גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

אלימות במשפחה

בשנים האחרונות החלה להיות אלימות במשפחה תופעה החוצה את כל שכבות הציבור, והפכה בגדר "מכת מדינה". אלימות במשפחה גוררת במקרים רבים גילויי אלימות גם במהלך גירושין, אם כי קיימים גם מקרים בהם בני זוג לא אלימים, מבצעים מעשי אלימות חמורים במהלך גירושין. מחד, נשים הסובלות מגילויי אלימות מהססות להתלונן כנגד הבעל, ומאידך קיים מיעוט של נשים המנצלות את האווירה הציבורית בנושא אלימות במשפחה כדי להעליל על הבעל עלילות שווא.

האופי המיוחד של עבירות אלימות במשפחה, המתרחשות בצנעת הפרט, מקשה להוכיחן. בעת כתיבת שורות אלו פוקד אותנו גל של אלימות כלפי נשים. אישה אחת הוצתה על ידי בעלה, השנייה הוכתה למוות במכות פטיש, השלישית גססה במשך יממה ללא כל סיוע. גל זה מדגיש את חשיבות ההתמודדות הראויה עם בעיה קשה זו.

  1. "המכה הבכיין"
    האשמה רובצת תמיד לפתחו של האלים. נשים רבות נוטות להאשים את עצמן, לשווא, במעשי אלימות של בני זוגן כלפיהן. לאלימות יש רק אחראי אחד: הצד האלים. אם תעבירי את זמנך במציאת האשם בך, זה רק עניין של זמן עד שהמהלומה הבאה תנחת. אל תאפשרי לבעלך להטיל עלייך את האשמה למעשי אלימות שלו.
  2. "המכה הראשונה מבשרת את בואן של המכות הבאות"
    נשים רבות סבורות כי אירוע אלימות הינו חריג, חד פעמי ולא יחזור על עצמו. טעות גסה. במרבית המקרים, המכה הראשונה הנה הסנונית המבשרת, לא את בוא האביב, אלא מכות שיבואו בהמשך. אם תתעלמי ולא תטפלי כראוי באלימות החל מסימניה הראשונים, יש להניח שזה רק עניין של זמן עד "שתרגיזי" אותו שוב, וקיים סיכון שרמת האלימות תחריף.טיפול נחוש ומיידי מונע הידרדרות, ועשוי אף להחזיר בעל מכה מסורו. הוכח, כי נשים מוכות שפעלו בהחלטיות ובנחישות, כבר באירוע האלימות הראשון, מנעו מעצמן מכות נוספות, בעוד שנשים סלחניות וותרניות מצאו עצמן, במקרים רבים, מוכות שוב ושוב.
  3. "שקט, מקליטים"
    נשים רבות למדו לחוש את בוא האלימות עוד לפני שהיא ניחתת. במקרים אלו, מומלץ לאישה להכין, מבעוד מועד, מכשיר הקלטה ולתעד את האלימות. תיעוד כזה יקל על האישה בהגשת תלונה במשטרה, בהוכחתה, ובהרחקת בן זוג מכה מדירת המגורים. כמובן, שבאירוע אלימות, או כאשר קיימת סכנת אלימות, הדבר הראשון במעלה שעל האישה לבצע הוא להכין לעצמה נתיב מילוט ודרכי הגנה.
  4. "אספנית החבורות"
    אם יש סימנים פיזיים לתקיפה דאגי לתעדם ולצלמם. אם הוזמנה משטרה הראי את הסימנים לשוטרים ובקשי שיתעדו אותם. לתמונות יש חשיבות מכרעת בהליכים אשר יתקיימו בשלב מאוחר יותר במשטרה ובבית המשפט.
  5. "חדר מיון"
    אם נפגעת, ולו הפגיעה הקלה ביותר, דאגי לקבל, מוקדם ככל האפשר, טיפול רפואי. אם האלימות התרחשה בשעות הלילה, הגיעי לחדר מיון. לתיעוד רפואי של הפגיעות בסמוך לאירוע יש משקל כבד בעיני המשטרה ובתי המשפט.
  6. "תלונות תלונות"
    הגישי תלונה במשטרה, ואל תיכנעי לבקשות של בעל מכה או קרובים שונים שלא להגישן, אלא במקרים מיוחדים ומסיבות כבדות משקל. בעל מכה נלחם בכל כוחו למנוע מעורבות המשטרה במעשי האלימות שלו. לא אחת נתקלים בתופעה של תחנונים מצד הבעל לבטל תלונה למשטרה שכבר הוגשה. במקרים אלו מפגינים בעלים מכים יצירתיות הראויה לציון החל מהבעת חששם מרישום פלילי, אובדן מקור הפרנסה, סכנה שבמעצר וכלה בהבאת פרחים, מתנות יקרות ערך וכו'. בדרכים אלו הם מנסים להפוך אותך, האישה המוכה, מקורבן אלימות למי שפועל בכוחניות ומאיים להרוס את עתידם.תשובתך לגברים אלו היא אחת: הייתם צריכים לחשוב על זה לפני שהרמתם יד. אם לא תתבלבלי ולא תתני להם להפוך עצמם לקורבנות, תביני שהדרך היחידה העומדת לרשותך בכדי לצאת ממעגל האלימות היא באמצעות עירוב גורם חיצוני. אם בכל זאת החלטת לא לפנות למשטרה על מנת לא לפגוע בפרנסתו, שהיא לרוב גם פרנסתך ופרנסת הילדים, או מכל סיבה אחרת, התני את אי הגשת התלונה בקבלת טיפול מקצועי מיידי (פסיכולוג, יועץ נישואים וכו').
  7. "מעקב צמוד"
    התעדכני במשטרה בדבר אופן הטיפול בתלונה אשר הוגשה על ידך. במקרים רבים, מעורבות המתלוננת הובילה להגשת כתב אישום כנגד בעל מכה והענשתו, בעוד שחוסר מעורבות הביאה לסגירת תיקים במקרים דומים. אם את סבורה כי לא היה מקום לסגור את התיק, ערערי על ההחלטה של המשטרה.
  8. "לינה תחת כיפת השמיים"
    פעלי להרחקת בן זוגך מדירת המגורים המשותפת על ידי הוצאתצו הרחקה. בן זוג אלים מסכן אותך ואת ילדייך. אין מקום לשום אלימות במשפחה, בין אם פיזית, מילולית או נפשית.מירית ויוני נמצאים בעיצומם של הליכי גירושין. באחד הבקרים העירה מירית ליוני כי כל בוקר שהיא רואה אותו היא מבינה מחדש כי מוצא האדם מהקוף. עוד בטרם הספיקה מירית להשלים את המילה "קוף", היא הרגישה צלצולים עזים בראשה ממכת האגרוף שהנחית עליה יוני. תוך זמן קצר גילתה מירית שני פנסים כחולים: האחד בעינה, והשני על גג ניידת המשטרה שהגיעה למקום. היא תיארה את האירועים באופן מדויק, הציגה את פגיעתה לשוטרים, ודרשה להרחיק את יוני מהדירה. יוני נעצר, נחקר ותוך כמה ימים הוארך מעצרו עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו. השמועה אומרת שהוא חולק תא עם 12 עמיתים נכבדים שלא שלטו בעצביהם- כולם אגב, טוענים שהם אנשים רגועים מאוד אם לא מעצבנים אותם.
  9. "מילים הורגות"
    אלימות מילולית ואלימות נפשית חמורות, במקרים רבים, מאלימות פיזית. זכרי, אלימות אין משמעותה רק מכות. השלטת טרור, שבירת חפצים, איומים והתנהגויות חריגות אחרות מהוות אלימות, ומאפשרות לך לקבל צו הגנה המרחיק את בן הזוג האלים מדירת המגורים.
  10. "וגרה כבשה עם זאב"
    אם החלטת בכל זאת לחזור לחיים משותפים עם בן זוגך, אל תעשי כן לפני שהוא קיבל טיפול מקצועי כיצד להתמודד עם כעסים ואלימות. אחרת, במרבית המקרים, זה רק עניין של זמן עד שישוב לסורו.
  11. "חכמים על חשבונך"
    אל תיכנעי לשום לחץ סביבתי, זכרי מדובר בחיים שלך ושל ילדייך. כל היועצים, הממליצים לך להתעלם או לוותר, אינם שרויים במצבך. יש להניח, כי לו הם היו מגיעים למצבך, הם לא היו מוכנים לספוג מכות או אלימות מסוג אחר.
  12. "הגנה-הגנה"
    אם נשקפת סכנה אמיתית ומוחשית לחייך בשל אלימות במשפחה, מותר לך להפעיל כוח, ואפילו במקרים קיצוניים, כוח קטלני, על מנת להציל את חייך. כדאי שתכיני לעצמך אמצעי הגנה מתאימים.
דילוג לתוכן