גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

בוגדת – הדרך המסורתית – חוקר פרטי או משרד חקירות

הדרך המסורתית: חוקרים פרטיים או משרדי חקירות

המחשבה הראשונה שעולה בראשם של חלק לא מבוטל מהחושדים היא לשכור חוקרים פרטיים. אנשים רבים נרתעים "מלהתעסק" עם חוקרים פרטיים, כיוון שמדובר בהוצאה נכבדת, ובמיוחד משום שלפעמים קיים החשש "עד כמה אני יכול לסמוך על הבחור הזה?" וגם "עד כמה אני יכול להפקיד בידיו את הסודות האינטימיים ביותר שלי?"

ב"שוק" החקירות בישראל ישנם מספר סוגים של גופים המבצעים חקירות:

  1. חוקר פרטי בודד, בעל רשיון חוקר, הפועל בעצמו, לפעמים מביתו, ומבצע חקירות בהיקף מוגבל (בהמשך נכנה אותם "חוקרים פרטיים").
  2. משרדי חקירות, המנוהלים על ידי בעל רשיון לניהול משרד חקירות, ומעסיקים חוקרים פרטיים בעלי רשיון חוקר לביצוע החקירות בפועל. משרדים אלה מאורגנים כעסק פרטי או כשותפות.
  3. חברות לחקירות, הבנויות על פי החוקר כך שכל חבריהן הם בעלי רשיון לניהול משרד חקירות וכל עובדיהן הם בעלי רשיון חוקר. (בהמשך נכנה משרדי חקירות וחברות לחקירות "חברות חקירה", שכן ההבדל ביניהם הוא זניח.)
  4. חאפרים ומתחזים למיניהם – "חוקרים פרטיים" שמעולם לא היה להם רשיון, חברות שמירה השולחות ידן גם בעיסוק לא להן (אולי כיוון שהחוק המסדיר את פעילותם של חוקרים פרטיים נקרא "חוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה"), והגרוע מכל – חוקרים פרטיים או חברות חקירה שרשיונן נשלל עקב פעילות לא חוקית… (מאלה כדאי לך להתרחק, ובכל מקרה לא נתייחס אליהם בהמשך.)
  5. האמרה המפורסמת על עורכי דין "לא כל עורכי הדין נולדו שווים" נכונה בהחלט גם לגבי חוקרים פרטיים. ככל שתקדיש יותר זמן ומאמצים בבחירת גוף החקירות המתאים לך, תגדיל את סיכויך לקבל תוצאה טובה.

בחירת חוקרים פרטיים או חברת חקירות

  1. דרך אחת היא פשוט לפתוח דפי זהב במדור "חקירות", לבחור לך כמה מודעות העוסקות בתחום האישות או המעקב ולשוחח עם מספר חוקרים פרטיים או חברות חקירה המציעים את שירותיהם. אתה בהחלט זכאי להבין, טלפונית, את יתרונותיהם וחסרונותיהם של גופים אלה בהשוואה למתחרים שלהם, כיצד הם מתכוונים לבצע את המעקב, מה הם האמצעים העומדים לרשותם ומהי העלות המדויקת של כל פעולה שתבוצע עבורך. אל תתפתה למי שאומר, "לא מוסר פרטים בטלפון" או למי שלא מוכן לשוחח עמך בעילום שם – זכותך לקבל כל מידע, בטרם תחליט להזדהות, או לשים מבטחך בגוף זה או אחר. אל תקבע פגישה לפני שתשוחח עם מספר גורמים ותחליט עם מי כדאי לך להיפגש, ובמיוחד האם כדאי לך להזדהות בפני אותו גורם! בשיחת הטלפון, בקש שיתנו לך כמה דוגמאות של מעקב ותוצאותיו. מתוך הסיפור תנסה להבין את מידת המוסריות וההקפדה על החוק של האנשים עמם אתה משוחח (שיטה זו מבוססת על העיקרון הפסיכולוגי המכונה "השלכה") – מי שמפר את החוק עבור אחרים, יעשה זאת גם במקרה שלך. הקפיד לשאול כמה שאלות "קשות" שיסייעו לך להבין מה הסיכוי שתיפגע הסודיות כגון: "מה תעשו אם אשתי תפנה אליכם ותבקש מעקב אחרי?" או "מה תעשו אם תגלו שלאשתי יש רומן עם לקוח חשוב שלכם?" אם יסבירו לך שהם ימעלו באמונם של אחרים לטובתך, צפה שימעלו גם באמונך לטובת אחרים! בסופו של עניין סמוך על החושים שלך – סביר להניח שאם תדבר עם כמה וכמה חוקרים פרטיים מכמה חברות תקבל תמונה די טובה על מי תוכל לסמוך.
    ככלל, ספק אם כדאי לך להתקשר עם חוקר פרטי הפועל לבד, שכן על פי החוק בחברה ובמשרד חקירות חייב להיות מנהל עם רשיון חקירות מיוחד, והוא אמור לפקח על החוקרים ופעולות החקירה. יתר על כן, במרבית המקרים הציוד, השיטות וכמות העוקבים העומדים לרשות המשרדים הגדולים מאפשרים יעילות טובה יותר והתמודדות עם מצבים יותר מורכבים. בחלק מהמקרים לגוף גדול יהיה יותר קשה להוליך אותך שולל, שכן תיקך אינו מנוהל על ידי אדם אחד, וקשה יותר להסתיר משיכת זמן מיותר או מתן שירות לא נאות. עם זאת, לחוקר פרטי בודד עשוי להיות יתרון של חשאיות רבה יותר, במקרה שאתה אכן מכיר אותו היטב, ואתה יודע בוודאות שאין לו כל קשר ישיר או עקיף עם בת זוגך.
  2. דרך אחרת היא לפנות אל חוקרים פרטיים או חברות חקירה על פי המלצת ידיד, קרוב משפחה, עמית עסקי, עורך דין או רואה חשבון מקורב וכו'. דרך זו מומלצת רק במקרים מיוחדים, בהם לממליץ יש ניסיון מעולה עם חברת חקירות מסויימת, באותו סוג של חקירה והתוצאה הייתה מוצלחת ביותר – רק אז ההמלצה ראויה לתשומת לב. אם אכן קרה לממליץ מקרה מסוג זה ספק רב אם הוא ישמח לשתף אותך ב"חוויה". ברוב המקרים הוא ינסה לא לתת לך את אותו חוקר מופלא, מחשש שמא יפליג זה בסיפורים על מה שאירע לממליץ עצמו.
    אם ההמלצה אינה מתבססת על ניסיון אישי, אלא על ניסיונם של אחרים, ספק אם ניתן לסמוך עליה, הן בשל בעיית אמינותם של אחרים, ובמיוחד מאותה סיבה שגם אותם "אחרים" לא יפקידו בידי הממליץ עניין אישי כה חשוב. קיצורו של עניין, אם הממליץ לא התגרש לאחרונה והצליח לצאת כאשר ידו על העליונה כתוצאה מפעולת בילוש מדהימה, ספק אם תוכל לסמוך על טיב המלצתו. במקרים מסוימים כדאי לך לבדוק האם ההמלצה נעשית מתוך ניסיון לעזור לך או לעזור לחוקר. בכל מקרה כדאי לך להשוות את המומלץ עם האלטרנטיבות העומדות לרשותך. הבעיה העיקרית בהתייעצות עם מקורבים הנה, שאתה מפקיד את סודך הגדול בידי מישהו העלול להיות מקורב גם לבת הזוג שלך או נמצא בקרבת אנשים שעלולים לספר לבת זוגך מה הולך לקרות… (מפורסם הסיפור בו התייעץ הבעל עם רופא המשפחה בקשר לחשדותיו שאשתו אינה נאמנה לו, וזה המליץ בפניו על חוקר שבחן את הבעיה יום ולילה וניקה את האישה מכל חשד. שבע שנים מאוחר יותר משהתגרשו בני הזוג, והאישה נישאה לרופא המשפחה, הבין הבעל כי ככל הנראה לא התייעץ עם האדם הנכון).
  3. לפני ההתקשרות עם חוקרים פרטיים או חברת חקירות, הקפיד לבדוק שהם בעלי רשיון רלוונטי בר תוקף – מי שפועל ללא רשיון חזקה שיש לו סיבה טובה לכך – ולך יש סיבה טובה לא להתקשר עימו.
  4. בזמן כתיבת שורות אלו, מחירי המעקב נעים בין 35$ ל-55$ בתוספת מע"מ לשעה. כן תחויב בתוספות עבור נסיעות והוצאות שונות, המשתנות מחוקר לחוקר. רצוי שתבדוק את דרך חישוב עלויות אלו. היו חברות, וכן חוקרים פרטיים מסוימים, שהסכימו בעת הבדיקה, לאחר מו"מ לא ארוך במיוחד, להעניק הנחות של עד 10%.

יתרונות הפניה אל חוקרים פרטיים או משרדי חקירות

  • מקצועי ומנוסה – סכנה קטנה יחסית לשיבוש תוצאה ולגילוי.
  • יכול לספק נתונים, שהשגתם אפשרית רק בדרכים לא מקובלות.
  • נוחיות בהפעלה – אין צורך לקחת אחריות או לחשוב יותר מדי.
  • ניתן לקבל דין וחשבון ועדות קבילים בבית משפט.
  • לא צריך לחשוב הרבה – יש מי ששובר את הראש.
  • על החוקר חלה חובת סודיות.

חסרונות הפניה אל חוקרים פרטיים או משרדי חקירות

  • עלות גבוהה, שחלקה המשמעותי אינה ידוע מראש.
  • הוא יודע יותר מדי על מזמין המעקב.
  • למרות שחלה עליו חובת סודיות, אין למידע שברשותו חסיון על פי חוק.
  • יש לו אינטרס בהארכת הזמן והמסגרת, לרבות מעקב בשעות לא רלוונטיות, שכן התשלום לחוקר הוא לפי שעה.
  • יש סיכון אם בחרת את הגורם הלא נכון או שהעבודה נמסרה לקבלן משנה לא נכון.
  • לחוקר בודד – יתכן חיסרון באמצעים טכנולוגיים מתקדמים העשויים לקצר ולהוזיל מתן השירות.
  • לחוקר בודד – היעדר פיקוח של בעל רשיון לניהול משרד חקירות.
  • הוא עלול לעשות מחוסר ידע פעולות מזיקות מבחינה משפטית.

הסקירה נכתבה בידי עו"ד גירושים אברהם עזריאלנט

דילוג לתוכן