאלו הוא ממש בלתי אפשרי!

בית המשפט נאלץ לפסוק לילדיה של חנה דמי מזונות מינימאליים בסך 2,500 ₪ וכן 1,200 ₪ על חשבון החיסכון המשותף… את מה שנגרע מהחיסכון של הצדדים הייתה חנה מחפשת עד היום, אלמלא פנתה בהמשך לעורך הדין הנכון…

סיפור פשטני זה מדגים כיצד שילוב של ייעוץ משפטי כלכלי, ופעולות פליליות שנקט משה, על דעת עצמו, הביאו למצב בו איבדה האישה את מרבית רכושה ואת היכולת לקיים את ילדיה בכבוד. לו היה משה מנהל עסק ללא העלמות מס, היה ניתן באמצעים חשבונאיים לגיטימיים להגיע לתוצאה דומה, למשל על ידי הקצאת עתודות כנגד הסיכונים הממשיים מולם ניצב העסק, הפחתות שונות ופעולות דומות התלויות באופי העסק. ידע מסוג זה, בעת הגירושין, היה יכול לפתור גם את בעייתה של חנה – הכיצד?

יודעי דבר מספרים כי בצר לה פנתה חנה לעורך דין עוד יותר מומחה בגירושין של בעלי עסקים, שהאיר את עיניה כי ניתן לקבל, במסגרת בקשה להגדלת מזונות, את נתוני העסק של משה, וכך להראות לבית המשפט את ההבדל בין דרך פעולתו בעבר לבין דרך פעולתו בתקופה שקדמה לגירושין. הבדלים אלו אפשרו למומחה מטעמה של רחל לחשב את סכומי ה”שחור” המדויקים, וכך להוכיח את ה”תרגיל” שמשה הפעיל כנגדה הן במישור הרכושי והן ביחס למזונות הילדים (רמז למביני דבר בלבד: הוא הציע למומחה לנתח את מבנה עץ המוצר בין שתי התקופות). משנחשפה ערוותו, העדיף משה להסתדר עם חנה, בנדיבות רבה מאד, ובלבד שהנתונים לא ימסרו לגורמים לא רצויים…

פעמים רבות תכנון מקדים וחשיבה אסטרטגית נכונה, בטרם תחילת הליכי הגירושין, עשויים להביא לבן או בת הזוג המעוניינים להתגרש את התוצאה הרצויה מבחינתם, מבלי שיסתבכו בפעולות פליליות, כפי שקרה במקרה זה, שכן לא אחת ניתן להתאים את הפעילות העסקית, באורח חוקי ולגיטימי, כדי להגן על העסק מתעתועי המתגרשים הבלתי אחראיים, ולא אחת ניתן לשחזר את ההעלמות.

העלמת רכוש וכספים בטרם החל הליך גירושין -

במקרים חמורים יותר, הצד בעל הממון או המפרנס, עלול לנצל את חוסר ידיעת הצד השני, על מנת להעלים מידיעתו אודות רכוש וכספים שנצברו במהלך הנישואין, בטרם יחלו הליכי גירושין. בן הזוג יכול לבצע הכנות רבות בטרם הצד השני יחשוד כי הוא מעוניין להתגרש (ראה מאמר "גירושין כמבחן – ההכנות לגירושין"). הכנות אלו יכולות לעיתים להמשך שנים.

לעיתים פעולות שנעשות כאשר צד נרדם בשמירה, על פי דין, חורצות את גורלו של הליך הגירושין כולו, שכן קשה לשחזר ראיות שעברו מן העולם… תעתועים אלו מלווים לרוב במצגי שווא בנושאים עובדתיים ומשפטיים. תעתועים נדושים אלו נושאים פרי רק אם הצד המתגונן מתעלם מהם! כדי לשמור על זכויותיך ונכסיך,  עליך לנסות להגיע, בהקדם, להליכי גילוי מסמכים מקיפים,  באמצעות צווים מתאימים של ערכאה המשפטית, וכן לנקוט פעולות מתוחכמות, לבר משפטיות, כדי לשמור על זכויותיך…

נושא זה מורכב ביותר, ולכן אם עולה בליבך חשד לביצוע פעולות לא כשרות של בן זוגך או שאינך יודע במדוייק אודות עיסוקיו, הכנסותיו והרכוש המשותף, ראוי להתייעץ בהקדם עם עורך דין גירושין מומחה,   עוד בטרם נקיטת פעולה כלשהי.

עליך להבין כבר בשלב זה כי בית המשפט פוסק על פי הוכחות, ולא על פי טענות, גם אם מדובר בטענות שיש בהן אמת אך הטוען אותן אינו מסוגל להוכיחן. מטעם זה רצוי לאסוף את הראיות התומכות בגרסתך מבעוד מועד, ולנסות, בדרכים יצירתיות, לקושש גם ראיות שהצד השני מנסה להסתיר ממך, או כלל לא חושב עליהן…

בסופו של יום רק תכנון משפטי, עסקי וכלכלי בצד סיוע של עורכי דין לענייני גירושין ועסקים כאחד יביאו אותך למצב בו יעמדו לרשותך כלים המשפיעים על נפח המשאבים הכלכליים של המשפחה, ומכאן על דרך חלוקת הרכוש, המזונות וכל עניין אחר הנגזר מהיכולות הכלכליות של המשפחה.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן