גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

מרוץ הסמכויות – הקדם את בן זוגך במאבק הגירושין

מי שטבע את האמרה "ראשון זוכה שני בוכה" היה בוודאי בן זוג בהליכי גירושין. במדינת ישראל קיימות שתי מערכות של בתי משפט שלהן הסמכות לדון בעניינים הכרוכים בגירושין (מזונות, חלוקת רכוש, החזקת ילדים וכו') בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים. מצב זה יצר תופעה המכונה "מרוץ הסמכויות". כל מי שיפנה קודם לערכאה הנוחה לו זוכה. מי שפונה לערכאה הנוחה לו קובע את "סדר היום" של הסכסוך, את אופיו, ויש להניח כי התוצאה שתתקבל תהיה לשביעות רצונו. מהעצות הבאות תוכלו ללמוד מספר כללי פעולה על מנת להיות בצד המקדים ולא בצד שהוקדם. אם בכל זאת הוקדמת ב- "מרוץ הסמכויות" עברו מיד לפרקים המסבירים כיצד להתמודד עם העובדה שהוקדמת? בעלך הקדים אותך בתביעת גירושין / אישתך הקדימה אותך בתביעת גירושין.

  1. "סודי ביותר"
    יש חשיבות עליונה להקפדה על חשאיות. די בחשד קל שאחד מבני הזוג מעורר בלב משנהו בכדי להוביל את בן הזוג השני להגשת תביעות ולהקדמה ב- "מרוץ הסמכויות".
    שרית וירון נשואים מזה עשרים שנה. ירון, בעל מאפיה משגשגת "הבצק התופח" ושרית עקרת בית. לאחרונה, החל ירון להבחין כי שרית אוספת כל מיני מסמכים מהבית, ושואלת אותו שאלות הנוגעות לכספים ללא כל הסבר נראה לעין (עד לאותה עת סברה שרית כי הכספומט היא מכונה המחלקת כספים בלתי מוגבלים לכל דורש…). ירון שהיה מודע למשבר בנישואיו, מיהר להגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני אליה כרך את הנושאים הרכושיים. שרית איחרה ביום אחד את המועד, ועל כן הסמכות לדון ברכוש הצדדים הוקנתה לבית הדין הרבני.
  2. "סנובים! אסטרטגיה, כבר יש לכם?"
    האסטרטגיה הנה לב ליבו של סכסוך הגירושין, הלב שמאחורי המהלכים. הקדמת בן הזוג ללא תוכנית פעולה ארוכת טווח, עלולה להוביל לאובדן מוחלט של היתרון שהשגתם. היוועצו בעורך דין מומחה באסטרטגיה של הגירושין בדבר המהלכים שעליכם לנקוט בהם על מנת לנצח במאבק הגירושין. אל תנקטו בשום צעד שלא ברורות לכם כל השלכותיו.
    דורון קיבל עצה מטוען רבני לפיה "לבעל תמיד טוב להגיש תביעה רכושית בבית הדין הרבני". עצה זו הסתברה כעצת אחיתופל מכיוון שמרבית הרכוש היה רשום על שם רונה אשתו, ובית הדין הרבני פוסק, בדרך כלל, על פי הרישום הפורמאלי. דורון הפסיד חלק נכבד מרכושו. בנוסף, הגישה אשתו תביעה "למדור ספציפי", וזכתה להמשיך ולהתגורר בדירה המשותפת עם ילדיה. על זה נאמר "סוף הקדמה במחשבה תחילה"?
  3. "שיכרו את עורך הדין הטוב ביותר במסגרת יכולותיכם, ומנעו מבן זוגכם לעשות כן"
    ההוצאה המרכזית של בני זוג בהליכי גירושין הנה שכירת שירותיהם של עורכי דין. ככל שהממון בידיכם, ביכולתכם לשכור עורכי דין טובים יותר אשר ביכולתם להביאכם לתוצאות טובות יותר.
    שרון החליטה להתגרש מעמית. לאחר מספר פגישות עם עורכי דין שונים החליטה לשכור את שירותיו של עורך הדין הצבי, שידוע כ"אלוף" ב- "מרוץ הסמכויות", והכל בזכות חכמתו והעובדה כי היה אלוף הארץ בריצה למרחקים קצרים. שרון נתבקשה לשלם 15,000 דולרים שכר טרחה, שכן לדברי הצבי אין הוא רץ לכיוון בית המשפט בפחות מזה. שרון שילמה לו במזומן מכספים שבחשבון המשותף. כך מומן שכר הטרחה מכספים משותפים והטיפול בעניינה היה מובטח עד סוף הדרך. בנוסף, הטיל עורך הדין עיקולים על כל חשבונות הבנק של הבעל וכתוצאה מכך נבצר ממנו לשלם עבור ייצוג משפטי הולם לעצמו.
  4. "שתיקה שווה זהב"
    אל תיידעו איש ולו גם הקרובים אליכם ביותר בדבר כוונתכם להגיש תביעה כנגד בן זוגכם. עד להגשת התביעות נקודת המשענת היחידה הנה עורך הדין המטפל בעניינכם.
    אתי פנתה לאביה והציגה בפניו את כוונתה להתגרש מגידי ולהגיש תביעות כנגדו. אביה שהיה מיודד עם אביו של גידי קיים עמו שיחה, מתוך כוונה טובה, במגמה למצוא פתרון שימנע את הגירושין. אביו של גידי העביר את תוכן השיחה לבנו אשר הגיש, בו ביום, תביעה לחלוקת רכוש בבית הדין הרבני.
  5. "תום עידן התמימות"
    אל תסיקו מהתנהגות בן הזוג במהלך הנישואים לגבי התנהגותו בגירושין. רבים מבני הזוג שהוקדמו בריצת מרוץ הסמכויות בהליכי גירושין התבססו על תפיסה מוטעית, לפיה היכרותם עם בן הזוג מאפשרת להם לחזות את מהלכיו. התנהגות של בן זוג בזמן שפניו לחיים משותפים שונה בתכלית מאשר בזמן בו פניו לחיים נפרדים. בזמן פרידה המטרה היא לקבל את המרב שניתן. כמו כן, במקרים רבים, בן הזוג נועץ בעורך דין, שמכתיב את דפוסי הפעולה שלו. היות ואינכם מכירים את היועץ, עליכם להניח כי פעולותיו תהיינה מיידיות ותקיפות נגדכם. זכרו, תמיד עדיף להיזהר מאשר להצטער לאחר מכן.
  6. "המעז מנצח"
    המהסס הוא המפסיד. במקרים רבים לאחד מבני הזוג הייתה הזדמנות להקדים את בן זוגו בהליכי הגירושין, אולם הוא לא עשה כן מחשש לתגובת בן הזוג, או מהערכה מוטעית שבן זוגו לא ינקוט בשום צעד נגדו. תחושת הבגידה והכישלון כאשר בן הזוג פועל נגדכם היא קשה וצורבת, במיוחד כשאתם יודעים שהיה לכם יתרון מוחשי ביד ושמטתם אותו.
    מירית התלבטה האם לפתוח בהליכי גירושין נגד בעלה יורם. מירית נועצה בעורך דין, אשר הרכיב "פרופיל" של יורם, והמליץ לה לפעול מיידית משום שיורם הוא מסוג האנשים הנחושים, שיפעלו ללא כל "חשבונות". מירית העדיפה להתרפק על זיכרונות עבר משותפים מירח הדבש, וסירבה להאמין שיורם יגיש תביעות נגדה. לאחר מספר ימים הסתבר לה כי "היורם" היחיד במשפחה זאת היא, ומה שהיא נאלצה לספוג במאבק הגירושין היה רחוק מטעמו של דבש.
  7. "בתחבולות תעשו לכם הקדמה"
    שפרו את יחסכם לבן הזוג, ואל תפלו במלכודת של שיפור יחס מדומה על ידי בן זוגכם. במקרים רבים שיפור היחס יקנה לכם זמן יקר מפז להתארגנות, וימנע מצב בו בן זוגכם יקדים אתכם.
    רבקה חשדה ביצחק בעלה כי הוא הולך להגיש נגדה תביעות בבית הדין הרבני (התביעות אכן הוכנו בקפידה על ידי עו"ד הצבי, אשר כישורי ריצתו ב- "מרוץ הסמכויות" היו כשמו). רבקה, שהבינה כי נחוץ לה זמן להתארגנות, הפגינה נחמדות יתר ליצחק, עד שזה מיהר לטלפן לעורך דינו בבקשה שלא להגיש בשלב זה שום תביעות, שכן הוא שוקל יציאה לירח דבש שני. רק לאחר שיצחק קיבל לידיו את התביעות הוא הבין שנפל בפח.
  8. "אדם המייצג עצמו משול במובנים רבים לחולה המחליט לנתח את עצמו"
    אל תגישו תביעות גירושין בבית הדין הרבני או תביעות רכושיות בבית המשפט לענייני משפחה בכוחות עצמכם. הפיתוי להגיש תביעה בכוחות עצמכם לבית הדין הרבני הוא גדול. נראה לבני זוג רבים כי מדובר במילוי טפסים בלבד, אולם טעות בידם.
    יוסי הגיש תביעת גירושין נגד רקפת בבית הדין הרבני, וביקש מבית הדין הרבני להכריע בשאלות הרכושיות ביניהם, וזאת מבלי שצרף את הנושאים לכתב תביעתו. הוא היה בטוח כי הקדים את רקפת ב- "מרוץ הסמכויות". למרבה הפתעתו, רקפת הגישה מספר ימים לאחר מכן תביעות רכושיות לבית המשפט לענייני משפחה, אשר קיבל את טענתה כי צירוף נושאי הרכוש על ידי הבעל לבית הדין הרבני לא נעשה כדין והיה נגוע בחוסר כנות. יתרונו של יוסי נעלם ובית המשפט לענייני משפחה, אשר בסופו של דבר דן בשאלות הרכושיות, החליט לרעתו.
  9. "ציפור דרור"
    עם הגשת התביעות בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה בדקו אם יש טעם לבקש גם סעדים זמניים (עיקולים, צווי מניעה רלוונטיים, עיכובי יציאה מן הארץ) על מנת למנוע הברחת רכוש משותף והימלטות של בן הזוג.
  10. "המרוץ נגד הזמן"
    הצד המעוניין לפנות לבית המשפט לענייני משפחה (בדרך כלל האישה) חייב להביא בחשבון, שהגשת תביעות לבית משפט זה דורשת יותר זמן. איסוף החומר ותהליך הכנת התביעות מורכב וארוך יותר. אם אתם לחוצים בזמן, מתוך רצון להקדים ב- "מירוץ הסמכויות", העדיפו משרדי עורכי דין גדולים וזריזים, בעלי תשתיות המאפשרות להכין את התביעות ללא כל פשרה על איכותן, תוך מספר שעות, ולהגישן כבר באותו היום או למחרת

 

הסקירה נכתבה בידי עו"ד גירושים אברהם עזריאלנט

דילוג לתוכן