גירושין ברגישות, בנחישות ובתבונה, תוך הגנה על ילדיך, עסקיך, נכסיך וזכויותיך

היסוסי גירושין ומלכודות דבש

ההחלטה להתגרש היא אחת ההחלטות הקשות ביותר שמקבל אדם במהלך חייו. בדרך כלל עולים הרהורי הגירושין לאחר שנות זוגיות לא מעטות, כאשר הם כרוכים בגורל הילדים ובחלוקת רכוש שנצבר במשך שנים. לא פלא כי החלטת הגירושים מגיעה לאחר שיקול עמוק וממושך ולילות ארוכים של התלבטות – להתגרש או לא להתגרש. בכך אין כל חדש.

המושג “היסוסי גירושין” מתייחס דווקא לאנשים שעברו את כל מדורי ההתלבטויות, החליטו להתגרש, פנו לעורך דין לענייני גירושין, עבדו עימו על הגשת תביעת גירושין וערב הגשת התביעה החלו להסס אם להגיש את תביעת הגירושין או לנסות, בפעם המי יודע כמה, “לשפר” את בן הזוג, לצורך המשך הנישואין.

לייעוץ גירושין מיידי 24/7

או מלא/י פרטיך להלן

המקרה הקיצוני ביותר של היסוסי גירושין בו נתקלנו לאחרונה היה של אישה מכובדת, משכילה, בעלת עמדה בכירה, שהיו לה סיבות טובות, אם לא הכרח ממשי, להעדיף את סמכות בית המשפט לענייני משפחה על פני בית הדין הרבני. במאמץ ניכר בנינו עימה אסטרטגיית גירושין מתאימה, אספנו ראיות מורכבות (עיקר הרכוש המשותף היה סמוי מן העין ונשלט בידי הבעל) והשלמנו את כתב התביעה. בבוקר בו היינו אמורים להגיש את התביעה היא ביקשה לדחות את הגשתה, שכן “אמש הבעל גילה סימנים מסוימים של חיבה ויתכן כי החלטת הגירושין הייתה חפוזה מידי”.

כך נדחתה הגשת התביעה מיום ליום ומשבוע לשבוע, כאשר כל ריב גרר אחריו הוראה להגיש את התביעה, וכל “פיוס” גרר הוראה להמתין… למתבונן מהחוץ התמונה הייתה ברורה: הבעל מבין את כוונות האישה והוא משהה את תביעת הגירושין מטעמו לבית הדין הרבני עד “שיסדיר” את העסקים המשותפים שבשליטתו וייצר בשבילו מצב נוח לגירושין. בסופו של יום נכזבו “תקוות” האישה והבעל הגיש תביעת גירושין כרוכה, כדת וכדין, לבית הדין הרבני. למזלה כי טוב של אותה מתגרשת מהססת איסוף הנתונים והראיות לאורך כל תקופת ההתלבטות, כך שהצלחנו להגיש לבית המשפט לענייני משפחה תביעה רכושית לגבי אותם נכסים משמעותיים שהושמטו מתביעתו של הבעל לבית הדין הרבני. משכך, מחיר היסוסי הגירושין לא היה מאוד גבוה. יחד עם זאת, זה יכול היה להיגמר אחרת…

בחלק מהמקרים היסוסי הגירושין נובעים מתופעה המכונה “מלכודת דבש”. מסירת תיק הגירושין לטיפולו של עורך דין משחררת את המתגרש/ת מהמתחים המאפיינים את תקופת ההתלבטות – להתגרש או לא להתגרש… בן הזוג עשוי להבחין בכך ולפנות אף הוא לעורך דין לענייני גירושין במטרה לשמור על זכויותיו (או להשלים את תוכניותיו הזדוניות…). העצה המיידית שהוא יקבל תהיה “להיות נחמד ככל האפשר” במטרה להטעות את בן הזוג לחשוב שאין דחיפות בהגשת תביעת הגירושין, ואולי אף הדברים יסתדרו. בלשון עורכי הדין לענייני גירושין מכונה התנהלות זו “מלכודת דבש”.

מטעם זה, כל שינוי משמעותי לטובה בהתנהלותו של בן הזוג במצבים של ערב גירושין אמור לשמש לך תמרור אזהרה שמא מישהו מנסה להרדים אותך עד שיספיק להתארגן, לעשות את כל פעולות ההכנה ולהגיש תביעה נגדך. הסיבה העיקרית שמלכודת הדבש פועלת היטב היא הרצון העמוק, הטבוע בכולנו, להאמין כי המציאות היא כפי שאנו רוצים שתהיה, ולא כפי שהיא באמת. מטעם זה אנו נותנים משקל יתר לאותם סימנים שתומכים באפשרות הנעימה לנו, ומתעלמים מאותם סימנים הסותרים אותה. עולה כי גם כאשר הגירושין הם בלתי נמנעים, עדיין נשמח לדעת כי בן הזוג אוהב ומכבד אותנו, ולא אחת יעלה בדעתנו ההרהור: “אולי בכל זאת ניתן למנוע את הגירושין…”

המסקנה העולה מניתוח היסוסי הגירושין היא שספק אם כדאי לנו לסמוך רק על התחושות שלנו. במקרים רבים התייעצות עם גורם חיצוני, שיש לנו אמון מלא בשיקול דעתו, עשויה לסייע לנו לראות את המציאות האמיתית ולאזן בין עילות הגירושין לבין הסימנים המרגיעים כדי לקבל את ההחלטה, שהיא כה גורלית.

יש חשיבות כי נתייעץ עם גורם בעל מומחיות בהבנת הטבע האנושי – החל מחבר/ה עם תואר בפסיכולוגיה, דרך פסיכולוג מומחה וכלה בעורך דין לענייני גירושין (ראה מאמר "מתי להתייעץ עם עורך דין בנושא גירושין"). לפעמים כדאי לכם להקליט בסתר את השיחות עם בן הזוג כדי לאפשר ליועץ שלכם להתרשם, באופן בלתי אמצעי, מהאינטראקציה ביניכם. לעניין זה ראוי להדגיש כי הקלטת סתר חוקית כל זמן שאתם מקליטים שיחה בה אתם משתתפים. הקלטה של שיחה בה אינכם משתתפים בה היא בלתי חוקית.

לקריאה נוספת

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן