גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

הדרך המסורתית – חוקר פרטי או משרד חקירות

המחשבה הראשונה שעולה בראשם של חלק לא מבוטל מהחושדים היא לשכור חוקר פרטי. אנשים רבים נרתעים "מלהתעסק" עם חוקר פרטי, כיוון שמדובר בהוצאה נכבדת, ובמיוחד משום שלפעמים קיים החשש "עד כמה אני יכול לסמוך על הבחור הזה?" וגם "עד כמה אני יכול להפקיד בידיו את הסודות האינטימיים ביותר שלי?"

ב"שוק" החקירות בישראל ישנם מספר סוגים של גופים המבצעים חקירות:

  1. חוקר פרטי בודד, בעל רשיון חוקר, הפועל בעצמו, לפעמים מביתו, ומבצע חקירות בהיקף מוגבל (בהמשך נכנה אותו "חוקר פרטי").
  2. משרד חקירות, המנוהלים על ידי בעל רשיון לניהול משרד חקירות, המעסיק חוקרים פרטיים בעלי רשיון חוקר לביצוע החקירות בפועל. משרדים אלה מאורגנים כעסק פרטי או כשותפות.
  3. חברת חקירות, הבנויה על פי החוקר כך שכל חבריה הם בעלי רשיון לניהול משרד חקירות וכל עובדיה הם בעלי רשיון חוקר. (בהמשך נכנה משרדי חקירות וחברות לחקירות "חברות חקירה", שכן ההבדל ביניהם הוא זניח.)
  4. חאפרים ומתחזים למיניהם – "חוקרים פרטיים" שמעולם לא היה להם רשיון, חברות שמירה השולחות ידן גם בעיסוק לא להן (אולי כיוון שהחוק המסדיר את פעילותם של חוקרים פרטיים נקרא "חוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה"), והגרוע מכל – חוקרים פרטיים או חברות חקירה שרשיונן נשלל עקב פעילות לא חוקית… (מאלה כדאי לך להתרחק, ובכל מקרה לא נתייחס אליהם בהמשך.)

האמרה המפורסמת על עורכי דין "לא כל עורכי הדין נולדו שווים" נכונה בהחלט גם לגבי חוקרים פרטיים. ככל שתקדישי יותר זמן ומאמצים בבחירת גוף החקירות המתאים לך, תגדילי את סיכויך לקבל תוצאה טובה.

בחירת חוקר פרטי או חברת חקירות

  1. דרך אחת היא פשוט לפתוח דפי זהב במדור "חקירות", לבחור לך כמה מודעות העוסקות בתחום האישות או המעקב ולשוחח עם מספר חוקרים פרטיים או חברות חקירה המציעים את שירותיהם. את בהחלט זכאית להבין, טלפונית, את יתרונותיהם וחסרונותיהם של גופים אלה בהשוואה למתחרים שלהם, כיצד הם מתכוונים לבצע את המעקב, מה הם האמצעים העומדים לרשותם ומהי העלות המדויקת של כל פעולה שתבוצע עבורך. אל תתפתי למי שאומר, "לא מוסר פרטים בטלפון" או למי שלא מוכן לשוחח עמך בעילום שם – זכותך לקבל כל מידע, בטרם תחליטי להזדהות, או לשים מבטחך בגוף זה או אחר. אל תקבעי פגישה לפני שתשוחחי עם מספר גורמים ותחליט עם מי כדאי לך להיפגש, ובמיוחד האם כדאי לך להזדהות בפני אותו גורם! בשיחת הטלפון, בקשי שיתנו לך כמה דוגמאות של מעקב ותוצאותיו. מתוך הסיפור נסי להבין את מידת המוסריות וההקפדה על החוק של האנשים עמם את משוחחת (שיטה זו מבוססת על העיקרון הפסיכולוגי המכונה "השלכה") – מי שמפר את החוק עבור אחרים, יעשה זאת גם במקרה שלך. הקפידי לשאול כמה שאלות "קשות" שיסייעו לך להבין מה הסיכוי שתיפגע הסודיות כגון: "מה תעשו אם בעלי יפנה אליכם ויבקש מעקב אחרי?" או "מה תעשו אם תגלו שלבעלי יש רומן עם לקוחה חשובה שלכם?" אם יסבירו לך שהם ימעלו באמונם של אחרים לטובתך, צפי שימעלו גם באמונך לטובת אחרים! בסופו של עניין סימכי על החושים שלך – סביר להניח שאם תדברי עם כמה וכמה חוקרים פרטיים מכמה חברות תקבלי תמונה די טובה על מי תוכלי לסמוך.
    ככלל, ספק אם כדאי לך להתקשר עם חוקר פרטי הפועל לבד, שכן על פי החוק חברת חקירות או משרד חקירות חייבים להיות מנוהלים עם רשיון חקירות מיוחד, והוא אמור לפקח על החוקרים ופעולות החקירה. יתר על כן, במרבית המקרים הציוד, השיטות וכמות העוקבים העומדים לרשות המשרדים הגדולים מאפשרים יעילות טובה יותר והתמודדות עם מצבים יותר מורכבים. בחלק מהמקרים לגוף גדול יהיה יותר קשה להוליך אותך שולל, שכן תיקך אינו מנוהל על ידי אדם אחד, וקשה יותר להסתיר משיכת זמן מיותר או מתן שירות לא נאות. עם זאת, חוקר פרטי בודד עשוי להיות בעל יתרון של חשאיות רבה יותר, במקרה שאת אכן מכירה אותו היטב, ואת יודעת בוודאות שאין לו כל קשר ישיר או עקיף עם בן זוגך.

    2. דרך אחרת היא לפנות אל חוקר פרטי או חברת חקירות על פי המלצת ידיד, קרוב משפחה, עמית עסקי, עורך דין או רואה חשבון מקורב וכו'. דרך זו מומלצת רק במקרים מיוחדים, בהם לממליץ יש ניסיון מעולה עם חברת חקירות מסוימת, באותו סוג של חקירה והתוצאה הייתה מוצלחת ביותר – רק אז ההמלצה ראויה לתשומת לב. אם אכן קרה לממליץ מקרה מסוג זה ספק רב אם הוא ישמח לשתף אותך ב"חוויה". ברוב המקרים הוא ינסה לא לתת לך את אותו חוקר פרטי מופלא, מחשש שמא יפליג זה בסיפורים על מה שאירע לממליץ עצמו.
    אם ההמלצה אינה מתבססת על ניסיון אישי, אלא על ניסיונם של אחרים, ספק אם ניתן לסמוך עליה, הן בשל בעיית אמינותם של אחרים, ובמיוחד מאותה סיבה שגם אותם "אחרים" לא יפקידו בידי הממליץ עניין אישי כה חשוב. קיצורו של עניין, אם הממליץ לא התגרש לאחרונה והצליח לצאת כאשר ידו על העליונה כתוצאה מפעולת בילוש מדהימה, ספק אם תוכלי לסמוך על טיב המלצתו. במקרים מסוימים כדאי לך לבדוק האם ההמלצה נעשית מתוך ניסיון לעזור לך או לעזור לחוקר. בכל מקרה כדאי לך להשוות את המומלץ עם האלטרנטיבות העומדות לרשותך. הבעיה העיקרית בהתייעצות עם מקורבים הנה, שאת מפקידה את סודך הגדול בידי מישהו העלול להיות מקורב גם לבן הזוג שלך או נמצא בקרבת אנשים שעלולים לספר לבן זוגך מה הולך לקרות… (מפורסם הסיפור בו התייעצה האישה עם רופאת המשפחה בקשר לחשדותיה שבעלה אינו נאמן לה, וזו המליצה בפניה על חוקר פרטי שעבדה עמו בעבר הוא בחן את הבעיה יום ולילה וניקה את הבעל מכל חשד. שבע שנים מאוחר יותר משהתגרשו בני הזוג, והבעל נישא לרופאת המשפחה, הבינה האישה כי ככל הנראה לא התייעצה עם האדם הנכון).

    3. לפני ההתקשרות עם חוקר פרטי או חברת חקירות, הקפידי לבדוק שהם בעלי רשיון רלוונטי בר תוקף – מי שפועל ללא רשיון חזקה שיש לו סיבה טובה לכך – ולך יש סיבה טובה לא להתקשר עימו.

    4. בזמן כתיבת שורות אלו, מחירי המעקב נעים בין 35$ ל-55$ בתוספת מע"מ לשעה. כן תחויבי בתוספות עבור נסיעות והוצאות שונות, המשתנות מחוקר לחוקר. רצוי שתבדקי את דרך חישוב עלויות אלו. היו חברות, וכן חוקרים פרטיים מסוימים, שהסכימו בעת הבדיקה, לאחר מו"מ לא ארוך במיוחד, להעניק הנחות של עד 10%.

יתרונות הפניה אל חוקר פרטי או משרד חקירות

  • מקצועי ומנוסה – סכנה קטנה יחסית לשיבוש תוצאה ולגילוי.
  • יכול לספק נתונים, שהשגתם אפשרית רק בדרכים לא מקובלות.
  • נוחיות בהפעלה – אין צורך לקחת אחריות או לחשוב יותר מדי.
  • ניתן לקבל דין וחשבון ועדות קבילים בבית משפט.
  • לא צריך לחשוב הרבה – יש מי ששובר את הראש.
  • על חוקר פרטי חלה חובת סודיות.

חסרונות הפניה אל חוקר פרטי או משרד חקירות

  • עלות גבוהה, שחלקה המשמעותי אינה ידוע מראש.
  • הוא יודע יותר מדי על מזמין המעקב.
  • למרות שחלה עליו חובת סודיות, אין למידע שברשותו חיסיון על פי חוק.
  • יש לו אינטרס בהארכת הזמן והמסגרת, לרבות מעקב בשעות לא רלוונטיות, שכן התשלום לחוקר הוא לפי שעה.
  • יש סיכון אם בחרת את הגורם הלא נכון או שהעבודה נמסרה לקבלן משנה לא נכון.
  • לחוקר בודד – יתכן חיסרון באמצעים טכנולוגיים מתקדמים העשויים לקצר ולהוזיל מתן השירות.
  • לחוקר בודד – היעדר פיקוח של בעל רישיון לניהול משרד חקירות.
  • הוא עלול לעשות מחוסר ידע פעולות מזיקות מבחינה משפטית.
דילוג לתוכן