גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

גישור גירושין 2023 – פישור או ליבוי סכסוך הגירושין?

אזהרה למנהלים, בעלי עסקים, יזמי ועובדי הייטק, בכירים ובני זוגם

ערב גירושין עולים בלב שניכם, רעיונות כיצד ניתן להתגרש ולהישאר הורים המשתפים פעולה לטובת הילדים, מאושרים מחלוקת הרכוש וחברים לנצח…ההתפכחות מאשליה זו עלולה לעלות לכם ביוקר, אלא אם אתם מהזן הנדיר של מוותרים סדרתיים, המנותקים מהמציאות המשפטית והכלכלית שסביבכם… המלמדת כי מרבית המתגרשים אכן מצליחים להגיע למטרה הראשונה, אך לא לשתיים האחרות. לא אחת, המרצע יוצא מהשק, כאשר אחרי הגירושין הצד המקופח, לכאורה, מקדם הליכים לביטול הסכם הגירושין בנימוקים שונים – יתכן שזה מפליא אותך, אבל זה אפשרי, ולא אחת, זה אפילו תוכנן מראש כאסטרטגיית הגירושין! מחשש לסרבנות גט האישה "מסכימה" להתגרש, על יסוד מצג שווא של הבעל, ואחרי הגירושין היא תובעת את מה שמגיע לה ויותר… גישור, בטרם הגשת הבקשה ליישוב סכסוך, הוא כלי מעולה להשגת "הסכם גירושין", שיאפשר בהמשך השגת מטרה זו.

כשם שמרבה נכסים מרבה דאגה, כך גם בגירושין: מרבה נכסים ועסקים, במיוחד ווירטואליים שאינם מוגדרים במדויק, מרבה נקודות מחלוקת בגירושין. זו הסיבה העיקרית שגירושין של מנהלים בכירים, אנשי עסקים, יזמי ועובדי הייטק, בעלי מקצועות חופשיים ודומיהם מורכבים ויקרים יותר מגירושיהם של שני שכירים בעלי רכוש ממשי בלבד. במקרים שמדובר אך בשני שכירים עם שכר ממוצע, הגישור בטרם הגשת הבקשה ליישוב סכסוך עשוי להיות פתרון ידידותי, מהיר וזול, שאינו כרוך בהליכי גירושין בבית המשפט לענייני משפחה ו/או בבית הדין הרבני.

הרעיון הראשון שעולה בדעתם של מרבית המתגרשים הוא להסכים ביניהם על עתיד הילדים, מזונותיהם וחלוקת הרכוש בעצמם, ולפנות לעורך דין גירושין משותף, שינסח עבורם הסכם גירושין בהתאם להסכמות אלו. כאשר בני הזוג מגיעים לעורך דין גירושין רציני, הם מבינים כי העניין אינו פשוט. לדוגמה: הסכמה לחלק את הרכוש חצי חצי אינה אומרת דבר, אם לא ברור מה כלול ברכוש המשותף, מהו מועד החישוב לערכו, מה ערך הרכוש שאין לו שווי מוגדר וברור (כגון: עסק, נכסי קריירה, שווי הפרשי השתכרות והרכוש הווירטואלי) ועוד. במרבית המקרים נדרש מומחה כלכלי על מנת לנתח את הערכים הכלכליים ולהביאם למכנה משותף. לא אחת עורך הדין לענייני גירושין שנבחר מסביר לבני הזוג שיש ביניהם ניגודי אינטרסים, ולכן הפתרון של עורך דין גירושין משותף אינו ישים עבורם.

בין לבין עולה פתרון הקסם, לכאורה, שהוא גישור גירושין. הרעיון הוא שמגשר, שהוא דמות ניטרלית, יכול להביא אתכם לפתרון הטוב ביותר עבורכם, בנסיבות הקיימות. כאשר מדובר בגירושין לא מורכבים, בהם הנתונים ידועים, מועטים ופשוטים להבנה והערכה וכן הצדדים המשפטיים ברורים, זו אופציה טובה. מאידך, כאשר מדובר באנשי עסקים, מנהלים, אנשי הייטק, ודומיהם וכאשר רב הנסתר על הגלוי, כמעט לא אפשרי שהליך הגישור יהיה ממצה והוגן לשני הצדדים! יתר על כן, לעיתים הגישור מושג על ידי ערפול מסויים של תנאי ההסכם, כאשר כל צד מבין את הסכם הגירושין, שהושג בגישור, מעט אחרת. בנתונים אלו צפוי ה"פיצוץ" עם תחילת ביצוע ההסכם או מאוחר יותר.

בהליך גישור גירושין, המתרחש בטרם הגשת בקשה ליישוב סכסוך, טמונים סיכונים רבים לצד החזק – המנהלים, בעלי העסקים, יזמי ועובדי ההייטק, בעלי המקצועות החופשיים ודומיהם. הגישור עלול לשנות את מאזן הכוחות המקורי ולהביא את הצד שאינו מצוי בנתונים הכלכליים להשיג יתרון משמעותי. לדוגמה: במהלך הגישור ייחשף הצד החזק לדרישה להציג את כל האסמכתאות והמידע הפיננסי שברשותו. אם אכן יציג תמונה מלאה ואמתית הסיכוי להסכם במסגרת הגישור יורדת. מאידך, הוא מספק לצד החלש נתונים להגשת תביעה רכושית איכותית… בהקשר זה חשוב להבין כי בהערכת שווי עסק או רכוש ווירטואלי הערך הוא בעיני המתבונן, ולכן נדרש במרבית המקרים מומחה אובייקטיבי. אם החשיפה תהיה חלקית, הוא מספק לצד החלש סיבה לבטל את ההסכם בשלב מאוחר יותר, כאשר יתגלו נתוני האמת… ממש דילמה? לא בדיוק – הדרך הנכונה במצב זה היא לא להסכים להליך הגישור בטרם הגשת הבקשה ליישוב סכסוך. יש עוד כמה התלבטויות מסוג זה. גם אם נפסול את כל האפשרויות שאינן חוקיות למשעי, עדיין חלק מהן אינן ממש מוסריות. המציאות מלמדת כי לא אחת בני זוג שמתגרשים מגיעים, לפי השקפתם, לשלב הגירושין בשל התנהלות לא מוסרית של הצד השני. מסיבה זו הפעולות הלא מוסריות, אך חוקיות, שהם מבצעים, נראות להם נאותות בנסיבות.

גם לצד החלש, המתגרש מבן זוג בעל עוצמה כלכלית, יכולים להיות אינטרסים גלויים וסמויים בניהול הליך גישור גירושין, בטרם הפנייה להליך יישוב הסכסוך. לפעמים מדובר במחשבה שבן הזוג החזק ינהג בו בהגינות יתרה ולא יגזול את זכויותיו או בשיקול שאם ינהל הליכי גישור גירושין ממושכים אולי יעלה בידו להציל את הנישואין. לפעמים, אכן אחד ממצבים אלו מתרחש. בחלק מהמקרים מקווה בן הזוג החלש כי יצליח להשיג את מרבית זכויותיו בהליך זול וקצר. לא אחת הפחד מעימות מביא את בן הזוג החלש לוויתורים רבים, שאינם מחויבי המציאות.

בהרבה מקרים, לשני הצדדים יש אינטרס למשוך את הזמן בהליך גישור גירושין וולונטרי. מחד, הצד החזק מושך את הזמן עד שיארגן את העסק המשותף, כך שייראה שווה הרבה פחות.  מאידך, הצד החלש מושך את הזמן כדי להשיג נתונים רבים יותר ומידע מהימן יותר על העסק… ממש חד גדיא. עורך דין גירושין מיומן יוכל להסיק מהתנהלות הליך הגישור מה הן המטרות הסמויות של כל אחד מהמתגרשים.

גם אם קיבלת את כל הנתונים האמיתיים והעדכניים על העסק המשותף, עדיין אין בפניך את המציאות לאשורה. יתכן שבן הזוג החזק, המנהל את העסק ושולט על כספי המשפחה, יודע על עסקת ענק שמתגבשת או על אקזיט צפוי, והוא מסתיר מידע מהותי זה ממך. בנסיבות אלו, ברור שכל פשרה שתושג על יסוד הנתונים הגלויים לך לא תהיה הוגנת כלפיך. למעשה קשה, אך לא בלתי אפשרי, להתגונן בפני מצב זה.

לפעמים, מטרות ניהול הגישור לפני הגשת הבקשה ליישוב סכסוך הן כה הזויות, עד שכמעט בלתי אפשרי לשער מה היא המטרה האמיתית. פנינה כבר חוסכת שנים כדי להתגרש מבעלה הרודני, שסיסמתו היא "בעל המאה הוא בעל הדעה". היא גם "מתרימה" ל"קרן הגירושין" שלה את כל מי שהיא יכולה – החל מאיסוף כספים שניתנו לה לכאורה להוצאות המשפחה, דרך קרובי משפחה וכלה במאהבים שהיו לה בשנים האחרונות. כאשר בקרן הגירושין הצטבר סכום עתק ומאידך, הגיע המשבר בהייטק, שאיים על הסטארט-אפ של בעלה, היא הבינה שהגיעה שעת הכושר. היא הציעה לבעלה לנסות להתגרש באמצעות הליך גישור לפני הגשת בקשה ליישוב סכסוך, "כדי לא לכבס את הכביסה המלוכלכת בפומבי". בעלה, שהיה טרוד בהצלת העסק, הסכים. בהליך הגישור היא ובעלה נדרשו לגלות את כל מה שיש להם. פנינה הבינה מחברותיה הגרושות שאין כל סנקציה על מי שלא מוסר את כל הנתונים בהליך גישור גירושין וולונטרי, ואכן השמיטה את קרן הגירושין שלה מתצהיר גילוי המסמכים. גישור הגירושין הסתיים בהצלחה והרכוש המוצהר התחלק בין הצדדים בצורה שווה. ישאל השואל, האם לבעל היה סיכוי להבין את המצב לאשורו? מקרה זה הוא אחד מיני רבים, בהם משמש הגישור בטרם הליך יישוב הסכסוך כדי להונות את אחד הצדדים. כמות רעיונות ההונאה הינה אינסופית, כשם שמספר השיטות לגילוי הרכוש הוא אינסופי…

עורכי דין לענייני גירושין מנוסים ויצירתיים מכירים את מרבית שיטות ההונאה בגירושין, ובעיקר מסוגלים לפענח את השיטות החדשות שמתגרשים יצירתיים ועורכי דינם ממציאים. מהרגע שעלה נושא הגירושין על הפרק דרך המלך מבחינתך היא לעבוד באופן צמוד עם עורך דין גירושין מנוסה ויצירתי, שיסייע לך להתוות אסטרטגיית גירושין מנצחת מחד וימנע ממך לפול לתוך מלכודות גישור נפוצות וחדשניות. לפעמים רצוי שהקשר בינך לבין עורך הדין יהיה סמוי בשלבים הראשונים כדי שהצד השני לא יחוש ברמת התחכום של הפעולות.

תמיד יש לזכור כי הבקשה ליישוב סכסוך כרוכה באגרה בסך 100 ₪, ומספקת לך פגישה עם עובד סוציאלי שיבחן יחד אתכם את ישימות הגישור, וכן 3 פגישות גישור עם מגשר/ת מנוסה ועו"ד מטעם המדינה. צריכה סיבה מאוד טובה מאוד לא לקחת אופציה זו. אם אין לך סיבה ממשית ומקובלת עליך לא לנצל אופציה זו, אזי "כבדהו וחשדהו" היא הגישה הנכונה.

סיכום

רבות הן דרכי ההונאה בגירושין. ככל שהגירושין מורכבים ומכילים יותר פריטי רכוש, הון אנושי והון ווירטואלי, כך מתרבות אפשרויות ההסתרה וההונאה. כך גם מתרבות הטעויות, שאינן ברות תיקון, שניתן לעשות. בגירושין של אנשי עסקים, מנהלים, יזמי הייטק, בעלי מקצועות חופשיים ודומיהם כדאי לך לבחור, בתחילת הדרך, עורך דין גירושין מנוסה ויצירתי ולפעול בעצתו החל מהרגע הראשון בו החלטת להתגרש או נודע לך שהצד השני החליט להתגרש ממך!

למידע נוסף

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן