גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

תביעת גירושין או משא ומתן

בני זוג, אשר נישואיהם עלו על שירטון, והחליטו בצורה כי ברצונם להתגרש, מתלבטים האם לפנות תחילה לבית המשפט לענייני משפחה, או לפתוח בתהליך תביעת גירושין בבית הדין הרבני, ולרכוש לעצמם יתרון טקטי במסגרת ניהול התיק והמשא ומתן, או לנסות, לפתור את הבעיות בדרכי שלום, תוך נטילת סיכון שהצד השני יקדים אותם בנקיטת הליכים משפטיים ויזכה ביתרונות אלו. זו ההחלטה הראשונה, ואולי החשובה ביותר, שעליך לקבל מייד לאחר שהחלטת להתגרש (ראה מאמר "קיבלת בקשה ליישוב סכסוך או תביעת גירושין"). החלטה זו תשפיע משמעותית על הצורה בה יתנהל המשא ומתן ביניכם, ובמיוחד על השאלה מי “ינצח”, אם לא תגיעו להסכמות מלאות. חשוב לציין כי בהעדר הסכמה מלאה בכל הנושאים ובכל פרטי הפרטים לא ייחתם הסכם גירושין. הסכמות “עקרוניות” הן כקליפת השום, שכן במקרים רבים ישנה הסכמה די רחבה בין בני הזוג, והכל ההסכם יכול להתפוצץ לכדי עימות משפטי בשל אי הסכמות בזוטי הדברים – החל מוויכוח על 200 שקלים במזונות, עובר למועד יציאת בן הזוג מהבית המשותף וכלה בוויכוח מי יקבל את החוט המאריך… (להזכירכם: קרקר נגד קרקר). אכן, ההחלטה מה לעשות היא קשה, אולם שיקוליה הם בהירים כדלהלן:

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

תביעת גירושין בבית דין רבני או משא ומתן

קיימים שיקולים כבדי משקל מדוע להגיש בקשה ליישוב סכסוך, מייד עם גיבוש החלטתך להתגרש, או מייד כאשר נודע כי פני הצד השני גירושין.

  1. “הראשון בזמן זוכה” – מי שמגיש בקשה ליישוב סכסוך ראשון, הוא זה שמכתיב את האג’נדה, ולמעשה כופה על בן הזוג לדון בנושאים ובזוויות בהם יש לו יתרון. מאוד קל, ל”מי שיורה ראשון”, לתכנן את האסטרטגיה של המאבק כולו, להכתיב לצד השני מהלכים מסוימים ולשלוף את ה”קלפים” במועדים הראויים. האסטרטגיה של כל מאבק היא בעצם הכלי להכריע את “היריב”, וזאת במידה והוא לא עושה טעות בדרך…

  2. “מרוץ הסמכויות” – בן הזוג אשר מקדים בהגשת בקשה ליישוב סכסוך, קובע למעשה באיזו ערכאה יתברר העניין. “מרוץ סמכויות” זה יכול להטות את הכף משמעותית לטובתך או לרעתך בהליך גירושין. כיוון שקיימים הבדלים משמעותיים בחוקים לפיהם דנים בכל ערכאה, בצורת הדיון, בצורת וכמות הראיות הנדרשות ובגורמים נוספים, מוביל הדבר, במקרים רבים, לתוצאה שונה..

  3. אם הצד השני שכר עורך דין לפניך, ושילם לו את מלוא התשלום, נוצר מצב בו התביעה אשר מוגשת כנגדך ממומנת בפועל מכיסך, ממשאבים משותפים שלכם. לרוב אף נוצר מצב אבסורדי בו לא יהיה באפשרותך לממן לעצמך ייצוג משפטי נאות, שכן על חשבונות הבנק ועל שאר הנכסים כבר הוטלו עיקולים, שהתבקשו במסגרת התביעה שהוגשה על ידי הצד השני.

  4. פנייה אל בית המשפט תמנע מהצד השני לרוקן את חשבונות הבנקים ולהבריח רכוש (ראה מאמר "גילית שמעלימים או מסתירים ממך רכוש"). באמצעות בקשה מיידית וחשאית לבית המשפט, שאינה מובאת לידיעתו של הצד השני, ניתן לקבל צווי עיקול וצווי מניעה המונעים ביצוע פעולות של דילול חלקך ברכוש ובכספים. כמו כן, ניתן לעכב את יציאתו של בן הזוג מהארץ כאשר קם חשש להימלטות, הברחת כספים או עיגון (סרבנות גט).

  5. הגשת תביעה היא הפגנת כוח מצדך, המסמנת כי עברו הימים בו היית כחומר ביד היוצר, ומהיום והלאה אתה שולט בעניינים, המושכות בידיים שלך, והצד השני כבר לא יזלזל ביכולות שלך. יתכן כי הצד השני אינו מעלה כלל על דעתו אפשרות של “הפעלת שרירים” מצדך, ודווקא צעד נחוש זה יגרום לזעזוע במערכת היחסים וישנה את מאזן הכוחות לטובתך.

אלימות במשפחה מחייבת פנייה מיידית אל בית המשפט על מנת להרחיק את “המטרד” מן הבית. אין ספק כי ניתוק מהבית ומהילדים מקשה מאוד על הצד המורחק לנהל את המאבק.

השיקולים להימנע מפנייה לערכאות

ניסיון לפתור את הבעיות או לסכם על פרידה בדרכי שלום נובע בעיקר משיקולי יעילות ומשיקולים רגשיים:

  1. נדרש מהפך נפשי משמעותי כדי לראות איך הפך מי שהיה אהבת חייך לאויב הכי גדול שלך.
  2. ניהול מערכה משפטית, הכוללת התדיינויות מרובות, מגביר את המתח בבית ומחייב הוצאה כספית משמעותית.
  3. הגשת תביעה עלולה להיתפס על ידי בן זוגך כ”שבירת הכלים” ולדרדר את מערכת היחסים לנקודת ה”אל חזור”.

למרבה הצער, המצב המשפטי בישראל מהווה תמריץ שלילי ליישוב הסכסוך בדרכי שלום ומעניק פרס למי שנוקט ראשון בהליכים משפטיים, בבחינת “כל הקודם זוכה”. אמנם תמיד קיים הסיכוי להגיע להסכמה ולסיים את הסכסוך בהבנות הדדיות, אולם ברגע שמתעורר הספק הקטן ביותר, ממהר אחד הצדדים לערכאות, ורצוי איפוא שיהיה זה הצד שלך!

פתרונות אפשריים להתמודדות עם ההחלטה הקריטית

במרבית המקרים ניתן להגיע לפתרון סביר לשאלה “לתקוף או להמתין לצד השני”. הבחירה תשתנה בהתאם לנסיבותיו המיוחדות ולהתפתחויותיו של כל מקרה ומקרה:

  1. “שאו פניכם לשלום והכינו גיסותיכם לקרב” – ניסיון לסיים את הסכסוך בדרכי נועם, כאשר במקביל אתם נערכים “למלחמה גרעינית”. נהלו משא ומתן “שקט” ובמקביל עשו “שופינג” לבחירת עורך דין מתאים, שיוכל לאפשר לכם לפנות במהירות המרבית לבית המשפט, בשעה שדבר מה משתבש. בנוסף הקליטו שיחות, אספו ראיות, וכל דבר שיכול להיות נשק יום הדין (ראו מאמר "כיצד מתכוננים לגירושין מתוכננים או צפויים?").

     

  2. נקיטת מהלך משפטי שייתן לכם את מירב היתרונות – פנייה אל בית הדין הרבני אינה חייבת להיות דווקא במסגרת תביעת גירושין. ניתן, למשל, להגיש תביעה להשגת שלום בית אל בית הדין הרבני, ובמקביל לפנות אל בית המשפט לענייני משפחה בתביעת מזונות, החזקת ילדים או חלוקת רכוש.
    זה תקופה ארוכה ששרית חשה שמחה בכל פעם שרמי הודיע לה על זימון למילואים (אם הוא אכן הלך למילואים…). שיקולים כלכליים, וחוסר רצונה להיפרד מדירת המגורים המפוארת, מנעו ממנה עד היום לבצע צעד בכיוון של פרידה. לאחרונה, הודיע רמי לשרית כי בכוונתו לעזוב את הבית ולהגיש תביעת גירושין. שרית חששה מאוד כי בכך יקיץ הקץ על חיי הפאר וההקצבה לה זכתה מדי חודש מבעלה. להפתעתה, סיפר לה עורך הדין כי ניתן ליהנות משני העולמות. שרית הגישה תביעת מזונות אל בית המשפט לענייני משפחה, אשר הבטיחה לה כי רמת החיים לה הורגלה תישמר, למרות שרמי עזב את הבית, ובמקביל הגישה תביעה להשגת שלום בית ומדור ספציפי אל בית הדין הרבני, אשר מנעה את הוצאתה והוצאת הילדים מן הדירה, תוך כדי כך שהיא ממשיכה לקבל דמי מזונות עבורה ועבור ילדיה.

     

  3. “עורך דין סמוי” – אתם שוכרים את שירותיו של עורך דין ראוי מייד לאחר שהחלטתם על גירושין, אך מסתירים מידע זה מבן הזוג. עורך הדין מנחה אתכם בהליכי המשא ומתן. במקביל מכין עורך הדין את כל מה שצריך להגשת תביעות התואמות את האינטרסים שלכם.

     

  4. עיתוי הפניה לבן הזוג – אתם מקפידים לנהל את המשא ומתן אך ורק בשעות הלילה או בסופי שבוע – מועדים בהם קשה לבן הזוג לשכור עורך דין ולהכין את המערכה כולה. מצב זה מבטיח שאם לא תגיעו להסכם שיספק אתכם, אזי למחרת בבוקר, עם פתיחת המזכירות, תוגש תביעתכם הראויה למקום הנכון!

כפי שראיתם הנושא סבוך, משתנה מזוג לזוג וממצב למצב וכמספר הזוגות המתגרשים כך מספר הפיתרונות, אם לא למעלה מזה. בסופו של יום אין מנוס מההבנה כי כללי הרעות והאחווה ששררו בינכם במהלך הזוגיות משתנים כהרף עין, והכללים שיחולו מעתה ועד סיום המשבר הם בפירוש הכללים הנקוטים במלחמה. זכרו במלחמה מנצח לאו דווקא החזק, אלא האסטרטג. אם נקלעת למצב בו סדר היום והמהלכים נקבעים על ידי בן זוגכם, אזי התוצאה הצפויה הינה מפלה נחרצת. אם ברצונכם לעצור סחף זה ולשנות כוון עליכם להיוועץ, בהקדם האפשרי, במומחים לגירושין.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן