גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

להציל את הסטארט-אפ שלך בעת גירושין

סממני הצלחת הסטארט-אפ שלך גוררים, לעיתים, את המחשבה שמא כדאי להפחית את חלקם של גורמים שאינם סינרגטיים להמשך ההצלחה. בדרך כלל מדובר במשקיעי הסיד (seed), אולם לא אחת עולה המחשבה שכדאי ל"היפטר" גם מבעל או אישה "בעייתיים", למרות שעל פי החוק הם שותפים שווים להצלחתך, גם אם לא תרמו דבר, אולי הפריעו להצלחתך, או אפילו לחצו עליך לזנוח את המיזם. גם אם תחליטו, בשלב זה, שאינכם רוצים להמשיך ולחלוק את הצלחתכם עם בן או בת הזוג, עדיין, עפ"י חוק, יש להם חלק במה שפותח עד כה. אם לא תפעלו נכון, יתכן ויהיה להם חלק גם במה שיפותח בעתיד…

פסק דין, שתוכנו פורסם לאחרונה, נתן לאישה את ערך הפיתוח של סטארט-אפ, שפיתח הבעל במהלך הנישואין, שבהמשך התגבש לחברת הזנק, חודשים רבים לאחר הגירושין בפועל (כותב המאמר ייצג את האישה באותו מקרה). נראה שזו הנורמה כיום, וסביר שהיא עוד תתפתח. נורמה זו מציבה בפני יזמי הסטארטאפים את האתגר כיצד להימנע מחשיפה מופרזת לסיכון לאבד מחצית מהישגיהם העתידיים, ומאידך בפני בני זוגם ניצב האתגר כיצד לקבל את מלוא הערך הווירטואלי, שנצבר בתקופת הנישואין, עד תאריך הניתוק (כלומר, המועד הקובע לפרידה מבן או בת הזוג).

הבעיה הראשונה הניצבת בפני מי שיוזם הליכי גירושין, במהלך פיתוח ויישום הסטארטאפ היא ההערכה מה היה שווי הידע, הטכנולוגיה והתשתיות, שנוצרו במהלך הנישואין, עד תאריך הניתוק. עולה גם השאלה האם המוניטין האישי והידע שנצברו במהלך הנישואין הם הגורמים המרכזיים בהצלחה העתידית וברצון המשקיעים להשקיע בסטארט-אפ. מרחב האפשרויות בנושא זה הוא עצום. לפרקים כל הטכנולוגיה פותחה בשלב ההתחלתי שחל במהלך הנישואין, ולאחר תאריך הניתוק בוצע אך יישומה, ולפרקים הסטארט-אפ משנה כיוון לאחר הגירושין: כל מה שפותח בנישואין הופך להיות חסר ערך, ויש לפתח מחדש את כל הטכנולוגיה, דבר שקורה לאחר תאריך הניתוק. ברוב המקרים האמת היא באמצע – יש ממש בכל אחת מהאפשרויות. 

נושא הערכת ידע ווירטואלי ותשתיות של חברות הזנק הוא נושא חדש יחסית. מערכת המשפט והמערכות התומכות (כגון: מעריכים, מומחים, אקטוארים, רואי חשבון וכו') טרם צברו ידע וניסיון בנושא. במצב זה, יש חשיבות רבה לדרך בה מוצגים הדברים, ולא אחת דרך ההצגה קובעת את התוצאה. מרכיב לא מבוטל בהערכת סטארטאפים הם גורמי הסיכוי והסיכון. בפני יזמי חברות הזנק ניצבים סיכונים רבים שאינם קיימים בפני עסק רגיל – החל מאי הוודאות לגבי גיוס מקורות ההון וכלה בשאלה האם הטכנולוגיה תהיה אכן ישימה ונדרשת. בסטארט-אפ מצליח קיים גם הסיכון שחברת ענק תנסה לפתח טכנולוגיה מקבילה, אל מול הסיכוי לאקזיט מדהים, כתוצאה מרכישת המיזם על ידי חברת ענק מתחרה… בקצרה – קשת הסיכונים מאוד רחבה, והערכתם משפיעה על הערכת שוויו של המיזם.

בנתונים אלו יש חשיבות רבה לתאריך הניתוק שהוא, בדרך כלל, המועד בו אחד הצדדים הגיש בקשה ליישוב סכסוך, או תביעת גירושין. לפעמים זה מועד מוקדם יותר, אם בפועל נותקו יחסי הצדדים, נתגלתה בגידה המאיינת כליל את השיתוף, בנסיבות של תרמית חמורה, הגשת תלונת שווא במשטרה ובנסיבות נוספות. כיוון שלסוגיית תאריך הניתוק יש השלכה עצומה על דרך חלוקת הרכוש שנצבר, לא אחת תאריך הניתוק הוא המכריע בשאלה האם בני הזוג הם אכן שותפים בסטארט-אפ, אם לאו.

בעיה נוספת עלולה להתעורר כאשר הסטארט-אפ לא צלח במהלך הנישואין, אך שינוי מסוים במוצר, או בדרך היישום, שבוצע לאחר תאריך הניתוק, הביא למפנה דרמטי ולהצלחה מסחררת של הסטארט-אפ.
במצב כזה, תצטרכו להוכיח כי השינוי שעשיתם בסטארט-אפ הוא מהותי וכי הוא מהווה את הסיבה העיקרית להצלחתכם. מנגד, בן או בת הזוג, יטענו כי גם אם נעשה שינוי כזה או אחר, הרי שהבסיס המרכזי של הסטארט-אפ תוכנן ופותח בזמן הנישואין, והפיתוח החדש הוא תוצאה של ניסוי וטעייה. היכולת שלכם לשכנע את בית המשפט בגרסה שלכם, תלויה לא מעט בזוויות הראיה ובידע המקצועי והטכנולוגי של עורך הדין שייצג אתכם בהליך הגירושין. על כן, אתם חייבים לבחור עורך הדין גירושין המכיר היטב ובקיא בעולם הסטארט אפ, מיד כאשר החלטתם להתגרש, ואולי אף קודם לכן (לדוגמא: עת אתם מצויים בטיפול זוגי), או כאשר בן/בת הזוג שלכם החליטו כי רצונם להתגרש.

כיום החוק מחייב כל מי שרוצה להתגרש להתחיל בהגשת בקשה ליישוב סכסוך, כדי לנסות להגיע לגישור גירושין בחסות בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. הליך זה נותן יתרון רב לאנשי ההייטק בכלל וליזמי חברות ההזנק במיוחד. הסברים על יתרונות אלו מפורטים במאמר  יישוב סכסוך – בשורה טובה למתגרשים מתעשיית ההייטק המצוי באתר זה. חשוב מאוד כי כבר בשלב זה תהיה לך גרסה סדורה בעניין שווי הסטארטאפ שלך, שכן אם הליך יישוב הסכסוך לא יצלח, וימשך כהליך משפטי רגיל, לא תאלצו להחליף את גרסתכם. בכל מקרה, כדאי לכם להשקיע את מירב המאמצים והמשאבים כדי שהכל ייגמר במסגרת יישוב הסכסוך. ברור כי דרך ניהול יישוב הסכסוך עשויה להשפיע משמעותית הן על תוצאות הגירושין שלכם בהמשך והן על אופן החלוקה של שווי הסטארט-אפ, אם אכן הוא יחולק.

אם נותרו לך שאלות ו/או ברצונך לקבל הבהרות, פנה לעורך דין המתמחה בגירושין של אנשי הייטק, עצמאיים ומנהלים - אברהם עזריאלנט, בטלפון: 0522-809080.

עורך דין אברהם עזריאלנט מתמחה בגירושין של אנשי הייטק, עצמאיים ומנהלים מזה 20 שנים. הוא גם מוסמך במנהל עסקים, איש הייטק, מנהל עסקים ויזם. מאחוריו עשרות שנות ניסיון בתחומים אלו.

דילוג לתוכן