גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

היא בוגדת – הדרך הממוסדת – פניה אל עורך דין

אם הדגלים האדומים כבר הונפו, ואתה משוכנע כי "הצמיחו לך קרניים", עדיף להקדים תרופה למכה ולפנות לעורך דין, לפני שהצד השני יעשה זאת. אם הצד השני יקדים אותך – זה עלול להעמיד אותך בעמדת נחיתות בהמשך ההליכים. מאידך, אם יש לך ספק כלשהו, כדאי שתאמץ קודם את דרכי הבדיקה האחרות, שכן אם תפנה לדרך המשפטית, ויתברר בסופו של דבר שאין ממש בחשדותיך, אתה עלול למצוא את עצמך במצב בו עצם הפעלת עורך הדין עלולה ליצור לך בעיה עם בת זוגך.

למרבה הצער, אנשים רבים משקיעים פחות זמן בבחירת עורך דין שיטפל בנושא בני הזוג הבוגדים, מאשר הזמן שהם משקיעים בקניית נעליים חדשות. בחירת עורך הדין המתאים היא קריטית, כיוון שמדובר כאן בעתידך – רכושך, החזקת הילדים, הכנסותיך, כספים שיגיעו לך ובייחוד בתחושות שילוו אותך בהמשך. כמו בכל מקצוע – יש עורכי דין טובים ופחות טובים. יש עורכי דין המתמחים בשטח הרלוונטי לך, ויש כאלה שאינם. חשוב למצוא עורך דין שמתמחה גם בנושאי טיפול של "טרום גירושים" – חקירות ובדיקות, הסדרי כספים, ופעולות אחרות שיש לעשותן לפני שתגלה לבת זוגך מה שאתה יודע.

לא פחות חשוב מזה לבחור עורך דין שגם יכבד אותך ואת רגשותיך בנושא. שכן, מדובר בתהליך לא קל מבחינה רגשית, ובמיוחד מכיוון שלאדם זה אתה עומד לגלות חלק נכבד מסודותיך האפלים ביותר.

רות, בת ה- 38, שעבדה כפקידה בבנק, גילתה שבעלה בוגד בה עם לקוחות המוסך שניהל. (בתחילה, היא לא הבינה מדוע נפנה בעלה לתקן כלי רכב של נשים מסוימות באישון לילה…). היא לא בזבזה זמן והחלה אף היא, רומן סוער עם סגן מנהל הבנק, בו עבדה שנים רבות.

חשדו של הבעל התעורר, הוא שכר חוקר פרטי, וקיבל ממנו סרטי וידאו וצילומים שאינם משתמעים לשני פנים. הוא החליט לנצל את הצילומים בכדי לגמור את הנישואים בזול- הוא הראה לה את הסרטים, והגיש לה לחתימה הסכם שכלל ויתור על מרבית רכושם המשותף. רות סירבה, אך הוא הכריח אותה לחתום באיומי סכין. כשהגיעו לבית הדין הרבני, ניסו הרבנים להניא אותה מלאשר הסכם כה מקפח, אולם היא חששה מבעלה ולא שעתה לאזהרותיהם.

בעבודה, ראה סגן המנהל כי הוא עלול להסתבך. הוא חשש לאבד את עבודתו ואשתו, ולכן רקם, יחד עם המנהל, עלילה של מעילה באמון כנגד האישה, והיא פוטרה בתואנה זו ללא פיצויים.

במצב זה, בו נותרה רות ללא עבודה, בעל ורכוש, היא פנתה לחברת עורכי דין ידועה, שעוסקת בדיני עבודה, גירושין ופלילים. הם גילו עניין בסיפורה, ובסיעור מוחות שערכו בעניינה, הגיעו למסקנה כי ההפסד שלה הוא תולדה של פעולות לא חוקיות, ויעצו לה לפנות בתלונה למשטרה. במקביל הם, הגישו בקשה לביטול פסק הדין המקפח. בהמשך, מצאו חוקרים מטעמם כי רכושו של הבעל גדול ממה שידעה רות, וכי אישה אחרת, בבנק אחר, מנהלת את השקעותיו הצדדיות, שהושגו מכסף "שחור".

בשלב זה, טענו עורכי הדין כי, סרטי הוידאו, בהם צולמה רות, מזויפים. הבעל הזועם, שלח מיד את הסרטים לעורכי הדין, כדי שיראו בעצמם שאינם מזויפים. הם, שחיכו לכך, מסרו את הסרטים למשטרה, כראיה לתלונת האישה פגיעה בפרטיות וסחיטה באיומים. כך, כשהוא נתון במעצר בשל התלונה על עבירות אלו, ניהל הבעל משא ומתן עם עורכי הדין של רות. הוא ויתר לטובתה על יותר ממחצית הרכוש, ואף העביר לחשבונה סכומים נאים לכיסוי שכר טרחתם של עורכי הדין והחוקרים.

בנוסף, בחנו עורכי הדין את נושא הפיטורין, וחשפו את הפרטים המביכים. הבנק, שלא רצה לנהל משפט בגין פיטורים שלא כדין, נאות לפצות את רות בסכום "שמן", להשאירה בעבודה, ואף לקדמה לתפקיד בכיר יותר. לסיכום – רות נפטרה מבעל בוגדני, קיבלה סכום נאה מהבנק, זכתה בעבודה טובה יותר, בחלק נכבד ביותר מהרכוש, ובמיוחד זכתה בתחושה המתוקה של הניצחון הראשון על בעלה, ממנו סבלה, פיזית ונפשית, בשתיים עשרה השנים האחרונות.

פעמים רבות רעיון מוצלח כיצד "להפיל בפח" את בן הזוג, שווה יותר מאין ספור קרבות משפטיים. הכלל הוא, שיש לפנות לעורך דין מוקדם ככל האפשר, ואם אתה מתלבט האם הגיע השלב, יש לנו חדשות עבורך – אכן הגיע הזמן! ככל שתתכנן ותפעל מוקדם יותר, כך יש יותר סיכוי שידך תהיה על העליונה…

טיפים לבחירת עורך דין:

  1. רצוי לבחור עורך דין שהוא חלק ממשרד או פירמה רצינית וידועה. כך יש לו נגישות ליותר משאבים, והוא מסוגל להפעיל עורכי דין נוספים ממשרדו, הבקיאים בנושאים העלולים להיות קשורים לבעייתך כמו פלילים, עבודה, כספים, מקרקעין וכו'.
  2. מכרים או ידידים שעברו תהליך דומה, ומרוצים מאופן הטיפול בהם יכולים להמליץ לך על עורך דין. כמו במקרה של המלצה על חוקר, אתה עלול להיתקל בניגודי אינטרסים או באנשים שהאינטרס שלהם הינו לספק עבודה לעורך הדין שלהם, ולא לעזור לך. בכל מקרה אין להשתמש במכרים משותפים עם בת זוגך, שמא המידע על כוונותיך ידלוף אליה.
  3. הדרך הסבירה ביותר הינה לפתוח מדריך מסווג (כמו "דפי זהב" או מנוע חיפוש באינטרנט כגון: "google") ולשוחח בעילום שם עם מספר פירמות של עורכי דין המטפלות בגירושים ובנושאים הכרוכים בכך, ולנסות להבין כיצד הם מציעים לתקוף את הבעיה שלך. בצורה זו תוכל לבחון ללא סיכון, לא רק את המקצועיות שלהם אלא אף את יחסם אלייך ואת הרעיונות שיש להם ביחס למקרה הספציפי שלך. (התחל מאלה שמציעים מספר חינם – לא בגלל החיסכון בדמי הטלפון, אלא בגלל שזה מוכיח על רגישות ללקוחות).
  4. נסה להיעזר באיש מקצוע. למשל, חוקר פרטי שמתמחה בנושא בגידות וגירושים – הוא ודאי מכיר עורכי דין שפתרו בהצלחה מקרים רבים (היזהר לא להזדהות, שמא זה החוקר שאישתך שכרה לעקוב אחריך).
  5. אם אינך תושב עיר גדולה, כדאי לך לפנות, בעדיפות ראשונה, לפירמות של עורכי דין הממוקמות בערים הגדולות (תל-אביב, חיפה, באר שבע, ירושלים) או לפירמות ארציות (בעלות סניפים רבים) – שם נמצאים בדרך כלל עורכי הדין המצליחים, והסיכוי שהם מכירים את בת זוגך קטן ביותר.
  6. בחלק מהפירמות לעריכת דין תוכל לקבל הסברים בכתב, ללא התחייבות וללא תשלום, על תהליך הגירושים, על זכויותיך, על ההליכים השונים ועל הדרך הטובה ביותר להגיע לתוצאה רצויה. נסה להשיג את החומר ולקרוא אותו בעיון לפני שאתה מחליט – כך תדע טוב יותר מה לשאול, וכתוצאה מכך יתייחסו אליך עורכי הדין ביתר רצינות, לחלופין קרא את אתרי האינטרנט של אותן פירמות – שם תקבל תמונה טובה על יכולתן!
  7. אם קיבלת חומר מפירמה כלשהי בדוק האם החומר עדכני – מתי פורסם, ומה הוא התאריך של פסק הדין האחרון המצוטט בו. לפעמים חומר מיושן יותר גרוע מהיעדר חומר כתוב, שכן הוא עלול להטעות אותך. (לדוגמא: לפני מספר שנים עבר הטיפול בנושאי משפחה מבית המשפט המחוזי לבית המשפט לענייני משפחה. ספק הוא אם חומר הדן בערכאת המחוזי עשוי לסייע לך כיום). אם השגת הסברים עדכניים, כדאי שתראה מי הם המחברים – רוב הסיכויים שיהיו להם תשובות טובות גם בעניינך.
  8. רצוי שתברר מי יהיו עורכי הדין בצוות שיטפל בך. כדאי שתשוחח עם אחד או שניים מהם על מנת להתרשם, לא רק מראש הצוות, אלא גם מאיכות הצוות כולו – היצירתיות שלו, בקיאותו בנושאים הרלוונטיים ובמיוחד מידת הרגישות והזהירות שבה יטופל עניינך.
  9. כדאי לך להתעלם ממרבית האגדות האופפות את הליך בחירת עורך הדין, וביניהן: שוותק עורך הדין במקצוע מלמד על איכות השירות שתוכל לקבל, שיש לסמוך רק על המלצות של מקורבים (האם הם באמת חכמים ממך?) שיש קשר רב בין היותו של עורך דין "מפורסם" לבין התוצאה שתוכל לצפות ממנו (אלא אם הוא מפורסם בהצלחותיו!) שיש "וירטואוזים" שיכולים לחלצך מכל מצב, שמי שיותר יקר הוא אכן יותר טוב עבורך, שמי שמבטיח לך תוצאה מסוימת אכן ישיג לך אותה (והרי בינינו – הדבר תלוי לא אחת בנקודת ראותם של הדיינים והשופטים, ולכן מי שמבטיח, ברב המקרים, אינו דובר אמת..) ושמי שקשוח אלייך יהיה כזה גם כלפי בת זוגך…
  10. אם ברצונך להעמיק תוכל לשוטט באינטרנט ולקרוא אתרים חדישים העוסקים בגירושין דוגמת www.get.li, או לבקש מהפירמות עמן אתה משוחח שיעבירו לך חומר שמבטא את גישתן לעניין.
  11. הבא בחשבון כגורם חשוב, אך לא ראשי, עד כמה נח ונעים לשוחח עם אותו עורך דין בו אתה מתכוון לבחור, שכן בהחלט תצטרך לשוחח עמו רבות על הנושאים הרגישים ביותר בחייך…

יתרונות הפניה לעורך דין

  • סודיות מוחלטת מוגנת על ידי החוק – דברים שנאמרים (או נכתבים) בין עורך דין לבין לקוחו זוכים לחסיון מוחלט ואינם ניתנים לחשיפה, אפילו בתוקף צו של בית משפט! חשיפת דברים אלו על ידי עורך הדין מהווה עבירה אתית חמורה.
  • עורך דין טוב ורגיש יכול לשמש לך יועץ אובייקטיבי, והוא עשוי למנוע ממך טעויות הנובעות ממניעים רגשיים, משיקול דעת לא נכון, או מחוסר ניסיון במצבים מורכבים כאלה.
  • יתכן ששלב הבילוש וברור העובדות המלאות יכול להיחסך, שכן אין בו צורך במרבית ההליכים המשפטיים.
  • אם הכיוון הינו לגירושים או הפרדת רכוש, עורך דין יכול לסייע בביצוע פעולות הכנה חוקיות שיגדילו את חלקך ו/או יקטינו את חבויות המס.
  • עורך דין יכול לשמש לך אוזן קשבת, ויועץ טוב לבחירת אסטרטגיות בהמשך הדרך.
  • לעורך דין, בייחוד במשרד שמטפל בנושאים קשורים, יש ידע לסייע לך גם בצדדים נוספים הכרוכים במהלך הגירושים.

חסרונות הפניה לעורך דין

  • עורך דין חייב להפעיל ברוב המקרים גורם חקירות כדי לברר את העובדות, ולכן פניה אליו עלולה להתברר כיקרה יותר, אם יתברר שאין ממש בחשדות.
  • בחירה לא נכונה של עורך דין, עלולה לדרדר את התהליך לגירושים, גם אם מלכתחילה לא הייתה לכך הצדקה.
  • עורכי דין מחויבים על פי החוק לא לטעון בפני בית משפט או בית דין טענות שהם יודעים בבירור שאינן נכונות, ולכן יקשה עלייך להסתייע בהם כדי לנצח את בן זוגך בדרכי מרמה (עורכי הדין הממולחים יודעים כיצד לשאול אותך את השאלות הנכונות בצורה שלא תחשוף אותם למידע "מזיק" או "מיותר").

לעורכי דין אסור לתת עצה לא חוקית (לדוגמה: להמליץ בפניך לצותת לבת הזוג או למאהבה), למרות שלפעמים יהיה כדאי לך לבצע עבירה קלה בעבור יתרון גדול (גם כאן ניתן לעקוף את המכשול אם תשאל את עורך הדין על אלו פעולות מועילות הוא אינו יכול להמליץ).

דילוג לתוכן