גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

יישוב סכסוך – בשורה טובה למתגרשים מתעשיית ההייטק

אם אתם אנשי הייטק, או מנהלי הייטק, ושוקלים להתגרש או נאלצים להתגרש, החוק שמחייב לקיים הליך יישוב סכסוך, כתנאי לפתיחת הליכי גירושין, מעניק לכם יתרון משמעותי בהליכים הרכושיים של הגירושין. אם אתם נשואים לאיש הייטק, כדאי שתלמדו בהקדם כיצד להתמודד עם הבעיות, הקשיים, והאתגרים שהחוק החדש מציב בפניכם.  

החוק להסדר התדיינויות במשפחה, הנקרא בפי העם חוק גישור גירושין חובה, מסדיר את דרך פתיחת הליכי הגירושין בישראל. כל מי שמתכנן להתגרש חייב להגיש, לפני כל הליך אחר, בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט לענייני משפחה, או לבית הדין הרבני. הבקשה כוללת רק את שמות הצדדים ופרטי הקשר עמם – אין צורך לפרט את תוכן הבקשה. התוכן יכול להיות כמעט כל דבר – החל מניסיון לקדם טיפול זוגי ושלום בית, דרך ניסיון לאכוף או ליצור הסכם ממון, או הסכם שלום בית – גירושין, וכלה בדרישה להתגרש בהקדם.

הבקשה ליישוב סכסוך מועברת ליחידת הסיוע, של בית המשפט לענייני משפחה, או לזו של בית הדין הרבני. יחידת הסיוע מזמנת את שני בני הזוג לפגישה עם עובדת סוציאלית, המיומנת ביישוב סכסוכים. היא תבחן האם אפשר לפתור את הסכסוך המשפחתי בצורה ידידותית, פשוטה ובהסכמה. לצורך הגדרת ופתרון הסכסוך מתקיימות ביחידת הסיוע עד 4 פגישות, כאשר בשלושת האחרונות יש באפשרותך להסתייע בעורך דין מטעמך.

יישוב הסכסוך ביחידת הסיוע מתנהל מול עובדים סוציאליים, ובפגישות הנוספות גם מול עורכי דין בשירות יחידת הסיוע. ההליך נועד להשיג הסכמות בין הצדדים, ואין לו כל ממד שיפוטי. ליחידת הסיוע אין סמכות להכריח אף אחד מהצדדים, או כל גורם חיצוני, לחשוף נתונים או להסכים לפתרון שאינו מקובל עליו. כיוון שכך מתנהל ההליך, הסיכוי להגיע, במקרים מורכבים, לחשיפת פריטי רכוש, זכויות וכו', שלא נמצאים בידיעת שני הצדדים, הוא אפסי. הדבר נכון גם לגבי חשיפה של נתוני השתכרות, חובות ואחרים. יישום הוגן של הליכי יישוב הסכסוך תלוי בנכונותו של כל צד להציג לצד השני תמונה כנה, אמיתית ומלאה. ניסיון החיים מוכיח כי במרבית המקרים זה לא קורה, וגם אם יש כמה צדיקים, אזי החשיפה היא סלקטיבית ומן הסתם נתונה לפרשנויות שונות.

במהלך יישוב הסכסוך ניתן לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, או לבית הדין הרבני, כדי לקבל סעדים זמניים בנושאי המשמורת והמזונות, ואפילו לדרוש צו לאיסור שינוי המצב הקיים בנושא הרכוש. אולם, מה הטעם לסגור את האורווה לאחר שברחו הסוסים? הבעיה המרכזית היא שלא ניתן לקבל צווים לגילוי מסמכים, המופנים לגורמים שונים במשק וביניהם בנקים, מקומות עבודה, לקוחות, ספקים, נותני שירותים, רשויות המס, חברות ביטוח ואחרים. הצו לגילוי מסמכים הוא הצו הרלוונטי לגילוי רכוש שלא היה ידוע קודם לכן לצד שמבקש את הצו. בלעדיו הסיכוי שלך לגלות את מה שהוסתר ממך הוא אפסי. התוצאה היא שיישוב הסכסוך מתקיים, ככלל, כאשר התמונה הרכושית הממשית לוטה בערפל. אין ספק שמצב זה נותן יתרון מכריע לצד שמרבית הרכוש הממשי והווירטואלי מצוי ברשותו.

ככל שתמונת הרכוש מורכבת יותר, הסיכוי שהיא תקבל ביטוי מלא ואמיתי בחלוקת רכוש שתעשה במסגרת יישוב סכסוך הולך ויורד. אם אתם אנשי ההייטק הדבר משחק לטובתכם, אולם אתם בני הזוג תצטרכו להשקיע מאמצים מיוחדים כדי לקבל את המגיע לכם. ככלל, יישוב סכסוך מתמקד בחלוקת הרכוש הקיים, מתוך הנחה שגויה כי הצדדים הם הישרים באדם. במסגרת יישוב הסכסוך איש לא מנסה לאתר את כלל הרכוש, או להתעמק בערכיו. אם אחד הצדדים חפץ להונות את משנהו, או להסתיר ממנו רכוש וזכויות, הרי למרבה הצער, יישוב סכסוך הוא הבמה הנכונה עבורו. 

גורמי המורכבות, העלולים להטות את חלוקת הרכוש לטובת הצד שאוחז בו, הם רבים מספור. ביניהם נמנים: אחוז נכסים ווירטואליים גבוה (לדוגמה: פטנטים, מוניטין, נכסי קריירה וכו'), ערכים שנתונים לשינויים קיצוניים (החל מרכוש נקוב במטבעות וירטואליים וכלה בסטארט-אפ לפני קריסה או אקזיט), קיום אופציות מסוגים שונים והסכמים חשאיים side letters)) ודומיהם, ערך המבוסס על אקזיט עתידי מוסכם מראש, תלות בשותפים או בשותפי סוד, סיכון כלכלי, רגולטורי או טכנולוגי, אופציות בחברה זרה הרשומות בחו"ל, שינויים במגמות של שוק ההייטק ועוד. 

השינויים הרבים והתדירים בתחומי ההייטק גוררים בעייתיות בהבנת משמעותם של הדברים. גם לאיש ההייטק עצמו חלק מהדברים לא מובנים עד תום. לדוגמה: האם אופציות התלויות בהמשך העבודה בחברה שהעניקה אותן הן תמורה לעבר, שהיה משותף, ואז הן ברות חלוקה בגירושין, או שהן ניתנו בתמורה לעבודה העתידית בחברה אחרי הגירושין. מה גורלן של אופציות שכיום אין להן ערך, אך שווין עצום במקרה של אקזיט עתידי ועוד. 

כאשר מדובר בהליך גישור ביחידת הסיוע ספק אם מישהו יכנס לדקויות אלו ולכן סביר שאופציות מסוג זה לא תהיינה כלל על השולחן… אלו הן אך דוגמאות פשוטות. במציאות של דור ההייטק, בו מרבית הרכוש המשפחתי הוא ווירטואלי, ספק אם הליך יישוב הסכסוך יחלק רכוש זה בין הצדדים בצורה שווה, בסופו של יום. חלק מהסיבות לכך טמונות בקשיים אובייקטיביים לאתר ולהעריך רכוש מסוג זה, חלקן נעוצות בנקודת המבט ה"מעניינת" של בעל העניין ברכוש זה וחלקן נובעות מהונאה פשוטה… לפרקים האבחנה ביניהם לא חד משמעית ולפרקים יש עירוב של הגורמים.

עולה שהליך יישוב הסכסוך מיטיב בצורה קיצונית עם אנשי ההייטק ודומיהם, ומקפח בצורה קיצונית את בני זוגם, שמשתכרים פחות ומקבלים פחות הטבות מהמעסיק. ככל שההפרש בכושר ההשתכרות בין הצדדים גדול יותר, כך מתעצם העיוות הסופי בחלוקת הרכוש. למען ההגינות יאמר כי הליך יישוב הסכסוך מוזיל ומפשט את גירושיהם של זוגות רבים, בעלי שכר ממוצע ומטה, שאין להם רכוש מורכב ופריטי הרכוש המשותף שקופים לשני בני הזוג. מאידך, כאשר נתוני הרכוש אינם פשוטים וגלויים, הליכי יישוב הסכסוך גורמים עוול משמעותי לצד החלש. הצד החלש הוא הצד שעומדים לרשותו פחות רכוש, פחות הכנסות, פחות זכויות, אין לו רכוש ווירטואלי, ובעיקר לרשותו פחות משאבים להשקיע הן בחקירות ובדיקות מקצועית מתוחכמות של הנתונים הכלכליים שנצברו בנישואין, והן בניהול ההליכים המשפטיים. 

לא אחת מהווה יישוב הסכסוך במה נאותה לפשרה, המבוססת על מילוי הצרכים האמיתיים של הצד החלש, מבלי להתעמק בדקויות של מה מגיע לו ומדוע. פשרה מסוג זה מאפשרת המשך יחסים סבירים בין בני הזוג, ומפחיתה את החיכוך בגירושין. במקרה מסוג זה יש להקפיד כי הסכם הגירושין ידגיש את המניעים, ולא יאפשר פתיחה מחדש של ההליכים עקב חוסר ידיעת העובדות הרלוונטיות.

מורכבות גירושי ההייטק מביאה למסקנה כי במרבית המקרים אין מנוס מלהסתייע בשירותיו של עורך דין רציני, הבקי ברזי הרזים של עולם ההייטק ובגירושי הייטק, שייעצב עבורכם אסטרטגיית גירושין כוללת. לאיש ההייטק נדרש עורך דין לגירושי הייטק כדי לתכנן וליישם החרגה חוקית ומבוססת של מירב פריטי הרכוש הווירטואלי ורכוש אחר הנתון בשאלה. לבן הזוג הדבר ממש חיוני כדי לגלות, לזהות ולבסס במה משפטית לתביעת אותם פריטי רכוש בעייתיים. כדאי לכם לפנות לעורך דין המתמחה בגירושי הייטק בשלב מוקדם ככל האפשר, אפילו כאשר אתם רק חושבים על אופציה ממשית להתגרש, ובכל מקרה בטרם הפנייה ליישוב סכסוך.

סוף מעשה במחשבה תחילה – לפני שאתם פונים להליך של יישוב סכסוך אתם חייבים להיות מגובשים על האסטרטגיה הכוללת אותה תנקטו בהמשך ההליכים, במקרה שיישוב הסכסוך יכשל. לא תוכלו לטעון טענות מסוימות במהלך יישוב הסכסוך ואת היפוכן בהמשך ההליכים המשפטיים. הסיבה החשובה מכל לפנות לעורך דין גירושין הבקי בגירושי הייטק היא שאם תפעלו בתבונה במהלך יישוב הסכסוך, תעלו משמעותית את הסיכוי שהכול ייגמר שם, והסכסוך לא יתפתח לקרב משפטי. זו הסיבה שלצורך ליווי מקצועי בהליך יישוב הסכסוך כדאי לכם לשכור את עורך הדין הטוב ביותר, שידכם משגת, שכן יתכן כי בסופו של יום זו תהיה הדרך הזולה ביותר להתגרש.

אם נותרו לך שאלות ו/או ברצונך לקבל הבהרות, פנה לעורך דין המתמחה בגירושין של אנשי הייטק, עצמאיים ומנהלים - אברהם עזריאלנט, בטלפון: 0522-809080.

עורך דין אברהם עזריאלנט מתמחה בגירושין של אנשי הייטק, עצמאיים ומנהלים מזה 20 שנים. הוא גם מוסמך במנהל עסקים, איש הייטק, מנהל עסקים ויזם. מאחוריו עשרות שנות ניסיון בתחומים אלו.

דילוג לתוכן