גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

מניעת גניבת טכנולוגיה בהליכי גירושין

התמודדות עם העלמת חברות הזנק, טכנולוגיות ורכוש ווירטואלי אחר בגירושי הייטק ודומיהם.

הסכמה נפוצה בקרב עורכי דין גירושין, העוסקים בגירושי הייטק, היא שלו אנשי ההייטק היו משקיעים את אותם המאמצים שהם מקדישים כדי לנשל את בת הזוג מהצלחתם, הם יכלו להצליח פי 2…

אין זה סוד כי ערב האקזיט או בטרם יתפרסמו נתוני הצלחה או חוזי ענק, שוקלים חלק גדול מאנשי ההייטק נקיטת צעדים לקראת גירושין, שיבטיחו כי בגירושין לא ייחשף הערך המלא של הנכסים הווירטואליים שבידם. בין נכסים אלו נמנים פריטים רבים כגון: פטנטים, אלגוריתמים, תוכנות, חוזים שמנים ובעיקר טכנולוגיות, שמהוות, בדרך כלל, את עיקר ערכן של חברות ההזנק.

גם חקלאי שפיתח זן של פלפלים שצורך מחצית מהמים וגדל למשקל כפול מהרגיל, מחזיק טכנולוגיה ששווה כסף רב. אם הוא יתגרש בטרם תתגלה עובדה זו, אין ספק כי הוא יקבל יותר ממחצית הרכוש המשותף. עם זאת, קיים סיכון כי אחרי הגירושין תתגלה עובדה זו ובדיקת עומק עלולה להביא לביטול הסכם הגירושין ליצירת הסכם גירושין שוויוני.

כאשר מדובר בתעשיית ההייטק הקלסית, בה נמכרות חברות הזנק במאות מיליוני $, אך בשל הטכנולוגיה שהן פיתחו, הפיתוי להסתיר את הטכנולוגיה ושאר הנכסים הווירטואליים הוא עצום.

לפני שנים ספורות הדרך להעלמת רכוש ווירטואלי הייתה פרימיטיבית למדי: העברתו לבעלות אחרת, הסתרתו מבן הזוג ומבית המשפט או בית הדין, ייזום סכסוכים בין שותפי חברת ההזנק ופיצולה ושאר דרכים שחסרונן היה שכל אחת מהן מחייבת שותפי סוד ומשאירה עקבות. לא אחת באמצעות מומחי הייטק וצווי גילוי מסמכים מבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני היה ניתן לגלות את הברחת הנכסים הווירטואליים ולהביאה בחשבון במסת הנכסים המשותפים.

לאור העובדה שהמומחים שמונו על ידי הערכאות, בתי המשפט ובתי הדין למדו לזהות חלק מהעלמות הפשוטות, עברו אשפי ההייטק לכיוונים יותר מתקדמים שהאפשרות לזהותם בדיעבד היא לא גבוהה. דרך המלך בסוג הברחות זה הינה גניבת הטכנולוגיה מחברה או עסק משותפים, דרך אנשי ביניים, לעסק עתידי בו יהיה שותף בעתיד מבריח הטכנולוגיה. גם כאן, ככל שמתקדמת מערכת הגילוי כן משתכללות השיטות…

לדוגמה – לפני מספר שנים פיתח הבעל, שעבד בחברת הייטק גדולה, שיטה לביצוע תחזוקה מרחוק. לפני ההצלחה הוא החליט להתגרש כדי לא לשתף את האישה בהצלחה, שנראתה דאז כהבטחה גדולה. כיוון שהוא שיתף את האישה בחלק מניסוי השיטה היא, בתבונתה הבינה את התמונה. קרוב לשנה לאחר הגירושין הקים הבעל חברת הזנק על בסיס אותה שיטה. מומחה לחברות הזנק וטכנולוגיות בחן את התיעוד שנותר בידי האישה וקבע כי חברת ההזנק שהוקמה אחרי חודשים רבים משתמשת באותה טכנולוגיה שפותחה בנישואין ולכן יש לזכות את האישה במחצית שווי הטכנולוגיה בתאריך הניתוק. המסקנה: כדאי לך להתעניין לפרטים מה עושה הבעל או האישה כדי לא לעמוד בעת גירושין מול שוקת שבורה…

הבעיה המרכזית באיתור העלמת טכנולוגיות ערב גירושין היא העובדה שמרבית הטכנולוגיות אינן מקבלות ביטוי חיצוני במסמכים משיקולי סודיות ובשל העובדה שהן מתפתחות במהירות. בכל אופן ישנם כמה סוגי מסמכים שעשויים לתת קצה של חוט: תיאור העסק ללקות פוטנציאליים או למשקיעים, דוחות כספיים המגלים על מה הושקע עיקר הכסף, תביעות בין השותפים ועוד. כמות שיטות הגילוי המתוחכמות אינה נופלת מכמות תעתועי ההסתרה. משכך קשה לתת עצה כוללת למעט ערנות.

כאשר אתם מרגישים כי בן זוגכם, איש ההייטק, שוקל להיפרד מכם החלו לצלם בחשאי את כל המסמכים הגלויים בבית וקשורים לעבודתו. נסו להבין מה בדיוק הוא עושה, מה הם הקשיים בהם הוא נתקל ועוד. כל מידע שנראה לכם לא חשוב עשוי להיות ראיית הזהב עבור מקצוען בגירושי הייטק.

הפתרון הקלאסי להתמודדות עם העלמת או גניבת רכוש וירטואלי בגירושין הינה להתייעץ, מוקדם ככל האפשר, עם עורך דין מעולה המתמחה בגירושי הייטק ומעודכן בשיטות ההעלמה החדישות.

אם אתה איש ההייטק, החושש כי בשל אי בהירות בעתיד או בשל נתונים שהיו נכונים לפני משבר 2023 בהייטק ואינם נכונים כיום, או מכל סיבה אחרת, כדאי שתקדים ותתייעץ עם עורך דין גירושים המתמחה בגירושי הייטק ובעל ידע וניסיון בחברות הזנק ובהערכתן.

דילוג לתוכן