גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

גירושין של מנהלים, אנשי הייטק ועצמאיים בעת קורונה

מנהלי עסקים, עצמאיים, אנשי הייטק, יזמים, בכירים – מגפת הקורונה משנה את חיי כולנו במנעד רחב של דרכים ומובנים. עסקים רבים, סטרטאפים, טכנולוגיות וארגונים נכנסו לקשיים, חלקם קורסים. אנשים רבים הפכו למובטלים. לעומתם, יש עסקים ואנשים בודדים שפורחים דווקא בשל הקורונה. חלק מאלו שפורחים כיום, עלולים לקרוס במהלך עידן הקורונה ולאחריו. לעומתם, חלק מאלו שקורסים כיום, עשויים לחזור ולשגשג בתום תקופת הקורונה. למצב הנוכחי יש השלכות משמעותיות על הליכי גירושין של בעלי עסקים, מנהלים, עצמאיים, אנשי הייטק ובכירים. ההשלכה העיקרית היא על שווי העסק ונכסי הקריירה שלך, ומכאן על חלוקת הרכוש בגירושין, על דמי המזונות והשלכות כלכליות נוספות. לא אחת גם נושאי הילדים מושפעים מהפן הכלכלי. אם הערכתך היא שנישואיך לא ישרדו עוד שנים רבות, יש לך היום הזדמנות נדירה לתכנן את הגירושין בצורה רגועה ומושכלת, לאסוף נתונים ולבצע פעולות הכנה נכונות לקראת הגירושין, שיסייעו לך, בסופו של יום, להתגרש בתבונה.

בעסקים רבים יתכן שוני עצום בין מצבם הנוכחי בעת הקורונה, אל מול מצבם הצפוי בעתיד הקרוב. לדוגמה: מרבית המכולות משגשגות כיום, אך בשגשוג זה טמונים גם זרעי הקריסה שלהן, שכן עסקי המכולת עוברים כיום במהירות להזמנות מקוונות. בתחום זה יתרונן של הרשתות הגדולות מוחלט! גורל מר ואכזר צפוי גם ליצרני מסכות ההגנה, או מכונות ההנשמה, מיד לאחר מיגור הקורונה. מאידך, יש עסקים שמצבם הפוך, לדוגמה: עורכי דין לענייני גירושין. כיום, בלחץ נושאי הבריאות והכלכלה, איש לא חושב על פתרונות לבעיות הזוגיות. עם זאת, ההסתגרות בבתים והבידוד מקצינים את היחסים הזוגיים. אצל חלק מהזוגות מבשילים, עד תום, תהליכים שהיו עד כה מתחת לפני השטח, והם מגיעים למסקנה שעליהם להתגרש. אצל זוגות אלו תתעורר השאלה מי מהם יגיע ראשון לעורך דין גירושין, ובעניין זה יהיה קשה "להשטיח את העקומה". 

אם אין לך ביטחון באיכות, ביציבות ובהמשכיות נישואיך, עליך לבחון בהקדם את כלל הגורמים הרלוונטיים לגירושין ובראשם את מצבך הכלכלי – העסקי והאישי. חשוב להבין האם ערך העסק שלך וערך הנכסים הלא מוחשיים שלך, לרבות נכסי הקריירה, יימצאו בעתיד הקרוב במגמת עליה או בירידה, הן במציאות, כפי שהיא ידועה לך, והן מבחינת הנראות החיצונית, שכן זו הדרך שבן הזוג שלך ואנשים נוספים תופסים את ערכם. בנוסף ראוי להבין מה יהיו ערכיהם בעתיד הנראה לעין, האם אתה יכול להשפיע על ערכים אלו, ואם כן אז כיצד?

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

סביר להניח כי הערך הממשי והנראות, של העסק שלכם וכן הערך והנראות של הנכסים הלא מוחשיים שלכם כגון: מוניטין, נכסי קריירה, קשרי לקוחות, פטנטים, מחקר ופיתוח, נתח שוק, מערכים ודומיהם, ישתנו בתקופה הקרובה. הנראות החיצונית של עסקיכם עלולה להטעות בצורה קיצונית. אפילו אם הוצאתם את מרבית העובדים לחל"ת ועברתם לעבוד מהבית, עדיין העסק שלכם נראה מבחוץ כמו מקודם. אומדן הערך של הנכסים שלכם, לפיו יכריע בית המשפט לענייני משפחה את חלוקת הרכוש, עלול להיות דמיוני פלוס, שכן הוא יהיה מבוסס על הערכות מומחים, שבעת קורונה תוקפן נתון בספק רב. קשה לחזות כיצד ייראה העולם אחרי הקורונה. בנסיבות אלו אין למומחים שממנים בתי המשפט כלים ממשיים לאמוד את שווי העסק שלך. סביר שהנראות תהווה גורם חשוב בשיקוליהם. הנתונים הממשיים לעניין ערך עסקך מעורפלים בעת הזו. כיוון שלא תמיד לנראות יש קשר לערכים הממשיים, ובמיוחד כיוון שניתן להשפיע על הנראות בטווחים קצרים, אתם יכולים להרוויח או להפסיד משמעותית מתוצאות הערכות המומחים. למרות מגבלות אלו, לערכים שנקבעים על ידי המומחים יש השפעה מכרעת על תוצאות הגירושין שלכם. חלק מכם ימצאו את עצמם משלמים לבן הזוג מחיר אסטרונומי עבור חלקו בעסקך ובנכסים הווירטואליים שלך, בתוספת מזונות נדיבים ועוד, כאשר חלק אחר מכם יופתעו שהם קונים החוצה את בן הזוג בנזיד עדשים… כדי שלא ייגרם לך נזק מהערכת שווי שגויה רצוי לבצע את תכנון הגירושין ואת ההכנות לגירושין, מוקדם ככל האפשר, בחכמה כשעומדים לרשותך מיטב עורכי הדין לגירושין, עם הכישורים הנכונים לפתרון הבעיות המיוחדות שלך ומיטב הטכנולוגיות שפותחו, בימים אלו, כדי להתמודד עם אתגר זה.

כדי להבין לעומק את משמעות הערכת שווי הנכסים העסקיים והנכסים הלא ממשיים (ווירטואליים) שלך על תוצאות הגירושין, כדאי לך לעיין במאמרים הבאים: זכויות הסמויות מן העין, חלוקת רכוש בגירושין, מזונות ילדים – שלב אחרי שלב!, מזונות אישה. אין צורך ביום לימודים ארוך כדי להבין כי ככל שהנכסים שלך שווים יותר, גדל משמעותית הסכום שבו עליך לפצות את בן הזוג בגינם, וכך גדלות גם מחויבויות אחרות שלך כגון מזונות ילדים, פיצויים שיקומיים ועוד. הפטנט הישן והחבוט להציע לבן הזוג "לקחת את כל העסק בחינם", לא עובד יותר, שכן ברור לכל אחד, לרבות לבית המשפט ולבית הדין, כי בן הזוג לא מסוגל לעשות דבר עם העסק. לא ניתן להזרים לבן הזוג בקשית את כל הכשרונות שלך, הידע, הקשרים ההשכלה שלך ועוד. אלו הם נכסי הקריירה שלך, והם "מחוברים" אליך. ברור שבן הזוג ירצה תמורה לא רק בגין העסק שלך אלא גם בגין נכסי הקריירה שלך. כיוון החשיבה צריך להיות כיצד ניתן להציג פתרון כולל חכם, המבוסס על עובדות הוגנות, על ידע עסקי ומשפטי ועל תמונת מציאות סבירה, כך שלצד השני יהיה קשה, עד בלתי אפשרי, להתנגד לו. אם אתם "הצד השני", ברור שצפוי לכם מסלול מאתגר כדי לקבל את מלוא זכויותיכם. חשוב שתבחנו, בעזרת עורכי דין לענייני גירושין, כיצד תוכלו למצות את המירב מהמצב המורכב בו אתם נתונים.

במציאות, השווי של כל עסק נגזר מהשווי של כל המשאבים הממשיים והווירטואליים נטו שעומדים לרשותו, ושל התכנית העסקית שלו. המשאבים הפיזיים עשויים להיות מסוגים רבים, החל מדברים פשוטים כמו מזומנים, משרדים, מכונות, אנשים, מלאים, וכלה במדגמים או קווי ייצור ספציפיים ששווים משתנה בזמנים שונים. להדגמה – קו ייצור כלי רכב שווה בזמנים כתיקונם פי כמה מקו ייצור של מכונות הנשמה, אך לא בזמן קורונה… ביחס לנכסים הלא מוחשיים המצב הרבה יותר מורכב. נכסים אלו אינם ממש מוגדרים. זה עשוי להיות סוג של ידע ייחודי, רשימת לקוחות, פטנט, מוניטין עסקי, קשרים בממשל, הזמנות שעומדות להתקבל, בקיצור מטכנולוגיה כלשהי ועד איכות ומיומנות העובדים שלך ומידת נאמנותם לעסק. השינויים העשויים לחול בערכם של הנכסים הווירטואליים, מעת לעת ובתנאים שונים, הם עצומים. חשבו על חברת תרופות מפסידה, שמחר תמצא מזור לקורונה. כך, מהיום למחר יקפוץ שוויה במיליארדי דולרים, מבלי שמבחוץ היה ניתן לראות דבר. אותו דין עם חברות הייטק שעוסקות בשירותים שרלוונטיים לתקופה זו, כגון זום. בעת משבר עולמי, ובמיוחד בעת משבר בסדר גודל של משבר הקורונה, שסופו מי יישורנו, נגרמת פגיעה קשה במשאבים של עסקים מסוימים ומאידך, משאבים שהיו בעלי שווי קטן, הופכים יקרים מפז.

שינויים בשווי העסק הנובעים כתוצאה משינויים בערך הנכסים הממשיים והווירטואליים אינם הגורם היחיד לשינויים בערך העסק. ככלל, עסק הוא יציר של ידע, רעיונות ומשאבים, המתגבשים דרך תכנית עסקית, לשמש מקור הכנסה. לתכנית העסקית, אפוא, יש השלכה מכרעת על עתידו ושוויו של כל עסק. מרבית הישראלים, מכירים חברת ענק שהיו לה את כל המשאבים ושוויה היה עצום, ובשל אבדן הדרך העסקית היא התרסקה, ושוויה נחתך. לא כולנו מכירים גם את הדוגמאות ההפוכות, אבל יש רבות כאלו. התכנית העסקית היא ברת שינוי והיא משתנה בפועל מעת לעת לפי המצב והצרכים. ככלל, היא ידועה לבעלי העסק ולמנהליו מחמת הסודיות כלפי המתחרים. לא בהכרח היא ידועה לבן הזוג או למומחה שימונה לבחון את העסק מטעם בית המשפט. למען האמת, מניסיוננו, מרבית המומחים גם לא מתעניינים בה. עולה מנתונים אלו כי שינוי בתכנית העסקית משנה את ערך העסק במנעד רחב, כאשר התכנית והשלכותיה הן בשליטתך. גם נכסי הקריירה שלך, הידע, הטכנולוגיה וערכים אחרים עשויים להיות נגזרת צרופה של תכנית השימוש בהם. כל אלו חייבים להילקח בחשבון בתכנון סביר של גירושיך.   

 בית המשפט העליון של מדינת ישראל קבע, לפני שנים ספורות, כי הערכת שווי של עסקים תעשה לפי שיטת DCF. בימים כתיקונם זו החלטה סבירה, ומתכתבת עם יכולות המומחים שממונים על ידי בתי המשפט לתת הערכות שווי ביחס לעסקים שונים. תקפות ההערכות תלויה לרוב בכך שלא יחולו בעסקים אלו שינויים מבניים. יש תעשיות רבות ששם ללא מומחיות ספציפית בתעשייה, תקפות הערכת השווי נתונה בספק. תעשיית ההייטק היא המפורסמת שבהן, אבל למעשה במרבית תעשיות הידע והטכנולוגיה נדרש ידע משמעותי בתעשייה כדי ליתן הערכת שווי תקפה. לדוגמה: בתעשיות אלו מרכיב חשוב בהערכת השווי היא הסינרגטיות של הקונה לעסק הנרכש ולכן הערך תלוי בשאלה עבור מי הוא הקונה. בסופו של יום, אם היכולות הכלכליות, ובפרט היכולות של הצוות שמייצג אותך, נחותות ליכולות של המומחים שממנה בית המשפט, אזי התוצאה שתתקבל תלויה בעיקרה ביכולות אלו של צוות עורכי הדין שייצג את בן זוגך. 

בהנחה שמצב העניינים ברור ואכן שוכנעת כי שעת הקורונה היא שעת כושר עבורך כדי ליצור את ההפרדה הכלכלית והמשפטית ביניכם וכי בשל הבעיות הקשות בהערכת שווי העסק והרכוש הנוסף בתקופת משבר עולמי, ההפרדה הכלכלית ביניכם מורכבת, ודורשת מומחיות כלכלית, משפטית והבנה עמוקה בתעשייה הרלוונטית שלך, בוודאי תצוף השאלה למה כדאי לך לבחון את הדברים עמנו?

לשאלה זו יש כמה תשובות בהמשך ואתגר אחד. לכותב שורות אלו השכלה גבוהה במשפטים ובמנהל עסקים וכן ניסיון של שנים רבות בתעשיית ההייטק ובניהול של חברה תעשייתית מסחרית מובילה בארץ ובעולם. בחברתנו עובד רואה חשבון ותיק, עם ניסיון בתעשיות רבות. מאחורינו ניסיון של שנים רבות בייצוג אנשי הייטק, מנהלים, בעלי חברות, עצמאיים ובכירים בהליכי גירושין מורכבים. נחלנו הצלחות רבות והשגנו תקדימים פורצי דרך בתיקים כלכליים ותיקי הייטק (לדוגמא: הצלחנו להשיג ללקוחה שלנו את שווי הטכנולוגיה, שפותחה על ידי בעלה בשלהי הנישואין, למרות שהעסק הממשי הוקם זמן רב לאחר מכן). יצירתיות היא נר לרגלינו. פעולתנו מבוססת על סיעור מוחות ועל עבודת צוות אינטרדיסציפלינרי. עם פרוץ משבר הקורונה בנינו תכנית עבודה, שתחיש ותייעל את הליכי גירושין בעת הזו. האתגר המוצב בפניך הוא לבחון את הדרך המשפטית, שתוצע לך בתום השיחה הראשונית עמך, להשוות אותה אל מול הצעותיהם של אחרים, ולקבל החלטה מושכלת, שתתאים לך.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן