גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

מי צריך מנהל עיזבון?

צוואה מקצועית וחכמה תבטיח שעיזבונך יתנהל על ידי מנהל עיזבון שתבחר, ולא על ידי עורך דין לא מוכר, שימונה על ידי בית המשפט!

מי שעדיין לא ערך צוואה ומי שערך צוואה ללא מתן הוראות מפורטות כיצד יש להוציא לפועל את הצוואה, ומי יהיה אמון על יישום הצוואה, ראוי שיחשוב שנית על ההשלכות של יישום הצוואה ועל גורל היורשים, שהם, מן הסתם, בני משפחתו.

צוואה היא ביטוי כתוב לדרך בה אתם רוצים שיתחלק רכושכם בין היורשים עליהם החלטתם. למרבה הצער צוואות לא בהירות ולא מקצועיות, שלא נוסחו בידי עורכי דין מומחים לצוואות, עלולות לייצר מחלוקות בין היורשים ביחס לדרך הוצאתן אל הפועל. לא אחת מחלוקות בדבר חלוקת הירושה מפרקות את לכידות היורשים והורסות את היחסים ביניהם. זו בדיוק הסיבה שאתם זקוקים למנהל עיזבון ראוי.

בעת שפניתם לעורך דין לענייני צוואות וירושות או ערכתם צוואה בעצמכם, התכוונתם לערוך צוואה שתמנע סכסוך בין היורשים. אמור מעתה, רק צוואה מקצועית, המפרטת בדיוק את רצונותיך וקובעת דרך ביצוע ליישומה, תשרת את המטרה שלמענה ערכת את הצוואה. הגורם הראשי למניעת סכסוכים בין היורשים הוא מנהל העיזבון. מנהל עיזבון הוא המוסמך ליישם את הצוואה ולהכריע בכל מחלוקת שתיווצר. לעזרתו עומד בית המשפט לענייני משפחה, שבעת היווצרות קשיים הוא מנחה אותו.

במקרים בהם הצוואה לא מגדירה מנהל עיזבון, או בהעדר הסכמה בין היורשים על זהות מנהל העיזבון, מתמנה מנהל עיזבון מטעם בית המשפט לענייני משפחה או לביצוע הצוואה. מדובר בעורך דין שאינו מכיר כלל את היורשים והמורישים. הוא מוציא לפועל את צוואתך ללא ההיכרות והרגישות הנדרשת, וללא מתן דגש ראוי למניעת הקרע המשפחתי בין ילדיך.

יודגש כי ביכולתכם לקבוע בצוואה את זהות מנהל העיזבון, או מה יהיה המנגנון לבחירתו. כך או כך הוא יהיה האדם שיהיה אחראי למלא אחר כל רצונותיכם המובעים בצוואה. בחירת מנהל עיזבון בחייכם תוביל בסבירות גבוהה לאישורו על ידי בית המשפט לענייני משפחה, ככל שתתעורר מחלוקת על פרשנות הצוואה או על דרך ביצועה.

מנהל עיזבון מטעמך ייתן את ההדגש הראוי לשתי המטרות החשובות עבור מרבית המצווים – חלוקת העיזבון כרצונך תוך שמירת היחסים הטובים במשפחה. אתם רשאים לתת למנהל העיזבון הוראות ספציפיות בצוואתכם ביחס לאופן ודרך החלוקה, וגם ביחס למועדי החלוקה של העיזבון, תוך יצירת מדרגים שונים, המתחשבים במציאות משפחתית, המשתנה לאורך הזמן.

אתם יכולים גם להוריש את הרכוש בצורה חכמה ומותאמת באופן שיהיה בו בכדי לשמר את ההון משפחתי גם לדורות הבאים. כן תוכלו להשתמש בצוואה כדי לדרבן את השאירים לבצע פעולות שונות שתבססנה את עתידם. לשם כך יש להתאים את הצוואה, שהיא למעשה תכנית הירושה הנכונה למשפחתכם.

עורך דין לענייני צוואות, שהוא גם מנהל עיזבון מיומן, יוכל לתת לכם עצות כיצד לבנות מדרגים נכונים לחלוקת הרכוש והכספים, תוך שהוא מגן על יורשים מסוימים גם מסיכונים חיצוניים, כגון נושים, וגם מעצמם, בעיקר מטעויות העלולות להוביל לאובדן או בזבוז כספי הירושה.

יש באפשרותך להתנות את קבלת הירושה, או חלק ממנה, בעריכת הסכם ממון בין ילדיכם לבן/ת הזוג. זה חשוב במקרה שאתם צופים בעיות ביחסים. כך גם ניתן לקבוע מדרג לחלוקת כספים בהתחשב בחשש להשקעות גרועות או בזבוז הכספים, וניתן לתת סמכות ושיקול דעת למנהל העיזבון לחלוקת כספים בהתאם למטרות שאתם תקבעו בצוואתכם.

דוגמא נוספת, שחשוב להתייחס אליה, הן מתנות גדולות שנתתם בחייכם לחלק מהיורשים. הדבר עלול להוות סלע מחלוקת בין היורשים בשעת מימוש הצוואה, במקרה בו חלק מהיורשים יבקשו להביא בחשבון מתנות אלו בעת חלוקת העיזבון.

חשוב לדאוג כי למנהל העיזבון לא יהיה אינטרס בחלוקת העיזבון או שהאינטרס שיש לו בחלוקת הירושה, לא יגרום לו להפלות את היורשים האחרים או מי מבניהם. ככלל רצוי לבחור אדם שאינו נמנה על היורשים. בלית ברורה, רצוי לבחור את היורש הכי עשיר כדי להפחית את האינטרס שלו להתעמת עם קרובי המשפחה שלו על חלוקת הירושה.

צוואה הקובעת "את כל רכושי אני מצווה לשלושת ילדיי בחלקים שווים" היא אמנם צוואה הניתנת לביצוע, אך העדר פירוט דרך חלוקת העיזבון, סדר הפעולות, המנגנונים ודרך הביצוע המפורטת עלול לסכל את כוונותיך בצוואה. רק מינוי מנהל עיזבון שעליו אתם סומכים עשוי למנוע ריב בין היורשים. ככל שהצוואה כוללת יותר נכסים וככל שהנכסים יותר מורכבים (כגון: חברות, טכנולוגיות, סטארטאפ, חוזים מתמשכים, מוניטין עסקי ועוד), הסיכוי למחלוקות, ואפילו פנייה להליכים משפטיים, בין היורשים, הולך ומתעצם. במציאות, בניגוד למה שרוב האנשים סבורים, דווקא הצוואות הפשוטות והברורות, לכאורה, מייצרות יותר מחלוקות בין היורשים בדרך למימושן.

עורך הדין שעורך את הצוואה עבורך, ובעיקר מנהל העיזבון, חייבים להבין את הדינמיקה המשפחתית במשפחתך, את רצונך האמיתי, לתעד את הדברים בצורה מדויקת, לייעץ לכם כיצד לצמצם את גדרי המחלוקות במימוש הצוואה, להבטיח כי ההון המשפחתי יגיע אכן לידי היורשים שלכם, וכל זאת תוך ניסיון לשמירת המשפחה מאוחדת גם לאחר לכתכם.

במקרים רבים מתמנים מטעם בית המשפט לענייני משפחה, או בית הדין הרבני מנהלי עיזבון כאשר היורשים לא מסתדרים ביניהם, או לגבי השאלה מהו הרכוש הכלול בעיזבון או לגבי השאלה כיצד יש לחלק את העיזבון, או בשתי השאלות כאחד.

במקרים בהם אנו ממונים כמנהלי עיזבון על ידי בית המשפט אנו נוכחים שוב ושוב כי 'סוף מעשה במחשבה תחילה', וכי השקעה חכמה בשלב עריכת הצוואה והקדשת מאמצים, ידע ותבונה בעת 'תכנון הצוואה' עשויה למנוע מחלוקות קשות בין היורשים לרבות בין אחים ואחיות, הורים וילדים וכו'. מחלוקות אלו יכלו להימנע כליל רק אם תקדישו את הזמן הראוי והמשאבים המתאימים לתכנון אסטרטגי מעמיק וברור של הרצון שלכם בצוואה, ובעיקר בשאלה כיצד להוציא את הרצון שלכם אל הפועל תוך שימור המסגרת המשפחתית.

ההשקעה של המשאבים להכנת צוואה, אם בזמן ואם בכסף, ועריכת הצוואה בעזרת עורכי הדין הטובים ביותר לענייני צוואות וירושות, הן כאין וכאפס אל מול ההוצאות שתגרמנה ליורשים במהלך הסכסוך על הירושה, ככל שיהיה. לא מדובר רק על מחלוקות כלכליות, אלא אף על סיכון ליחסי המשפחה. לעיתים התרשלות בכתיבת הצוואה, עלולה לפרק את משפחותיהם של היורשים לאחר פטירתם. גם אם ערכתם בעבר צוואה כדאי שתבדקו אותה שנית, כדי להגדיר דברים בצורה מדויקת ולמנות מנהל עיזבון רלוונטי.

דילוג לתוכן