גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

חלוקת רכוש בתהליך גירושין

סוגיית חלוקת הרכוש מהווה את אחד הנושאים המורכבים ומעוררי המחלוקת בהליך הגירושין. אופן חלוקת הרכוש תלוי בפרמטרים רבים כמו מתי נישאו בני הזוג, האם יש נכסים שנתקבלו במתנה או בירושה במהלך תקופת הנישואין, האם ההסכם יכלול חלוקת רכוש שנצבר לפני הנישואין, האם לאחד מבני הזוג או לשניהם יחד יש חובות, כיצד לחלק את הכספים שנצברו בחסכונות פנסיוניים, פוטנציאל ההשתכרות העתידי של אחד הצדדים ועוד. לפיכך, חשוב לפנות לייעוץ אצל עורך דין משפחה בעל ניסיון רב וידע עשיר בתיקי גירושין וחלוקת רכוש.

חשוב להדגיש כי חלוקת הרכוש הנה קריטית לשני הצדדים, מאחר והיא קובעת את העצמאות הכלכלית בדרך החדשה אליה בני הזוג יוצאים מיד עם החתימה על הסכם הגירושין.

שיטת חלוקת הרכוש על פי מועד הנישואין

חלוקת רכוש בהליך גירושיןבכל הקשור לנושא חלוקת רכוש בין בני זוג שהחליטו להתגרש, נהוגה כיום שיטת חלוקת הרכוש על פי חוק יחסי ממון והסדר איזון משאבים, כל עוד בני הזוג נישאו לאחר 1.1.1974. במידה ובני הזוג נישאו לפני מועד זה הרי חלוקת הרכוש ביניהם תבוצע על פי חזקת השיתוף. עם זאת, למרות ההבדלים הברורים הנוגעים חלוקת הרכוש בין בני הזוג על פי שתי השיטות, הרי עם השנים הפסיקה הובילה לשינויים רבים בנושא, ולעיתים התיק עלול להתגלות כמורכב ביותר. לכן, יש לפנות לייעוץ משפטי, במיוחד כאשר במהלך הנישואים בני הזוג קיבלו מתנות, ירושות וצברו רכוש רב לפני ובמהלך הנישואין.

ישנם מקרים בהם התנהגות אחד מבני הזוג גובלת בפלילים וזה עלול להפעיל לחץ על הצד האחר, לאיים, לנסות ולהעלים רכוש, לא להצהיר על חשבונות בנק או רכוש בארץ או בחו"ל, לפיכך, ניתן לפעול במקביל גם על ידי עו"ד פלילי על מנת לתבוע את בן הזוג בעבירות רכוש או בגין עבירות פליליות כמו אלימות, איומים וכדומה.

איזון משאבים וחלוקה שוויונית של הרכוש

כאמור, החוק בישראל קובע כי חלוקת הרכוש לזוגות שנישאו לאחר 1.1.74 תבוצע באופן שווה בשווה, ראוי לציין כי רק הרכוש שנצבר במהלך הנישואין נכלל בהסכם במסגרת חוק איזון משאבים. במסגרת איזון משאבים, מעבר לחלוקת שווה של הדירה ונכסים כמו רכב פרטי, פריטי אמנות ותכשיטים, נכללים גם כספים וזכויות סוציאליות שנצברו בעבודה כגון קופת גמל, ביטוח מנהלים, קרן פנסיה וקרנות השתלמות. עם זאת, רק הזכויות והכספים שנצברו במהלך החיים המשותפים נכללים בהסכם חלוקת רכוש, והם יחולקו בחלקים שווים בין בני הזוג. אגב, גם חובות שנצברו בחיים הנישואין הם משותפים, אך במידה ואחד הצדדים מצליח להוכיח כי חוב של הצד האחר אינו קשור לניהול תקין של משק הבית המשותף, הרי החוב לא יוכנס במסגרת איזון משאבים.

חלוקת דירת המגורים

במקרים רבים דירת המגורים המשותפת מהווה את הרכוש העיקרי של בני הזוג, לכן קיימת אפשרות למכור את הדירה. במידה וקיימת משכנתא על הנכס יש להחזירה, ואת הכסף הנותר מחלקים שווה בשווה בין בני הזוג. עם זאת, קיימת אפשרות כי אחד מבני הזוג יביע עניין לרכוש את חלקו של הצד האחר בנכס, ניתן לבצע זאת באמצעות העברת המשכנתא על שמו, במידת הצורך לוקחים משכנתא נוספת, אך קיימת אפשרות גם לוותר על נכסים משותפים אחרים בתמורה לדירה ועל פי ערכה.

מה קורה כאשר אחד מבני הזוג לא עובד?

יש מקרים בהם אחד מבני הזוג לא עובד לכן הצד השני מתקשה להבין מדוע עליו לחלוק באופן שווה את הנכסים שנצברו בחיי הנישואין. לעניין זה כדאי לדעת כי בן הזוג המפרנס שנטל עליו את פרנסת הבית לא היה יכול לעשות כך ללא מאמצי בן הזוג בגידול ילדים ואחזקת משק בית, ולמעשה מאמציו שקולים למאמץ בן הזוג המפרנס שעבר בתקופת חיי הנישואין.

זכויות על מוניטין

בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה חדשה בקרב בתי המשפט בארץ בנוגע לזכויות על מוניטין של מי מבני הזוג. בתי המשפט לענייני משפחה נוהגים לבדוק היום את כושר ההשתכרות העתידי של בני הזוג, בדגש על נכסי קריירה ומוניטין עסקי ואישי. לשם אומדן המוניטין ולקביעת איזון המשאבים יבקש לרוב בית המשפט חוות דעת מקצועית על ידי אקטואר המתמחה בנושא מורכב זה.

לסיכום, עורך דין גירושין יכול לספק עבורך ייעוץ מקצועי חשוב על מנת לקבוע אסטרטגיה מנצחת וכדי לייעץ בנושאי חלוקת רכוש על מנת להטות את החלוקה לטובתך.

דילוג לתוכן