גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

יישוב סכסוך 2022

יישוב סכסוך, בגרסת 2022, הינו הליך שמכריח זוג שפניו לגירושין, להידבר אחד עם השני בטרם נקיטת הליכים משפטיים. החוק והתקנות להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה מתווים דרך בה תוכלו להגיע להסכם גירושין כולל, בסיוע המדינה, ובסיוע עורכי דין גירושין מטעמכם, ללא הליכים משפטיים.

הליכי יישוב הסכסוך (להלן: "יישוב סכסוך") עשויים לחסוך לך זמן רב ועגמת נפש בהליכי הגירושין, בצד אופציה לגירושין ידידותיים, ללא הליכים משפטיים בדרך של גישור. עצם הגשת הבקשה ליישוב סכסוך מקנה לך עדיפות בהגשת תביעת גירושין לערכאה לפי בחירתך ואף מגדירה, במרבית המקרים, את תאריך הניתוק ביניכם.

חשוב להבין כי יישוב סכסוך אינו אופציה לבחירתך – הוא חובה! על פי החוק, כל מי שרוצה להתגרש חייב להתחיל את המסע לגירושין בהגשת בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. אמנם החוק מכריח אותך להקדים בקשה ליישוב סכסוך לתביעת הגירושין, אולם נקיטת פעולות חכמות, האפשריות במסגרת יישוב סכסוך, תניב שלל יתרונות עבורך. בשל מורכבות הנושא כדאי לך להתייעץ עם עורך דין גירושין כדי לנצל לטובתך את הבקשה ליישוב סכסוך, ובמיוחד את הבקשות הנוספות שניתן לצרף אליה.

ניהול הליכי יישוב סכסוך הוא שילוב של מקצועיות ואמנות כאחד. נדרש שילוב נדיר של מקצועיות בהליכי גירושין, גישור ויישוב סכסוך, בצד הבנה כלכלית, יכולת ניהול מו"מ מורכב הבנה בפסיכולוגיה של המתגרשים ועוד. לכן כדי ליישם בתבונה את הבקשה ליישוב סכסוך ואת ההליכים הנלווים כדאי לך להתייעץ עם עורכי הדין הטובים ביותר המתמחים בהליכי יישוב סכסוך ובגירושין.

ייצוג של עורך דין גירושין ידוע בהליך גירושין מורכב עולה מאות אלפי ₪. עם זאת ליווי של אותו עורך דין גירושין מיומן בהליכי יישוב סכסוך עשויה לעלות לך רק עשרות אלפי ₪ בודדים. ייעוץ לפי שעות בקשר ליישוב הסכסוך, עשוי לעלות לך אלפי ₪. גם אם ידך אינה משגת לשכור עורך דין גירושין הטוב ביותר לניהול כולל של הגירושין שלך, עדיין סביר מאוד ששווה לך לשכור אותו, לפי שעות, לעיצוב אסטרטגיית הגירושין שלך ולניהול יישוב הסכסוך מטעמך.

יישוב סכסוך 2022 מבטא נקודת מפנה בדרך הפיכתו של הליך יישוב הסכסוך מהליך מתפתח ומשתכלל להליך בשל אך מורכב יותר. תוקנו בו מרבית הליקויים שהיו בגרסאות קודמות. הוא מגדיר בבהירות כיצד להגיע מהפגישה הראשונה בין בני הזוג לבין עובדת סוציאלית המיומנת בהליכי יישוב סכסוך, שנקראת פגישת המהו"ת, דרך פגישות משותפות שלכם עם אותה עובדת סוציאלית, עורך דין גירושין בשרות המדינה ועורכי דין גירושין מטעמך. בהמשך יוצעו לכם דרכים אלטרנטיביות ליישוב הסכסוך ואולי אף תסיימו את ההליך ליישוב סכסוך בניסוח הסכם גירושין ואישורו בבית המשפט לענייני משפחה.

כדי לאפשר לך להבין את יתרונות ההליך ליישוב סכסוך למקרה שלך, נפרט את האפשרויות שהחוק מקנה לך:

  1. החוק מחייב אותך להתייצב לפגישות המהו"ת. אי התייצבות דומה לאי התייצבות בפני בית משפט. יישום חובה זו מאפשרת לעובדת הסוציאלית, המנהלת את פגישת המהו"ת, להציג בפניך אופציות, שאולי לא חשבת עליהן, לפתרון כולל של סכסוך הגירושין בדרכי שלום. הניסיון מראה שכמחצית מתיקי הגירושין נפתרים בדרך זו. אם עניינך פשוט יחסית, הסיכוי שיושג הסכם גירושין בדרך זו אינו מבוטל. חשוב לזכור כי אמנם מדובר בהליך מקדמי אך שלב זה של פגישות המהו"ת קריטי וחשוב להליך הגירושין שלך. תכנון נכון יחד עם עורך דין לגירושין, יכול להשפיע ולהוביל אותך עוד בשלב זה להצלחות בהליך הגירושין בשלבים יותר מאוחרים. מאידך, טעויות שעשית בפגישות המהו"ת כי לא התייעצת עם עורך דין מומחה לגירושין, יהיה יותר קשה לתקן בשלבים מתקדמים יותר בהליכים.

  1. הניסיון מראה כי מתגרשים שנטו לזלזל ביישוב סכסוך וחסכו התייעצות עם עורך דין לגירושין, ניזוקו. לאור העובדה שפגישות המהו"ת, ובפרט הראשונה, הינה ללא עורכי דין חשוב שתגיע אליה מוכן. יש לקחת בחשבון שהצד השני לבטח הכין את עצמו היטב להליך הגירושין וערוך לשימוש בכל הכלים בכדי להוציא ממך מידע על הכוונות שלך בהליך. לכן, מוטב לך לא לנהל את המשא ומתן בשלב זה בעצמך. לעיתים, הצד השני מיוצג על ידי עורך דין גם אם הוא לא חושף זאת בשלבים ראשונים, והדבר מחייב גם הערכות מטעמך. ליווי משפטי על ידי עורך דין גירושין מומחה לניהול משא ומתן וליישוב סכסוך יסייע לך בבניית אסטרטגיה נכונה וינחה אותך כיצד להתנהל בפגישות המהו"ת מבלי לחשוף מידע ועמדות אשר חיוניים להמשך הליך הגירושין שלך.

  1. הגשת הבקשה ליישוב סכסוך על ידך מקנה לך כמה זכויות חשובות. החשובה ביותר הינה שאם פתחת את הבקשה ליישוב סכסוך, במידה וההליך ייכשל ויהיה צריך להגיש תביעות, ידך על העליונה בכל מה שקשור לבחירת הערכאה ובידיך תהיה הבחירה היכן להגיש את תביעת הגירושין שלך – לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. במהלך תקופה של 15 יום מתום ההליך, לצד השני אין זכות להגיש כל תביעה מטעמו ורק לך קיימת זכות הראשונים לבחור היכן תתנהל תביעת הגירושין שלך. מסיבה זו, חשוב להקדים ולהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך בכדי שהיתרון המשפטי יהיה בידיים שלכם, וזה לאחר התייעצות עם עורך דין לגירושין. יחד עם זאת יש לזכור כי גם אם הקדימו אתכם והצד השני הגיש את הבקשה ליישוב סכסוך, המערכה לא תמה, ובידי עורך דין מיומן לגירושין כלים וידע כיצד לנהל את המשך ההליכים בצורה הטובה עבורכם.

  1. אורי, בעלה של ענת, היה המפרנס העיקרי ושלט בכל רכושם הרב. לענת נמאס מהאלימות הכלכלית הקשה שהפעיל נגדה. היא עשתה צעד, והגישה בשנת 2019 בקשה ליישוב סכסוך יחד עם סעד זמני למזונותיה ולמזונות ילדיהם הקטינים, שכן ברגע שגילה אורי בעלה על כך שפתחה בהליכים, סגר את כל מקורות המחייה של המשפחה והותיר אותה ללא יכולת קיומית בסיסית. ואכן, בית המשפט נעתר למבוקש ופסק כי על אורי לשלם לענת מזונות זמניים בסך של 10,000 ₪ לחודש. במקביל, כבר בפגישה השנייה של יישוב הסכסוך, "פוצץ" אורי את המשא ומתן והודיע כי אין בכוונתו להמשיך בהליך ליישוב סכסוך ואיים כי יותיר את ענת חסרת כל ו"היא תראה מה זה" כלשונו. אורי פירש את סגירת ההליך כאילו תמה חובתו לשלם המזונות הזמניים והפסיק את העברתם. ענת חוותה ייסורים רבים עד שהצליחה להשיג החלטה נוספת לפסיקת מזונות זמניים מבית המשפט לענייני משפחה. הקושי היה בשאלה המשפטית: האם בתום ההליך ליישוב סכסוך על אורי להמשיך ולשאת בדמי המזונות? ואם כן אז עד מתי?

תיקון מס' 3 שנכנס לתוקף בשנת 2020 קבע במסגרת סעיף 3 (ז) (4) לחוק כי צו לסעד דחוף או זמני שניתן במסגרת ההליך ליישוב סכסוך – יעמוד בתוקפו חמישה חודשים מיום מתן הצו במידה והתקופה לא נקצבה על ידי הערכאה השיפוטית שנתנה את הצו. כך נוצרה וודאות – ניתן לדעת מראש למשך כמה זמן ישולמו לך דמי המזונות שנפסקו; עד מתי יחולו העיקולים שהוטלו; עד מתי יהיה כנגדך צו עיכוב היציאה מן הארץ וכו'. וודאות זו מאפשרת לך לתכנן היטב את צעדייך במסגרת הליך הגירושין.

  1. אי בהירות נוספת הייתה סביב תקופת עיכוב ההליכים המחייבת במהלך יישוב הסכסוך. בהתאם לתיקון מס' 3 שמטרתו, מתן וודאות למתדיינים בהליכי גירושין – נקבע בסעיף 3 (ה) כי בתקופה של 60 ימים מיום הגשת הבקשה ליישוב סכסוך – לא יוכלו הצדדים להגיש כל תובענה מטעמם. קרי, התיקון לחוק האריך את תקופת עיכוב ההליכים באופן אוטומטי ל-60 ימים וגם אם התיק ליישוב סכסוך נסגר וטרם מלאו 60 ימים מיום פתיחת ההליך – לא ניתן יהיה להגיש תביעת גירושין לרבות תביעה רכושית, תביעת מזונות, תביעת משמורת, תביעה לשלום בית וכו'.

  1. התקנות החדשות ליישוב סכסוך מכתיבות מעבר למשחק בקלפים פתוחים. בעבר כל מה שהתרחש במסגרת ההליך ליישוב סכסוך היה חסוי. עדיין מהות ההליכים חסויה, אולם תקנה 9 לתקנות החדשות ליישוב סכסוך קובעת כי לכל תובענה שתוגש לאחר יישוב הסכסוך בתום תקופת עיכוב ההליכים תצורף הודעה נלוות בה יציין התובע את כלל הפרטים ביחס להליך יישוב הסכסוך שהתנהל לרבות היכן הוגשה הבקשה; האם התייצב לפגישת המהות; מתי נערכה הפגישה וכן אם היו שינויים ביחס לתקופת עיכוב ההליכים. כמו כן התקנה קובעת כי על בעל הדין לצרף את הבקשות וההחלטות בעניין הסעדים הדחופים ו/או הזמניים, ככל שהוגשו בתקופת עיכוב ההליכים. מכאן עולה חשיבותו העצומה של ניהול יישוב הסכסוך בתבונה ובמקצועיות על ידי עורך דין לגירושין, אשר ינהל עבורך אסטרטגיה ליישוב הסכסוך בראי השפעותיו האפשריות על הליך הגירושין שלך, אם יישוב הסכסוך ייכשל. לשון אחרת- טעויות שתעשינה במסגרת ההליכים הנספחים ליישוב הסכסוך, תשפענה רבות על מרחב התמרון שלך בתביעת הגירושין ויכול להיות שאף יכשילו אותך בהמשך הגירושין. לדוגמה: אם טענת שבן הזוג היה אלים לאורך הנישואין ונעדר מהבית חודשים שלמים יהיה לך קשה לטעון שהנישואין היו הרמוניים לצורך חלוקת הרכוש מכוח הנישואין.

  1. בנוסף במסגרת ההליך ליישוב סכסוך יכול ויציעו לך ו/או יפנו אותך להליכים אלטרנטיביים שונים לצורך סיום המחלוקות בגירושין – גישור באמצעות מגשר חיצוני, טיפול זוגי או משפחתי, גירושין בשיתוף פעולה, כאשר בני הזוג מיוצגים על ידי עורכי דין בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע נוספים ועוד. המשותף לכל ההליכים האלו, הינו העצמת הצורך שלך להיות מיוצג על ידי עורך דין הבקיא בניהול משא ומתן ויישוב סכסוכי גירושין. אז אם הליך הגירושין שלך לא כל כך מורכב יכול להיות שזו בהחלט תהיה אופציה מצוינת עבורך שתביא אותך לחוף מבטחים ותסיים את הליכי הגירושין בזריזות ובתוצאות מעולות עבורך!

סיכום

שימוש מושכל בהליך ליישוב סכסוך המעוגן בחוק גישור חובה יכול להיות נקודת פתיחה מצוינת להליך הגירושין שלך ויכול לפעול לטובתך או לרעתך, בהתאם למכלול האינטרסים שלך. לדוגמה: הצד ה"עשיר" בגירושין יעדיף לסיים את הגירושין במסגרת יישוב סכסוך כדי שלא יחטטו לו בעסקים, ברכוש ובחשבונות הבנקים, ומאידך הצד ה"עני" יעדיף לסיים ביישוב סכסוך, כדי לא להיגרר להוצאות משפטיות כבדות בהליכי הגירושין. כאשר מדובר בבני זוג שאחד מהם עצמאי, או בעל חברה, או בעל מקצוע חופשי, מסתבכים השיקולים והדרך הנכונה לצלוח את הליכי יישוב הסכסוך הופכת להיות ממש מורכבת.

רק ניתוח מעמיק של אסטרטגיית הגירושין שלך יוכל לכוון אותך כיצד לפעול בהליכי יישוב הסכסוך. משכך ראוי לפנות, עוד בטרם הליכי יישוב הסכסוך, לעורך דין גירושין מיומן בעיצוב אסטרטגיית גירושין שתגבש את ניהול הליכי יישוב הסכסוך כקדימון להליכי הגירושין שלך, הן בכיוון של תוצאות מוצלחות ביישוב הסכסוך עצמו והן למקרה שהליכי יישוב הסכסוך ייכשלו ויהיה צורך בהגשת תביעות.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן