גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

תלונת שווא במשטרה

אחת התופעות המכוערות, המתרחשות סביב הליכי גירושין,  היא הגשת תלונת שווא במשטרה. לרוב, תלונת שווא בגין אלימות במשפחה מוגשת על ידי האם כנגד האב.  לתלונת שווא יש מספר מטרות: רצון לזכות ב”יתרון” משפטי בהליך גירושין, פגיעה בשמו הטוב של הצד השני, פגיעה במעמדו במקום העבודה ואף הרחקתו מילדיו, על לא עוול בכפו.

האשליה הנפוצה בקרב האבות היא שאם לא קרה שום דבר, אז לא יקרה שום דבר. יתכן שעד שהתלונה תתברר לאשורה יעברו חודשים רבים, ובינתיים נזקיך יצטברו ויעצימו. החברים, העמיתים והשופט הדנים בעניינך עלולים לחשוב שאין עשן בלי אש… לכן, ההתמודדות עם תלונת שווא חייבת להיות מידית ונמרצת. הקלות, הבלתי נסבלת, בה אפשר לפנות למשטרה ולהרחיק את בן-הזוג מהבית ומהילדים הפכה את תלונת השווא לאטרקטיבית בסכסוכי גירושין. התמודדות נכונה עם תלונת השווא, עשויה להפוך אותה לאסון דווקא לצד שהגיש אותה, שכן הגשת תלונת שווא היא עבירה פלילית.

כאשר מוגשת תלונת שווא נגד האב נוהלי המשטרה קובעים כי יש לעצור אותו מידית והוא נלקח לחקירה. במקרים נדירים האב לא מורחק מהבית, אולם מטרת הגשת תלונת השווא הושגה. היחס כלפיו משתנה מאחר ועדיין נותר החשד לאלימות, ללא קשר לתוצאות החקירה. בדרך כלל, עוד לפני שהתלונה התבררה לעומק, האב מורחק מהבית ונאסר עליו ליצור קשר עם האם המתלוננת. האיסור ליצור קשר עם האם גורם לרוב לכך שהאב נאלץ, בעל כורחו, להתרחק גם מילדיו.

 

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

החוק למניעת אלימות במשפחה מאפשר הוצאת צו הרחקה או צו הגנה בין בני המשפחה, לרבות הוצאת צו כנגד קטינים, שכן לעיתים מתרחשת אלימות של ילדים כלפי הוריהם. חוק נוסף, באמצעותו ניתן להוציא צו הרחקה או צו הגנה, הוא החוק למניעת הטרדה מאיימת.

החוק למניעת אלימות במשפחה מאפשר למתלוננת על אלימות במשפחה לפנות במקביל לתלונת השווא גם לבית משפט לענייני משפחה למתן צו הגנה. בית המשפט רשאי להוציא צו הגנה במעמד צד אחד, מבלי שניתנה לאב הזדמנות להביע את עמדתו. בדיון שיתקיים בהמשך – עד שבעה ימים מיום הצו, במעמד שני הצדדים, יחליט בית המשפט אם להאריך את צו ההגנה.

החובה להוכיח את מסוכנות האב מוטלת על האם. יחד עם זאת, בתי המשפט ערים למצבים בהם, לאור היעדר ראיות, הם מבטלים את צו ההגנה ו/או צו ההרחקה ואז האב פוגע באם ו/או בילדים. מקרים כאלו מפורסמים בכלי התקשורת חדשות לבקרים. אם נקבע לך דיון בצו הגנה, רצוי להיוועץ עם עורך דין גירושין מקצועי בהקדם, ובטרם הגעתך לדיון, ואולי אף לשכור ייצוג לדיון, שכן לתוצאות הדיון תהיינה השלכות כבדות משקל לחירותך ולהמשך הליך הגירושין (ראה מאמר "צו הרחקה – להתמודד עם תלונת שווא במשטרה").

הנזק שנגרם מהגשת תלונת שווא נגד האב מתעצם, כאשר הרחקתו מהבית ומהאם גורמת גם להרחקתו מילדיו. תלונת שווא פוגעת קשות בקשר שבין האב לילדיו. במקרים בהם תלונת השווא לא מייחסת לאב פגיעה בילדים, ההרחקה תהיה רק מהבית והאם, ולא מהילדים. בפועל, ללא קיום דיון מעמיק בתלונה, נשללת מהאב הזכות לתפקד כהורה לילדיו. במצב זה האב יכול לפנות לבית משפט לענייני משפחה ולהגיש בקשה לקביעת זמני שהות עם הילדים.

מעבר לפגיעה באב ובילדיו, הנגרמת מהגשת תלונת שווא, ישנה פגיעה גם במתלונני האמת. בשל ריבוי תלונות השווא, תלונות אמיתיות מתקבלות בספקנות במשטרה ובבתי המשפט. החשש מתלונת שווא הוביל ליצירת נהלים מחמירים יותר כלפי מתלוננים. שופטי בית משפט לענייני משפחה קבעו כי בעקבות החשש מתלונת שווא, במקרים של בקשות לצו הגנה, מוטל על מבקש הצו נטל כבד להוכיח שהבקשה לצו מוצדקת. כאשר מדובר בתלונה על פגיעה בילדים, ישנם אמצעי אבחון מורכבים, הכוללים שאלונים וראיונות, כדי לקבוע אם התלונה אמתית או לא.

ה”יתרון” לאב, שנובע מתלונת שווא במשטרה, הוא איון שביב האמון האחרון שנותר בין בני הזוג. אם נותרה תקווה בלב מי מבני הזוג שהמשבר הנוכחי לא יביא לגירושין, אזי תלונת השווא מלמדת כי מנוי וגמור עם המתלונן להתגרש. משכך, מיד לאחר שהוגשה תלונת השווא יש לתכנן מיידית לא רק את ההתמודדות איתה, אלא גם את הליכי הגירושין.

בכדי להתמודד עם תלונת שווא שהוגשה נגדך, עליך לאסוף את כל הראיות האפשריות להוכחת חפותך: הקלטות חוקיות, מסמכים, תיעוד ממצלמות אבטחה, עדויות של שכנים, גננות, מורות, מעסיקים, חברים ואחרים, שיוכלו לשפוך אור על “התקרית”, שלא הייתה ולא נבראה, ועל אופי מערכת היחסים עם אשתך וילדיך. אם היית במקום אחר בעת שלכאורה נהגת באלימות ראוי שתביא ראייה גם לכך.

לסיכום: אם הוגשה נגדך תלונת שווא, בין אם הורחקת מהבית ובין אם לאו, אין ספק שאתה עומד בפני הליך משפטי מורכב, אשר לתוצאותיו יהיו השלכות קריטיות לגבי חירותך, עתיד יחסיך עם הסביבה וילדיך והתוצאות הכלכליות של גירושיך. רצוי שתתייעץ, מוקדם ככל הניתן, עם עורך דין גירושין מקצועי אשר יפרוס בפניך את דרכי הפעולה האפשריים ויסייע לך בפתרון הסכסוך.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן