גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

הכנות לגירושין של מנהלים, אנשי הייטק, יזמים, בעלי מקצועות חופשיים ובני זוגם

לא אחת, בני זוג חשים כי נישואיהם קרובים לפירוק. לעיתים תחושה זו מתממשת מיד, לא אחת היא מתממשת תוך מספר חודשים, ולעיתים לעולם לא. ההחלטה להיפרד אינה פשוטה. בנוסף לשיקולים רגשיים, היא טומנת בחובה גם שיקולים אישיים, משפחתיים וכלכליים, שישליכו על עתידכם ועל עתיד ילדיכם. מרבית האנשים סבורים כי עליהם לפנות לעורך דין גירושין רק לאחר שגמלה בליבם, או בלב בן זוגם, ההחלטה סופית להתגרש. זו טעות רבתי, שעלולה לעלות לכם ביוקר. אם אתם מנהלים, אנשי הייטק, יזמים, בעלי מקצועות חופשיים, בעלי עסק, בעלי רכוש משמעותי ודומיהם, אתם חייבים להיערך מראש ולעשות הכנות רבות, גם אם טרם החלטתם על גירושין. ההכנות לקראת גירושין נועדו להבטיח שגם אם תסתבכו בעתיד בהליך גירושין, תגיעו אליו באופן מיטבי, כשידכם על העליונה.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

קיימים סממנים רבים לאי יציבות הנישואין, המצביעים על הצורך בהכנות מקדימות. דוגמאות לסממני גירושין הם: בגידה (ראה מאמר "בגדו בך? אתם בוגדים? איך מגלים? מה עושים?"), הברחת כספים אל מחוץ לנישואין (בגידה כלכלית), הסתת הילדים נגדך, העלאת ההוצאות המשפחתיות, או “הידוק החגורה הכלכלית”, העלמת מידע כלכלי או משפחתי, שקרים והצגת מידע כוזב, התקרבות לדתות, לכתות ולקבוצות חברתיות חריגות, או התרחקות מהן, שינויים בהתנהלות המינית ביניכם, התפרצויות זעם על שאלות כלכליות, משפחתיות ואישיות, התנהגות אגרסיבית ועוד. אחד, או יותר, מסממנים אלו מרמזים על גירושין קרובים. יש עוד עשרות סימנים שמשתנים מזוג לזוג. ככלל, כל שינוי משמעותי בהתנהלות בן הזוג היא בסיס לחשד, ומהווה מבחינתך סיבה טובה לבחינת הנושא. בסופו של יום המצפן הטוב ביותר, שיוכל להזהיר אותך מפני גירושין קרבים, הוא דווקא “תחושת הבטן” שלך, המבוססת על היכרותך עם בן הזוג. 

כאשר סממני הגירושין נחשפים, נפגעת יכולתך לקבל מידע, להשיג הצהרות, להתקרב לילדים ולאסוף מסמכים וראיות. אם הצד השני מבין שפניכם לגירושין, קרוב לוודאי שרוב המידע והמסמכים שתוכלו לאסוף יהיו לא רלוונטיים, או כאלו שנועדו להכשיל אתכם. אם הצד השני כבר הקדים אתכם בהכנות לגירושין, התייעץ עם עורך דין גירושין ובנה תכנית אסטרטגית סדורה, ברור שיעמדו בפניכם מכשולים נוספים בדרככם להשגת מידע, או להשפיע על המידע שייחשף ביחס אליכם.

גירושין של אנשים, שיש להם הרבה מה להפסיד כתוצאה מהגירושין, הוא הליך רציונלי מורכב, עם עשרות משתנים רלוונטיים, הטומן בחובו גם אמוציות רבות. כדי לסיימו באופן מיטבי, הן מבחינתך והן מבחינת ילדיך ובן הזוג, יש לנהלו במיומנות ומומחיות רבה, ברגישות מתוך בקיאות בהליך, בחוק ובנתונים הרלוונטיים, לאחר יישום פעולות מקדימות רבות ותכנון האסטרטגיה המתאימה לכם. התנהלות פזיזה בתכנון הליך גירושין צפוי, ללא יישום המומחיות והמיומנות הנדרשת, עלולה לגרום לכם נזק רב. 

אם אתם אנשי הייטק, בעלי עסק או שותפים בעסק, מנהלים בכירים, עצמאיים, בעלי מקצוע חופשי, או בני זוגם, קרוב לוודאי כי ההכנות הנדרשות לגירושין שלכם תהיינה מורכבות, ממושכות, ודורשות מיומנות וידע יותר משמעותיים. הגירושין שלכם מחייבים תכנון יותר מעמיק, יצירתי ומקיף מתכנון גירושין רגילים, בעיקר בשל הרב-גוניות של עולמות ההייטק, העסקים והתפקידים הבכירים, ובשל האלמנטים הרבים המעורבים בהם, כגון היקף וסוגי הרכוש והזכויות, האופי הווירטואלי של חלק מהנכסים, השינויים התדירים החלים בנתונים, חוסר היציבות בתעסוקה ו/או בענף ועוד.

בגירושין רבים קיים צד “חזק”, שהוא בעל הממון וכושר ההשתכרות הגבוה, בעל הנכסים הממשיים או הווירטואליים ו/או השולט בהם ועוד. צד זה יבקש לאזן בצורה יצירתית, או להמציא מחדש דרך התבוננות שונה על הרכוש והממון שנצברו בנישואין, ובמקביל לצמצם את התחייבויותיו בנושא מזונות הילדים. לפרקים, נדרשות הכנות שתכליתן למנוע מהצד השני להציג תמונת מצב מוגזמת ומעוותת של ערך הנכסים או כושר ההשתכרות או לגייס את הילדים לטובתו.

ההכנות העיקריות הנדרשות בשלבים המוקדמים מתחלקות לשלוש תקופות: ישנן הכנות שרלוונטיות בשלב המוקדם מאוד, בו מתעורר הספק ביציבות הנישואין. הכנות אחדות רלוונטיות כאשר מסתמן כיוון ברור לגירושין. הכנות נוספות נדרשות ממש ערב פתיחת הליכי הגירושין, ובטרם נודעו כוונותיך לצד השני. יש לבחון כל מקרה גירושין לגופו, תוך התחשבות בנתונים הרלוונטיים למקרה שלכם ולמטרות המשפחתיות, האישיות והכלכליות שברצונכם להשיג.

הכנות לגירושין כאשר מתעורר הספק הראשון בעתיד הנישואין

  1. צבירת מידע – גם אם לא השלמתם עם הרצון להיפרד או להתגרש (ראה מאמר "האם כדאי לך להתגרש?"), חובה עליכם לצבור ידע וראיות בשלב המקדמי, שכן לא תוכלו לעשות זאת באותה קלות בהמשך. ככל שתבחנו מחדש לעומק את התנהלות התא המשפחתי, את תכנוניו של בן זוגך, את יכולתו הכלכלית, את ההכנות שהוא מבצע לגירושין ועוד, כך יהיה לך ולעורך הדין שלך יכולת טובה יותר לבנות אסטרטגית גירושין מנצחת. 

לרוב, קיימים בבית מסמכים שילמדו אתכם רבות על המציאות הכלכלית העדכנית, ויוכלו לעזור לכם בהמשך ההכנות לגירושין. דוגמאות למסמכים מסוג זה הם נסחי טאבו, חו”ד שמאי, חשבוניות וקבלות, תדפיסי חשבונות בנק, פירוט חובות, הסכמים שונים, תלושי שכר, דוחות חברה, פירוט כרטיסי אשראי, מסמכים רפואיים רלוונטיים, מסמכים משפטיים, מסמכים מחברות הביטוח, כתובה וכדומה.

קיימים מקרים קיצוניים בהם בן הזוג עלול להימלט מן הארץ, לחטוף את הילדים לארץ אחרת, לנסות לאיין את הגירושין או להשמיד מסמכים וראיות הפוגעים בו אישית וכלכלית. במקרים אלו מידע מוקדם וראיות מוצקות, מבעוד יום, חשובים כדי לסכל מהלכים שיהיה קשה מאוד לתקנם בשלב מאוחר יותר (ראה מאמר "סעדים זמניים").

כאשר מדובר במנהלים, אנשי הייטק, יזמים, עצמאיים, בעלי מקצועות חופשיים, בעלי רכוש משמעותי או בני זוגם, קיימת חשיבות רבה יותר לאיסוף מוקדם של מידע ומסמכים, שכן הפן הכלכלי בגירושין אלו מורכב יותר, ומצריך ראיות רבות יותר ותכנון מעמיק יותר.

  1. התייעצות עם עורך דין – אם אינכם בטוחים שבן זוגכם הוא זה שאכן יזדקן לצדכם, חיוני שתתייעצו עם עורך דין, המתמחה בענייני גירושין מורכבים. פנייה לעורך דין בשלב זה, תאפשר לכם לקבל מידע על האופציות העומדות בפניכם, לקבל מידע על ההליך המשפטי ועל הסיכויים שלכם להשיג את מטרותיכם מהגירושין. כך תוכלו לעצב אסטרטגית ביניים, שתייצג את האינטרסים שלכם. ההתייעצות עשויה אף להועיל לכם לגבי החלטותיכם בעניין התפתחות היחסים ביניכם. עורך דין מיומן יבדוק את כלל הנסיבות והמסמכים שבידיכם ויוודא כי בן זוגכם אינו מנסה לפעול מאחורי גבכם. הוא ידע גם להאיר את עיניכם בנוגע לבדיקות, פעולות והכנות שעליכם לבצע כדי להגיע להליך הגירושין באופן מיטבי. מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בגירושין מורכבים של מנהלים, אנשי הייטק, יזמים, עצמאיים, בעלי מקצועות חופשיים ובני זוגם. עורך דין מיומן בניהול כולל של תיקי גירושין כלכליים יהיה עדיף עבורכם, שכן הגירושין שלכם מחייבים אינטגרציה של כל הגורמים הכלכליים, הטכנולוגיים, המשפחתיים והאישיים, בשילוב של כוונותיכם ומטרותיכם האישיות. עורך דין בעל השכלה בכלכלה, בטכנולוגיה ומנהל עסקים, בעל ניסיון רב תחומי בתחומי ההייטק והעסקים, יקנה לכם יתרון.

  2. היו מעורבים כמה שיותר בעניינים הכספיים בבית – אל תטמנו ראשכם בחול. גם אם במשך השנים לא הייתם מעורבים בענייני הכספים בבית, זה הזמן לעשות זאת באופן שלא יעורר חשד. עקבו אחר הוצאות המשפחה, אחר חשבונות הבנק, החסכונות, הביטוחים והזכויות הסוציאליות – הן המשותפים והן הרשומים על שם בן הזוג. בדקו האם בן הזוג החל בפעילות כלכלית חדשה או מעביר כספים, בסכומים חריגים, אל בני משפחה, חברים או למחוזות שאינם מוכרים לכם. במקרים בהם אתם מנהלים חשבונות נפרדים ואין לכם גישה לחשבונות בן הזוג, נסו לבחון האם קיימים בבית מסמכים רלוונטיים. אם יש לבן הזוג עסק, שבאמצעותו מתנהלים כספיו ונכסיו, כדאי לבחון אם ניתן להשיג, בצורה חוקית ונקייה, מידע על נתוני העסק.

  3. בדיקת נכסים – לעיתים קרובות, בן זוג, שאינו הגון, יפעל להברחת נכסים זמן רב בטרם ננקטו הליכי גירושין כלשהם. אספו כל פיסת מידע שיכולה להעיד על הנכסים הקיימים, או שהיו קיימים, ברשותכם או ברשות בני זוגכם ועל שווים. היו ערים לניסיונות של בן הזוג להבריח כספים או רכוש לחזקתו או לחזקת קרובים אליו. חפשו מידע אודות רכוש שלא ידוע לכם ורשום על שם בן זוגכם או קרוביו. עורך דין מיומן, ובעל ניסיון בתחום, יידע להאיר את עיניכם כיצד מתבצעים ניסיונות כאלו. בגירושין של מנהלים, אנשי הייטק, יזמים בעלי מקצועות חופשיים, עצמאיים או בני זוגם, צפות, לא אחת, בעיות מורכבות יותר, שכן קיימים גם נכסים לא מוחשיים מסוגים שונים, נכסי קריירה ועסקים ממשיים ווירטואליים, שיש לאסוף מידע אודותיהם ולהעריכם(ראה מאמר "גילית שמעלימים או מסתירים ממך רכוש או כספים?").  

  4. הצטיידו במכשיר הקלטה זעיר – לעיתים בני זוג שמודעים להליך הפרידה, יכחישו דברים שנאמרו על ידם במהלך הקשר, במיוחד בכל מה שקשור לרכוש, כספים או למעשים לא נאותים שהודו בהם בעבר. קיימים מקרים שחוויתם אלימות ואיומים (נפשית, מילולית ופיזית) ומאידך, יתכן שבן הזוג זומם להעליל עליכם עלילת שווא, כדי להשיג מטרות שונות בהליך גירושין (ראה "תלונת שווא במשטרה"). מטעמים אלו קיים, לעיתים, צורך בהקלטה חשאית של השיחות בינכם לבין בן הזוג. הקלטות אלו חוקיות למשעי, ובלבד שאתם חלק מהשיחה. הקלטות אלו יכולות לסייע לכם בהמשך, אם בן הזוג יכחיש את מעשיו או אמירותיו. רצוי לבצע הקלטות אלו באמצעות ציוד הקלטה מתאים, ולא בטלפון, כיוון שהטלפון הוא אמצעי הקלטה מקובל, ונוכחותו בשיחה מעוררת חשד. בכל מקרה, יש לנקוט בדרך זו רק לאחר שהתייעצתם עם עורך דין שמודע לפרטים המדויקים של המקרה.

  5. הדקו את הקשר עם הילדים – ככל שתצליחו לטפח את הקשר שלכם עם הילדים בתקופה המוקדמת לגירושין, כך ייטב להם, והם יהיו יותר חסינים להסתה נגדכם בשלבים מאוחרים יותר. לא אחת מהווים הילדים “סיסמוגרף” אפקטיבי לתחושות ולתכנונים של בן הזוג. ילדים בוגרים, הקרובים לכם רגשית, עשויים לפעול להפחתת עצימות הסכסוך.

  6. הכינו עצמכם נפשית לגירושין – גירושין הם אירוע מטלטל מבחינה רגשית, במיוחד אם אתם אנשים רגישים. אם תקלעו לקשיים רגשיים משתקים, יהיה לכם קשה לטפל בבעיות המעשיות הכרוכות בגירושין. כדאי לכם, מוקדם ככל האפשר, לגבש את קבוצת התמיכה הרצויה מבחינתכם – קרובי משפחה מהצד שלכם, חברים וידידים שקרובים אליכם יותר מאשר לבן הזוג וכו’. תזהרו מאוד לא לספר להם על חששכם מגירושין קרובים, שכן “עוף השמיים מוליך את הקול…”. לפרקים, ללא כל כוונה רעה הם יספרו לבן זוגם, שיספר לחבר הכי טוב… עד שזה יגיע לבן הזוג שלכם.

הכנות לגירושין כאשר מסתמן כיוון ברור לגירושין

  1. בניית תוכנית להתנהלותכם בתקופת הביניים – כאשר מסתמן כיוון לגירושין מצדכם או מצד בני זוגכם, חשוב לתכנן את המהלכים יחד עם עורך דינכם. רצוי לבנות תכנית עבודה, המכסה את ההתנהלות היום יומית מול בן זוגכם. תכנון מסוג זה ישמור על האינטרסים שלכם אל מול בן הזוג, למקרה הצורך. מומלץ להיעזר בעורך דין מומחה בנושא, שיבדוק את כלל הנסיבות וייעץ לכם כיצד לפעול באופן זהיר, שלא יפגע בכם ולא יחשוף אתכם, בין אם תגיעו להליך גירושין ובין אם לאו.(ראו מאמר "בחירת עורך דין גירושין למנהלים, עצמאיים ואנשי הייטק").

  2. איסוף ראיות – חלק חשוב בהכנה, כאשר מסתמן כיוון לגירושין, הוא איסוף ראיות למקרה הצורך. צד שאינו הגון עלול לנצל את שאננות הצד השני כדי לשפר את מצבו. באפשרות בן הזוג, לנצל את התקופה בטרם הפרידה כדי להעלים רכוש, “לרוקן חשבונות”, לשנות את השיטה בה מתנהל העסק או את תנאי העסקתו וכדומה. בתקופה זו עלול הצד השני להעלים ממך מסמכים ותיעוד שיוכלו לסייע לך רבות בהליכי הגירושין, ולעיתים אף להכתיב את התוצאה. קשה מאוד לשחזר ראיות שהועלמו. על כן, עוד בשלבים המוקדמים ביותר, יש לצלם מסמכים המעידים על חלקכם ברכוש, לשמור חשבוניות, לאסוף תדפיסי חשבונות ועוד מגוון פעולות שיעזרו לכם בעתיד להוכיח את טענותיכם ככל שתידרשו לכך. אי נקיטת פעולות אלו, עלולה לפגוע משמעותית בסיכוייכם לצלוח את הליך הגירושין. עורך דין גירושין יוכל לכוון אתכם לגבי סוג הראיות הנדרשות ואופן איסופן.

  3. דיסקרטיות –  כל ההכנות מחייבות שמירה על דיסקרטיות מלאה. אין זה אומר שעליכם לשקר לבן זוגכם, אולם מומלץ שלא לחשוף בפניו, בשלב זה, דבר על מנת שתוכלו לבצע את ההכנות הנדרשות. חשוב שלא תעוררו חשד, כדי שהצד השני לא ינסה לסכל את פעולותיכם, או יבין שעליו להקדים אתכם.

  4. הימנעו מקבלת “עצות” של חברים/משפחה שחוו גירושין – אנשים אלו נוטים לראות עצמם כ”מומחים לגירושין”, מה שלרוב מאוד רחוק מהמציאות (ראו מאמר "העצות הגרועות ביותר שתקבלו מהמבינים"). חרף רצונם הטוב לעזור לכם, הם אינם עורכי דין המתמחים בתחום, והמידע ברשותם מוגבל למקרה שלהם ולנסיבותיהם האישיות. עורך דין גירושין יודע כי אין תיק גירושין זהה לאחר וכי כל מקרה צריך להיבחן לגופו. עורך דין מומחה לגירושין יודע לנתח לאשורם את העובדות ואת המצב המשפטי והאישי ולבנות תכנית עבודה מתאימה, שמן הסתם תביא אותך להשגת מטרותיך. ביצוע פעולות, בהתאם לעצותיהם של חבריכם וקרוביכם, ללא ייעוץ מקצועי, עלול לפגוע בכם. 

  5. חוקר פרטי – כאשר קיים חשש לבגידה מצד בן הזוג אך אין לכם ראיות לכך, יש באפשרותכם לשכור חוקר, שיאמת או יפריך את חששכם. יש טעם בחקירה רק אם יש לכם מה להרוויח ממנה כגון: כתובה, או איון כתובה, לחץ רגשי על הצד השני להתפשר, חשיפת מעשים לא ראויים וכו’. אם אין לכם די מידע לגבי המערך הכלכלי של התא המשפחתי, אפשר להיעזר בחוקר כלכלי. בכל מקרה, כדאי לכם להתייעץ עם עורך דין גירושין לגבי עצם החקירה ולגבי כיווני החקירה.

  6. בדקו את החוסן הנפשי שלכם – רוחות הגירושין הנושבות בביתכם הפכו בשלב זה להיות חלק מהשגרה. שאלו את עצמכם עד כמה אתם חסונים לא להיכנע ללחצים הרגשיים ולטפל באופן רציונלי במשבר הגירושין הממשמש ובא. אם אינכם בטוחים, נסו להתייעץ עם עורך הדין שלכם האם רצוי לקבל, בשלב זה, עזרה נפשית חיצונית ומה תהיינה ההשלכות של מהלך זה.

הכנות מומלצות כאשר הגירושין נראים ממשיים, או כאשר נפתח נגדכם הליך יישוב סכסוך

אם ביצעתם את ההכנות המומלצות לעיל, סביר שהגעתם לגירושין עם יתרונות ממשיים, ונותר אך להרחיב ולממש יתרונות אלו. אם לא התכוננתם לגירושין, עדיף מאוחר מאשר לעולם לא!

  1. בניית אסטרטגיה לכל ההליך עד תומו – בניית אסטרטגית גירושין מקיפה, מתחילת ההליך ועד סופו היא חיונית בשלב זה. לפרקים, צעדים שמשיגים הישג קצר טווח עלולים להסתבר כמזיקים לך. אסטרטגיה מנצחת מעוצבת, ככלל, רק בידי עורך דין החושב מספר צעדים קדימה, רואה את “התמונה הגדולה” ובונה תכנית עבודה כוללת, בטרם נקיטת פעולות משמעותיות, שיהיה קשה לתקנן. 

בגירושין של מנהלים, עצמאיים ואנשי הייטק ובני זוגם הסוגיות הן מורכבות יותר מאשר בהליך גירושין “רגיל”. דוגמאות לסוגיות אלו הן: מניעת הערכת יתר של העסק הרשום על שמך, שנוסד או התפתח בנישואין, או מאידך, מניעת הערכה נמוכה מדי של העסק שרשום על שם בן הזוג, חלוקת, או אי חלוקת, הנכסים הלא מוחשיים על סוגיהם השונים, משמעות היקף וערך הנכסים הלא מוחשיים ונכסי הקריירה, מחלוקות על רווחים עתידיים, ערכן של אופציות וזכויות חבויות, מניעת מזונות מוגזמים ועוד. ככל שעיסוקם של המתגרשים מורכב ומפותח יותר, ותנאי שכרם, הגלויים, הסמויים והנדחים, מורכבים יותר וכוללים אופציות מסוגים שונים, וככל שמעורב בגירושין כסף רב יותר, או ויכוח נוקב על משמורת הילדים, הגירושין הופכים להיות יותר מורכבים. משכך, עולה חשיבות תכנון אסטרטגיה מקיפה וחכמה, כדי שתשיגו את מטרותיכם.

  1. הבטיחו את עתיד ילדכם על ידי הדרכה נכונה – ילדיכם יהיו חלק בלתי נפרד מהליך גירושין. לכן, עליכם להתנהל באופן שיטיב עמם. חשבו על אפשרויות שיעזרו להם להגיע לעתיד טוב יותר ויאפשרו לכם לפתח אותם באופן הטוב ביותר. קבעו כללי התנהגות מולם במהלך הגירושין. אם אתם מרגישים צורך בהדרכה של צד שלישי בעניין, אל תהססו לפנות לגורם המתאים או לעורך הדין שלכם. התנהלות נכונה עם הילדים בתקופה קשה זו, תטיב עם ילדיכם ותסייע לשמירת היחסים עמם במהלך הליך הגירושין ושנים רבות אחריו. יתכן שהיא תסייע גם לכם להתמודד טוב יותר (ראה מאמר "איך לא לפגוע בילדיכם במהלך הגירושין").

  2. אל תחשפו דבר אודות התוכניות שלכם – בהליך גירושין מעורבים הנושאים היקרים לכם מכל, הן רגשית והן כלכלית. כדי לשמור על האינטרסים שלכם, אל תחשפו דבר מהמידע שברשותכם או מהמידע שהתגלה לכם במהלך ההכנות שביצעתם. כן, אל תחשפו את תכניותיכם ומטרותיכם. 

הפעולות המקדימות, שתוארו לעיל, נועדו להכריע את הליך הגירושין לטובתכם, להקשות על בן הזוג להשיג הישגים ממשיים ולסכל פעולות פליליות או לא ראויות שייעשו נגדכם. אם פעולות ההכנה תבוצענה כהלכה, תיפתחנה בפניכם דרכים רבות, יצירתיות וחוקיות, שיאפשרו לכם לשנות את כללי המשחק. בחירת עורך דין גירושין יצירתי, רגיש, בעל מומחיות וידע גם בעסקים ובהייטק, עשויה להעצים יתרונות אלו, ולהוות את “שובר השוויון”, שיכריע את גורל התיק שלכם

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן