גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

מה אומרים הפסיכולוגים?

הפסיכולוגים טוענים כי על פי אישיות האדם ניתן לנבא סיכויים לבגידה. למשל נרקסיסטים – אנשים המאוהבים בעצמם, בעלי אופן חשיבה של "מגיע לי", שנורמות חברתיות נוגעות להם באופן מוגבל, יחפשו לפעמים "לצבור נקודות" להערכה עצמית מחוץ לנישואים.

אנשים בעלי מודעות עצמית נמוכה – עצלנים, לא מאורגנים, פזיזים ונעדרי שליטה עצמית טובה, הם מועמדים טובים לבגידה עקב חוסר שליטה רגעית כזו או אחרת.

לפעמים דווקא אישיות בן הזוג מביאה את בן הזוג השני לבגידה – אנשים שמתנשאים על בן זוגם, נותנים לו הרגשה שהם עליונים והוא לא מבין כלום, גורמים לו לתחושת הזנחה, המובילה לחיפוש נחמה במקומות אחרים.

במחקר של דר' דיוויד באס, מאוניברסיטת טקסס, שנערך בשנת 2000, נבדק מספר רב של זוגות. המשתתפים נשאלו האם בני זוגם:

  • מבלים זמן רב מול המראה.
  • מגיעים מאוחר לפגישות או ארוחות.
  • שוכחים להגיד תודה לחברים.
  • עוזבים חדר ומשאירים אורות או דלת פתוחה.
  • מספרים בדיחות על אנשים אפילו אם זה פוגע בהם.
  • לא סימפטיים או לא מביעים השתתפות במקרה של תאונה או חיה נהרגת.
  • מפריעים לאנשים אחרים בזמן שמדברים.

תשובות חיוביות לשאלות הנ"ל, הצביעו, לפי המחקר של ד"ר באס, על אישיות הנוטה ביתר קלות לבגידה. אם היית את ממלאת שאלון זה ביחס לבן זוגך, מה לדעתך תהיינה התשובות?

הפסיכולוגים מסכימים כי השינויים של שנות ה- 90 בטכנולוגיה ובסביבת העבודה בהחלט השפיעו על היכולת והמוטיבציה לבגידה, אך מתעקשים למנות גם סיבות נוספות "עתיקות יומין":

  1. תסכול ממערכת יחסים קיימת – "בהתחלה זה היה נשמע טוב, לחלוק את חייו, תקוותיו וחלומותיו עם אותה אישה מיוחדת" – אבל אחרי זמן מה, כאשר הרומנטיות התנדפה והתחלפה במציאות יומיומית של קיום – מדיח הכלים התקלקל, האוטו זקוק לשיפוץ מנוע, ורוב השיחות הופכות לנדושות. הוא מרגיש שבת זוגו הופכת להיות יותר ביקורתית כלפיו והאווירה הופכת ללחוצה ומתוחה: "אני מרגיש כמו אסיר עם גזר דין של מאה שנה ללא אפשרות חנינה. מרגיש לכוד ולא יכול לבצע את השינויים שהיא רוצה". לעומת זאת, עם המאהבת אין לחץ, אין מתח, הם משקיעים ביחד כדי לספק האחד את השני הן גופנית והן נפשית, ובמשך הזמן מתפתח קשר רגשי. במקרים רבים בת הזוג אפילו לא מודעת לצרכים הלא מסופקים של בן הזוג, ולכן גם לא יכולה לנקוט פעולות כדי לשפר את המצב.

    אורנה מבאר שבע, שהייתה נשואה למיכאל במשך קרוב ל- 6 שנים החלה לפתע לנהל רומן עם חיים, חבר המשפחה, רק משום העובדה הפשוטה שהוא היה נהנה להקשיב לריכוליה על חברותיה העובדות במספרה. בעלה, אפילו לא העלה על דעתו שהשעות בהן הוא היה צופה במשחקי כדורגל ופוטר את אשתו בתירוצים שונים, יעלו לו ביוקר.

    הצורך לפרוק מטענים, להוריד את ההגנות ולפתח קירבה לאדם אחר הוא צורך חשוב. הנותן והמקבל חולקים תחושת קירבה ואינטימיות. כאשר אנשים פועלים בצורה שהם רק "נותנים" מעצמם לאנשים אחרים, או רק "מקבלים", נוצרים מרחקים "רגשיים", מפסיקים לדבר על נושאים אישיים יומיומיים, נוצר ריחוק, ואז אחד הצדדים עלול למצוא קירבה אצל אדם אחר, בדרך כלל בן המין השני, שיאזין לו ויגלה סימפטיה כלפיו.

  2. חיפוש אחר ריגושים – גברים, שנמאס להם מהמונוטוניות של "יום רביעי בלילה סקס", מרגישים שהם צריכים יותר למרות שהם אינם חושבים לעזוב את בת זוגם. אם בני הזוג לא עושים מאמץ לשמר את הריגוש, להפתיע ולתת אחד לשני הרגשה שהם משתוקקים לפגוש בבן הזוג – הזוגיות נפגמת. בני הזוג עלולים לחפש ריגושים מחוץ לבית כאשר הם מרגישים שהיחסים הגיעו למונוטוניות משעממת. חיפוש אחר ריגושים, חיפוש אחר החדש, השונה – זוהי תכונה הקיימת בנו מאז שהיינו ילדים ואכן לפעמים בשלבים הראשוניים של רומן חדש, גברים מסוימים עשויים להתנהג בצורה שונה לגמרי מהתנהגותם הרגילה – הם עשויים להשתמש בשמות חיבה ולהפגין התנהגות כמו-ילדותית כלפי השותפה לרומן.
  3. חיזוק לאגו – פעמים רבות הרומן נועד להשביע חסר באגו של בן הזוג – לחפות על חוסר ביטחון, משבר בעבודה, חוסר הערכה עצמית. באמצעות ה"כיבוש" בן הזוג "מוכיח" לעצמו כי הוא עדיין "שווה בשוק".

    שלמה מתל אביב היה סוכן בורסה מצליח. לאחר שהסתבך בעסקה כושלת שהבריחה ממנו את רוב לקוחותיו, נכנס למשבר – הביטחון העצמי שלו התערער. ליאורה, אשתו מזה 4 שנים, לא הבינה על מה המהומה. "אז יהיו עסקאות אחרות" הייתה אומרת לו. הוא דווקא מצא ניחומים בזרועות מזי, השכנה מהקומה למטה, ש"הבינה" את מצבו "הקשה".

  4. העדר כוח רצון – למרות הסטיגמה הרווחת שבדרך כלל הגברים "מתחילים" את הרומנים, הרי שכיום נשים רבות אסרטיביות (ואפילו אוהבות סיגרים), והן אשר "דוחפות" את הגבר לבגידה. זוכרים את הפרסומים על לילה אחד בשנת 1997 בחדר הסגלגל, שעה שנשיא מתבגר לא יכול היה לעמוד בקסמיה של אחת, מוניקה? המומחים שדנו בסוגיה זו לא הצליחו למצוא שום סיבה מדוע לסכן כל כך הרבה בשביל כל כך מעט. כנראה זה מה שקורה כשחושבים ממקום אחר, ולא מהראש.
  5. אווירה של סיפוק מיידי – הערכים האישיים הפכו, בעקבות מסרים בתקשורת המודרנית, לערכים של just do it. אין סיבה לחשוב לעומק על ההשלכות. הוא רואה אישה יפה – ממהר בעקבותיה בלי להניח לדבר קטן כמו יחסים נוכחיים להפריע לו בדרכו.
  6. נקמה – הוא כועס על בת זוגו בגלל משהו שהיא אמרה או עשתה. הבגידה מחזירה את האיזון. עבור גבר כועס, לעיתים, הבגידה מהווה אתגר.
  7. חסך מיני – נמאס לו מהתירוצים העלובים שבת זוגו משמיעה כל פעם שמתחשק לו, והוא אינו מוכן יותר ל"הסחט" על ידה. קל לו יותר, להענות לחיזוריהן של הנשים ב"חוץ", או לפתות אחת מהן. עם הזמן, הוא מגלה שפתרון זה נוח ונעים יותר מאשר להתעמת כל פעם עם בת זוגו הקבועה והבגידה נהפכת אצלו לעניין שבשגרה.
דילוג לתוכן