גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

משמורת משותפת – בית הדין הרבני מיטיב עם הנשים

לאחרונה חל שינוי דרמטי בנושא פסיקת מזונות ילדים. בשנת 2017 נקבע בפסק דין תקדימי של בית המשפט העליון כי כאשר נפסקת משמורת משותפת על ילדים, בגילאי 6-15, החיוב במזונות ילדים, לא יחול בהכרח על הגבר. המזונות ייקבעו בהתאם ליחס שבין הכנסות הגבר להכנסות האישה ולא ישולמו דמי המדור. בשנה האחרונה מיושמת הלכה זו בפסקי דין רבים. עולה כי במרבית המקרים, כאשר הכנסות הגבר והאישה הן דומות ונקבעת משמורת משותפת, סביר להניח כי לא יפסקו כלל מזונות ילדים.

פסיקה זו של בית המשפט העליון, בעניין מזונות ילדים במצב של משמורת משותפת, מחייבת את בתי המשפט לענייני משפחה. היא אינה מחייבת את בתי הדין הרבניים. בתי הדין הרבניים מחויבים לפסוק אך ורק על פי החוק ו/או לפי ההלכה, כאשר החוק מאפשר זאת. התוצאה היא כי בבית הדין הרבני החיוב במזונות ילדים, בגילאי 6-15, מוטל על כתפי הגבר. גם אם המשמורת משותפת וגם אם הכנסותיו של הגבר דומות להכנסות האישה, הוא עדיין יחויב בתשלום מזונות ילדים.

מטעם זה, במציאות של משמורת משותפת, עדיף לאישה, בדרך כלל, לתבוע את מזונות הילדים בבית הדין הרבני, שכן התוצאה, בסופו של יום, עשויה להטיב עמן, לעומת התוצאה שתתקבל בבית המשפט לענייני משפחה. יש ליישם מסקנה זו בזהירות רבה כדי שלתביעת דמי המזונות לא תהיה השלכה על נושאים אחרים, שלצורך יישומם יתכן וקיימת עדיפות לבית המשפט ולא תפגענה זכויות אחרות של האישה.

בשנים האחרונות חל מהפך בבתי המשפט לענייני משפחה ובשירותים הסוציאליים גם בנושא המשמורת על ילדים רכים בשנים, בני פחות מגיל 6. הולכת וגוברת הנטייה לאפשר לאבות משמורת משותפת על ילדים ללא הגבלת גיל. כתוצאה מכך נוצר, לעניין קביעת המשמורת, הבדל משמעותי בין בית המשפט לענייני משפחה לבין בית הדין הרבני. בית הדין הרבני עדיין מקבל החלטות, לגבי משמורת הילדים, בהתאם לחזקת הגיל הרך, שמקורה בהלכה, הקובעת שילדים עד גיל 6 צריכים להיות במשמורת האם, בהעדר סיבה טובה לפסוק אחרת.  

לעומת זאת, בבתי המשפט לענייני משפחה חזקת הגיל הרך לרוב לא מיושמת. ישנם לא מעט אבות שמקבלים משמורת משותפת על ילדיהם, גם כאשר מדובר בילדים בני פחות מגיל 6. אם האישה לא מעוניינת במשמורת משותפת, מסיבות ראויות, אלא בקבלת משמורת מלאה על הילדים הרכים בשנים, הסיכוי שהיא תקבל משמורת מלאה יהיה גבוה יותר אם היא תפנה בעניין המשמורת לבית הדין הרבני.

לסיכום – המחשבה הרווחת כי בית הדין הרבני טוב לגברים ובית המשפט לענייני משפחה טוב לנשים, אינה נכונה. ישנם מקרים בהם ההפך הוא הנכון. יש לבחון בקפידה את המקרה שלך, להגדיר את כל מטרות הגירושין ולקבל החלטה על בסיס שקלול כל הגורמים. כיוון שלא סביר לעשות זאת בעצמך, רצוי להתייעץ עם עורך דין גירושין מומחה בשאלה מה היא הערכאה המתאימה עבורך.

אם נותרו לך שאלות ו/או ברצונך לקבל הבהרות, פנה לעורך דין המתמחה בגירושין של אנשי הייטק, עצמאיים ומנהלים - אברהם עזריאלנט, בטלפון: 0522-809080.

עורך דין אברהם עזריאלנט מתמחה בגירושין של אנשי הייטק, עצמאיים ומנהלים מזה 20 שנים. הוא גם מוסמך במנהל עסקים, איש הייטק, מנהל עסקים ויזם. מאחוריו עשרות שנות ניסיון בתחומים אלו.

דילוג לתוכן